Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ungdomar läser och skriver

- specialpedagogiska perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Ungdomar läser och skriver

- specialpedagogiska perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Lärare på högstadiet eller gymnasieskolan behöver strategier att möta ungdomar med läs- och skrivsvårigheter. Det räcker ofta inte med att sätta in åtgärder tidigt i livet för att få svårigheterna att upphöra. Problemen påverkar ungdomar mycket i skolan och komplicerar relationen mellan lärare och elev. Därför erbjuder nu denna bok både nya forskningsrön inom området och praktiska strategier för att underlätta lärandet för dessa ungdomar. Den ger dig en fördjupad kunskap om både de funktionsn...

Lärare på högstadiet eller gymnasieskolan behöver strategier att möta ungdomar med läs- och skrivsvårigheter. Det räcker ofta inte med att sätta in åtgärder tidigt i livet för att få svårigheterna att upphöra. Problemen påverkar ungdomar mycket i skolan och komplicerar relationen mellan lärare och elev. Därför erbjuder nu denna bok både nya forskningsrön inom området och praktiska strategier för att underlätta lärandet för dessa ungdomar. Den ger dig en fördjupad kunskap om både de funktionsnedsättningar och de omgivningsfaktorer som påverkar ungdomars förmåga att lära sig grundläggande färdigheter. Här finns också kapitel om de möjligheter och svårigheter som ungdomar upplever i gränslandet mellan den analoga och den digitala världen. Bokens författare vill spegla en bredd från mer forskningsinriktad kunskap till didaktiska frågor i skolvardagen. Den lämpar sig för såväl speciallärare och specialpedagoger som lärare, rektorer, logopeder, psykologer och skolsköterskor samt andra verksamma inom elevhälsan.

Information

Redaktörer:
Siv Fischbein
Kapitelförfattare:
Åsa Alberyd Öfors Barbro Bruce Kenneth Hyltenstam Juha Kere Ulla Lahtinen Caroline Liberg Torbjörn Lundgren Christina Olin-Scheller Monica Reichenberg Margareta Sandström
Illustratör:
Lova Ernfors
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144083377
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
36402-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
272

Författare

Siv Fischbein

Siv Fischbein är professor emerita i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområde behandlar samspelet mellan arvs- och milj...

Åsa Alberyd Öfors

Åsa Alberyd Öfors är mellanstadielärare med vidareutbildning inom specialpedagogik. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat med datorstöd för ba...

Barbro Bruce

Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Barbro har stor erfarenhet av språkliga utmaningar ...

Kenneth Hyltenstam

Kenneth Hyltenstam är fil.dr i lingvistik och professor emeritus i tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet. Hans huvudsakliga forsknings...

Juha Kere

Juha Kere (född 1958) är professor i molekylär genetik vid Karolinska Institutet (sedan 2001). Han tog läkarexamen från Helsingfors universitet 198...

Ulla Lahtinen

Ulla Lahtinen är professor emerita i specialpedagogik vid Åbo Akademis pedagogiska fakultet i Vasa. Hon har en bakgrund i fysioterapi och forskning...

Caroline Liberg

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...

Torbjörn Lundgren

Torbjörn Lundgren är författare till både skönlitteratur och facklitteratur. Han har själv dyslexi och han har i tjugofem års tid drivit olika proj...

Christina Olin-Scheller

Christina Olin-Scheller är professor i litteraturvetenskapens didaktik och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. I sin forsknin...

Monica Reichenberg

Monica Reichenberg har arbetat i många år som lärare i svenska, svenska som andraspråk och samhällsorienterande ämnen i grundskolans senare åldrar,...

Margareta Sandström

Margareta Sandström är professor i didaktik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör lärare–elevkommunikat...

Kristina Ström

Kristina Ström är professor i specialpedagogik. Hon är verksam vid Åbo Akademis Pedagogiska fakultet i Vasa, Finland. Hennes forskningsområden berö...

Ulla Sundberg

Ulla Sundberg är universitetslektor vid avdelningen för fonetik, institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. Det främsta forskningsintres...

Ann-Katrin Swärd

Ann-Katrin Swärd är doktor i specialpedagogik och senior lektor vid Göteborgs universitet. Hon har tidigare undervisat vid andra lärosäten, främst ...

 ;

Lärare på högstadiet eller gymnasieskolan behöver strategier att möta ungdomar med läs- och skrivsvårigheter. Det räcker ofta inte med att sätta in åtgärder tidigt i livet för att få svårigheterna att upphöra. Problemen påverkar ungdomar mycket i skolan och komplicerar relationen mellan lärare och elev. Därför erbjuder nu denna bok både nya forskningsrön inom området och praktiska strategier för att underlätta lärandet för dessa ungdomar. Den ger dig en fördjupad kunskap om både de funktions...

Lärare på högstadiet eller gymnasieskolan behöver strategier att möta ungdomar med läs- och skrivsvårigheter. Det räcker ofta inte med att sätta in åtgärder tidigt i livet för att få svårigheterna att upphöra. Problemen påverkar ungdomar mycket i skolan och komplicerar relationen mellan lärare och elev. Därför erbjuder nu denna bok både nya forskningsrön inom området och praktiska strategier för att underlätta lärandet för dessa ungdomar. Den ger dig en fördjupad kunskap om både de funktionsnedsättningar och de omgivningsfaktorer som påverkar ungdomars förmåga att lära sig grundläggande färdigheter. Här finns också kapitel om de möjligheter och svårigheter som ungdomar upplever i gränslandet mellan den analoga och den digitala världen. Bokens författare vill spegla en bredd från mer forskningsinriktad kunskap till didaktiska frågor i skolvardagen. Den lämpar sig för såväl speciallärare och specialpedagoger som lärare, rektorer, logopeder, psykologer och skolsköterskor samt andra verksamma inom elevhälsan.

Information

Redaktörer:
Siv Fischbein
Kapitelförfattare:
Åsa Alberyd Öfors Barbro Bruce Kenneth Hyltenstam Juha Kere Ulla Lahtinen Caroline Liberg Torbjörn Lundgren Christina Olin-Scheller Monica Reichenberg Margareta Sandström
Illustratör:
Lova Ernfors
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172835
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
36402-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Siv Fischbein

Siv Fischbein är professor emerita i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområde behandlar samspelet mellan arvs- och milj...

Åsa Alberyd Öfors

Åsa Alberyd Öfors är mellanstadielärare med vidareutbildning inom specialpedagogik. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat med datorstöd för ba...

Barbro Bruce

Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Barbro har stor erfarenhet av språkliga utmaningar ...

Kenneth Hyltenstam

Kenneth Hyltenstam är fil.dr i lingvistik och professor emeritus i tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet. Hans huvudsakliga forsknings...

Juha Kere

Juha Kere (född 1958) är professor i molekylär genetik vid Karolinska Institutet (sedan 2001). Han tog läkarexamen från Helsingfors universitet 198...

Ulla Lahtinen

Ulla Lahtinen är professor emerita i specialpedagogik vid Åbo Akademis pedagogiska fakultet i Vasa. Hon har en bakgrund i fysioterapi och forskning...

Caroline Liberg

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...

Torbjörn Lundgren

Torbjörn Lundgren är författare till både skönlitteratur och facklitteratur. Han har själv dyslexi och han har i tjugofem års tid drivit olika proj...

Christina Olin-Scheller

Christina Olin-Scheller är professor i litteraturvetenskapens didaktik och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. I sin forsknin...

Monica Reichenberg

Monica Reichenberg har arbetat i många år som lärare i svenska, svenska som andraspråk och samhällsorienterande ämnen i grundskolans senare åldrar,...

Margareta Sandström

Margareta Sandström är professor i didaktik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör lärare–elevkommunikat...

Kristina Ström

Kristina Ström är professor i specialpedagogik. Hon är verksam vid Åbo Akademis Pedagogiska fakultet i Vasa, Finland. Hennes forskningsområden berö...

Ulla Sundberg

Ulla Sundberg är universitetslektor vid avdelningen för fonetik, institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. Det främsta forskningsintres...

Ann-Katrin Swärd

Ann-Katrin Swärd är doktor i specialpedagogik och senior lektor vid Göteborgs universitet. Hon har tidigare undervisat vid andra lärosäten, främst ...

 ;