Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Rum för läsning

Att arbeta med litteratur i förskolan
Skickas följande arbetsdag

Rum för läsning

Att arbeta med litteratur i förskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Litteraturläsning kan öppna dörrar till fantasin, språket och världen. Att erbjuda högläsning och litteratursamtal ingår också i förskolans uppdrag. I fyra teman ger författarna ingångar till hur läsning och litteraturarbete kan bedrivas på varierade sätt. Det handlar om hur bilderböcker kan öppna för svåra samtal om döden, klimatet och pengar, om digital läsning, om läsfrämjande och samverkan med det lokala kulturlivet samt om hur rösten och kroppen kan användas vid litteraturläsning. En av...

Litteraturläsning kan öppna dörrar till fantasin, språket och världen. Att erbjuda högläsning och litteratursamtal ingår också i förskolans uppdrag. I fyra teman ger författarna ingångar till hur läsning och litteraturarbete kan bedrivas på varierade sätt. Det handlar om hur bilderböcker kan öppna för svåra samtal om döden, klimatet och pengar, om digital läsning, om läsfrämjande och samverkan med det lokala kulturlivet samt om hur rösten och kroppen kan användas vid litteraturläsning. En avslutande del belyser hur förskolan skildras i samtida bilderböcker. Till varje tema hör ett avsnitt med didaktiska uppslag, som ger konkreta förslag på övningar och frågor avsedda för såväl pedagogens förberedelser som arbetet med barngruppen. Rum för läsning innehåller tio nyskrivna kapitel av forskare i litteraturvetenskap, litteraturdidaktik, pedagogik och etnologi – alla med ett gemensamt intresse för förskolans litteraturläsning och för vad som sker i mötet med barnen. Rum för läsning vänder sig främst till förskollärarutbildningen och verksamma pedagoger i förskolan.

Boken behandlar även hur barnen möter bilderböckerna och problematiserar förståelsen och möjlighet till lässtunder i förskolan. [...] Bra grund för att påbörja arbetet med läsning redan i förskolan.

Sammanfattningsvis finns det utan tvekan rum för Rum för läsning, både i förskollärarutbildningen och i förskolan. Det är en uppslagsrik antologi som genom sin tillgänglighet skulle kunna öppna dörrarna till nya rum för läsning i många förskolor.

Tre frågor till Kristina Hermansson och Anna Nordenstam

Läs intervjun med redaktörerna för boken Rum för läsning – Att arbeta med litteratur i förskolan.

Till intervjun

Information

Redaktörer:
Kristina Hermansson Anna Nordenstam
Kapitelförfattare:
Johan Alfredsson Sandra Hillén Trude Hoel Heidi Höglund Anna Karlskov Skyggebjerg Maria Malmberg Wallin Malin Nilsen Anna Nordlund Maria Wennerström Wohrne Katrina Åkerholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144180489
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
47203-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
248

Författare

Kristina Hermansson

Kristina Hermansson är docent och universitetslektor i litteraturvetenskap med inriktning mot barn- och ungdomslitteratur vid Göteborgs universitet...

Anna Nordenstam

Anna Nordenstam är professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet och professor i svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska un...

Johan Alfredsson

Johan Alfredsson är docent och universitetslektor i litteratur-vetenskap vid Göteborgs universitet. Han undervisar främst inom lärarutbildning, frå...

Sandra Hillén

Sandra Hillén är fil.dr i etnologi och universitetslektor på Högskolan i Borås, där hon är verksam vid förskollärarutbildningen. Hennes forskningsi...

Trude Hoel

Trude Hoel är professor i läsvetenskap vid Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret) vid Universitetet i Stavanger i Norge....

Heidi Höglund

Heidi Höglund är docent i litteraturdidaktik och verksam som universitetslektor vid Åbo Akademi i Finland. Hennes forskningsintressen berör littera...

Anna Karlskov Skyggebjerg

Anna Karlskov Skyggebjerg är chef för Nationalt Videncenter for Læsning i Danmark. Hon forskar, undervisar och handleder inom barn- och ungdomslitt...

Maria Malmberg Wallin

Maria Malmberg Wallin är museilektor, verksam på konstnärsmuseet Bror Hjorths Hus i Uppsala. Hon arbetar både praktiskt med konstpedagogik för elev...

Malin Nilsen

Malin Nilsen är fil.dr och universitetslektor i pedagogik på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Nils...

Anna Nordlund

Anna Nordlund är docent i litteraturvetenskap och lektor i didaktik på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala uni...

Maria Wennerström Wohrne

Maria Wennerström Wohrne är fil.dr i litteraturvetenskap och universitetslektor i didaktik med inriktning mot svenska på Institutionen för pedagogi...

Katrina Åkerholm

Katrina Åkerholm är doktorand inom pedagogiska vetenskaper vid Åbo Akademi i Finland. Till hennes forskningsintressen hör litteraturdidaktik och ba...

Mia Österlund

Mia Österlund är docent i litteraturvetenskap vid Helsingfors universitet, verksam som universitetslärare vid Åbo Akademi samt projektledare vid Sv...

 ;

Litteraturläsning kan öppna dörrar till fantasin, språket och världen. Att erbjuda högläsning och litteratursamtal ingår också i förskolans uppdrag. I fyra teman ger författarna ingångar till hur läsning och litteraturarbete kan bedrivas på varierade sätt. Det handlar om hur bilderböcker kan öppna för svåra samtal om döden, klimatet och pengar, om digital läsning, om läsfrämjande och samverkan med det lokala kulturlivet samt om hur rösten och kroppen kan användas vid litteraturläsning. En av...

Litteraturläsning kan öppna dörrar till fantasin, språket och världen. Att erbjuda högläsning och litteratursamtal ingår också i förskolans uppdrag. I fyra teman ger författarna ingångar till hur läsning och litteraturarbete kan bedrivas på varierade sätt. Det handlar om hur bilderböcker kan öppna för svåra samtal om döden, klimatet och pengar, om digital läsning, om läsfrämjande och samverkan med det lokala kulturlivet samt om hur rösten och kroppen kan användas vid litteraturläsning. En avslutande del belyser hur förskolan skildras i samtida bilderböcker. Till varje tema hör ett avsnitt med didaktiska uppslag, som ger konkreta förslag på övningar och frågor avsedda för såväl pedagogens förberedelser som arbetet med barngruppen. Rum för läsning innehåller tio nyskrivna kapitel av forskare i litteraturvetenskap, litteraturdidaktik, pedagogik och etnologi – alla med ett gemensamt intresse för förskolans litteraturläsning och för vad som sker i mötet med barnen. Rum för läsning vänder sig främst till förskollärarutbildningen och verksamma pedagoger i förskolan.

Tre frågor till Kristina Hermansson och Anna Nordenstam

Läs intervjun med redaktörerna för boken Rum för läsning – Att arbeta med litteratur i förskolan.

Till intervjun

Information

Redaktörer:
Kristina Hermansson Anna Nordenstam
Kapitelförfattare:
Johan Alfredsson Sandra Hillén Trude Hoel Heidi Höglund Anna Karlskov Skyggebjerg Maria Malmberg Wallin Malin Nilsen Anna Nordlund Maria Wennerström Wohrne Katrina Åkerholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144187594
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
47203-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Kristina Hermansson

Kristina Hermansson är docent och universitetslektor i litteraturvetenskap med inriktning mot barn- och ungdomslitteratur vid Göteborgs universitet...

Anna Nordenstam

Anna Nordenstam är professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet och professor i svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska un...

Johan Alfredsson

Johan Alfredsson är docent och universitetslektor i litteratur-vetenskap vid Göteborgs universitet. Han undervisar främst inom lärarutbildning, frå...

Sandra Hillén

Sandra Hillén är fil.dr i etnologi och universitetslektor på Högskolan i Borås, där hon är verksam vid förskollärarutbildningen. Hennes forskningsi...

Trude Hoel

Trude Hoel är professor i läsvetenskap vid Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret) vid Universitetet i Stavanger i Norge....

Heidi Höglund

Heidi Höglund är docent i litteraturdidaktik och verksam som universitetslektor vid Åbo Akademi i Finland. Hennes forskningsintressen berör littera...

Anna Karlskov Skyggebjerg

Anna Karlskov Skyggebjerg är chef för Nationalt Videncenter for Læsning i Danmark. Hon forskar, undervisar och handleder inom barn- och ungdomslitt...

Maria Malmberg Wallin

Maria Malmberg Wallin är museilektor, verksam på konstnärsmuseet Bror Hjorths Hus i Uppsala. Hon arbetar både praktiskt med konstpedagogik för elev...

Malin Nilsen

Malin Nilsen är fil.dr och universitetslektor i pedagogik på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Nils...

Anna Nordlund

Anna Nordlund är docent i litteraturvetenskap och lektor i didaktik på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala uni...

Maria Wennerström Wohrne

Maria Wennerström Wohrne är fil.dr i litteraturvetenskap och universitetslektor i didaktik med inriktning mot svenska på Institutionen för pedagogi...

Katrina Åkerholm

Katrina Åkerholm är doktorand inom pedagogiska vetenskaper vid Åbo Akademi i Finland. Till hennes forskningsintressen hör litteraturdidaktik och ba...

Mia Österlund

Mia Österlund är docent i litteraturvetenskap vid Helsingfors universitet, verksam som universitetslärare vid Åbo Akademi samt projektledare vid Sv...

 ;