Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Metodhandbok för rektorer

Skickas följande arbetsdag

Rektorskap handlar i stor utsträckning om att genomföra utvecklingsprocesser till barns och elevers bästa. En förutsättning för att kunna axla denna roll är att rektorer och andra skolutvecklare förfogar över och använder sig av relevanta metodiska verktyg. I Metodhandbok för rektorer behandlas ett flertal metoder för utvecklingsarbete. De vilar på olika teoretiska perspektiv och kan med fördel användas i skolors och förskolors systematiska kvalitetsarbete. Metoderna sätter fokus på interna ...

Rektorskap handlar i stor utsträckning om att genomföra utvecklingsprocesser till barns och elevers bästa. En förutsättning för att kunna axla denna roll är att rektorer och andra skolutvecklare förfogar över och använder sig av relevanta metodiska verktyg. I Metodhandbok för rektorer behandlas ett flertal metoder för utvecklingsarbete. De vilar på olika teoretiska perspektiv och kan med fördel användas i skolors och förskolors systematiska kvalitetsarbete. Metoderna sätter fokus på interna organisationskulturer samt externa verksamhetsuppdrag. Bokens innehåll är bearbetat och uppdaterat, dessutom har två nya kapitel tillförts. Metodhandboken riktar sig till verksamma rektorer och övriga med utvecklingsansvar på såväl skol- som huvudmannanivå. Boken är också anpassad för att kunna användas inom det statligt reglerade Rektorsprogrammet.

Information

Redaktörer:
Ulrika Auno Gunnar Berg Frank Sundh
Kapitelförfattare:
Conny Björkman Ulf Blossing Monica Sjöstrand Kristen Snyder Roger Sträng Christer Wede
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144152097
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
39357-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
287

Författare

Ulrika Auno

Ulrika Auno är verksamhetsledare för Regionalt Utvecklingsnätverk, RUN, vid Mittuniversitetet och administrativ chef för lärosätets rektorsprogram....

Gunnar Berg

Gunnar Berg är professor emeritus i pedagogik vid Mittuniversitetet. Han disputerade i pedagogik vid Uppsala universitet 1981 på avhandlingen Skola...

Frank Sundh

Frank Sundh är organisationskonsult med inriktning mot skolor som organisationer. Han har lång erfarenhet som lärare och skolutvecklare, från såväl...

Conny Björkman

Conny Björkman är universitetslektor i pedagogik och avdelningschef vid Avdelningen för utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet. Björkman disput...

Ulf Blossing

Ulf Blossing är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Han studerar skolors förbättringskulturer, bland annat med fokus på lärares samarb...

Monica Sjöstrand

Monica Sjöstrand arbetar som lektor i ledarskap och ledning vid Institutionen för ledarskap och ledning, Försvarshögskolan. Hon är verksam inom Rek...

Kristen Snyder

Kristen Snyder är docent i både pedagogik och kvalitetsteknik och arbetar inom ämnet kvalitetsteknik vid Mittuniversitetet. Kristen har stor erfare...

Roger Sträng

Roger Sträng är filosofie doktor och professor i pedagogik, i huvudsak verksam inom lärar- och rektorsutbildningen vid Högskolan i Östfold, Norge. ...

Christer Wede

Christer Wede är universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han har mångårig erfarenhet som utbildare i Rektorsprogrammet och ...

 ;