Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att spegla världen

Läromedelsstudier i teori och praktik
Skickas följande arbetsdag

Läromedel i vid bemärkelse, och läroböcker i synnerhet, är i många sammanhang närvarande och betydelsefulla för elever och lärare. Denna bok tar sin utgångspunkt i olika ämnesdiscipliner och består av tre delar som belyser olika aspekter av läromedel och läromedelsanalys. Den första delen handlar om läroboken som fenomen i samhället, historien och undervisningen. Här presenteras en forskningsöversikt och analys av hur pedagogiska texter designas. Författarna analyserar läroboken som både verk...

Läromedel i vid bemärkelse, och läroböcker i synnerhet, är i många sammanhang närvarande och betydelsefulla för elever och lärare. Denna bok tar sin utgångspunkt i olika ämnesdiscipliner och består av tre delar som belyser olika aspekter av läromedel och läromedelsanalys. Den första delen handlar om läroboken som fenomen i samhället, historien och undervisningen. Här presenteras en forskningsöversikt och analys av hur pedagogiska texter designas. Författarna analyserar läroboken som både verkan av och orsak till hur samhället gestaltar sig. I den andra delen presenterar, tillämpar och diskuterar författarna olika metoder och redskap för att analysera läromedlens innehåll. Här presenteras exempel på hur läromedel kan analyseras med utgångspunkt i teorier om bl.a. genus, mångkulturalitet, språk, bild, det vidgade textbegreppet och ämnesdidaktik. I bokens tredje del behandlar författarna olika aspekter av lärobokens funktion i praktisk undervisning. Det handlar till exempel om texters svårighetsgrad, relationen mellan lärobok och arbetssätt samt elevers inflytande över undervisningen. Boken vänder sig i första hand till lärarstuderande och verksamma lärare inom alla skolformer och ämnen. För forskare med intresse för läromedelsforskning ger boken boken en bred och grundläggande introduktion till ämnet.

Författare

Niklas Ammert

Niklas Ammert är professor i historia med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Han är legitimerad lärare och har tidigare va...

Hans Almgren

Hans Almgren är fi l.lic. och sedan 1976 lektor i historia och samhällskunskap vid Vasagymnasiet i Arboga. Almgren är huvudförfattare till gymnasie...

Britt-Marie Berge

Britt-Marie Berge, docent och fil. dr, är verksam som universitetslärare och forskare vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, samt som för...

Agneta Bronäs

Agneta Bronäs är universitetslektor vid institutionen för utbildnings­vetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap, Stockholms univ...

Ulla Ekvall

Ulla Ekvall är docent och universitetslektor på Institutionen för nordiska språk vid Stockholms universitet, där hon bl.a. undervisar inom lärarutb...

Boel Englund

Boel Englund är professor i pedagogik vid Stockholms universitet. Hon har i sin forskning särskilt intresserat sig för språk och text som menings s...

Maria Estling Vannestål

Maria Estling Vannestål, fil.dr i engelsk lingvistik och gymnasielärare i engelska, med många års erfarenhet av lärarutbildning och fortbildning. M...

Klas-Göran Karlsson

Klas-Göran Karlsson är professor i historia vid Lunds universitet. Hans forskning är brett inriktad mot internationell samtidshistoria, särskilt Ry...

Lena Lindh

Lena Lindh är lärare och läroboksförfattare och har själv och tillsammans med Boel Söderberg skrivit ett 30-tal läroböcker, arbetsböcker och lärarh...

Ingvar Lundberg

Ingvar Lundberg är professor emeritus i psykologi och verksam vid Göteborgs universitet. Han har givit ut en lång rad läroböcker, inte minst för lä...

Kenneth Nordgren

Kenneth Nordgren är universitetslektor i historia och dekanus vid lärarutbildningsnämnden vid Karlstads universitet. Han är aktiv inom Centrum för ...

Monica Reichenberg

Monica Reichenberg har arbetat i många år som lärare i svenska, svenska som andraspråk och samhällsorienterande ämnen i grundskolans senare åldrar,...

Staffan Selander

Staffan Selander är FD, docent i pedagogik och professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet. Han har lett flera nationella och internat...

Ann-Christine Svensson

Ann-Christine Svensson (tidigare Juhlin Svensson) är fi l.dr i pedagogik, f.d. lektor i pedagogik och utbildningschef för lärarutbildningen vid Mäl...

Boel Söderberg Malm

Boel Söderberg är lärare och läroboksförfattare sedan 1990. Ensam eller tillsammans med Lena Lindh har hon skrivit runt 30 läroböcker, arbetsböcker...

Margareta Wallin-Wictorin

Margareta Wallin Wictorin är docent i konst- och bildvetenskap och arbetar som lektor i kulturstudier på Karlstads universitet. Hon är också medlem...

David Whitling

David Whitling är språklärare och författare med lång erfarenhet av läromedelsproduktion. Han är född och uppvuxen i London och är bosatt i Sverige...

 ;