Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Mångfald och differentiering

Inkludering i praktisk tillämpning
Skickas följande arbetsdag

Mångfald och differentiering

Inkludering i praktisk tillämpning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Inkludering är en pedagogisk målsättning, utbildningspolitisk riktlinje och etisk förpliktelse som framförts i drygt två årtionden. I bokens första del beskriver författarna olika perspektiv på mångfald och differentiering: pedagogiska, didaktiska utbildningspolitiska, sociologiska och kommunikationsteoretiska synsätt som är nödvändiga att reflektera över. I bokens andra del presenterar författarna en rad möjliga tillväga­gångssätt för hur elevers olikheter kan tillvaratas i undervisningen. D...

Inkludering är en pedagogisk målsättning, utbildningspolitisk riktlinje och etisk förpliktelse som framförts i drygt två årtionden. I bokens första del beskriver författarna olika perspektiv på mångfald och differentiering: pedagogiska, didaktiska utbildningspolitiska, sociologiska och kommunikationsteoretiska synsätt som är nödvändiga att reflektera över. I bokens andra del presenterar författarna en rad möjliga tillväga­gångssätt för hur elevers olikheter kan tillvaratas i undervisningen. De presenterade ansatserna och metoderna är dock inga färdiga recept. Med hänsyn till bland annat innehåll, elevers motivation och intressen behöver de varieras och anpassas till de konkreta förutsättningarna i varje klass. De olika exemplen syftar till att vara inspirerande för vidareutveckling av den egna undervisningsstilen. Antologins syfte är att presentera möjligheter för hur undervisningen kan utvecklas och anpassas med hänsyn till mångfalden i klassrummet och elevers individuella behov. Boken vänder sig både till lärarstudenter och verksamma lärare som söker inspiration och nya idéer för sin undervisning.

Information

Redaktörer:
Thomas Barow
Författare:
Mikael Jensen
Kapitelförfattare:
Gunilla Fihn Douglas Flobrant Eva Gustavsson Marsh Margaretha Häggström Monica Johansson Ingamay Larsson Ylva Lundin Fredrika Lundqvist Annika Malm Anna Norrström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144071985
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
34285-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
270

Författare

Thomas Barow

Thomas Barow är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han disputerade 2007 på Humboldt-Universität zu Berli...

Gunilla Fihn

Gunilla Fihn, dramapedagog, fil.kand. i barn- och ungdomskultur och master i pedagogik. Arbetar sedan många år som universitetsadjunkt i estetiska ...

Douglas Flobrant

Douglas Flobrant, universitetsadjunkt och lärarutbildare vid Högskolan i Borås med särskild inriktning mot ledarskap, undervisningsmetodik, idrott ...

Eva Gustavsson Marsh

Eva Gustafsson Marsh, grundskollärare och undervisningsråd på Skolverket. Arbetar bland annat med kompetensutveckling kring IT och lärande i nation...

Margaretha Häggström

Margaretha Häggström, filosofie doktor i pedagogiskt arbete och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska och bild, och arbetar...

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

Monica Johansson

Monica Johansson är lektor i pedagogik, på Högskolan i Skövde och på Göteborgs universitet. Hon undervisar främst i kurser på lärarutbildningarna o...

Ingamay Larsson

Ingamay Larsson, universitetsadjunkt i SO-didaktik med inriktning mot grundskolans tidigare år och montessoripedagogik vid Högskolan i Borås. Ämnes...

Ylva Lundin

Ylva Lundin, mellanstadielärare med erfarenhet av arbete på mellan- och högstadiet. Pedagogisk konsult med uppdrag för bland annat Skolverket, Mynd...

Fredrika Lundqvist

Fredrika Lundqvist, lärare på mellan- och högstadiet i SO samt bildterapeut. Har deltagit i uppbyggnaden av en ny 7–9-skola. Arbetar sedan flera år...

Annika Malm

Annika Malm, universitetsadjunkt i didaktik med inriktning mot grundskolans tidigare år och montessoripedagogik vid Högskolan i Borås, programansva...

Anna Norrström

Anna Norrström, universitetsadjunkt i specialpedagogik vid Högskolan i Borås. Har tidigare arbetat som lärare och specialpedagog på RH-gymnasium. H...

Bengt Persson

Bengt Persson, fil.dr, professor i specialpedagogik vid Högskolan i Borås. Har ett förflutet som lärare i grundskolan och har sedan mitten av 1980-...

Jeremias Rosenqvist

Jerry Rosenqvist, fil.dr, professor em. vid Malmö högskola. Tidigare bl.a. verksam vid Högskolan Kristianstad och som gästprofessor vid Linnéuniver...

Magnus Tideman

Magnus Tideman är fil.dr, professor i socialt arbete med inriktning funktionshinder vid Högskolan i Halmstad, och vid Institutionen för socialt arb...

 ;

Inkludering är en pedagogisk målsättning, utbildningspolitisk riktlinje och etisk förpliktelse som framförts i drygt två årtionden. I bokens första del beskriver författarna olika perspektiv på mångfald och differentiering: pedagogiska, didaktiska utbildningspolitiska, sociologiska och kommunikationsteoretiska synsätt som är nödvändiga att reflektera över. I bokens andra del presenterar författarna en rad möjliga tillväga­gångssätt för hur elevers olikheter kan tillvaratas i undervisningen....

Inkludering är en pedagogisk målsättning, utbildningspolitisk riktlinje och etisk förpliktelse som framförts i drygt två årtionden. I bokens första del beskriver författarna olika perspektiv på mångfald och differentiering: pedagogiska, didaktiska utbildningspolitiska, sociologiska och kommunikationsteoretiska synsätt som är nödvändiga att reflektera över. I bokens andra del presenterar författarna en rad möjliga tillväga­gångssätt för hur elevers olikheter kan tillvaratas i undervisningen. De presenterade ansatserna och metoderna är dock inga färdiga recept. Med hänsyn till bland annat innehåll, elevers motivation och intressen behöver de varieras och anpassas till de konkreta förutsättningarna i varje klass. De olika exemplen syftar till att vara inspirerande för vidareutveckling av den egna undervisningsstilen. Antologins syfte är att presentera möjligheter för hur undervisningen kan utvecklas och anpassas med hänsyn till mångfalden i klassrummet och elevers individuella behov. Boken vänder sig både till lärarstudenter och verksamma lärare som söker inspiration och nya idéer för sin undervisning.

Information

Redaktörer:
Thomas Barow
Kapitelförfattare:
Gunilla Fihn Douglas Flobrant Eva Gustavsson Marsh Margaretha Häggström Mikael Jensen Monica Johansson Ingamay Larsson Ylva Lundin Fredrika Lundqvist Annika Malm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173030
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
34285-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Thomas Barow

Thomas Barow är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han disputerade 2007 på Humboldt-Universität zu Berli...

Gunilla Fihn

Gunilla Fihn, dramapedagog, fil.kand. i barn- och ungdomskultur och master i pedagogik. Arbetar sedan många år som universitetsadjunkt i estetiska ...

Douglas Flobrant

Douglas Flobrant, universitetsadjunkt och lärarutbildare vid Högskolan i Borås med särskild inriktning mot ledarskap, undervisningsmetodik, idrott ...

Eva Gustavsson Marsh

Eva Gustafsson Marsh, grundskollärare och undervisningsråd på Skolverket. Arbetar bland annat med kompetensutveckling kring IT och lärande i nation...

Margaretha Häggström

Margaretha Häggström, filosofie doktor i pedagogiskt arbete och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska och bild, och arbetar...

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

Monica Johansson

Monica Johansson är lektor i pedagogik, på Högskolan i Skövde och på Göteborgs universitet. Hon undervisar främst i kurser på lärarutbildningarna o...

Ingamay Larsson

Ingamay Larsson, universitetsadjunkt i SO-didaktik med inriktning mot grundskolans tidigare år och montessoripedagogik vid Högskolan i Borås. Ämnes...

Ylva Lundin

Ylva Lundin, mellanstadielärare med erfarenhet av arbete på mellan- och högstadiet. Pedagogisk konsult med uppdrag för bland annat Skolverket, Mynd...

Fredrika Lundqvist

Fredrika Lundqvist, lärare på mellan- och högstadiet i SO samt bildterapeut. Har deltagit i uppbyggnaden av en ny 7–9-skola. Arbetar sedan flera år...

Annika Malm

Annika Malm, universitetsadjunkt i didaktik med inriktning mot grundskolans tidigare år och montessoripedagogik vid Högskolan i Borås, programansva...

Anna Norrström

Anna Norrström, universitetsadjunkt i specialpedagogik vid Högskolan i Borås. Har tidigare arbetat som lärare och specialpedagog på RH-gymnasium. H...

Bengt Persson

Bengt Persson, fil.dr, professor i specialpedagogik vid Högskolan i Borås. Har ett förflutet som lärare i grundskolan och har sedan mitten av 1980-...

Jeremias Rosenqvist

Jerry Rosenqvist, fil.dr, professor em. vid Malmö högskola. Tidigare bl.a. verksam vid Högskolan Kristianstad och som gästprofessor vid Linnéuniver...

Magnus Tideman

Magnus Tideman är fil.dr, professor i socialt arbete med inriktning funktionshinder vid Högskolan i Halmstad, och vid Institutionen för socialt arb...

 ;