Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Perspektiv på skolans problem

- vad säger forskningen?
Skickas följande arbetsdag

Perspektiv på skolans problem

- vad säger forskningen?

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Skolan är i kris. Skolan levererar inte det som önskas. Elever uppnår inte kunskapskraven och lärare är undermåliga. Dessa är några exempel på återkommande teman i en ofta förenklad samtida skoldebatt. Behovet av en mer nyanserad diskussion om komplexiteten i skolans problem är högst nödvändig. I Perspektiv på skolans problem identifierar ett flertal forskare problem som de menar att skolan i dag står inför. Det handlar bland annat om problem som rör demokrati, rasism, språkplikt, skolvåld, ...

Skolan är i kris. Skolan levererar inte det som önskas. Elever uppnår inte kunskapskraven och lärare är undermåliga. Dessa är några exempel på återkommande teman i en ofta förenklad samtida skoldebatt. Behovet av en mer nyanserad diskussion om komplexiteten i skolans problem är högst nödvändig. I Perspektiv på skolans problem identifierar ett flertal forskare problem som de menar att skolan i dag står inför. Det handlar bland annat om problem som rör demokrati, rasism, språkplikt, skolvåld, betyg, ledarskap, skolmarknaden, juridifiering, distansundervisning, förskolan, vuxenutbildningen, folkhögskolan, och inte minst skoldebatten i sig. Boken ger perspektiv genom inspel från en rad initierade och etablerade forskare från olika discipliner verksamma inom det breda utbildningsvetenskapliga fältet. Med olika nedslag i utbildningslandskapet är ambitionen att stimulera till en skoldebatt som är förankrad i aktuell forskning om skola och utbildning. Perspektiv på skolans problem vänder sig till studerande inom lärarutbildningens olika inriktningar, verksamma inom utbildningsområdet samt andra som är intresserade av debatten om skolans problem.

”I Perspektiv på skolans problem identifierar forskarna på ett djupare plan de grundläggande problemen i samhället och lyfter exempelvis fram sociala, ekonomiska och demografiska förhållanden. Även politiska beslut och deras bakgrund nagelfars. Historiska tillbakablickar, faktaspäckat forskningsunderlag och stringent argumentation ger andra bilder av skolans problem och svårigheter än vad som framförs i onyanserade debattinlägg.” BTJ-häftet nr 20, 2020. Elisabeth Sörhuus

Författare

Andreas Fejes

Andreas Fejes är verksam vid Linköpings universitet och innehar Sveriges enda professur i vuxenpedagogik. Hans forskning rör frågor om vuxenutbildn...

Magnus Dahlstedt

Magnus Dahlstedt är professor i socialt arbete vid Linköpings universitet. Hans forskning kretsar kring rätten till välfärd, med särskilt fokus på ...

Majsa Allelin

Majsa Allelin är doktor i socialt arbete och verksam vid Södertörns högskola. Hennes forskningsintressen rör segregationsprocesser utifrån klass ...

Emma Arneback

Emma Arneback är lektor i pedagogik vid Örebro universitet. Hennes forskningsfält är didaktik, läroplansteori och utbildningsfilosofi. I sin forskn...

Dennis Beach

Dennis Beach är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hans forskning rör till stor del utbildningspolitiska och utbildningssociologiska ...

Gert Biesta

Gert Biesta är professor i pedagogisk teori vid School of Education and Life-long Learning, vid Universitetet i Exeter, hedersdoktor vid Uppsala un...

Marianne Dovemark

Marianne Dovemark är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Där ingår hon i en forskningsmiljö med fokus på maktrelationer och demokratiskt ...

Silvia Edling

Silvia Edling är excellent lärare och professor i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning rör sig på olika sätt kring lärarprofession och ...

Tomas Englund

Tomas Englund har varit professor i pedagogik vid dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm, Uppsala universitet och senast vid Örebro universitet. Hans...

Håkan Gustafsson

Håkan Gustafsson är professor i allmän rättslära vid Karlstads universitet, där han forskar i rättsteori, rättsfilosofi, rättssociologi och kriti...

Bernt Gustavsson

Bernt Gustavsson, professor i pedagogik med inriktning mot demokrati vid Örebro universitet, har sin bakgrund i folkbildningsverksamhet och har tid...

Eva-Marie Harlin

Eva-Marie Harlin är fil.lic. och universitetsadjunkt i folkbildningskunskap vid Linköpings universitet. Hon arbetar med bland annat undervisning på...

Fredrik Hertzberg

Fredrik Hertzberg är docent i pedagogik och verksam vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hans forskning uppmärk...

Magnus Hultén

Magnus Hultén (f. 1970), professor i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet. Han disputerade 2008 vid Stockholms universitet på en...

Malin Ideland

Malin Ideland är docent i etnologi och verksam som lektor vid Malmö högskola. Idelands forskningsintresse rör de diskursiva villkor som möjliggör o...

Sara Irisdotter Aldenmyr

Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning är främst inriktad mot lärares yrkesetik, etiska...

Thomas Johansson

Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Institutionen för Pedagogik, kommunikat...

Jan Jämte

Jan Jämte är docent i statsvetenskap och lektor i samhällskunskap vid Örebro universitet. Hans forskning handlar om sociala rörelser, politisk ...

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Anna-Lena Kempe

Anna-Lena Kempe (f d Rostvall) är tillsammans med Staffan Selander redaktör för antologin Design för lärande. Hon disputerade 2001 på avhandlingen ...

Alli Klapp

Alli Klapp (f. 1968) är fil.dr i pedagogik och arbetar som lektor vidHögskolan Väst. Hon disputerade 2008 med avhandlingen ”Grades and grade assign...

Gunnlaugur Magnússon

Gunnlaugur Magnússon är forskare vid Universitetet i Oslo och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Han har skrivit flera artiklar och bokkap...

Louise Malmström

Louise Malmström är socialdemokratisk riksdagsledamot i Utbildningsutskottet sedan 2002. Hon har en yrkesbakgrund inom folkbildningen och en gymnas...

Tommaso Milani

Tommaso M. Milani är professor i flerspråkighet vid Göteborgs universi- tet och gästprofessor vid University of the Witwatersrand, Sydafrika. I sin...

Judit Novak

Judit Novak är filosofie doktor i pedagogik och verksam vid Universitetet i Oslo. Hennes forskning är inriktad på empiriska studier av styrningen...

Mattias Nylund

Mattias Nylund är lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet. I sin forskning, med utgångspunkt i läroplansteoretisk och utbildningssociologisk t...

Maria Olson

Maria Olson är professor i ämnesdidaktik vid Stockholms universitet, och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes primära forsk...

Per-Åke Rosvall

Per-Åke Rosvall är doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han undervisar i lärarutbildningen i ämnet svenska och då främst utifrån u...

Maria Rydell

Maria Rydell är biträdande lektor i svenska som andraspråk vid Stock­holms universitet. Hon forskar bland annat om flerspråkighet, interaktion oc...

Ingegerd Tallberg Broman

Ingegerd Tallberg Broman är psykolog och senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Hon har erfarenhet som lärarutbildare och deltagande i...

Robert Thornberg

Robert Thornberg är professor i pedagogik och verksam på Avdelningen för pedagogik och didaktik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande...

Ásgeir Tryggvason

Ásgeir Tryggvason är docent i pedagogik vid Örebro universitet och koordinator för forskningsmiljön ESERGO. I sin forskning undersöker han hur poli...

Johannes Westberg

Johannes Westberg (f. 1978), docent i historia och professor i utbildningens filosofi och historia vid universitetet i Groningen, Nederländerna. We...

Johan Öhman

Johan Öhman är professor i pedagogik med inriktning mot didaktik vid Örebro universitet och leder där forskningsmiljön ESERGO (Environmental and Su...

 ;

Skolan är i kris. Skolan levererar inte det som önskas. Elever uppnår inte kunskapskraven och lärare är undermåliga. Dessa är några exempel på återkommande teman i en ofta förenklad samtida skoldebatt. Behovet av en mer nyanserad diskussion om komplexiteten i skolans problem är högst nödvändig. I Perspektiv på skolans problem identifierar ett flertal forskare problem som de menar att skolan i dag står inför. Det handlar bland annat om problem som rör demokrati, rasism, språkplikt, skolvåld, ...

Skolan är i kris. Skolan levererar inte det som önskas. Elever uppnår inte kunskapskraven och lärare är undermåliga. Dessa är några exempel på återkommande teman i en ofta förenklad samtida skoldebatt. Behovet av en mer nyanserad diskussion om komplexiteten i skolans problem är högst nödvändig. I Perspektiv på skolans problem identifierar ett flertal forskare problem som de menar att skolan i dag står inför. Det handlar bland annat om problem som rör demokrati, rasism, språkplikt, skolvåld, betyg, ledarskap, skolmarknaden, juridifiering, distansundervisning, förskolan, vuxenutbildningen, folkhögskolan, och inte minst skoldebatten i sig. Boken ger perspektiv genom inspel från en rad initierade och etablerade forskare från olika discipliner verksamma inom det breda utbildningsvetenskapliga fältet. Med olika nedslag i utbildningslandskapet är ambitionen att stimulera till en skoldebatt som är förankrad i aktuell forskning om skola och utbildning. Perspektiv på skolans problem vänder sig till studerande inom lärarutbildningens olika inriktningar, verksamma inom utbildningsområdet samt andra som är intresserade av debatten om skolans problem.

Författare

Andreas Fejes

Andreas Fejes är verksam vid Linköpings universitet och innehar Sveriges enda professur i vuxenpedagogik. Hans forskning rör frågor om vuxenutbildn...

Magnus Dahlstedt

Magnus Dahlstedt är professor i socialt arbete vid Linköpings universitet. Hans forskning kretsar kring rätten till välfärd, med särskilt fokus på ...

Majsa Allelin

Majsa Allelin är doktor i socialt arbete och verksam vid Södertörns högskola. Hennes forskningsintressen rör segregationsprocesser utifrån klass ...

Emma Arneback

Emma Arneback är lektor i pedagogik vid Örebro universitet. Hennes forskningsfält är didaktik, läroplansteori och utbildningsfilosofi. I sin forskn...

Dennis Beach

Dennis Beach är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hans forskning rör till stor del utbildningspolitiska och utbildningssociologiska ...

Gert Biesta

Gert Biesta är professor i pedagogisk teori vid School of Education and Life-long Learning, vid Universitetet i Exeter, hedersdoktor vid Uppsala un...

Marianne Dovemark

Marianne Dovemark är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Där ingår hon i en forskningsmiljö med fokus på maktrelationer och demokratiskt ...

Silvia Edling

Silvia Edling är excellent lärare och professor i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning rör sig på olika sätt kring lärarprofession och ...

Tomas Englund

Tomas Englund har varit professor i pedagogik vid dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm, Uppsala universitet och senast vid Örebro universitet. Hans...

Håkan Gustafsson

Håkan Gustafsson är professor i allmän rättslära vid Karlstads universitet, där han forskar i rättsteori, rättsfilosofi, rättssociologi och kriti...

Bernt Gustavsson

Bernt Gustavsson, professor i pedagogik med inriktning mot demokrati vid Örebro universitet, har sin bakgrund i folkbildningsverksamhet och har tid...

Eva-Marie Harlin

Eva-Marie Harlin är fil.lic. och universitetsadjunkt i folkbildningskunskap vid Linköpings universitet. Hon arbetar med bland annat undervisning på...

Fredrik Hertzberg

Fredrik Hertzberg är docent i pedagogik och verksam vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hans forskning uppmärk...

Magnus Hultén

Magnus Hultén (f. 1970), professor i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet. Han disputerade 2008 vid Stockholms universitet på en...

Malin Ideland

Malin Ideland är docent i etnologi och verksam som lektor vid Malmö högskola. Idelands forskningsintresse rör de diskursiva villkor som möjliggör o...

Sara Irisdotter Aldenmyr

Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning är främst inriktad mot lärares yrkesetik, etiska...

Thomas Johansson

Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Institutionen för Pedagogik, kommunikat...

Jan Jämte

Jan Jämte är docent i statsvetenskap och lektor i samhällskunskap vid Örebro universitet. Hans forskning handlar om sociala rörelser, politisk ...

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Anna-Lena Kempe

Anna-Lena Kempe (f d Rostvall) är tillsammans med Staffan Selander redaktör för antologin Design för lärande. Hon disputerade 2001 på avhandlingen ...

Alli Klapp

Alli Klapp (f. 1968) är fil.dr i pedagogik och arbetar som lektor vidHögskolan Väst. Hon disputerade 2008 med avhandlingen ”Grades and grade assign...

Gunnlaugur Magnússon

Gunnlaugur Magnússon är forskare vid Universitetet i Oslo och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Han har skrivit flera artiklar och bokkap...

Louise Malmström

Louise Malmström är socialdemokratisk riksdagsledamot i Utbildningsutskottet sedan 2002. Hon har en yrkesbakgrund inom folkbildningen och en gymnas...

Tommaso Milani

Tommaso M. Milani är professor i flerspråkighet vid Göteborgs universi- tet och gästprofessor vid University of the Witwatersrand, Sydafrika. I sin...

Judit Novak

Judit Novak är filosofie doktor i pedagogik och verksam vid Universitetet i Oslo. Hennes forskning är inriktad på empiriska studier av styrningen...

Mattias Nylund

Mattias Nylund är lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet. I sin forskning, med utgångspunkt i läroplansteoretisk och utbildningssociologisk t...

Maria Olson

Maria Olson är professor i ämnesdidaktik vid Stockholms universitet, och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes primära forsk...

Per-Åke Rosvall

Per-Åke Rosvall är doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han undervisar i lärarutbildningen i ämnet svenska och då främst utifrån u...

Maria Rydell

Maria Rydell är biträdande lektor i svenska som andraspråk vid Stock­holms universitet. Hon forskar bland annat om flerspråkighet, interaktion oc...

Ingegerd Tallberg Broman

Ingegerd Tallberg Broman är psykolog och senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Hon har erfarenhet som lärarutbildare och deltagande i...

Robert Thornberg

Robert Thornberg är professor i pedagogik och verksam på Avdelningen för pedagogik och didaktik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande...

Ásgeir Tryggvason

Ásgeir Tryggvason är docent i pedagogik vid Örebro universitet och koordinator för forskningsmiljön ESERGO. I sin forskning undersöker han hur poli...

Johannes Westberg

Johannes Westberg (f. 1978), docent i historia och professor i utbildningens filosofi och historia vid universitetet i Groningen, Nederländerna. We...

Johan Öhman

Johan Öhman är professor i pedagogik med inriktning mot didaktik vid Örebro universitet och leder där forskningsmiljön ESERGO (Environmental and Su...

 ;