Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Organisationer, ledning och processer

Skickas följande arbetsdag

Organisationer, ledning & processer

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Ledning och styrning av moderna organisationer blir allt svårare eftersom det sedan många år tillbaka inte är tillräckligt att bara producera resultat i form av produkter och tjänster. Organisationer måste i ökande utsträckning leva upp till de tuffa krav som ställs på etik, jämställdhet, miljö och mångfald samt följa ständigt föränderliga moden och trender. Den komplexitet som präglar moderna organisationer kräver att vi överger tron på överdrivet enkla framgångsrecept och i stället utveckla...

Ledning och styrning av moderna organisationer blir allt svårare eftersom det sedan många år tillbaka inte är tillräckligt att bara producera resultat i form av produkter och tjänster. Organisationer måste i ökande utsträckning leva upp till de tuffa krav som ställs på etik, jämställdhet, miljö och mångfald samt följa ständigt föränderliga moden och trender. Den komplexitet som präglar moderna organisationer kräver att vi överger tron på överdrivet enkla framgångsrecept och i stället utvecklar självständigt och kritiskt tänkande. Organisationer, ledning och processer vill bidra till eftertanke och inspirera till kritisk reflektion. Varje kapitel behandlar ett specifikt organisationstema och sammantaget bildar dessa en bred och kvalificerad genomgång av modern organisationsteori och praktik. Bland temana finner vi: strategi, bolagsstyrning, nätverk, kontroll/styrning, genus, ledarskap, lärande, motivation, organisationskultur och organisationsförändring. I fyra separata kapitel behandlas även chefers och personalchefers arbete samt kunskaps- och marknadsföringsarbete. I denna tredje upplaga är alla kapitel kraftfullt uppdaterade utifrån aktuell forskning och organisationspraktik. Utöver det har det tillkommit flera aktuella exempel både från näringsliv och från offentlig sektor. Boken vänder sig till studerande på universitet och högskola inom samhällsvetenskapliga ämnen, men också till praktiskt verksamma inom organisationer.

    • 9
      Författarpresentation
      • 1
        13
        Organisationsteori: en översikt
        • Mats Alvesson & Stefan Sveningsson
        • 14
          Organisationsteori
        • 20
          Om mål för och i organisationer
        • 24
          Organisationsstruktur och organiseringsprocesser
        • 25
          Organisering: ledning och vardagshandlande
        • 30
          Kunskapsintressen
        • 34
          Litteraturlista
  • Del 1 Ramar för verksamheten
      • 2
        39
        Strategi – analyser, processer och identiteter
        • Lars Bengtsson & Stefan Sveningsson
        • 39
          Inledning
        • 40
          Analytiska perspektiv på strategi
        • 50
          Processperspektiv på strategi
        • 57
          Kritiskt perspektiv på strategi
        • 64
          Sammanfattning
        • 65
          Litteraturlista
      • 3
        67
        Företagsledning, styrelse och ägare – bolagsstyrningens huvudaktörer
        • Martin Blom & Matts Kärreman
        • 67
          Inledning
        • 68
          Agentteorin
        • 70
          Två bolagsstyrningssystem
        • 72
          Aktieägare – mål, ambitioner och beteende
        • 80
          Styrelser – sammansättning, intressen och uppgifter
        • 84
          Ledning – kontroll och uppmuntran
        • 89
          Sammanfattning
        • 90
          Litteraturlista
      • 4
        93
        Externa relationer – kostnader, beroenden och fördelar
        • Ulf Elg
        • 93
          Inledning
        • 94
          Nätverksbegreppet – en introduktion
        • 96
          Relationer för effektiva transaktioner mellan företag
        • 100
          Relationer för att kontrollera knappa resurser i omvärlden
        • 102
          Relationer för långsiktiga och strategiska fördelar
        • 104
          Relationer i industriella nätverk
        • 106
          Olika grunder som relationer kan bygga på
        • 107
          Externa relationer för att stärka varumärket
        • 108
          Socialt ansvar och hållbarhet
        • 109
          Kan organisationer ha relationer?
        • 112
          Sammanfattning
        • 114
          Litteraturlista
  • Del 2 Att styra i organisationer
      • 5
        119
        Organisationsstruktur – byråkratier och nätverk
        • Stefan Sveningsson & Johan Alvehus
        • 120
          Organisationsscheman
        • 123
          Fyra organisationsstrukturella dimensioner
        • 130
          Tre förhållanden som påverkar och påverkas av organisationsstruktur
        • 133
          Fem organisatoriska grundformer
        • 143
          Sammanfattning
        • 144
          Litteraturlista
      • 6
        147
        Styrning – beteenden, resultat och normer
        • Dan Kärreman & Jens Rennstam
        • 147
          Inledning
        • 147
          Tre typer av ledningsstyrning
        • 149
          Beteendestyrning
        • 153
          Resultatstyrning
        • 156
          Normativ styrning
        • 162
          Relationen mellan olika typer av styrning
        • 165
          Sammanfattning
        • 166
          Litteraturlista
      • 7
        169
        Företagskultur och organisationsidentitet – stödjande normsystem …|eller hjärntvätt
        • Mats Alvesson
        • 169
          Inledning
        • 170
          Organisation i ett kulturteoretiskt perspektiv
        • 177
          Organisationskulturens olika former
        • 180
          Organisationskultur, makt och ledning
        • 183
          Kulturell mångfald och identitet i organisationer
        • 190
          Sammanfattning
        • 192
          Litteraturlista
      • 8
        195
        Organisationsförändring – från ingenjörskonst till tolkning
        • Stefan Sveningsson & Nadja Sörgärde
        • 195
          Inledning
        • 196
          Att beskriva organisationsförändring
        • 200
          Planerad organisationsförändring
        • 208
          Begränsningar med planeringsmodellerna
        • 209
          Ett alternativt perspektiv på förändring
        • 220
          Sammanfattning
        • 221
          Litteraturlista
  • Del 3 Processer i organisationer
      • 9
        225
        Lärande i organisationer
        • Tony Huzzard & Robert Wengln
        • 225
          Inledning
        • 226
          Organisatoriskt lärande
        • 228
          Vem lär sig?
        • 230
          Hur lär man?
          • 230
            Lärande som beteendeförändring
          • 231
            Lärande som kognitiv utveckling
          • 233
            Lärande som situerad social praxis
          • 234
            Lärande som identitetsförändring
        • 235
          Vad lär man sig?
        • 236
          När lär man?
        • 237
          Fördjupning: empiriska illustrationer
        • 240
          Lärande i något ironiska termer
        • 241
          Lärande – några kritiska kommentarer
          • 241
            Lärande – en progressiv process?
          • 242
            Lärande – ett maktoberoende fenomen?
        • 244
          Sammanfattning
        • 245
          Litteraturlista
      • 10
        247
        Ledarskap – hjältemyter och inflytandeprocesser
        • Mats Alvesson & Stefan Sveningsson
        • 247
          Inledning
        • 247
          Traditionella perspektiv på ledarskap
        • 254
          Begränsningar med de traditionella perspektiven
        • 255
          Vad är ledarskap
        • 256
          Hjälteporträttet i ledarskapsforskningen
        • 258
          Ledarskap och chefskap
        • 261
          Ledarskap och socialt sammanhang
        • 265
          Från stil och individ till process och relation
        • 267
          Ledarskap som handling och social relation
        • 270
          Sammanfattning
        • 270
          Litteraturlista
      • 11
        275
        Kön och organisationer
        • Yvonne Due Billing & Susanne Lundholm
        • 275
          Inledning
        • 276
          Kön i dagens organisationer
        • 279
          Könsperspektivets historiska utveckling i organisationsteorin
        • 281
          Kön-som-variabel-perspektivet
        • 282
          Ståndpunktsperspektivet
        • 284
          Kön som socialt konstruerat
        • 286
          Kön – inte enbart en fråga om kvinnor
        • 287
          Den ”könade” organisationen
        • 289
          Reflektioner – hur kommer vi vidare?
        • 292
          Sammanfattning
        • 293
          Litteraturlista
      • 12
        297
        Motivation i organisationer – personalkoncept och drivkrafter
        • Mats Alvesson & Dan Kärreman
        • 297
          Inledning
        • 298
          Tre grundläggande former av motivation
        • 298
          Inre motivation: humanistisk psykologi, behov och förväntningar
        • 300
          Instrumentell motivation
        • 301
          Interaktiv motivation: normer, ömsesidighet och identitet
        • 304
          Summering
        • 305
          Personalkoncept: grundidén bakom relationen organisation–individ
        • 306
          Variation i motivationspåverkan i organisationer
        • 307
          Personalkoncept
        • 310
          Två fall
        • 314
          Jämförelse
        • 317
          Sammanfattning
        • 318
          Litteraturlista
  • Del 4 Arbete
      • 13
        323
        Chefers arbete
        • Robert Wengln
        • 323
          Inledning
        • 323
          Chefens arbetsuppgifter
        • 326
          Centrala dimensioner i chefers arbete
        • 341
          Sammanfattning
        • 342
          Litteraturlista
      • 14
        345
        HR-arbete
        • Jens Rennstam
        • 346
          HRM och strategi
        • 346
          Grundat i det resursbaserade synsättet
        • 347
          HR-arbetets mål påverkas av företagets mål
        • 348
          Två generella HR-strategier
        • 351
          HRM och performance management
        • 354
          ”Best practice” och ”best fit”
        • 357
          HR-arbete och mångfald
        • 359
          HR-arbete och arbetsmarknadsrelationer
        • 360
          En kort översikt av centrala HR-aktiviteter
        • 360
          Rekrytering av personal
        • 362
          Utveckling av personal
        • 364
          Avveckling av personal
        • 366
          Sammanfattning
        • 367
          Litteraturlista
      • 15
        369
        Marknadsföringsarbete
        • Peter Svensson
        • 369
          Inledning
        • 370
          Mellan utbud och efterfråga
        • 371
          Problemlösning på distans: marketing management
        • 378
          Arbete i sanningens ögonblick: Marknadsföring av tjänster
        • 382
          Mingel och nätverkande: relationsmarknadsföringsarbete
        • 383
          Att spinna nät: Industriell marknadsföring
        • 386
          Marknadsföringstexters underliggande ideologier
        • 387
          Marknadsföringsarbetets legitimering och kolonialisering
        • 388
          Monopoliseringsanspråk i lönn: prisets underordning
        • 389
          Kamouflering av instrumentalism
        • 392
          Sammanfattning
        • 393
          Litteraturlista
      • 16
        395
        Kunskapsorganisationer och kunskapsarbete
        • Johan Alvehus & Dan Kärreman
        • 395
          Inledning
        • 396
          Kunskap och knowledge management
        • 399
          Kunskapsintensiva organisationer
        • 407
          Konkret kunskapsarbete: mångtydighetshantering och imagearbete
        • 417
          Sammanfattning
        • 418
          Litteraturlista
    • 421
      Sakregister

Information

Redaktörer:
Mats Alvesson Stefan Sveningsson
Kapitelförfattare:
Johan Alvehus Lars Bengtsson Martin Blom Yvonne Due Billing Ulf Elg Tony Huzzard Dan Kärreman Matts Kärreman Susanne Lundholm Jens Rennstam
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144122069
Utgivningsår:
2007
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
32716-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
424

Författare

Mats Alvesson

Mats Alvesson är organisations- och ledningsforskare och professor vid Lunds universitet och arbetar även vid University of Queensland, Australien,...

Stefan Sveningsson

Stefan Sveningsson är professor i företagsekonomi vid Lunds universitet. Hans forskning är inriktad på chefsarbete, ledarskap samt strategisk och o...

Johan Alvehus

Johan Alvehus är professor i tjänstevetenskap vid Lunds universitet. Han undervisar i organisationsteori, ledarskap och akademiskt skrivande. I sin...

Lars Bengtsson

Lars Bengtsson, fil.dr, är professor i industriell ekonomi med inriktning på teknologistrategier och affärsmodeller vid Lunds tekniska högskola. La...

Martin Blom

Martin Blom är docent i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hans forskning kretsar huvudsakligen kring bolagsstyrning, strateg...

Yvonne Due Billing

Yvonne Due Billing har en Ph.D i företagsekonomi (CBS Danmark) och är (oavlönad) docent i sociologi (Lunds universitet) samt adjungerad professor v...

Ulf Elg

Ulf Elg är professor i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hans forskning är inriktad mot internationell marknadsföring, föret...

Tony Huzzard

Tony Huzzard har en doktorsexamen i företagsekonomi från Umeå universitet och är professor i Organisation vid Företagsekonomiska institutionen, Lun...

Dan Kärreman

Dan Kärreman is a Professor in Management and Organization Studies at Copenhagen Business School. He is also affiliated to the Lumos group at Lund ...

Matts Kärreman

Matts Kärreman är universitetslektor i företagsekonomi med inriktning mot bolagsstyrning vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hans forskning kr...

Susanne Lundholm

Susanne Lundholm är ekon.dr och disputerade vid Lunds universitet 2011. Hon är verksam som akademisk förläggare men bedriver även forskning om skol...

Jens Rennstam

Jens Rennstam är docent i företagsekonomi och forskar och undervisar i organisationsteori vid företagsekonomiska institutionen på Ekonomihögskolan,...

Peter Svensson

Peter Svensson är docent i företagsekonomi och forskar och undervisar på företagsekonomiska institutionen på Ekonomihögskolan, Lunds universitet. H...

Nadja Sörgärde

Nadja Sörgärde är lektor vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hon är en flitigt anlitad föreläsare inom organisationsförändring och ledarskap. ...

Robert Wenglén

Robert Wenglén är lektor vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hans forskning har huvudsakligen varit inriktad mot chefers arbete, lärande och p...

 ;

Ledning och styrning av moderna organisationer blir allt svårare eftersom det sedan många år tillbaka inte är tillräckligt att bara producera resultat i form av produkter och tjänster. Organisationer måste i ökande utsträckning leva upp till de tuffa krav som ställs på etik, jämställdhet, miljö och mångfald samt följa ständigt föränderliga moden och trender. Den komplexitet som präglar moderna organisationer kräver att vi överger tron på överdrivet enkla framgångsrecept och i stället utveckla...

Ledning och styrning av moderna organisationer blir allt svårare eftersom det sedan många år tillbaka inte är tillräckligt att bara producera resultat i form av produkter och tjänster. Organisationer måste i ökande utsträckning leva upp till de tuffa krav som ställs på etik, jämställdhet, miljö och mångfald samt följa ständigt föränderliga moden och trender. Den komplexitet som präglar moderna organisationer kräver att vi överger tron på överdrivet enkla framgångsrecept och i stället utvecklar självständigt och kritiskt tänkande. Organisationer, ledning och processer vill bidra till eftertanke och inspirera till kritisk reflektion. Varje kapitel behandlar ett specifikt organisationstema och sammantaget bildar dessa en bred och kvalificerad genomgång av modern organisationsteori och praktik. Bland temana finner vi: strategi, bolagsstyrning, nätverk, kontroll/styrning, genus, ledarskap, lärande, motivation, organisationskultur och organisationsförändring. I fyra separata kapitel behandlas även chefers och personalchefers arbete samt kunskaps- och marknadsföringsarbete. I denna tredje upplaga är alla kapitel kraftfullt uppdaterade utifrån aktuell forskning och organisationspraktik. Utöver det har det tillkommit flera aktuella exempel både från näringsliv och från offentlig sektor. Boken vänder sig till studerande på universitet och högskola inom samhällsvetenskapliga ämnen, men också till praktiskt verksamma inom organisationer.

Information

Redaktörer:
Mats Alvesson Stefan Sveningsson
Kapitelförfattare:
Johan Alvehus Lars Bengtsson Martin Blom Yvonne Due Billing Ulf Elg Tony Huzzard Dan Kärreman Matts Kärreman Susanne Lundholm Jens Rennstam
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144162225
Utgivningsår:
2007
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
32716-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Mats Alvesson

Mats Alvesson är organisations- och ledningsforskare och professor vid Lunds universitet och arbetar även vid University of Queensland, Australien,...

Stefan Sveningsson

Stefan Sveningsson är professor i företagsekonomi vid Lunds universitet. Hans forskning är inriktad på chefsarbete, ledarskap samt strategisk och o...

Johan Alvehus

Johan Alvehus är professor i tjänstevetenskap vid Lunds universitet. Han undervisar i organisationsteori, ledarskap och akademiskt skrivande. I sin...

Lars Bengtsson

Lars Bengtsson, fil.dr, är professor i industriell ekonomi med inriktning på teknologistrategier och affärsmodeller vid Lunds tekniska högskola. La...

Martin Blom

Martin Blom är docent i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hans forskning kretsar huvudsakligen kring bolagsstyrning, strateg...

Yvonne Due Billing

Yvonne Due Billing har en Ph.D i företagsekonomi (CBS Danmark) och är (oavlönad) docent i sociologi (Lunds universitet) samt adjungerad professor v...

Ulf Elg

Ulf Elg är professor i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hans forskning är inriktad mot internationell marknadsföring, föret...

Tony Huzzard

Tony Huzzard har en doktorsexamen i företagsekonomi från Umeå universitet och är professor i Organisation vid Företagsekonomiska institutionen, Lun...

Dan Kärreman

Dan Kärreman is a Professor in Management and Organization Studies at Copenhagen Business School. He is also affiliated to the Lumos group at Lund ...

Matts Kärreman

Matts Kärreman är universitetslektor i företagsekonomi med inriktning mot bolagsstyrning vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hans forskning kr...

Susanne Lundholm

Susanne Lundholm är ekon.dr och disputerade vid Lunds universitet 2011. Hon är verksam som akademisk förläggare men bedriver även forskning om skol...

Jens Rennstam

Jens Rennstam är docent i företagsekonomi och forskar och undervisar i organisationsteori vid företagsekonomiska institutionen på Ekonomihögskolan,...

Peter Svensson

Peter Svensson är docent i företagsekonomi och forskar och undervisar på företagsekonomiska institutionen på Ekonomihögskolan, Lunds universitet. H...

Nadja Sörgärde

Nadja Sörgärde är lektor vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hon är en flitigt anlitad föreläsare inom organisationsförändring och ledarskap. ...

Robert Wenglén

Robert Wenglén är lektor vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hans forskning har huvudsakligen varit inriktad mot chefers arbete, lärande och p...

 ;