Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lära till yrkeslärare

Skickas följande arbetsdag

Lära till yrkeslärare

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att vara lärare i yrkesämnen är ett komplext uppdrag med utmaningar specifika för just yrkesutbildning. Det handlar om att stödja elevers lärande av olika slags yrkeskunskaper, vara länken mellan skola och arbetsliv och att samverka med elevernas handledare på arbetsplatser. Olika former av yrkesutbildning kan innebära att möta elever i olika åldrar med varierande förutsättningar och bakgrunder. Dessa och andra aspekter av att vara yrkeslärare behandlas i den här boken. Lära till yrkeslärar...

Att vara lärare i yrkesämnen är ett komplext uppdrag med utmaningar specifika för just yrkesutbildning. Det handlar om att stödja elevers lärande av olika slags yrkeskunskaper, vara länken mellan skola och arbetsliv och att samverka med elevernas handledare på arbetsplatser. Olika former av yrkesutbildning kan innebära att möta elever i olika åldrar med varierande förutsättningar och bakgrunder. Dessa och andra aspekter av att vara yrkeslärare behandlas i den här boken. Lära till yrkeslärare behandlar kunskaper för lärare i yrkesämnen motsvarande yrkeslärarprogrammets innehåll och examensmål och har ett yrkesdidaktiskt fokus. Boken vänder sig till alla som vill börja undervisa eller redan undervisar inom en yrkesutbildning, men även till skol- och utbildningsledare och andra med intresse för yrkesutbildning. I den här tredje upplagan har innehållet utvecklats ytterligare med ny svensk forskning om yrkesutbildning och yrkeslärare. Tidigare kapitel har reviderats och nya värdefulla kapitel från forskare och lärare har tillkommit.

Information

Redaktörer:
Johanna Köpsén Per Andersson Susanne Köpsén
Kapitelförfattare:
Stig-Börje Asplund Jan Axelsson Jenny Edvardsson Susanne Gustavsson Kristina Hellberg Ronny Högberg Nina Kilbrink Martin Lundberg Karolina Muhrman Åsa Mårtensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189901
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
37296-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
382

Författare

Johanna Köpsén

Johanna Köpsen arbetar på Avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid Linköpings universitet. Sin grundutbildning har Johanna inom sociologi o...

Per Andersson

Per Andersson är professor i pedagogik vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, ­Linkö...

Susanne Köpsén

Susanne Köpsén är biträdande professor i pedagogik vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap och lär...

Stig-Börje Asplund

Stig-Börje Asplund är professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hans forskning bedrivs utifrån en tvärvetenskaplig ansats och omfat...

Jan Axelsson

Jan Axelsson är doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hans avhandlingsprojekt behandlar undervisnings- och lärandeprocesser i s...

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson är legitimerad lärare i svenska och historia samt svenska som andraspråk mot SFI. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat i sko...

Susanne Gustavsson

Susanne Gustavsson är lektor i pedagogik vid Högskolan i Skövde. Hon undervisar i yrkeslärarutbildningen och i pedagogikämnets fristående kurser oc...

Kristina Hellberg

Kristina Hellberg, filosofie doktor, leg. arbetsterapeut, är verksam vid Institutionen för pedagogik, speciallärar- specialprogrammen, Linnéunivers...

Ronny Högberg

Ronny Högberg är filosofie doktor i pedagogiskt arbete och lektor i pedagogik vid Linköpings universitet. Han har bland annat forskat om yrkeseleve...

Nina Kilbrink

Nina Kilbrink är docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hennes forskningsintressen ligger i huvudsak inom ramen för praktiknära for...

Martin Lundberg

Martin Lundberg är filosofie doktor i pedagogik och lektor vid Linköpings universitet. Han har tidigare forskat om demokrati, didaktik och folkbild...

Karolina Muhrman

Karolina Muhrman är universitetslektor i pedagogik vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap och lär...

Åsa Mårtensson

Åsa Mårtensson är doktorand, med en filosofie licentiatexamen i pedagogik, samt universitetsadjunkt vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärand...

Sofia Nyström

Sofia Nyström är docent i pedagogik och universitetslektor vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap...

Andrzej Szklarski

Andrzej Szklarski är biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Hans vetenskapliga intressen och publicering handlar främst om ko...

 ;

Att vara lärare i yrkesämnen är ett komplext uppdrag med utmaningar specifika för just yrkesutbildning. Det handlar om att stödja elevers lärande av olika slags yrkeskunskaper, vara länken mellan skola och arbetsliv och att samverka med elevernas handledare på arbetsplatser. Olika former av yrkesutbildning kan innebära att möta elever i olika åldrar med varierande förutsättningar och bakgrunder. Dessa och andra aspekter av att vara yrkeslärare behandlas i den här boken. Lära till yrkeslärar...

Att vara lärare i yrkesämnen är ett komplext uppdrag med utmaningar specifika för just yrkesutbildning. Det handlar om att stödja elevers lärande av olika slags yrkeskunskaper, vara länken mellan skola och arbetsliv och att samverka med elevernas handledare på arbetsplatser. Olika former av yrkesutbildning kan innebära att möta elever i olika åldrar med varierande förutsättningar och bakgrunder. Dessa och andra aspekter av att vara yrkeslärare behandlas i den här boken. Lära till yrkeslärare behandlar kunskaper för lärare i yrkesämnen motsvarande yrkeslärarprogrammets innehåll och examensmål och har ett yrkesdidaktiskt fokus. Boken vänder sig till alla som vill börja undervisa eller redan undervisar inom en yrkesutbildning, men även till skol- och utbildningsledare och andra med intresse för yrkesutbildning. I den här tredje upplagan har innehållet utvecklats ytterligare med ny svensk forskning om yrkesutbildning och yrkeslärare. Tidigare kapitel har reviderats och nya värdefulla kapitel från forskare och lärare har tillkommit.

Information

Redaktörer:
Johanna Köpsén Per Andersson Susanne Köpsén
Kapitelförfattare:
Stig-Börje Asplund Jan Axelsson Jenny Edvardsson Susanne Gustavsson Kristina Hellberg Ronny Högberg Nina Kilbrink Martin Lundberg Karolina Muhrman Åsa Mårtensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144198866
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
37296-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Johanna Köpsén

Johanna Köpsen arbetar på Avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid Linköpings universitet. Sin grundutbildning har Johanna inom sociologi o...

Per Andersson

Per Andersson är professor i pedagogik vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, ­Linkö...

Susanne Köpsén

Susanne Köpsén är biträdande professor i pedagogik vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap och lär...

Stig-Börje Asplund

Stig-Börje Asplund är professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hans forskning bedrivs utifrån en tvärvetenskaplig ansats och omfat...

Jan Axelsson

Jan Axelsson är doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hans avhandlingsprojekt behandlar undervisnings- och lärandeprocesser i s...

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson är legitimerad lärare i svenska och historia samt svenska som andraspråk mot SFI. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat i sko...

Susanne Gustavsson

Susanne Gustavsson är lektor i pedagogik vid Högskolan i Skövde. Hon undervisar i yrkeslärarutbildningen och i pedagogikämnets fristående kurser oc...

Kristina Hellberg

Kristina Hellberg, filosofie doktor, leg. arbetsterapeut, är verksam vid Institutionen för pedagogik, speciallärar- specialprogrammen, Linnéunivers...

Ronny Högberg

Ronny Högberg är filosofie doktor i pedagogiskt arbete och lektor i pedagogik vid Linköpings universitet. Han har bland annat forskat om yrkeseleve...

Nina Kilbrink

Nina Kilbrink är docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hennes forskningsintressen ligger i huvudsak inom ramen för praktiknära for...

Martin Lundberg

Martin Lundberg är filosofie doktor i pedagogik och lektor vid Linköpings universitet. Han har tidigare forskat om demokrati, didaktik och folkbild...

Karolina Muhrman

Karolina Muhrman är universitetslektor i pedagogik vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap och lär...

Åsa Mårtensson

Åsa Mårtensson är doktorand, med en filosofie licentiatexamen i pedagogik, samt universitetsadjunkt vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärand...

Sofia Nyström

Sofia Nyström är docent i pedagogik och universitetslektor vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap...

Andrzej Szklarski

Andrzej Szklarski är biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Hans vetenskapliga intressen och publicering handlar främst om ko...

 ;