Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skolan som skyddsfaktor

Evidensbaserade metoder mot utanförskap
Skickas följande arbetsdag

Skolan som skyddsfaktor

Evidensbaserade metoder mot utanförskap

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken beskriver teorier och metoder som har visat sig vara framgångsrika för att skolverksamheten ska fungera som skyddsfaktor för barn och unga, så att de kan ta sig an livet med framtidstro. Områden som behandlas är exempelvis: • hur skolmiljön kan utformas för välbefinnande • hur regler, ramar och konsekvenser används effektivt • hur elevers delaktighet och inflytande stärks • hur samtal om existentiella och andliga frågor, om olika kulturer och om litteratur stärker elevers u...

Den här boken beskriver teorier och metoder som har visat sig vara framgångsrika för att skolverksamheten ska fungera som skyddsfaktor för barn och unga, så att de kan ta sig an livet med framtidstro. Områden som behandlas är exempelvis: • hur skolmiljön kan utformas för välbefinnande • hur regler, ramar och konsekvenser används effektivt • hur elevers delaktighet och inflytande stärks • hur samtal om existentiella och andliga frågor, om olika kulturer och om litteratur stärker elevers upplevelse av tillhörighet i samhället och i skolan • hur fritidshemmets verksamhet och arbete med föräldrar skapar skyddsfaktorer. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor och förslag till vidare läsning och boken kan också användas i kollegialt lärande. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och rektorer från förskola till gymnasium, men också till andra som intresserar sig för skolverksamhetens funktion som skyddsfaktor.

Boken kan med fördel brukas som diskussionsunderlag i skolans kollegiala arbete. [...] Det viktigaste kan dock vara att boken förtjänstfullt lyfter fram evidensbaserade reella arbetsmetoder och förhållningssätt, redo att genast implementeras i den dagliga skolverksamheten.

Information

Redaktörer:
Ann S Pihlgren Inger Nordheden
Kapitelförfattare:
Lillemor Bergquist Helene Elvstrand Franziska Forssander Maria Heimer Line Isaksson Aisha Lundgren Aslla Maria Nordheden Gard Susanne Norman Malin Pihlgren Katinka Vikingsen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144186139
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47563-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
240

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Inger Nordheden

Inger Nordheden är mellanstadielärare, författare och tidigare lärarutbildare på institutionen för språkdidaktik på Stockholms universitet. Inger h...

Lillemor Bergquist

Lillemor Bergquist har 26 års erfarenhet som lärare och 21 års erfarenhet som rektor. Hon har tagit fram en modell som effektiviserar utvecklingsar...

Helene Elvstrand

Helene Elvstrand är filosofie doktor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem. Hon arbetar som lektor vid Linköpings universitet, Campus ...

Franziska Forssander

Franziska Forssander är leg. förskollärare och arbetar som pedagogisk utvecklingsledare på fyra kommunala förskolor i Nacka. Tillsammans med Aisha ...

Maria Heimer

Maria Heimer är utbildad lärare och skolbibliotekarie och har varit verksam som utvecklingspedagog med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling i ...

Line Isaksson

Line Isaksson är lärare i fritidshem, föreläsare, förbundsstyrelseledamot i Sveriges Lärare, universitetsadjunkt i pedagogik på högskolan i Jönköpi...

Aisha Lundgren Aslla

Aisha Lundgren Aslla är lärare med mångårig erfarenhet från för­skolan, hon arbetar i dag som pedagogisk handledare i förskolan och utbildare för l...

Maria Nordheden Gard

Maria Gard är rektor och tidigare lärare i svenska och svenska som andraspråk i ett mångkulturellt område. Hon har även varit verksam som bild- och...

Susanne Norman

Susanne Norman är rektor, författare, föreläsare, konsult och innovatör inom skolutveckling med fokusområden inom ledarskap, elevhälsa och särskilt...

Malin Pihlgren

Malin Pihlgren är präst, teol. kand. samt Master of Arts in Theological studies från Lutheran School of Chicago med inriktningen systematisk teolog...

Katinka Vikingsen

Katinka Vikingsen är universitetsadjunkt på Uppsala universitet och arbetar som utbildningskonsult. Hon har en bakgrund som förskollärare, lärare, ...

 ;

Den här boken beskriver teorier och metoder som har visat sig vara framgångsrika för att skolverksamheten ska fungera som skyddsfaktor för barn och unga, så att de kan ta sig an livet med framtidstro. Områden som behandlas är exempelvis: • hur skolmiljön kan utformas för välbefinnande • hur regler, ramar och konsekvenser används effektivt • hur elevers delaktighet och inflytande stärks • hur samtal om existentiella och andliga frågor, om olika kulturer och om litteratur stärker elevers u...

Den här boken beskriver teorier och metoder som har visat sig vara framgångsrika för att skolverksamheten ska fungera som skyddsfaktor för barn och unga, så att de kan ta sig an livet med framtidstro. Områden som behandlas är exempelvis: • hur skolmiljön kan utformas för välbefinnande • hur regler, ramar och konsekvenser används effektivt • hur elevers delaktighet och inflytande stärks • hur samtal om existentiella och andliga frågor, om olika kulturer och om litteratur stärker elevers upplevelse av tillhörighet i samhället och i skolan • hur fritidshemmets verksamhet och arbete med föräldrar skapar skyddsfaktorer. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor och förslag till vidare läsning och boken kan också användas i kollegialt lärande. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och rektorer från förskola till gymnasium, men också till andra som intresserar sig för skolverksamhetens funktion som skyddsfaktor.

Information

Redaktörer:
Ann S Pihlgren Inger Nordheden
Kapitelförfattare:
Lillemor Bergquist Helene Elvstrand Franziska Forssander Maria Heimer Line Isaksson Aisha Lundgren Aslla Maria Nordheden Gard Susanne Norman Malin Pihlgren Katinka Vikingsen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144196091
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47563-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Inger Nordheden

Inger Nordheden är mellanstadielärare, författare och tidigare lärarutbildare på institutionen för språkdidaktik på Stockholms universitet. Inger h...

Lillemor Bergquist

Lillemor Bergquist har 26 års erfarenhet som lärare och 21 års erfarenhet som rektor. Hon har tagit fram en modell som effektiviserar utvecklingsar...

Helene Elvstrand

Helene Elvstrand är filosofie doktor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem. Hon arbetar som lektor vid Linköpings universitet, Campus ...

Maria Heimer

Maria Heimer är utbildad lärare och skolbibliotekarie och har varit verksam som utvecklingspedagog med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling i ...

Line Isaksson

Line Isaksson är lärare i fritidshem, föreläsare, förbundsstyrelseledamot i Sveriges Lärare, universitetsadjunkt i pedagogik på högskolan i Jönköpi...

Aisha Lundgren Aslla

Aisha Lundgren Aslla är lärare med mångårig erfarenhet från för­skolan, hon arbetar i dag som pedagogisk handledare i förskolan och utbildare för l...

Maria Nordheden Gard

Maria Gard är rektor och tidigare lärare i svenska och svenska som andraspråk i ett mångkulturellt område. Hon har även varit verksam som bild- och...

Susanne Norman

Susanne Norman är rektor, författare, föreläsare, konsult och innovatör inom skolutveckling med fokusområden inom ledarskap, elevhälsa och särskilt...

Malin Pihlgren

Malin Pihlgren är präst, teol. kand. samt Master of Arts in Theological studies från Lutheran School of Chicago med inriktningen systematisk teolog...

Katinka Vikingsen

Katinka Vikingsen är universitetsadjunkt på Uppsala universitet och arbetar som utbildningskonsult. Hon har en bakgrund som förskollärare, lärare, ...

 ;