Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning

Skickas följande arbetsdag

Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Denna antologi kan ses som en fortsättning och en fördjupning på boken Språklig sårbarhet i förskola och skola – barnet, språket och pedagogiken (Bruce m.fl.). Fortsättning för att den fokuserar på senare skolår, gymnasie­skolan samt studier på universitet och högskola. Fördjupning för att den ger en teoretisk grund för hur begreppet sårbarhet kan förstås och användas i allt lärande och i all undervisning. Det innebär ett kontextuellt och relationellt sätt att möta språkliga och pedagogiska u...

Denna antologi kan ses som en fortsättning och en fördjupning på boken Språklig sårbarhet i förskola och skola – barnet, språket och pedagogiken (Bruce m.fl.). Fortsättning för att den fokuserar på senare skolår, gymnasie­skolan samt studier på universitet och högskola. Fördjupning för att den ger en teoretisk grund för hur begreppet sårbarhet kan förstås och användas i allt lärande och i all undervisning. Det innebär ett kontextuellt och relationellt sätt att möta språkliga och pedagogiska utmaningar. Bokens tolv kapitel behandlar de tre delarna: den lärande individen, de språkliga utmaningarna och de pedagogiska möjligheterna. Dessa måste synkroniseras för att fungera tillsammans, vilket illustreras med ett kugghjul. Samtliga kapitelförfattare har förhållit sig till begreppet sårbarhet i spänningsfältet mellan utmaningar och möjligheter samtidigt som de bidrar med sina specifika och unika kunskapsbidrag. Bokens huvudbudskap är att lärare måste sätta ord på och börja prata om både sin egen, språkets och hela skolans sårbarhet för att i kollegial samverkan komma vidare. Därmed blir sårbarheten startpunkten till hållbarhet i lärande och undervisning. Boken vänder sig till lärare i grundskolan, gymnasiet och på universitetet samt till specialpedagoger, speciallärare och logopeder – verksamma såväl som studerande – samt till alla inom elevhälsa och med ledaransvar.

Information

Redaktörer:
Barbro Bruce
Kapitelförfattare:
Lisbeth Amhag Lotta Bergman Eva Borgfeldt Jenny Edvardsson Ulrika Ivarsson Elin Jälmbrant Anders Jönsson Lotta Leden Sofia Lindberg Petra Magnusson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144138824
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
43024-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
240

Författare

Barbro Bruce

Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Barbro har stor erfarenhet av språkliga utmaningar ...

Lisbeth Amhag

Lisbeth Amhag är docent i pedagogik vid Malmö universitet på Institutionen för skolutveckling och ledarskap, SOL. Lisbeths främsta forsknings­intre...

Lotta Bergman

Lotta Bergman är docent i svenska med didaktisk inriktning och verksam vid Malmö universitet på Institutionen för kultur, språk, medier (KSM). Hon ...

Eva Borgfeldt

Eva Borgfeldt är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som högstadielärare och har många års er...

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson är legitimerad lärare i svenska och historia samt svenska som andraspråk mot SFI. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat i sko...

Ulrika Ivarsson

Ulrika Ivarsson är fritidspedagog, grundskollärare och speciallärare med specialisering grav språkstörning. Hon arbetar i den centrala elevhälsan i...

Elin Jälmbrant

Elin Jälmbrant är legitimerad logoped med många års erfarenhet av praktiskt arbete inom kommunal elevhälsa. Erfarenheterna spänner över verksamhete...

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Lotta Leden

Lotta Leden är biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som lärare i NO-ämnena i grundsk...

Sofia Lindberg

Sofia Lindberg är gymnasielärare och speciallärare i språk-, skriv- och läsutveckling och verksam som universitetsadjunkt i specialpedagogik och do...

Petra Magnusson

Petra Magnusson är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hon har en mångårig bakgrund som lärare i svenska och SO-ä...

Anders Persson

Anders Persson är professor i utbildningsvetenskap respektive sociologi vid Lunds universitet, har lång erfarenhet som forskare och universitetslär...

Maria Rubin

Maria Rubin är lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad och undervisar där bland annat vid de specialpedagogis...

Cecilia Segerby

Cecilia Segerby är speciallärare i matematik och verksam som lektor i matematikdidaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har erfarenhet av att under...

Anna-Karin Svensson

Anna-Karin Svensson är förskollärare, grundskollärare, specialpedagog och fil.dr i pedagogik med en avhandling som handlar om lärarstudenters vägar...

 ;

Denna antologi kan ses som en fortsättning och en fördjupning på boken Språklig sårbarhet i förskola och skola – barnet, språket och pedagogiken (Bruce m.fl.). Fortsättning för att den fokuserar på senare skolår, gymnasie­skolan samt studier på universitet och högskola. Fördjupning för att den ger en teoretisk grund för hur begreppet sårbarhet kan förstås och användas i allt lärande och i all undervisning. Det innebär ett kontextuellt och relationellt sätt att möta språkliga och pedagogiska u...

Denna antologi kan ses som en fortsättning och en fördjupning på boken Språklig sårbarhet i förskola och skola – barnet, språket och pedagogiken (Bruce m.fl.). Fortsättning för att den fokuserar på senare skolår, gymnasie­skolan samt studier på universitet och högskola. Fördjupning för att den ger en teoretisk grund för hur begreppet sårbarhet kan förstås och användas i allt lärande och i all undervisning. Det innebär ett kontextuellt och relationellt sätt att möta språkliga och pedagogiska utmaningar. Bokens tolv kapitel behandlar de tre delarna: den lärande individen, de språkliga utmaningarna och de pedagogiska möjligheterna. Dessa måste synkroniseras för att fungera tillsammans, vilket illustreras med ett kugghjul. Samtliga kapitelförfattare har förhållit sig till begreppet sårbarhet i spänningsfältet mellan utmaningar och möjligheter samtidigt som de bidrar med sina specifika och unika kunskapsbidrag. Bokens huvudbudskap är att lärare måste sätta ord på och börja prata om både sin egen, språkets och hela skolans sårbarhet för att i kollegial samverkan komma vidare. Därmed blir sårbarheten startpunkten till hållbarhet i lärande och undervisning. Boken vänder sig till lärare i grundskolan, gymnasiet och på universitetet samt till specialpedagoger, speciallärare och logopeder – verksamma såväl som studerande – samt till alla inom elevhälsa och med ledaransvar.

Information

Redaktörer:
Barbro Bruce
Kapitelförfattare:
Lisbeth Amhag Lotta Bergman Eva Borgfeldt Jenny Edvardsson Ulrika Ivarsson Elin Jälmbrant Anders Jönsson Lotta Leden Sofia Lindberg Petra Magnusson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178486
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
43024-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Barbro Bruce

Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Barbro har stor erfarenhet av språkliga utmaningar ...

Lisbeth Amhag

Lisbeth Amhag är docent i pedagogik vid Malmö universitet på Institutionen för skolutveckling och ledarskap, SOL. Lisbeths främsta forsknings­intre...

Lotta Bergman

Lotta Bergman är docent i svenska med didaktisk inriktning och verksam vid Malmö universitet på Institutionen för kultur, språk, medier (KSM). Hon ...

Eva Borgfeldt

Eva Borgfeldt är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som högstadielärare och har många års er...

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson är legitimerad lärare i svenska och historia samt svenska som andraspråk mot SFI. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat i sko...

Ulrika Ivarsson

Ulrika Ivarsson är fritidspedagog, grundskollärare och speciallärare med specialisering grav språkstörning. Hon arbetar i den centrala elevhälsan i...

Elin Jälmbrant

Elin Jälmbrant är legitimerad logoped med många års erfarenhet av praktiskt arbete inom kommunal elevhälsa. Erfarenheterna spänner över verksamhete...

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Lotta Leden

Lotta Leden är biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som lärare i NO-ämnena i grundsk...

Sofia Lindberg

Sofia Lindberg är gymnasielärare och speciallärare i språk-, skriv- och läsutveckling och verksam som universitetsadjunkt i specialpedagogik och do...

Petra Magnusson

Petra Magnusson är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hon har en mångårig bakgrund som lärare i svenska och SO-ä...

Anders Persson

Anders Persson är professor i utbildningsvetenskap respektive sociologi vid Lunds universitet, har lång erfarenhet som forskare och universitetslär...

Maria Rubin

Maria Rubin är lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad och undervisar där bland annat vid de specialpedagogis...

Cecilia Segerby

Cecilia Segerby är speciallärare i matematik och verksam som lektor i matematikdidaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har erfarenhet av att under...

Anna-Karin Svensson

Anna-Karin Svensson är förskollärare, grundskollärare, specialpedagog och fil.dr i pedagogik med en avhandling som handlar om lärarstudenters vägar...

 ;