Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Klas-Göran Karlsson

Kapitelförfattare

Redaktör

Klas-Göran Karlsson är professor i historia vid Lunds universitet. Hans forskning är brett inriktad mot internationell samtidshistoria, särskilt Rysslands, Sovjetunionens och östra Europas moderna historia samt terror och folkmord. Han har lett ett antal större forskningsprojekt, som The Holocaust and European Historical Culture, och det nu pågående The Lessons of Communist and Nazi History – A Genealogical Approach. Hans nästa bok inom detta område blir Det moderna trettioåriga kriget. Europa 1914–1945. Därtill har Karlsson under hela sitt yrkesliv, alltsedan han 1987 lade fram en doktorsavhandling om historieundervisning och politik i Ryssland och Sovjetunionen, varit intresserad av hur historia förmedlas, tolkas, brukas och lärs i europeiska samhällen, kulturer och utbildningar. Han har lett två stora forskarskolor, varav en för praktiserande historielärare, och han har betydande erfarenhet av historieundervisning på alla nivåer i det svenska utbildningssystemet från grundskola och gymnasium till universitetets grund-, lärar- och forskarutbildning.

Klas-Göran Karlsson är professor i historia vid Lunds universitet. Hans forskning är brett inriktad mot internationell samtidshistoria, särskilt Rysslands, Sovjetunionens och östra Europas moderna historia samt terror och folkmord. Han har lett ett antal större forskningsprojekt, som The Holocaust and European Historical Culture, och det nu pågående The Lessons of Communist and Nazi History – A Genealogical Approach. Hans nästa bok inom detta område blir Det moderna trettioåriga kriget. Europa 1914–1945. Därtill har Karlsson under hela sitt yrkesliv, alltsedan han 1987 lade fram en doktorsavhandling om historieundervisning och politik i Ryssland och Sovjetunionen, varit intresserad av hur historia förmedlas, tolkas, brukas och lärs i europeiska samhällen, kulturer och utbildningar. Han har lett två stora forskarskolor, varav en för praktiserande historielärare, och han har betydande erfarenhet av historieundervisning på alla nivåer i det svenska utbildningssystemet från grundskola och gymnasium till universitetets grund-, lärar- och forskarutbildning.