Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik

- utifrån litteratur
Skickas följande arbetsdag

Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik

- utifrån litteratur

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I förskolan läggs en viktig grund för att alla barn ska förstå det innehåll som de kommer att möta genom hela skolväsendet. Förskolans läroplansinnehåll i naturvetenskap och teknik bildar första delen i en progression genom utbildningssystemet. Barnen behöver dels få förutsättningar att lära begrepp, processer och fenomen, dels få resonera kring naturvetenskapens karaktär. Det kan handla om kunskapens betydelse för människa, natur och samhälle samt om hur naturvetenskaplig kunskap skapas. ...

I förskolan läggs en viktig grund för att alla barn ska förstå det innehåll som de kommer att möta genom hela skolväsendet. Förskolans läroplansinnehåll i naturvetenskap och teknik bildar första delen i en progression genom utbildningssystemet. Barnen behöver dels få förutsättningar att lära begrepp, processer och fenomen, dels få resonera kring naturvetenskapens karaktär. Det kan handla om kunskapens betydelse för människa, natur och samhälle samt om hur naturvetenskaplig kunskap skapas. I Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik ger författarna inledningsvis en teoretisk grund till undervisning i naturvetenskap och teknik, högläsning och samtal, informationssökning samt tematiska projekt. Därefter följer åtta praktiska projekt som alla utgår från en specifik barnbok. Varje projekt har en pedagogisk planering för barn som är i början av sin språk- och kunskapsutveckling och en planering för dem som kommit längre i sin utveckling. Till varje praktiskt kapitel finns även exempel på ytterligare barnlitteratur kopplat till ämnesområdet. Boken vänder sig till såväl förskolärarstudenter som till yrkesverksamma barnskötare, förskollärare och rektorer i förskolan.

Bokens inledande del uppehåller sig vid det som förskolepersonal bör veta om naturvetenskap, teknik och undervisning: en inspirerande introduktion som är föredömligt kort innan den praktiska tillämpningen visar sig i de följande kapitlen. Boken ger förslag på reflektionsfrågor som kan föras tillsammans med barnen, men framför allt praktiska tips för ett gemensamt utforskande av naturvetenskap och teknik.

Information

Författare:
Maria Heimer Ann S Pihlgren Helena Sagar
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144167770
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
46277-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
304

Författare

Maria Heimer

Maria Heimer är utbildad lärare och skolbibliotekarie och har varit verksam som utvecklingspedagog med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling i ...

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Helena Sagar

Helena Sagar är legitimerad NO- och teknik­lärare, filosofie doktor i naturvetenskap med inriktning mot utbildning och arbetar som vetenskaplig led...

 ;

I förskolan läggs en viktig grund för att alla barn ska förstå det innehåll som de kommer att möta genom hela skolväsendet. Förskolans läroplansinnehåll i naturvetenskap och teknik bildar första delen i en progression genom utbildningssystemet. Barnen behöver dels få förutsättningar att lära begrepp, processer och fenomen, dels få resonera kring naturvetenskapens karaktär. Det kan handla om kunskapens betydelse för människa, natur och samhälle samt om hur naturvetenskaplig kunskap skapas. ...

I förskolan läggs en viktig grund för att alla barn ska förstå det innehåll som de kommer att möta genom hela skolväsendet. Förskolans läroplansinnehåll i naturvetenskap och teknik bildar första delen i en progression genom utbildningssystemet. Barnen behöver dels få förutsättningar att lära begrepp, processer och fenomen, dels få resonera kring naturvetenskapens karaktär. Det kan handla om kunskapens betydelse för människa, natur och samhälle samt om hur naturvetenskaplig kunskap skapas. I Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik ger författarna inledningsvis en teoretisk grund till undervisning i naturvetenskap och teknik, högläsning och samtal, informationssökning samt tematiska projekt. Därefter följer åtta praktiska projekt som alla utgår från en specifik barnbok. Varje projekt har en pedagogisk planering för barn som är i början av sin språk- och kunskapsutveckling och en planering för dem som kommit längre i sin utveckling. Till varje praktiskt kapitel finns även exempel på ytterligare barnlitteratur kopplat till ämnesområdet. Boken vänder sig till såväl förskolärarstudenter som till yrkesverksamma barnskötare, förskollärare och rektorer i förskolan.

Information

Författare:
Maria Heimer Ann S Pihlgren Helena Sagar
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144190501
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
46277-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Maria Heimer

Maria Heimer är utbildad lärare och skolbibliotekarie och har varit verksam som utvecklingspedagog med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling i ...

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Helena Sagar

Helena Sagar är legitimerad NO- och teknik­lärare, filosofie doktor i naturvetenskap med inriktning mot utbildning och arbetar som vetenskaplig led...

 ;