Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kvalitativa metoder helt enkelt!

Skickas följande arbetsdag

Kvalitativa metoder helt enkelt!

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Kvalitativa metoder helt enkelt! är en antologi skriven av kvalitativa forskare som var och en har lång och gedigen erfarenhet av just kvalitativ metod. I boken beskrivs exempelvis olika typer av intervjuer, fenomenologi, grundad teori, innehållsanalys och kvalitet i kvalitativ metod. Boken innehåller, steg för steg, handledning i olika kvalitativa metoder och vänder sig till dig som står inför ett uppsatsarbete. Boken handleder dig i allt från vilka frågeställningar som lämpar sig för vilka...

Kvalitativa metoder helt enkelt! är en antologi skriven av kvalitativa forskare som var och en har lång och gedigen erfarenhet av just kvalitativ metod. I boken beskrivs exempelvis olika typer av intervjuer, fenomenologi, grundad teori, innehållsanalys och kvalitet i kvalitativ metod. Boken innehåller, steg för steg, handledning i olika kvalitativa metoder och vänder sig till dig som står inför ett uppsatsarbete. Boken handleder dig i allt från vilka frågeställningar som lämpar sig för vilka kvalitativa riktningar, hur man steg för steg samlar in och analyserar data samt hur man skriver en kvalitativ uppsats. Kvalitativa metoder helt enkelt! vänder sig till studerande och doktorander i socialt arbete, sociologi, psykologi, pedagogik, lärarutbildningar samt utbildningar på alla nivåer inom medicin, vård och odontologi.

Förord 13

Författarpresentationer 15

Inledande ord 25

Gemensamma nämnare och unika särdrag  26

Referenser  29

 

1. Forsknings­problemet i forskningsprocessen 31

Carl Martin Allwood

Inledning  31

Olika syn på forskningsproblem 34

Forskningsproblem utvecklas under hela forskningsprocessen 36

Intervjuer med forskare om forskningsproblem 37

Vad är ett bra forskningsproblem? 39

Synen på forskningsproblem i kvalitativ ansats 41

Relationen mellan forskningsproblem och val av metod 43

Praktiska aspekter vid uppsatsskrivning 45

Sammanfattning 49

Referenser 50
 

2. Den kvalitativa ansatsens plats i vetenskapsteorin 53

Carl Martin Allwood

Inledning 53

Några klassiska vetenskapsteoretiska skolor 55

Olika syn på det utmärkande för kvalitativ metod 59

Andra olikheter inom den kvalitativa ansatsen 61

Kvalitativa ansatsers syn på forskningsvaliditet 63

Relationen mellan kvalitativa ansatser och specifika vetenskapsfilosofier 66

Sammanfattning 71

Referenser 72
 

3. Individuella intervjuer  77

Ulla Wide & Magnus Hakeberg

Inledning 77

Kvalitativ forskningsmetodik 78

Studier baserade på intervjuer 80

Intervjuaren 82

Informanter 86

Intervjun 88

Sammanfattning 90

Referenser 91
 

4. Fokusgrupper 95

Lotta Dellve

Inledning 95

Fokusgrupper när samspel och normer är i fokus 96

Kort om fördelar och nackdelar med fokusgrupper 98

Förberedelser 100

Genomföra en fokusgrupp 107

Kvalitetsaspekter i forskningsprocessen 110

Lära tillsammans: ta emot och ge tillbaka 113

Sammanfattning 114

Referenser 115
 

5. Deltagande observationer 117

Annika Capelán & Kristina Göransson

Inledning 117

Historik 119

Forskningsetik och deltagande observationer 120

Att etablera relationer i fält  121

Observera: att ”vara med” och att ”rikta sinnena” 124

Fältanteckningar  131

Att skriva fram resultat  136

Sammanfattning 137

Referenser 137
 

6. Diskursanalys 141

Jonas Ringström

Inledning 141

Kritisk diskursanalys och makt 142

Den tredimensionella modellen 143

Steg 1. Att tolka texters struktur och innehåll 146

Steg 2. Tolkning av texter, ideologi och diskursiva praktiker 150

Steg 3. Förklaring: Reproduktion och förändring 157

Sammanfattning 163

Referenser 164
 

7. Fenomenologi 165

Febe Friberg & Joakim Öhlén

Inledning 165

Fenomen och fenomenologi 166

Ontologiska och epistemologiska antaganden 167

Tillämpning av forskningsprocessen 173

Analys 176

Rapportering och kvalitet vid fenomenologisk metod  179

Kritiken mot fenomenologisk metod  181

Sammanfattning  181

Referenser  182
 

8. Fenomenografi 187

Åke Ingerman

Inledning 187

Olika sätt att uppfatta fenomen i världen 187

Forskningsobjekt, forskningsfrågor och datainsamling 189

Fenomenografisk analys av kvalitativa skillnader 195

Rapportering, kunskapsanspråk och tillämpning av resultat 199

Sammanfattning 202

Referenser 203
 

9. Grounded theory (grundad teori) 207

Hans Thulesius

Inledning 207

Framväxten av metoden 208

Vad är (kärn)begrepp? 209

Att göra grundad teori 211

Allt är data 217

Det huvudproblem som löses av kärnbegreppet 220

Sammanfattning 227

Referenser  228
 

10. Hermeneutik 231

Maria Nyström

Inledning 231

Livsvärlden och förförståelsen 232

Forskarens förhållningssätt  234

En livsvärldshermeneutisk metod 235

Syfte  235

Metodbeskrivning och urval  236

Sammanfattning 255

Referenser 256
 

11. Narrativ analys 257

Rickard Jonsson & Mats Börjesson

Inledning 257

Vad är ett narrativ? 259

Var kommer berättelsen ifrån, och vems är den?  261

Berättelsen som innehåll eller praktik, berättad i monolog eller interaktion  263

Att studera stora narrativ i det vardagliga berättandet  266

Makt, motberättelser och tolkningsföreträde 269

Sammanfattning 278

Referenser 279
 

12. Riktad kvalitativ innehållsanalys 283

Joakim Isaksson

Inledning 283

Kort historik kring metoden – kvantitativ eller kvalitativ metod? 284

Kärt barn har många namn, så även analysmetoder 285

Vetenskapsteoretiska utgångspunkter och antaganden 288

Centrala begrepp för analysprocessen 289

Exempel på riktad kvalitativ innehållsanalys 291

Analysprocessen – steg för steg 292

Sammanfattning av resultatet 296

Sammanfattning 297

Referenser 301
 

13. Tolkande beskrivning 303

Cecilia Larsdotter & Joakim Öhlén

Inledning 303

Bakgrund till metodens utveckling 304

Ontologiska och epistemologiska antaganden 306

Tillämpning av forskningsprocessen 308

Utformning av forskningsdesignen 311

Generering av data 312

Analys – att ordna och begripa data 316

Rapportering av forskningsresultat baserat på tolkande beskrivning 318

Sammanfattning  319

Referenser  322
 

14. Om kvalitets­kriterier i kvalitativa studier 325

Staffan Larsson

Inledning  325

Kvalitetskriterier och kvalitativ metod 327

Kvaliteter hos framställningarna i sin helhet 328

Etiskt värde 336

Kvaliteter hos resultaten 338

Validitetskriterier 345

Sammanfattning 357

Refenser 358
 

15. Att skriva ett veten­skapligt arbete 361

Gunilla Klingberg & Ulrika Hallberg

Inledning 361

Försättssida 361

Sammanfattning 362

Innehållsförteckning 363

Bakgrund 363

Syfte 363

Metodbeskrivning 364

Urval  364

Tillvägagångssätt 364

Datainsamling 365

Analys 365

Förförståelse  365

Etiska aspekter  366

Resultat 366

Diskussion 366

Omnämnande 367

Referenser 367

Sammanfattning 367

Person- och sakregister 369

bredd, kombinerad med en fördjupning kring kvalitet, är bokens styrka. Den kan bidra till studenternas kunskapsutveckling inom området.

ett stort bidrag till en samlad forskningserfarenhet om kvalitativ metod hos erfarna forskare med en gedigen kunskap på området. /…/ den här boken är unik och ett mycket värdefullt bidrag till att medvetandegöra och resonera om kvalitativa metoder.

Författare

Gunilla Klingberg

Gunilla Klingberg är övertandläkare, dekan och professor i odontologi vid Malmö universitet. Hon har tidigare arbetat vid bland annat Mun-H-Center ...

Ulrika Hallberg

Ulrika Hallberg är socionom och docent i folkhälsovetenskap vid Malmö universitet. Hon var tidigare anställd på bland annat före detta Nordiska hög...

Carl Martin Allwood

Carl Martin Allwood är professor emeritus vid psykologiska institutionen, Göteborgs universitet. Mellan 1998 och 2008 var han professor i psykologi...

Mats Börjesson

Mats Börjesson är sociolog och professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Han har två typer av forskningsinriktningar. Den ...

Annika Capelán

Annika Capelán är fil.dr i socialantropologi och forskar om hållbarhet och miljömässig påverkan, med fokus på fåruppfödning och industriell ullprod...

Lotta Dellve

Lotta Dellve är professor i arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet och i ergonomi vid KTH. Hon disputerade 2003 i arbetsmedicin vid Göteborgs un...

Febe Friberg

Febe Friberg är leg. sjuksköterska, professor emerita i sykepleievitenskap, Helsevitenskapelig fakultet, Universitetet i Stavanger, Norge. Hennes f...

Kristina Göransson

Kristina Göransson är fil.dr i socialantropologi och docent i socialt arbete vid Socialhögskolan, Lunds universitet. Hon forskar om familjepraktike...

Magnus Hakeberg

Magnus Hakeberg är professor i folkhälsovetenskap och övertandläkare i oral medicin tillika specialist i endodonti. Han är verksam på Avdelningen f...

Åke Ingerman

Åke Ingerman är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot naturvetenskap och teknik samt dekan vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborg...

Joakim Isaksson

Joakim Isaksson är filosofie doktor och docent i socialt arbete och verksam vid institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet. Hans fors...

Rickard Jonsson

Rickard Jonsson är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Hans forskningsintresse rör maskulinitet, sexualitet, etnicit...

Cecilia Larsdotter

Cecilia Larsdotter (tidigare Håkanson) är leg. sjuksköterska, med.dr och docent i palliativ vård. Hon är verksam som prefekt och lektor vid Institu...

Staffan Larsson

Staffan Larsson är professor emeritus i vuxenpedagogik, Linköpings universitet. Han disputerade 1983 på en avhandling om komvuxlärares uppfattninga...

Maria Nyström

Maria Nyström är psykiatrisjuksköterska och seniorprofessor i vårdvetenskap vid Högskolan i Borås. I sitt avhandlingsarbete genomförde hon en herme...

Jonas Ringström

Jonas Ringström är lektor i sociologi vid Högskolan Kristianstad. Han har mångårig erfarenhet av att handleda uppsatser i sociologi, kriminologi oc...

Hans Thulesius

Hans Thulesius arbetar som allmänläkare och som professor i allmänmedicin vid Linnéuniversitetet och är docent vid Lunds universitet. Han började f...

Ulla Wide

Ulla Wide är leg. psykolog och professor i odontologisk psykologi vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Doktorsavhandlingen (2000) belys...

Joakim Öhlén

Joakim Öhlén är leg. sjuksköterska, fil.dr i vårdpedagogik och professor i omvårdnad vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska aka...

 ;

Kvalitativa metoder helt enkelt! är en antologi skriven av kvalitativa forskare som var och en har lång och gedigen erfarenhet av just kvalitativ metod. I boken beskrivs exempelvis olika typer av intervjuer, fenomenologi, grundad teori, innehållsanalys och kvalitet i kvalitativ metod. Boken innehåller, steg för steg, handledning i olika kvalitativa metoder och vänder sig till dig som står inför ett uppsatsarbete. Boken handleder dig i allt från vilka frågeställningar som lämpar sig för vilka...

Kvalitativa metoder helt enkelt! är en antologi skriven av kvalitativa forskare som var och en har lång och gedigen erfarenhet av just kvalitativ metod. I boken beskrivs exempelvis olika typer av intervjuer, fenomenologi, grundad teori, innehållsanalys och kvalitet i kvalitativ metod. Boken innehåller, steg för steg, handledning i olika kvalitativa metoder och vänder sig till dig som står inför ett uppsatsarbete. Boken handleder dig i allt från vilka frågeställningar som lämpar sig för vilka kvalitativa riktningar, hur man steg för steg samlar in och analyserar data samt hur man skriver en kvalitativ uppsats. Kvalitativa metoder helt enkelt! vänder sig till studerande och doktorander i socialt arbete, sociologi, psykologi, pedagogik, lärarutbildningar samt utbildningar på alla nivåer inom medicin, vård och odontologi.

Författare

Gunilla Klingberg

Gunilla Klingberg är övertandläkare, dekan och professor i odontologi vid Malmö universitet. Hon har tidigare arbetat vid bland annat Mun-H-Center ...

Ulrika Hallberg

Ulrika Hallberg är socionom och docent i folkhälsovetenskap vid Malmö universitet. Hon var tidigare anställd på bland annat före detta Nordiska hög...

Carl Martin Allwood

Carl Martin Allwood är professor emeritus vid psykologiska institutionen, Göteborgs universitet. Mellan 1998 och 2008 var han professor i psykologi...

Mats Börjesson

Mats Börjesson är sociolog och professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Han har två typer av forskningsinriktningar. Den ...

Annika Capelán

Annika Capelán är fil.dr i socialantropologi och forskar om hållbarhet och miljömässig påverkan, med fokus på fåruppfödning och industriell ullprod...

Lotta Dellve

Lotta Dellve är professor i arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet och i ergonomi vid KTH. Hon disputerade 2003 i arbetsmedicin vid Göteborgs un...

Febe Friberg

Febe Friberg är leg. sjuksköterska, professor emerita i sykepleievitenskap, Helsevitenskapelig fakultet, Universitetet i Stavanger, Norge. Hennes f...

Kristina Göransson

Kristina Göransson är fil.dr i socialantropologi och docent i socialt arbete vid Socialhögskolan, Lunds universitet. Hon forskar om familjepraktike...

Magnus Hakeberg

Magnus Hakeberg är professor i folkhälsovetenskap och övertandläkare i oral medicin tillika specialist i endodonti. Han är verksam på Avdelningen f...

Åke Ingerman

Åke Ingerman är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot naturvetenskap och teknik samt dekan vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborg...

Joakim Isaksson

Joakim Isaksson är filosofie doktor och docent i socialt arbete och verksam vid institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet. Hans fors...

Rickard Jonsson

Rickard Jonsson är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Hans forskningsintresse rör maskulinitet, sexualitet, etnicit...

Cecilia Larsdotter

Cecilia Larsdotter (tidigare Håkanson) är leg. sjuksköterska, med.dr och docent i palliativ vård. Hon är verksam som prefekt och lektor vid Institu...

Staffan Larsson

Staffan Larsson är professor emeritus i vuxenpedagogik, Linköpings universitet. Han disputerade 1983 på en avhandling om komvuxlärares uppfattninga...

Maria Nyström

Maria Nyström är psykiatrisjuksköterska och seniorprofessor i vårdvetenskap vid Högskolan i Borås. I sitt avhandlingsarbete genomförde hon en herme...

Jonas Ringström

Jonas Ringström är lektor i sociologi vid Högskolan Kristianstad. Han har mångårig erfarenhet av att handleda uppsatser i sociologi, kriminologi oc...

Hans Thulesius

Hans Thulesius arbetar som allmänläkare och som professor i allmänmedicin vid Linnéuniversitetet och är docent vid Lunds universitet. Han började f...

Ulla Wide

Ulla Wide är leg. psykolog och professor i odontologisk psykologi vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Doktorsavhandlingen (2000) belys...

Joakim Öhlén

Joakim Öhlén är leg. sjuksköterska, fil.dr i vårdpedagogik och professor i omvårdnad vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska aka...

 ;