Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Skolutveckling för hållbart lärande

Skolutveckling för hållbart lärande
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 9
Inledning 11
Del I
ISkolutveckling – framväxt och teori
Christian Lundahl, Larissa Mickwitz & Pia Skott
1. En läroplansteoretisk ansats 19
Läroplansteorin och dess begrepp 20
Styrningen av skolan 21
1990−2020-talets skolpolitiska förändringar 24
Helhet, komplexitet och kontext 26
2. Skolutveckling på vetenskaplig grund …|och utifrån beprövad erfarenhet 29
Att påverka lärarutbildning och skola med vetenskap – en historisk tillbakablick 30
Centrala begrepp 34
Vetenskaplig grund 34
Beprövad erfarenhet 36
Evidensbaserad och evidensinformerad 38
Forskningslitteracitet 39
Ett forskningsbaserat arbetssätt 42
3. Den flerdimensionella skolutvecklingen 45
Skolutvecklingsforskningens mångdimensionalitet 45
En forskning med fokus på effektivitet och resultat 46
Den fjärde generationens skolutveckling 49
På väg mot ett förändrat perspektiv 50
Elevhälsoarbete som central del av skolutvecklingsarbetet 51
4. Skolledarskapets betydelse …|för hållbart och hälsofrämjande arbete 55
Forskning om framgångsrika skolledare: från snävt pedagogiskt ledarskap till ”a whole school approach” 55
Distribuerat ledarskap 58
Hållbart ledarskap 59
5. Skolutveckling och det professionella lärandet 63
Den lokala skolkontextens betydelse 64
Den kollegiala aspekten 65
Skolkulturen 66
Att etablera sammanhang för professionellt lärande 67
Professionalism och handlingsutrymmet i undervisningen 68
Förutsättningar för ett hållbart professionellt lärande 70
Professionellt lärande och ett delat ledarskap 72
6. Ett skolutvecklingsarbete om hållbart lärande 75
Interaktiv skolutveckling 75
Beskrivning av aktiviteter 79
Del 2
IIHållbar skolutveckling i praktiken
7. Hållbart lärande − ett skolledarperspektiv 85
Magnus Johansson Strindberg, Sara Svennungsson Söderberg, Alva Klum Ekdahl & Joanna Thelander
Inledning 85
Utgångspunkter för arbetet 86
Varför var det viktigt för oss att arbeta med hållbarhet i lärandet? 86
Tidigare försök att jobba med elevers stress och upplevda krav i skolan 87
Vår tidigare organisation för skolutveckling 87
Att leda ledare med ett autonomt uppdrag 88
Skolutveckling på vetenskaplig grund? 88
Ett projekt i fem faser 89
Fas 1: Planeringsfasen 89
Fas 2: Etableringsfasen 91
Fas 3: Upptäckandefasen 93
Fas 4: Utforskandefasen 94
Fas 5: Sammanfattningsfasen 97
En officiell och en inofficiell berättelse om projektet ||Hållbart lärande|| 99
Den perfekta skolledaren kontra den lärande skolledaren 99
Den parallella resan – när vi vaknade i vårt ledarskap 102
En gemensam berättelse (och en gemensam förståelse) 104
Ledarskap i grupp 105
Att stärka lärarprofessionens eget ledarskap i utvecklingsfrågor 106
Få det egna valet att stämma överens med organisationens behov 106
Lita till lärarprofessionen 107
Vad sa vår personal? 108
Betydelsen av forskningsanknytningen för projektet 108
De parallella cirklarna i praktiken 109
Sammanfattning – en förändrad grundsyn 110
8. Från självinitierad kompetensutveckling till hel skolutveckling 113
Lesley Brunnman, Bodil Norrbom & Jenny Rångeby
Inledning 113
En modell för skolutveckling 114
En på skolan redan använd modell för kompetensutveckling 114
Modell för skolutveckling för hållbart lärande 115
Projektets olika faser 117
Första läsåret – uppstartsfasen 117
Andra läsåret – gemensam grund, val av riktning och görande 118
Arbete i seminariegrupperna 118
Elevhälsoteamets arbete med ”gymnasiechocken” tillsammans med ett arbetslag 119
Arbete i skolans arbetslag och ämnesgrupper 120
Tredje läsåret – görande, fördjupning och oväntade händelser 120
Första läsåret efter projektets avslutande – reviderad plan 121
Lärdomar från arbetet med hållbart lärande 122
Forskningsanknytningens betydelse i skolutvecklingsprojekt 123
Vikten av kontinuerlig uppföljning 123
Organisation vid skolutveckling 124
Motivation i skolutveckling − att få med alla på banan 126
Skolledningens utveckling under projektets gång 128
Fortsatt hållbart lärande 129
Sammanfattning 132
9. Lärarstress – design för hållbarhet 137
Jenny Sjöblom
Inledning 137
Bakgrund 138
Syfte, frågeställning och mål 138
Metod 140
Fördjupade beskrivningar 141
Stress och stressorer 141
Återhämtning och energipåfyllnad 142
Tidsoptimering och planering 143
Prioriteringar 144
Förändringsprocessen 144
Resultat 145
Diskussion av resultaten 147
10. Elevstress 151
Erika Björkström, Jan Kypengren, Anton Ravik & Andreas Rung
Inledning 151
Organisation av fortbildningsprojekt 151
Om eleverna 153
Om vårt arbete och våra hypoteser 154
Frågeställning och metod 155
Resultat 157
Kvalitativ enkät 157
Kvantitativ enkät 160
Reflektioner utifrån den kvalitativa och kvantitativa enkäten 163
Elevintervjuer 164
Presentation av kunskapskrav och bedömningskriterier 165
Organisation och planering av kurs 167
Läxor 168
Vad tar vi med oss från projektresultatet? 169
Vad tar vi med oss från skolutvecklingsprojektet? 171
11. Avslutande reflektioner 175
Christian Lundahl, Larissa Mickwitz & Pia Skott
Kontext, komplexitet och lokala transformeringsprocesser 176
Kontext 177
Komplexitet, helhet och delar 180
Individuella och kollektiva transformeringsprocesser 182
Skolutveckling för hållbart lärande 186
Bilagor till kapitel 10
Bilaga 1: Den kvalitativa enkäten 191
Bilaga 2: Den kvantitativa enkäten 193
Bilaga 3: Frågor till intervjuer i fokusgrupper 195
Litteratur 197
Person- och sakregister 205
Information
- Författare:
- Christian Lundahl Larissa Mickwitz Pia Skott Erika Björkström Lesley Brunnman Magnus Johansson Strindberg Alva Klum Ekdahl Jan Kypengren Bodil Norrbom Anton Ravik
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144161525
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 45634-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 206
Information
- Författare:
- Christian Lundahl Larissa Mickwitz Pia Skott Erika Björkström Lesley Brunnman Magnus Johansson Strindberg Alva Klum Ekdahl Jan Kypengren Bodil Norrbom Anton Ravik
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144183541
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 45634-SB01
- Upplaga:
- Första