Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Barn läser och skriver

Barn läser och skriver
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 9Förord
- 11Presentation
- Louise Bjar & Astrid Frylmark
- 11Bokens kapitel
- 15Bokens författare
- 21KAPITEL 1 Helvete och himmel
- Louise Bjar
- 22Pontus
- 28Vad säger forskningen om Pontus erfarenheter
- 31Specialpedagogisk grundsyn
- 36Avslutande diskussion
- 36Litteratur
- 41KAPITEL 2 Barns upplevelser av specialpedagogiska insatser
- Siv Fischbein
- 43Samspel mellan barnets förutsättningar och omgivningens krav
- 44Barns upplevelser av svårigheter
- 48Kämpande föräldrar
- 51Lärares arbetssätt och arbetsformer
- 54Skolans organisation
- 57Avslutning
- 59Litteratur
- 65KAPITEL 3 Läs- och skrivförmåga, självbild och motivation
- Karin Taube
- 65Barns första möte med skriften
- 66Självbild
- 71Självbild i relation till läsprestationer
- 73Den emotionella aspekten av dyslexi
- 74Genusaspekten
- 77Hur kan vi hjälpa lässvaga elever med låg självbild
- 80Sammanfattande kommentarer
- 81Litteratur
- 87KAPITEL 4 Lärande – en fråga om delaktighet
- Gunilla Ingestad
- 88Det sociokulturella perspektivet
- 90Bakgrund, förväntningar och skolprestationer
- 91Den viktiga första skoltiden
- 93Vems mål talar vi om
- 96Stödåtgärder
- 99Sammanfattning
- 100Litteratur
- 105KAPITEL 5 Barnneurologens perspektiv på läsning och skrivning
- Marianne Ors
- 106Barnneurologisk undersökning
- 108Människans hjärna
- 114Vad sker i hjärnan när man läser
- 119Är dyslexi ärftligt
- 121Andra problem hos barn med läs- och skrivsvårigheter
- 122Avslutande diskussion
- 123Litteratur
- 127KAPITEL 6 Språket i tal och skrift
- Åsa Wengelin
- 130Representeras ljud av bokstäver
- 134Relationen mellan talspråk och skriftspråk
- 138Den prototypiska talspråkssituationen – närspråk
- 141Den prototypiska skriftspråkssituationen – fjärrspråk
- 143Chatten – skrivet närspråk
- 144Sammanfattning och slutkommentarer
- 145Litteratur
- 149KAPITEL 7 Inte bara sen språkutveckling
- Carmela Miniscalco
- 149Språkets olika områden
- 151Språkinlärning steg för steg
- 154Barnen och språket – om hälsoövervakning på BVC
- 155Språkutveckling och läsning
- 157Språkliga svårigheter under förskoleåldern
- 164Slutord
- 165Litteratur
- 169KAPITEL 8 När riskbarn möter klassrumspraxis
- Bente E Hagtvet
- 170Vägar till misslyckande
- 175Praxisformerna i klassrummet
- 178Riskbarnen och nybörjarundervisningen
- 185Didaktiska tillvägagångssätt i bästa praxisforskning
- 188Avslutande reflektion
- 189Litteratur
- 193KAPITEL 9 Lärande, läsning och multimodalitet
- Mikael Heimann & Stefan Gustafson
- 193Vad är läsning
- 196Kognitiv teori och multimedia
- 199MIR-metoden
- 204Multimedia och dyslexi: COMPHOT och DOT
- 206Avslutande synpunkter
- 208Litteratur
- 213KAPITEL 10 Läsutveckling i skolår ett
- Lars Melin
- 213Undervisningsmetod och lässtrategi
- 215Varför är det svårt att läsa
- 216Två nybörjarläsare
- 222Jämförelser mellan de två läsarna
- 225Praktiskt lärararbete
- 226Alla språkets nivåer
- 229Avslutande reflektion
- 230Litteratur
- 233KAPITEL 11 Starka sidor hos en ”svag” nybörjarskribent
- Judith-Ann Chrystal & Ulla Ekvall
- 234Vad innebär det att lära sig skriva
- 236Text 1 En berättelse
- 241Text 2 Mötet med en ny genre
- 244Vad säger texterna och samtalen
- 245Hur utvecklas Urban
- 248Slutord
- 249Litteratur
- 253KAPITEL 12 Kompensation och strukturerat datorarbete
- Helén Sämfors
- 254Forskning om kompensation
- 255Datorkompetens hos elever och lärare
- 258De viktigaste verktygen
- 261Träning med kompensation
- 263Datorn som arbetsredskap
- 267Avslutande diskussion
- 268Litteratur
- 271KAPITEL 13 Pedagogisk, kvalitativ och dynamisk kartläggning
- Louise Bjar
- 273Lärande
- 276Kartläggning – val och variationer
- 278Kartläggning som möte och samtal
- 281Kompetensområden att kartlägga
- 285Avslutande diskussion
- 286Litteratur
- 291KAPITEL 14 Logopedutredning av skolbarn
- Astrid Frylmark
- 291Utredning hos logoped
- 294Språklig utredning
- 300Diagnosförteckningar, lagar och regelverk
- 302Slutord
- 303Litteratur
- 307Register
Information
- Redaktörer:
- Louise Bjar Astrid Frylmark
- Kapitelförfattare:
- Bodil Andersson Judith Chrystal Ulla Ekvall Bente Eriksen Hagtvet Siv Fischbein Stefan Gustafson Mikael Heimann Gunilla Ingestad Lars Melin Carmela Miniscalco
- Översättare:
- Inger Lindelöf
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144048741
- Utgivningsår:
- 2009
- Artikelnummer:
- 32950-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 312
Information
- Redaktörer:
- Louise Bjar Astrid Frylmark
- Kapitelförfattare:
- Bodil Andersson Judith Chrystal Ulla Ekvall Bente Eriksen Hagtvet Siv Fischbein Stefan Gustafson Mikael Heimann Gunilla Ingestad Lars Melin Carmela Miniscalco
- Översättare:
- Inger Lindelöf
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144172880
- Utgivningsår:
- 2009
- Artikelnummer:
- 32950-SB01
- Upplaga:
- Första