Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro

Skickas följande arbetsdag

Problematisk skolfrånvaro och hemmasittare är ett växande problem i våra skolor. Att försöka förstå och komma tillrätta med fenomenet är en angelägen uppgift för alla som befinner sig i närheten av barn och unga. Den här boken presenterar hur man kan förstå problematisk skolfrånvaro utifrån ett lågaffektivt förhållningssätt. Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro utgår från att det är förhållningssättet och miljön runt eleverna som behöver förändras för att främja skolnärvaro. ...

Problematisk skolfrånvaro och hemmasittare är ett växande problem i våra skolor. Att försöka förstå och komma tillrätta med fenomenet är en angelägen uppgift för alla som befinner sig i närheten av barn och unga. Den här boken presenterar hur man kan förstå problematisk skolfrånvaro utifrån ett lågaffektivt förhållningssätt. Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro utgår från att det är förhållningssättet och miljön runt eleverna som behöver förändras för att främja skolnärvaro. I boken ges alternativa förklaringsmodeller till vad som kan ligga bakom problematisk skolfrånvaro. Därefter presenteras hur man praktiskt kan arbeta lågaffektivt och förebyggande med kartläggningar och handlingsplaner. I bokens avslutande del ges många konkreta verktyg och tips på hur man i skolan kan arbeta för att göra skolan tillgänglig – för alla. Boken riktar sig till alla som arbetar inom skolan. Den riktar sig även till vårdnadshavare som vill lära sig mer om problematisk skolfrånvaro. Boken lämpar sig väl för lärar- och psykologutbildningen. Den är även användbar på utbildningar för specialpedagoger och rektorer.

Dess styrka är att den utifrån en teoretisk bas skapar en förståelse för området och ger praktiska, konkreta förslag på hur arbetet kan byggas upp. Den visar på rektors viktiga insats och hur elevhälsoteamets kompetens kan utgöra en kraft i arbetet.

Information

Författare:
Maria Bühler Annelie Karlsson Terése Österholm
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144120409
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39657-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
184

Författare

Maria Bühler

Maria Bühler är legitimerad psykolog och specialist i neuropsykologi. Under sitt yrkesliv har hon arbetat med individer med inlärningssvårigheter o...

Annelie Karlsson

Annelie Karlsson är utbildad lärare, specialpedagog och rektor med lång erfarenhet från flera olika skolformer. Hon har arbetat med att utveckla ti...

Terése Österholm

Terése Österholm är legitimerad psykolog och har erfarenhet av det hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbetet i skola och förskola, där arbet...

 ;