Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Barn läser och skriver

- specialpedagogiska perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Barn läser och skriver

- specialpedagogiska perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken handlar om de barn som av någon anledning inte lyckas med den första läs- och skrivinlärningen, de som tappar sugen och därmed tilltron till sin egen förmåga att lära. Boken är avsedd för blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger i grundskolans tidiga år inklusive förskoleklass. Den är också lämplig som kurslitteratur i fördjupningskurser för logopeder, psykologer och skolsköterskor samt andra som är verksamma inom elevhälsan.

    • 9
      Förord
    • 11
      Presentation
        • Louise Bjar & Astrid Frylmark
        • 11
          Bokens kapitel
        • 15
          Bokens författare
    • 21
      KAPITEL 1 Helvete och himmel
        • Louise Bjar
        • 22
          Pontus
        • 28
          Vad säger forskningen om Pontus erfarenheter
        • 31
          Specialpedagogisk grundsyn
        • 36
          Avslutande diskussion
        • 36
          Litteratur
    • 41
      KAPITEL 2 Barns upplevelser av specialpedagogiska insatser
        • Siv Fischbein
        • 43
          Samspel mellan barnets förutsättningar och omgivningens krav
        • 44
          Barns upplevelser av svårigheter
        • 48
          Kämpande föräldrar
        • 51
          Lärares arbetssätt och arbetsformer
        • 54
          Skolans organisation
        • 57
          Avslutning
        • 59
          Litteratur
    • 65
      KAPITEL 3 Läs- och skrivförmåga, självbild och motivation
        • Karin Taube
        • 65
          Barns första möte med skriften
        • 66
          Självbild
        • 71
          Självbild i relation till läsprestationer
        • 73
          Den emotionella aspekten av dyslexi
        • 74
          Genusaspekten
        • 77
          Hur kan vi hjälpa lässvaga elever med låg självbild
        • 80
          Sammanfattande kommentarer
        • 81
          Litteratur
    • 87
      KAPITEL 4 Lärande – en fråga om delaktighet
        • Gunilla Ingestad
        • 88
          Det sociokulturella perspektivet
        • 90
          Bakgrund, förväntningar och skolprestationer
        • 91
          Den viktiga första skoltiden
        • 93
          Vems mål talar vi om
        • 96
          Stödåtgärder
        • 99
          Sammanfattning
        • 100
          Litteratur
    • 105
      KAPITEL 5 Barnneurologens perspektiv på läsning och skrivning
        • Marianne Ors
        • 106
          Barnneurologisk undersökning
        • 108
          Människans hjärna
        • 114
          Vad sker i hjärnan när man läser
        • 119
          Är dyslexi ärftligt
        • 121
          Andra problem hos barn med läs- och skrivsvårigheter
        • 122
          Avslutande diskussion
        • 123
          Litteratur
    • 127
      KAPITEL 6 Språket i tal och skrift
        • Åsa Wengelin
        • 130
          Representeras ljud av bokstäver
        • 134
          Relationen mellan talspråk och skriftspråk
        • 138
          Den prototypiska talspråkssituationen – närspråk
        • 141
          Den prototypiska skriftspråkssituationen – fjärrspråk
        • 143
          Chatten – skrivet närspråk
        • 144
          Sammanfattning och slutkommentarer
        • 145
          Litteratur
    • 149
      KAPITEL 7 Inte bara sen språkutveckling
        • Carmela Miniscalco
        • 149
          Språkets olika områden
        • 151
          Språkinlärning steg för steg
        • 154
          Barnen och språket – om hälsoövervakning på BVC
        • 155
          Språkutveckling och läsning
        • 157
          Språkliga svårigheter under förskoleåldern
        • 164
          Slutord
        • 165
          Litteratur
    • 169
      KAPITEL 8 När riskbarn möter klassrumspraxis
        • Bente E Hagtvet
        • 170
          Vägar till misslyckande
        • 175
          Praxisformerna i klassrummet
        • 178
          Riskbarnen och nybörjarundervisningen
        • 185
          Didaktiska tillvägagångssätt i bästa praxisforskning
        • 188
          Avslutande reflektion
        • 189
          Litteratur
    • 193
      KAPITEL 9 Lärande, läsning och multimodalitet
        • Mikael Heimann & Stefan Gustafson
        • 193
          Vad är läsning
        • 196
          Kognitiv teori och multimedia
        • 199
          MIR-metoden
        • 204
          Multimedia och dyslexi: COMPHOT och DOT
        • 206
          Avslutande synpunkter
        • 208
          Litteratur
    • 213
      KAPITEL 10 Läsutveckling i skolår ett
        • Lars Melin
        • 213
          Undervisningsmetod och lässtrategi
        • 215
          Varför är det svårt att läsa
        • 216
          Två nybörjarläsare
        • 222
          Jämförelser mellan de två läsarna
        • 225
          Praktiskt lärararbete
        • 226
          Alla språkets nivåer
        • 229
          Avslutande reflektion
        • 230
          Litteratur
    • 233
      KAPITEL 11 Starka sidor hos en ”svag” nybörjarskribent
        • Judith-Ann Chrystal & Ulla Ekvall
        • 234
          Vad innebär det att lära sig skriva
        • 236
          Text 1 En berättelse
        • 241
          Text 2 Mötet med en ny genre
        • 244
          Vad säger texterna och samtalen
        • 245
          Hur utvecklas Urban
        • 248
          Slutord
        • 249
          Litteratur
    • 253
      KAPITEL 12 Kompensation och strukturerat datorarbete
        • Helén Sämfors
        • 254
          Forskning om kompensation
        • 255
          Datorkompetens hos elever och lärare
        • 258
          De viktigaste verktygen
        • 261
          Träning med kompensation
        • 263
          Datorn som arbetsredskap
        • 267
          Avslutande diskussion
        • 268
          Litteratur
    • 271
      KAPITEL 13 Pedagogisk, kvalitativ och dynamisk kartläggning
        • Louise Bjar
        • 273
          Lärande
        • 276
          Kartläggning – val och variationer
        • 278
          Kartläggning som möte och samtal
        • 281
          Kompetensområden att kartlägga
        • 285
          Avslutande diskussion
        • 286
          Litteratur
    • 291
      KAPITEL 14 Logopedutredning av skolbarn
        • Astrid Frylmark
        • 291
          Utredning hos logoped
        • 294
          Språklig utredning
        • 300
          Diagnosförteckningar, lagar och regelverk
        • 302
          Slutord
        • 303
          Litteratur
    • 307
      Register

Information

Redaktörer:
Louise Bjar Astrid Frylmark
Kapitelförfattare:
Bodil Andersson Judith Chrystal Ulla Ekvall Bente Eriksen Hagtvet Siv Fischbein Stefan Gustafson Mikael Heimann Gunilla Ingestad Lars Melin Carmela Miniscalco
Översättare:
Inger Lindelöf
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144048741
Utgivningsår:
2009
Artikelnummer:
32950-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
312

Författare

Louise Bjar

Master of Arts - Education, University of Greenwich, London. Louise Bjar har många års erfarenhet av undervisning som mellanstadielärare och talped...

Astrid Frylmark

Astrid Frylmark är logoped och har sedan 1980-talet framför allt arbetat med utredning av skolbarns språk, läsning och skrivning. I olika utvecklin...

Judith Chrystal

Judith-Ann Chrystal är universitetslektor i nordiska språk på Insti tu tionen för nordiska språk vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområd...

Ulla Ekvall

Ulla Ekvall är docent och universitetslektor på Institutionen för nordiska språk vid Stockholms universitet, där hon bl.a. undervisar inom lärarutb...

Bente Eriksen Hagtvet

Bente E. Hagtvet är professor vid Institutt for spesialpedagogikk vid Oslo universitet. Som forskare har hon under många år studerat barns skriftsp...

Siv Fischbein

Siv Fischbein är professor emerita i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområde behandlar samspelet mellan arvs- och milj...

Stefan Gustafson

Stefan Gustafson är biträdande professor och docent i pedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. Hans f...

Mikael Heimann

Mikael Heimann är leg. psykolog, leg. psykoterapeut och professor emeritus i utvecklingspsykologi vid Linköpings universitet. Hans forskning fokuse...

Gunilla Ingestad

Gunilla Ingestad är fi l.dr i sociologi. I hennes avhandling Dokumenterat utanförskap: Om skolbarn som inte når målen (2006) problematiseras målsty...

Lars Melin

Lars Melin är docent i svenska vid Institutionen för nordiska språk i Stockholm. Forskningsmässigt ligger hans tyngdpunkt på psykolingvistik, den e...

Carmela Miniscalco

Carmela Miniscalco, professor, universitetssjukhusöverlogoped, Neuropsykiatrisk mottagning barn och ungdom (BNK), Sahlgrenska Universitetssjukhuset...

Marianne Ors

Marianne Ors, med.dr, överläkare, Klinisk neurofysiologi, Skånes universitetssjukhus, Lund.

Helén Sämfors

Helén Sämfors är leg. logoped och har i många år arbetat med kompenserande hjälpmedel för personer i alla åldrar med läs- och skrivsvårigheter och ...

Karin Taube

Karin Taube är fil.dr i psykologi och professor emerita i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hon har varit nationell projektledare för IEA Re...

Åsa Wengelin

Åsa Wengelin är fil.dr i allmän språkvetenskap och lektor vid Lunds universitet. Hon disputerade på en avhandling om skrivprocesser hos vuxna med l...

 ;

Den här boken handlar om de barn som av någon anledning inte lyckas med den första läs- och skrivinlärningen, de som tappar sugen och därmed tilltron till sin egen förmåga att lära. Boken är avsedd för blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger i grundskolans tidiga år inklusive förskoleklass. Den är också lämplig som kurslitteratur i fördjupningskurser för logopeder, psykologer och skolsköterskor samt andra som är verksamma inom elevhälsan.

Information

Redaktörer:
Louise Bjar Astrid Frylmark
Kapitelförfattare:
Bodil Andersson Judith Chrystal Ulla Ekvall Bente Eriksen Hagtvet Siv Fischbein Stefan Gustafson Mikael Heimann Gunilla Ingestad Lars Melin Carmela Miniscalco
Översättare:
Inger Lindelöf
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172880
Utgivningsår:
2009
Artikelnummer:
32950-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Louise Bjar

Master of Arts - Education, University of Greenwich, London. Louise Bjar har många års erfarenhet av undervisning som mellanstadielärare och talped...

Astrid Frylmark

Astrid Frylmark är logoped och har sedan 1980-talet framför allt arbetat med utredning av skolbarns språk, läsning och skrivning. I olika utvecklin...

Judith Chrystal

Judith-Ann Chrystal är universitetslektor i nordiska språk på Insti tu tionen för nordiska språk vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområd...

Ulla Ekvall

Ulla Ekvall är docent och universitetslektor på Institutionen för nordiska språk vid Stockholms universitet, där hon bl.a. undervisar inom lärarutb...

Bente Eriksen Hagtvet

Bente E. Hagtvet är professor vid Institutt for spesialpedagogikk vid Oslo universitet. Som forskare har hon under många år studerat barns skriftsp...

Siv Fischbein

Siv Fischbein är professor emerita i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområde behandlar samspelet mellan arvs- och milj...

Stefan Gustafson

Stefan Gustafson är biträdande professor och docent i pedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. Hans f...

Mikael Heimann

Mikael Heimann är leg. psykolog, leg. psykoterapeut och professor emeritus i utvecklingspsykologi vid Linköpings universitet. Hans forskning fokuse...

Gunilla Ingestad

Gunilla Ingestad är fi l.dr i sociologi. I hennes avhandling Dokumenterat utanförskap: Om skolbarn som inte når målen (2006) problematiseras målsty...

Lars Melin

Lars Melin är docent i svenska vid Institutionen för nordiska språk i Stockholm. Forskningsmässigt ligger hans tyngdpunkt på psykolingvistik, den e...

Carmela Miniscalco

Carmela Miniscalco, professor, universitetssjukhusöverlogoped, Neuropsykiatrisk mottagning barn och ungdom (BNK), Sahlgrenska Universitetssjukhuset...

Marianne Ors

Marianne Ors, med.dr, överläkare, Klinisk neurofysiologi, Skånes universitetssjukhus, Lund.

Helén Sämfors

Helén Sämfors är leg. logoped och har i många år arbetat med kompenserande hjälpmedel för personer i alla åldrar med läs- och skrivsvårigheter och ...

Karin Taube

Karin Taube är fil.dr i psykologi och professor emerita i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hon har varit nationell projektledare för IEA Re...

Åsa Wengelin

Åsa Wengelin är fil.dr i allmän språkvetenskap och lektor vid Lunds universitet. Hon disputerade på en avhandling om skrivprocesser hos vuxna med l...

 ;