Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ämneslitteracitet och inkluderande undervisning

Skickas följande arbetsdag

Ämneslitteracitet och inkluderande undervisning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Litteracitet har traditionellt beskrivits utifrån människors läs- och skrivförmågor eller förmågan att hantera siffror och enkla problemlösningssituationer i vardagen. I den här antologin tar författarna i stället avstamp i ett vidgat perspektiv på begreppet för att undersöka hur det gestaltar sig inom olika ämnesområden. Genom exempel från olika klassrum och ämnen belyser författarna ämneslitteracitet och ger uppslag till hur lärare kan arbeta för att utveckla och förstärka elevers ämnessp...

Litteracitet har traditionellt beskrivits utifrån människors läs- och skrivförmågor eller förmågan att hantera siffror och enkla problemlösningssituationer i vardagen. I den här antologin tar författarna i stället avstamp i ett vidgat perspektiv på begreppet för att undersöka hur det gestaltar sig inom olika ämnesområden. Genom exempel från olika klassrum och ämnen belyser författarna ämneslitteracitet och ger uppslag till hur lärare kan arbeta för att utveckla och förstärka elevers ämnesspråkliga kunskaper och förmågor. Utgångspunkten är att ämneslitteracitet och ämnes­kunskaper utvecklas i nära samspel, vilket återspeglas i ett specifikt agerande som tar sig olika uttryck i olika ämnen. Här diskuteras även på vilka sätt som fokus på ämneslitteracitet och ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan medverka till en inkluderande undervisning. Boken vänder sig främst till lärarstudenter och lärare i grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning.

Information

Redaktörer:
Anders Jakobsson Pia Nygård Larsson Lotta Bergman
Kapitelförfattare:
Eva Wennås Brante Ulrika Ryan Maaike Hajer Robert Walldén Fredrik Alvén Annika Karlsson Clas Olander Sofie Johansson Petra Svensson Källberg Maria Kouns
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144152417
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44252-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
336

Författare

Eva Wennås Brante

Eva Wennås Brante, docent i pedagogik, Institutionen för kultur, språk, medier, Fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet. Forsknin...

Ulrika Ryan

Ulrika Ryan, lektor i matematikdidaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle vid Malmö universitet. Forskningsintresse: migrat...

Maaike Hajer

Maaike Hajer är gästprofessor vid Malmö universitet på institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle samt professor emerita i Multilingu...

Robert Walldén

Robert Walldén är fil.dr i svenska med didaktisk inriktning och verksam som biträdande lektor och lärarutbildare vid Malmö universitet. Han har en ...

Fredrik Alvén

Fredrik Alvén arbetar som lektor i historia och historiedidaktik i lärarutbildningen på Malmö universitet. Han är verksam på Institutionen för Samh...

Annika Karlsson

Annika Karlsson, lektor i naturvetenskapernas didaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle vid Malmö universitet. Forskningsi...

Clas Olander

Clas Olander, professor i naturvetenskapernas didaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle, Fakulteten för lärande och samhäl...

Sofie Johansson

Sofie Johansson, docent i svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Humanistisk fakultet vid Göteborgs universitet. Forskningsintr...

Petra Svensson Källberg

Petra Svensson Källberg, lektor i matematikdidaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle, Fakulteten för lärande och samhälle ...

Maria Kouns

Maria Kouns, lektor i svenska och svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Institutionen för kultur, språk, medier, Fakulteten för lärande ...

Janna Lundberg

Janna Lundberg, lektor i samhällskunskap, Institutionen för samhälle, kultur och identitet vid Malmö universitet. Disputerad i utbildningsvetenskap...

Bodil Liljefors Persson

Bodil Liljefors Persson är professor i religionshistoria vid Malmö universitet. Hennes forskning är inriktad på ursprungsfolkens religioner med fok...

Anders Jakobsson

Anders Jakobsson är professor i naturvetenskapernas didaktik vid Malmö Universitet. En stor del av hans forskning handlar om elevers förståelse av ...

Pia Nygård Larsson

Pia Nygård Larsson, docent i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Institutionen för kultur, språk, medier, Fakulteten för lärande och s...

Lotta Bergman

Lotta Bergman är docent i svenska med didaktisk inriktning och verksam vid Malmö universitet på Institutionen för kultur, språk, medier (KSM). Hon ...

 ;

Litteracitet har traditionellt beskrivits utifrån människors läs- och skrivförmågor eller förmågan att hantera siffror och enkla problemlösningssituationer i vardagen. I den här antologin tar författarna i stället avstamp i ett vidgat perspektiv på begreppet för att undersöka hur det gestaltar sig inom olika ämnesområden. Genom exempel från olika klassrum och ämnen belyser författarna ämneslitteracitet och ger uppslag till hur lärare kan arbeta för att utveckla och förstärka elevers ämnessp...

Litteracitet har traditionellt beskrivits utifrån människors läs- och skrivförmågor eller förmågan att hantera siffror och enkla problemlösningssituationer i vardagen. I den här antologin tar författarna i stället avstamp i ett vidgat perspektiv på begreppet för att undersöka hur det gestaltar sig inom olika ämnesområden. Genom exempel från olika klassrum och ämnen belyser författarna ämneslitteracitet och ger uppslag till hur lärare kan arbeta för att utveckla och förstärka elevers ämnesspråkliga kunskaper och förmågor. Utgångspunkten är att ämneslitteracitet och ämnes­kunskaper utvecklas i nära samspel, vilket återspeglas i ett specifikt agerande som tar sig olika uttryck i olika ämnen. Här diskuteras även på vilka sätt som fokus på ämneslitteracitet och ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan medverka till en inkluderande undervisning. Boken vänder sig främst till lärarstudenter och lärare i grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning.

Information

Redaktörer:
Anders Jakobsson Pia Nygård Larsson Lotta Bergman
Kapitelförfattare:
Eva Wennås Brante Ulrika Ryan Maaike Hajer Robert Walldén Fredrik Alvén Annika Karlsson Clas Olander Sofie Johansson Petra Svensson Källberg Maria Kouns
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189604
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44252-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Eva Wennås Brante

Eva Wennås Brante, docent i pedagogik, Institutionen för kultur, språk, medier, Fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet. Forsknin...

Ulrika Ryan

Ulrika Ryan, lektor i matematikdidaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle vid Malmö universitet. Forskningsintresse: migrat...

Maaike Hajer

Maaike Hajer är gästprofessor vid Malmö universitet på institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle samt professor emerita i Multilingu...

Robert Walldén

Robert Walldén är fil.dr i svenska med didaktisk inriktning och verksam som biträdande lektor och lärarutbildare vid Malmö universitet. Han har en ...

Fredrik Alvén

Fredrik Alvén arbetar som lektor i historia och historiedidaktik i lärarutbildningen på Malmö universitet. Han är verksam på Institutionen för Samh...

Annika Karlsson

Annika Karlsson, lektor i naturvetenskapernas didaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle vid Malmö universitet. Forskningsi...

Clas Olander

Clas Olander, professor i naturvetenskapernas didaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle, Fakulteten för lärande och samhäl...

Sofie Johansson

Sofie Johansson, docent i svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Humanistisk fakultet vid Göteborgs universitet. Forskningsintr...

Petra Svensson Källberg

Petra Svensson Källberg, lektor i matematikdidaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle, Fakulteten för lärande och samhälle ...

Maria Kouns

Maria Kouns, lektor i svenska och svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Institutionen för kultur, språk, medier, Fakulteten för lärande ...

Janna Lundberg

Janna Lundberg, lektor i samhällskunskap, Institutionen för samhälle, kultur och identitet vid Malmö universitet. Disputerad i utbildningsvetenskap...

Bodil Liljefors Persson

Bodil Liljefors Persson är professor i religionshistoria vid Malmö universitet. Hennes forskning är inriktad på ursprungsfolkens religioner med fok...

Anders Jakobsson

Anders Jakobsson är professor i naturvetenskapernas didaktik vid Malmö Universitet. En stor del av hans forskning handlar om elevers förståelse av ...

Pia Nygård Larsson

Pia Nygård Larsson, docent i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Institutionen för kultur, språk, medier, Fakulteten för lärande och s...

Lotta Bergman

Lotta Bergman är docent i svenska med didaktisk inriktning och verksam vid Malmö universitet på Institutionen för kultur, språk, medier (KSM). Hon ...

 ;