
Allmändidaktik
381 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 359 kr

Allmändidaktik
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
381 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 359 kr
Vad är egentligen didaktik och allmändidaktik? Vad betyder de för undervisning och lärande i en postmodern värld där möten mellan kulturer blir allt vanligare, där internationella jämförelser av prestationer alltmer styr och där kunskapsutvecklingen i allt snabbare takt utmanar skolans arbete? Allmändidaktik är den benämning som samlar dylika frågor, med undervisning och lärande i förgrunden. Inom allmändidaktiken möter vi aspekter på undervisning och lärande som inte är knutna till specifika...
Vad är egentligen didaktik och allmändidaktik? Vad betyder de för undervisning och lärande i en postmodern värld där möten mellan kulturer blir allt vanligare, där internationella jämförelser av prestationer alltmer styr och där kunskapsutvecklingen i allt snabbare takt utmanar skolans arbete? Allmändidaktik är den benämning som samlar dylika frågor, med undervisning och lärande i förgrunden. Inom allmändidaktiken möter vi aspekter på undervisning och lärande som inte är knutna till specifika skolämnen. Allmändidaktik står i stället för det vetande som hör till själva lärarskapet, såsom lärarens professionella utveckling, klassens sociala liv och skolans samhälleliga kontext. Boken erbjuder en helhetsorienterad presentation av forskningsgrundad kunskap inom allmändidaktik. I denna andra och reviderade upplaga har kapitlen uppdaterats eller reviderats, och boken har fått ett nyskrivet kapitel om lärande i ett digitaliserat samhälle. Boken riktar sig till studerande, lärare och forskare i nordiska lärarutbildningar och andra pedagogiska utbildningar från grundutbildning till högskola. Den vänder sig även till verksamma lärare som vill uppdatera och förkovra sig inom bokens tema. Därför är boken också tänkt att kunna användas inom lärares fortsatta kompetensutveckling.
Information
- Redaktörer:
- Sven-Erik Hansén Liselott Forsman
- Kapitelförfattare:
- Jessica Aspfors Marina Bendtsen Mikaela Björklund Gunnel Knubb-Manninen Elina Lahelma Gjert Langfeldt Karin Linnanmäki Fritjof Sahlström Torbjörn Sandén Jan Sjöberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144113173
- Utgivningsår:
- 2011
- Revisionsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 33597-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 384
Författare
Sven-Erik Hansén
Sven-Erik Hansén (PhD) är professor emeritus i pedagogik vid Åbo Akademi i Finland och har fungerat som professor II vid lärosäten i Norge. Han har...
Liselott Forsman
Liselott Forsman arbetar som forskare och lärarutbildare vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hon forskar i flerspråkiga barns och ungdo...
Jessica Aspfors
Jessica Aspfors (PhD) är äldre universitetslektor i pedagogik vid Åbo Akademi i Finland och professor i pedagogik vid Nord universitet i Norge. Hon...
Marina Bendtsen
Marina Bendtsen är universitetslärare och doktorand vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hennes intresseområden är frågor som rör läraru...
Mikaela Björklund
Mikaela Björklund är lärarutbildare och forskare i språkdidaktik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hennes forskning kring förutsättni...
Gunnel Knubb-Manninen
Gunnel Knubb-Manninen arbetar som chefsplanerare vid Rådet för utbildningsutvärdering i Finland. Hennes arbetsuppgift är att organisera externa utv...
Elina Lahelma
Elina Lahelma är professor i pedagogik vid Helsingfors universitet. Hennes specialisering är pedagogisk sociologi och könsforskning. Hon har bedriv...
Gjert Langfeldt
Gjert Langfeldt är professor i didaktik vid universitetet i Agder i Norge. Langfeldt har en bred orientering, och har arbetat både med evaluering o...
Karin Linnanmäki
Karin Linnanmäki är pedagogie doktor och tjänstgör som lektor i specialpedagogik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Inlärningsvårighet...
Fritjof Sahlström
Fritjof Sahlström är docent i pedagogik och lektor vid Institutionen för beteendevetenskaper, Helsingfors universitet. I sin forskning har han intr...
Torbjörn Sandén
Torbjörn Sandén är PeD och arbetar som direktör på Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia. Lärar- och rektorsfortbi...
Jan Sjöberg
Jan Sjöberg är verksam som akademilektor i pedagogik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Han arbetar som lärare och forskare vid läraru...
Kaj Sjöholm
Kaj Sjöholm är professor i de främmande språkens didaktik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hans forskningsintresse är ämnesdidaktisk...
Kristina Ström
Kristina Ström är professor i specialpedagogik. Hon är verksam vid Åbo Akademis Pedagogiska fakultet i Vasa, Finland. Hennes forskningsområden berö...
Renata Svedlin
Renata Svedlin är verksam som universitetslärare och forskare vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. I lärarutbildningen är professionell ...
Tom Wikman
Tom Wikman (PhD, BS) är seniorforskare vid Åbo Akademi i Finland med erfarenhet av handledning inom olika utbildningar och med läromedelsforskning ...
Elisabet Öhrn
Elisabet Öhrn är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskning har fokus på makt, demokrati och relationer av kön, klass och et...
Pertti Kansanen
Pertti Kansanen är emeritusprofessor i pedagogik, speciellt i lärarutbildning, vid Helsingfors universitet. Hans huvudsakliga intresseområden är fo...
Tomas Kroksmark
Tomas Kroksmark, legitimerad lärare och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Han har tidigare va...
Pirjo Lahdenperä
Pirjo Lahdenperä är professor i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning på Akademin för utbildning, kultur och kommunikation vid Mälardal...
Karin Rönnerman
Karin Rönnerman är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Forskningsintressen ...
Margareta Sandström
Margareta Sandström är professor i didaktik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör lärare–elevkommunikat...
Staffan Selander
Staffan Selander är FD, docent i pedagogik och professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet. Han har lett flera nationella och internat...
Roger Säljö
Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...
Förlagskontakt

Vad är egentligen didaktik och allmändidaktik? Vad betyder de för undervisning och lärande i en postmodern värld där möten mellan kulturer blir allt vanligare, där internationella jämförelser av prestationer alltmer styr och där kunskapsutvecklingen i allt snabbare takt utmanar skolans arbete? Allmändidaktik är den benämning som samlar dylika frågor, med undervisning och lärande i förgrunden. Inom allmändidaktiken möter vi aspekter på undervisning och lärande som inte är knutna till specifik...
Vad är egentligen didaktik och allmändidaktik? Vad betyder de för undervisning och lärande i en postmodern värld där möten mellan kulturer blir allt vanligare, där internationella jämförelser av prestationer alltmer styr och där kunskapsutvecklingen i allt snabbare takt utmanar skolans arbete? Allmändidaktik är den benämning som samlar dylika frågor, med undervisning och lärande i förgrunden. Inom allmändidaktiken möter vi aspekter på undervisning och lärande som inte är knutna till specifika skolämnen. Allmändidaktik står i stället för det vetande som hör till själva lärarskapet, såsom lärarens professionella utveckling, klassens sociala liv och skolans samhälleliga kontext. Boken erbjuder en helhetsorienterad presentation av forskningsgrundad kunskap inom allmändidaktik. I denna andra och reviderade upplaga har kapitlen uppdaterats eller reviderats, och boken har fått ett nyskrivet kapitel om lärande i ett digitaliserat samhälle. Boken riktar sig till studerande, lärare och forskare i nordiska lärarutbildningar och andra pedagogiska utbildningar från grundutbildning till högskola. Den vänder sig även till verksamma lärare som vill uppdatera och förkovra sig inom bokens tema. Därför är boken också tänkt att kunna användas inom lärares fortsatta kompetens- utveckling.
Information
- Redaktörer:
- Sven-Erik Hansén Liselott Forsman
- Kapitelförfattare:
- Jessica Aspfors Marina Bendtsen Mikaela Björklund Gunnel Knubb-Manninen Elina Lahelma Gjert Langfeldt Karin Linnanmäki Fritjof Sahlström Torbjörn Sandén Jan Sjöberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144183558
- Utgivningsår:
- 2011
- Revisionsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 33597-SB02
- Upplaga:
- Andra
Författare
Sven-Erik Hansén
Sven-Erik Hansén (PhD) är professor emeritus i pedagogik vid Åbo Akademi i Finland och har fungerat som professor II vid lärosäten i Norge. Han har...
Liselott Forsman
Liselott Forsman arbetar som forskare och lärarutbildare vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hon forskar i flerspråkiga barns och ungdo...
Jessica Aspfors
Jessica Aspfors (PhD) är äldre universitetslektor i pedagogik vid Åbo Akademi i Finland och professor i pedagogik vid Nord universitet i Norge. Hon...
Marina Bendtsen
Marina Bendtsen är universitetslärare och doktorand vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hennes intresseområden är frågor som rör läraru...
Mikaela Björklund
Mikaela Björklund är lärarutbildare och forskare i språkdidaktik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hennes forskning kring förutsättni...
Gunnel Knubb-Manninen
Gunnel Knubb-Manninen arbetar som chefsplanerare vid Rådet för utbildningsutvärdering i Finland. Hennes arbetsuppgift är att organisera externa utv...
Elina Lahelma
Elina Lahelma är professor i pedagogik vid Helsingfors universitet. Hennes specialisering är pedagogisk sociologi och könsforskning. Hon har bedriv...
Gjert Langfeldt
Gjert Langfeldt är professor i didaktik vid universitetet i Agder i Norge. Langfeldt har en bred orientering, och har arbetat både med evaluering o...
Karin Linnanmäki
Karin Linnanmäki är pedagogie doktor och tjänstgör som lektor i specialpedagogik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Inlärningsvårighet...
Fritjof Sahlström
Fritjof Sahlström är docent i pedagogik och lektor vid Institutionen för beteendevetenskaper, Helsingfors universitet. I sin forskning har han intr...
Torbjörn Sandén
Torbjörn Sandén är PeD och arbetar som direktör på Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia. Lärar- och rektorsfortbi...
Jan Sjöberg
Jan Sjöberg är verksam som akademilektor i pedagogik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Han arbetar som lärare och forskare vid läraru...
Kaj Sjöholm
Kaj Sjöholm är professor i de främmande språkens didaktik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hans forskningsintresse är ämnesdidaktisk...
Kristina Ström
Kristina Ström är professor i specialpedagogik. Hon är verksam vid Åbo Akademis Pedagogiska fakultet i Vasa, Finland. Hennes forskningsområden berö...
Renata Svedlin
Renata Svedlin är verksam som universitetslärare och forskare vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. I lärarutbildningen är professionell ...
Tom Wikman
Tom Wikman (PhD, BS) är seniorforskare vid Åbo Akademi i Finland med erfarenhet av handledning inom olika utbildningar och med läromedelsforskning ...
Elisabet Öhrn
Elisabet Öhrn är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskning har fokus på makt, demokrati och relationer av kön, klass och et...
Pertti Kansanen
Pertti Kansanen är emeritusprofessor i pedagogik, speciellt i lärarutbildning, vid Helsingfors universitet. Hans huvudsakliga intresseområden är fo...
Tomas Kroksmark
Tomas Kroksmark, legitimerad lärare och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Han har tidigare va...
Pirjo Lahdenperä
Pirjo Lahdenperä är professor i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning på Akademin för utbildning, kultur och kommunikation vid Mälardal...
Karin Rönnerman
Karin Rönnerman är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Forskningsintressen ...
Margareta Sandström
Margareta Sandström är professor i didaktik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör lärare–elevkommunikat...
Staffan Selander
Staffan Selander är FD, docent i pedagogik och professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet. Han har lett flera nationella och internat...
Roger Säljö
Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...
Förlagskontakt
