Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Utbildningshistoria

- en introduktion
Skickas följande arbetsdag

Utbildningshistoria

- en introduktion

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken ger en lättillgänglig presentation av det svenska utbildnings­systemets historia. Utbildningsreformer för förskolan, grundskolan, folk­bildning och universitet beskrivs och introduktioner till skolämnenas historia presenteras, däribland svenska, historia och samhällskunskap. Övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien anläggs för frågor som rör utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildning...

Den här boken ger en lättillgänglig presentation av det svenska utbildnings­systemets historia. Utbildningsreformer för förskolan, grundskolan, folk­bildning och universitet beskrivs och introduktioner till skolämnenas historia presenteras, däribland svenska, historia och samhällskunskap. Övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien anläggs för frågor som rör utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildningspolitik samt betyg och bedömning. I boken medverkar ett tjugotal författare, varav de flesta är ledande specialister inom de ämnen de skriver om. Denna fjärde upplaga är uppdaterad med bland annat beskrivningar av sexualundervisningens historia. Utbildningshistoria – en introduktion vänder sig till blivande lärare samt studenter och forskare i till exempel historia och pedagogik som behöver kunna placera skolans situation i ett vidare sammanhang och i ett längre tidsperspektiv.

Det är både kunskapsbärande och pedagogiskt upplagt, vilket gör det mycket användbart i utbildning och forskning. Rekommenderas varmt till lärarstudenter, forskare och alla som vill förstå skolans roll i samhällets utveckling.

Författare

Esbjörn Larsson

Esbjörn Larsson (f. 1968), professor i utbildningshistoria och docent i historia vid Uppsala universitet. Larsson disputerade 2005 vid Uppsala univ...

Johannes Westberg

Johannes Westberg (f. 1978), docent i historia och professor i utbildningens filosofi och historia vid universitetet i Groningen, Nederländerna. We...

Thom Axelsson

Thom Axelsson (f. 1971), docent i utbildningsvetenskap och verksam som universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet. Axelsson fo...

Sara Backman Prytz

Sara Backman Prytz (f. 1981), fil.dr i utbildningssociologi och universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Uppsala universitet. Backman Pr...

Anne Berg

Anne Berg (f. 1981), docent i historia och universitetslektor i historia vid Göteborgs universitet. Berg disputerade 2011 på en avhandling om den s...

Peter Bernhardsson

Peter Bernhardsson (f. 1982), fil.dr i utbildningssociologi vid Uppsala universitet. I sin avhandling från 2016 undersökte Bernhardsson den offentl...

Emil Bertilsson

Emil Bertilsson (f. 1979), docent och universitetslektor i utbildningssociologi vid Uppsala universitet och verksam inom forskningsgruppen för utbi...

Lotta Brantefors

Lotta Brantefors (f. 1952), fil.dr och tidigare universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet. Brantefors disputerade 2011 vid Uppsala univ...

Henrik Edgren

Henrik Edgren (f. 1972), fil.dr i historia, docent i historia och utbildningssociologi samt universitetslektor i utbildningshistoria vid Uppsala un...

Samuel Edquist

Samuel Edquist är professor i historia vid Mittuniversitetet sedan 2019. I sin forskning har han bland annat forskat om nationalism, historiebruk o...

Lars Elenius

Lars Elenius (f. 1952), professor emeritus i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Luleå tekniska universitet. Elenius fokuserar i si...

Carl Frängsmyr

Carl Frängsmyr (f. 1971), docent i idé- och lärdomshistoria. Frängsmyr leder projektet ”Uppsala universitet 1793–2000” och utgav 2010 två band om p...

Jonas Gustafsson

Jonas Gustafsson (f. 1955), fil.dr i pedagogik och verksam som universitetslektor i pedagogik vid Stockholms universitet. Han disputerade 2000 vid ...

Sandra Hellstrand

Sandra Hellstrand (f. 1983), fil.dr i ekonomisk historia. Hon disputerade 2020 vid Stockholms universitet. Hennes avhandling är inriktad på den pol...

Janne Holmén

Janne Holmén (f. 1977), docent i historia och universitetslektor i utbildningshistoria. Holmén disputerade 2006 vid Uppsala universitet på en avhan...

Magnus Hultén

Magnus Hultén (f. 1970), professor i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet. Han disputerade 2008 vid Stockholms universitet på en...

Joakim Landahl

Joakim Landahl (f. 1974) är professor i pedagogik med inriktning mot utbildningshistoria vid Stockholms universitet. Efter disputationen 2006 vid S...

Anna Larsson

Anna Larsson (f. 1967) är professor vid Umeå universitet och leder forskningsmiljön Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Hennes forskni...

Daniel Lindmark

Daniel Lindmark (f. 1960), professor i kyrkohistoria (50 procent) och historia med utbildningsvetenskaplig inriktning (50 procent) vid Umeå univers...

Niclas Lindström

Niclas Lindström (f. 1974), docent och universitetslektor med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Umeå universitet. Lindström disputerade...

Christian Lundahl

Christian Lundahl (f. 1972) är professor i pedagogik vid Örebro universitet, där han bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i e...

Fay Lundh Nilsson

Fay Lundh Nilsson (f. 1952), fil.dr och universitetslektor i ekonomisk historia vid Lunds universitet. Lundh Nilsson har sedan hon disputerade 2007...

Jörgen Mattlar

Jörgen Mattlar (f. 1966) är fil.dr i didaktik och verksam som universitetslektor vid Uppsala universitet. Han har en bakgrund som gymnasielärare i ...

Johan Prytz

Johan Prytz (f. 1975), fil.dr i matematik med inriktning mot matematikens historia och didaktik, docent i didaktik samt universitetslektor i matema...

Stefan Rimm

Stefan Rimm (f. 1974), fil.dr i pedagogik och lektor i retorik vid Södertörns högskola. Han disputerade 2011 vid Örebro universitet på en avhandlin...

Johanna Ringarp

Johanna Ringarp (f. 1974), docent i historia och pedagogik, verksam vid Stockholm universitet och Uppsala universitet. Ringarp disputerade 2011 vid...

Henrik Román

Henrik Román (f. 1965), fil.dr i pedagogik och universitetslektor i pedagogik vid Uppsala universitet. Román disputerade 2006 på en avhandling om s...

Björn Sandahl

Björn Sandahl (f. 1975), fil.dr i historia. Sandahl disputerade 2005 vid Stockholms universitet på avhandlingen Ett ämne för alla? som behandlade s...

Pia Skott

Pia Skott (f. 1967), är docent i pedagogik vid Stockholms universitet. Skott disputerade 2009 vid Uppsala universitet på en avhandling om det svens...

Fredrik Thisner

Fredrik Thisner (f. 1973), docent i historia och lektor i historia, särskilt militärhistoria vid Försvarshögskolan. Thisner disputerade 2007 vid Up...

Olof Winberg

Ola Winberg (f. 1971), fil.dr i historia och universitetlektor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet. Winberg disputerade våren 2018 på avh...

 ;

Den här boken ger en lättillgänglig presentation av det svenska utbildnings­systemets historia. Utbildningsreformer för förskolan, grundskolan, folk­bildning och universitet beskrivs och introduktioner till skolämnenas historia presenteras, däribland svenska, historia och samhällskunskap. Övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien anläggs för frågor som rör utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildning...

Den här boken ger en lättillgänglig presentation av det svenska utbildnings­systemets historia. Utbildningsreformer för förskolan, grundskolan, folk­bildning och universitet beskrivs och introduktioner till skolämnenas historia presenteras, däribland svenska, historia och samhällskunskap. Övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien anläggs för frågor som rör utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildningspolitik samt betyg och bedömning. I boken medverkar ett tjugotal författare, varav de flesta är ledande specialister inom de ämnen de skriver om. Denna fjärde upplaga är uppdaterad med bland annat beskrivningar av sexualundervisningens historia. Utbildningshistoria – en introduktion vänder sig till blivande lärare samt studenter och forskare i till exempel historia och pedagogik som behöver kunna placera skolans situation i ett vidare sammanhang och i ett längre tidsperspektiv.

Författare

Esbjörn Larsson

Esbjörn Larsson (f. 1968), professor i utbildningshistoria och docent i historia vid Uppsala universitet. Larsson disputerade 2005 vid Uppsala univ...

Johannes Westberg

Johannes Westberg (f. 1978), docent i historia och professor i utbildningens filosofi och historia vid universitetet i Groningen, Nederländerna. We...

Thom Axelsson

Thom Axelsson (f. 1971), docent i utbildningsvetenskap och verksam som universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet. Axelsson fo...

Sara Backman Prytz

Sara Backman Prytz (f. 1981), fil.dr i utbildningssociologi och universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Uppsala universitet. Backman Pr...

Anne Berg

Anne Berg (f. 1981), docent i historia och universitetslektor i historia vid Göteborgs universitet. Berg disputerade 2011 på en avhandling om den s...

Peter Bernhardsson

Peter Bernhardsson (f. 1982), fil.dr i utbildningssociologi vid Uppsala universitet. I sin avhandling från 2016 undersökte Bernhardsson den offentl...

Emil Bertilsson

Emil Bertilsson (f. 1979), docent och universitetslektor i utbildningssociologi vid Uppsala universitet och verksam inom forskningsgruppen för utbi...

Lotta Brantefors

Lotta Brantefors (f. 1952), fil.dr och tidigare universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet. Brantefors disputerade 2011 vid Uppsala univ...

Henrik Edgren

Henrik Edgren (f. 1972), fil.dr i historia, docent i historia och utbildningssociologi samt universitetslektor i utbildningshistoria vid Uppsala un...

Samuel Edquist

Samuel Edquist är professor i historia vid Mittuniversitetet sedan 2019. I sin forskning har han bland annat forskat om nationalism, historiebruk o...

Lars Elenius

Lars Elenius (f. 1952), professor emeritus i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Luleå tekniska universitet. Elenius fokuserar i si...

Carl Frängsmyr

Carl Frängsmyr (f. 1971), docent i idé- och lärdomshistoria. Frängsmyr leder projektet ”Uppsala universitet 1793–2000” och utgav 2010 två band om p...

Jonas Gustafsson

Jonas Gustafsson (f. 1955), fil.dr i pedagogik och verksam som universitetslektor i pedagogik vid Stockholms universitet. Han disputerade 2000 vid ...

Sandra Hellstrand

Sandra Hellstrand (f. 1983), fil.dr i ekonomisk historia. Hon disputerade 2020 vid Stockholms universitet. Hennes avhandling är inriktad på den pol...

Janne Holmén

Janne Holmén (f. 1977), docent i historia och universitetslektor i utbildningshistoria. Holmén disputerade 2006 vid Uppsala universitet på en avhan...

Magnus Hultén

Magnus Hultén (f. 1970), professor i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet. Han disputerade 2008 vid Stockholms universitet på en...

Joakim Landahl

Joakim Landahl (f. 1974) är professor i pedagogik med inriktning mot utbildningshistoria vid Stockholms universitet. Efter disputationen 2006 vid S...

Anna Larsson

Anna Larsson (f. 1967) är professor vid Umeå universitet och leder forskningsmiljön Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Hennes forskni...

Daniel Lindmark

Daniel Lindmark (f. 1960), professor i kyrkohistoria (50 procent) och historia med utbildningsvetenskaplig inriktning (50 procent) vid Umeå univers...

Niclas Lindström

Niclas Lindström (f. 1974), docent och universitetslektor med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Umeå universitet. Lindström disputerade...

Christian Lundahl

Christian Lundahl (f. 1972) är professor i pedagogik vid Örebro universitet, där han bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i e...

Fay Lundh Nilsson

Fay Lundh Nilsson (f. 1952), fil.dr och universitetslektor i ekonomisk historia vid Lunds universitet. Lundh Nilsson har sedan hon disputerade 2007...

Jörgen Mattlar

Jörgen Mattlar (f. 1966) är fil.dr i didaktik och verksam som universitetslektor vid Uppsala universitet. Han har en bakgrund som gymnasielärare i ...

Johan Prytz

Johan Prytz (f. 1975), fil.dr i matematik med inriktning mot matematikens historia och didaktik, docent i didaktik samt universitetslektor i matema...

Stefan Rimm

Stefan Rimm (f. 1974), fil.dr i pedagogik och lektor i retorik vid Södertörns högskola. Han disputerade 2011 vid Örebro universitet på en avhandlin...

Johanna Ringarp

Johanna Ringarp (f. 1974), docent i historia och pedagogik, verksam vid Stockholm universitet och Uppsala universitet. Ringarp disputerade 2011 vid...

Henrik Román

Henrik Román (f. 1965), fil.dr i pedagogik och universitetslektor i pedagogik vid Uppsala universitet. Román disputerade 2006 på en avhandling om s...

Björn Sandahl

Björn Sandahl (f. 1975), fil.dr i historia. Sandahl disputerade 2005 vid Stockholms universitet på avhandlingen Ett ämne för alla? som behandlade s...

Pia Skott

Pia Skott (f. 1967), är docent i pedagogik vid Stockholms universitet. Skott disputerade 2009 vid Uppsala universitet på en avhandling om det svens...

Fredrik Thisner

Fredrik Thisner (f. 1973), docent i historia och lektor i historia, särskilt militärhistoria vid Försvarshögskolan. Thisner disputerade 2007 vid Up...

Olof Winberg

Ola Winberg (f. 1971), fil.dr i historia och universitetlektor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet. Winberg disputerade våren 2018 på avh...

 ;