Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr
Skolfrånvaro
Det kan finnas olika orsaker till skolfrånvaro – oftast är det flera faktorer som samverkar.
För att hantera problematisk skolfrånvaro är det viktigt att upprätta ett samarbete mellan skolan, eleverna och deras familjer. Åtgärder kan inkludera att identifiera orsakerna till frånvaron, erbjuda stöd och resurser till eleverna, och utveckla planer för att öka närvaron.
På Studentlitteratur har vi flertalet titlar inom ämnet som du kan använda för din egen kompetensutveckling eller tillsammans med dina kollegor.
Aktuella titlar

Rondahl, Hanna
Hur kommer man till rätta med problematisk skolfrånvaro? Går det ens? Och vems ansvar är det egentligen att se till att eleverna är i skolan? Är de...

Jäverby, Annica
Problematisk skolfrånvaro är numera så vanligt att nästan alla känner någon som inte klarar av att gå till skolan. Skolor, kommuner, politiker och ...

Gren Landell, Malin
Skolfrånvaro är ett samhällsproblem som berör flera olika verksamheter. Många professionella som möter barn och familjer med omfattande skolfrånvar...

Walin, Lina
Att en skola har döda vinklar innebär att skolans personal och vårdnadshavare i ett visst läge inte uppmärksammar resurser som finns eller att de h...

Bühler, Maria m.fl.
Problematisk skolfrånvaro och hemmasittare är ett växande problem i våra skolor. Att försöka förstå och komma tillrätta med fenomenet är en angeläg...

Klockar, A - Vestman, M
Den här boken erbjuder verktyg och strategier för ett tryggt lärarskap. När vi är trygga i vår professionella roll ökar motivationen, men även vår ...

Rehn Bergander, Pia
Den här boken handlar om särskilt begåvade elever, som på grund av adhd eller autism inte alltid har tillgång till sina resurser, och om vad skolan...

Lundin, Joanna
I dagens skola planeras ofta verksamheten för att möta majoritetens behov, och först när det visar sig inte fungera börjar man söka efter alternati...

Fleischer, Anne Vibeke
Jag vill inte till skolan handlar om barn och unga i åldern 6-16 år för vilka det blir ett problem att gå till skolan. De värjer sig mot skolan och...

Konstenius, V - Schillaci, M
Barn och ungdomar som inte går till skolan tenderar att bli osynliga och glömmas bort. De går då miste om mycket som de både behöver och har rätt t...

Sims, Caroline m.fl. (red.)
Antologin Särskild begåvning i praktik och forskning är den första i sitt slag i Sverige där röster från både forskning och praktik vävs ihop. Själ...

Karlsson, Ingmar
Boken som bygger på författarens avhandling belyser lättillgängligt och förtjänstfullt olika förklaringar till elevers svårigheter med matematiken ...

Lindqvist, Maja
Pedagogiska verksamheter har i uppdrag att förebygga skolsvårigheter och ohälsa samt att utveckla tillgängliga lärmiljöer så att alla barn och ele...

Bruce, Barbro m.fl. (red.)
Denna antologi kan ses som en fortsättning och en fördjupning på boken Språklig sårbarhet i förskola och skola – barnet, språket och pedagogiken (B...
Upptäck skolans döda vinklar
Att en skola har döda vinklar innebär att skolans personal och vårdnadshavare i ett visst läge inte uppmärksammar resurser som finns eller att de har förlorat förmågan att se en problematisk situation från alternativa perspektiv. Läs mer om boken Upptäck skolans döda vinklar i vår intervju med författaren.
2E – När skolan blir lätt och svår på samma gång
Att barn med ADHD och autism kan ha svårigheter i skolan är väl känt. De senaste åren har också elever med särskild begåvning uppmärksammats som en grupp i behov av anpassningar. Men vad händer med elever som är båda och? Möt Pia Rehn, författare till När det enkla ändå blir svårt.
När barn och unga är borta från skolan
Malin Gren Landell berättar i denna intervju om varför hon skrivit boken När barn och unga är borta från skolan. "Ett skäl är att jag har sett en mycket positiv utveckling de senaste två-tre åren där socialtjänsten deltar i arbetet med frånvaro, tar initiativ till insatser och är intresserad av fördjupad kunskap om skolfrånvaro."