
Lärandets grunder
350 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 330 kr

Lärandets grunder
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
350 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 330 kr
Vi vet alla vad lärande är. Vi har alla lärt oss massor. Ändå är det svårt att sätta fingret på detta fenomen, att beskriva och förklara det. Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur m...
Vi vet alla vad lärande är. Vi har alla lärt oss massor. Ändå är det svårt att sätta fingret på detta fenomen, att beskriva och förklara det. Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur mångsidigt lärande kan vara långt utanför skolans väggar. Vi får också ta del av studier utförda inom kognitions- och neuroforskning, miljöpsykologi, design och medieforskning. De teorier och perspektiv som de olika bidragen bl.a. berör är: • individens utveckling och den lärande hjärnan • lärande som erfarande, förståelse och samband • lärande, interaktion och teknologi • direkt och indirekt lärande • lärande, språk och kommunikation • lärande som reproduktion och lärande för framtiden • deltagande och demokrati. Boken har genom sin spännvidd, olika nivåer och dynamik en tidlös aktualitet. Den huvudsakliga målgruppen är verksamma och blivande lärare inom förskola, fritidshem, grund- och gymnasieskola samt studerande i pedagogikämnet.
Information
- Redaktörer:
- Mikael Jensen
- Författare:
- Ingrid Carlgren Rolf Ekman Tomas Englund Karin Fogelberg Bernt Gustavsson Peter Gärdenfors Staffan Hygge Bodil Jönsson Anders Kjellberg Caroline Liberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144068503
- Utgivningsår:
- 2011
- Artikelnummer:
- 33921-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 260
Författare
Mikael Jensen
Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...
Ingrid Carlgren
Ingrid Carlgren är professor i lärande vid Linköpings universitet och ansvarig för uppbyggnaden av en ny lärarutbildning i Norrköping.
Rolf Ekman
Rolf Ekman är professor emeritus i klinisk neurovetenskap och fysiologi vid Göteborgs universitet, med forskningsverksamhet kring bl.a. olika autis...
Tomas Englund
Tomas Englund har varit professor i pedagogik vid dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm, Uppsala universitet och senast vid Örebro universitet. Hans...
Karin Fogelberg
Karin Fogelberg är universitetslektor i Journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet. Hon arbetar bland annat med lärarutbildning o...
Bernt Gustavsson
Bernt Gustavsson, professor i pedagogik med inriktning mot demokrati vid Örebro universitet, har sin bakgrund i folkbildningsverksamhet och har tid...
Peter Gärdenfors
Peter Gärdenfors är professor i kognitionsvetenskap vid Lunds Universitet. Hans främsta forskningsintressen för närvarande är modeller av begreppsb...
Staffan Hygge
Staffan Hygge, filosofie doktor i psykologi och professor i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle, där han bedriver forskning i ämnet.
Bodil Jönsson
Bodil Jönsson, prof. i rehabiliteringsteknik på Certec.
Anders Kjellberg
Anders Kjellberg är professor emeritus i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle. Tidigare var han professor i arbetspsykologi vid Arbetslivsinstitutet
Caroline Liberg
Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...
Helen Melander Bowden
Helen Melander är FD i pedagogik och verksam som forskare vid Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen är lärande i interaktion samt kogniti...
Ingrid Pramling Samuelsson
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, innehar en UNESCO professur i Early Childhood Education and ...
Ulla Runesson Kempe
Ulla Runesson Kempe är professor emerita vid Jönköping University. Hennes forskning har framför allt behandlat relationen mellan lärande och underv...
Fritjof Sahlström
Fritjof Sahlström är docent i pedagogik och lektor vid Institutionen för beteendevetenskaper, Helsingfors universitet. I sin forskning har han intr...
Roger Säljö
Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...
Moira von Wright
Moira von Wright är docent i pedagogik, Örebro universitet
Förlagskontakt

Vi vet alla vad lärande är. Vi har alla lärt oss massor. Ändå är det svårt att sätta fingret på detta fenomen, att beskriva och förklara det. Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur mån...
Vi vet alla vad lärande är. Vi har alla lärt oss massor. Ändå är det svårt att sätta fingret på detta fenomen, att beskriva och förklara det. Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur mångsidigt lärande kan vara långt utanför skolans väggar. Vi får också ta del av studier utförda inom kognitions- och neuroforskning, miljöpsykologi, design och medieforskning. De teorier och perspektiv som de olika bidragen bl.a. berör är: • individens utveckling och den lärande hjärnan • lärande som erfarande, förståelse och samband • lärande, interaktion och teknologi • direkt och indirekt lärande • lärande, språk och kommunikation • lärande som reproduktion och lärande för framtiden • deltagande och demokrati. Boken har genom sin spännvidd, olika nivåer och dynamik en tidlös aktualitet. Den huvudsakliga målgruppen är verksamma och blivande lärare inom förskola, fritidshem, grund- och gymnasieskola samt studerande i pedagogikämnet.
Information
- Redaktörer:
- Mikael Jensen
- Författare:
- Ingrid Carlgren Rolf Ekman Tomas Englund Karin Fogelberg Bernt Gustavsson Peter Gärdenfors Staffan Hygge Bodil Jönsson Anders Kjellberg Caroline Liberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144174426
- Utgivningsår:
- 2011
- Artikelnummer:
- 33921-SB01
- Upplaga:
- Första
Författare
Mikael Jensen
Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...
Ingrid Carlgren
Ingrid Carlgren är professor i lärande vid Linköpings universitet och ansvarig för uppbyggnaden av en ny lärarutbildning i Norrköping.
Rolf Ekman
Rolf Ekman är professor emeritus i klinisk neurovetenskap och fysiologi vid Göteborgs universitet, med forskningsverksamhet kring bl.a. olika autis...
Tomas Englund
Tomas Englund har varit professor i pedagogik vid dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm, Uppsala universitet och senast vid Örebro universitet. Hans...
Karin Fogelberg
Karin Fogelberg är universitetslektor i Journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet. Hon arbetar bland annat med lärarutbildning o...
Bernt Gustavsson
Bernt Gustavsson, professor i pedagogik med inriktning mot demokrati vid Örebro universitet, har sin bakgrund i folkbildningsverksamhet och har tid...
Peter Gärdenfors
Peter Gärdenfors är professor i kognitionsvetenskap vid Lunds Universitet. Hans främsta forskningsintressen för närvarande är modeller av begreppsb...
Staffan Hygge
Staffan Hygge, filosofie doktor i psykologi och professor i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle, där han bedriver forskning i ämnet.
Bodil Jönsson
Bodil Jönsson, prof. i rehabiliteringsteknik på Certec.
Anders Kjellberg
Anders Kjellberg är professor emeritus i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle. Tidigare var han professor i arbetspsykologi vid Arbetslivsinstitutet
Caroline Liberg
Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...
Helen Melander Bowden
Helen Melander är FD i pedagogik och verksam som forskare vid Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen är lärande i interaktion samt kogniti...
Ingrid Pramling Samuelsson
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, innehar en UNESCO professur i Early Childhood Education and ...
Ulla Runesson Kempe
Ulla Runesson Kempe är professor emerita vid Jönköping University. Hennes forskning har framför allt behandlat relationen mellan lärande och underv...
Fritjof Sahlström
Fritjof Sahlström är docent i pedagogik och lektor vid Institutionen för beteendevetenskaper, Helsingfors universitet. I sin forskning har han intr...
Roger Säljö
Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...
Moira von Wright
Moira von Wright är docent i pedagogik, Örebro universitet
Förlagskontakt
