Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skolutveckling för hållbart lärande

- teoretiska och praktiska perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Skolutveckling för hållbart lärande

- teoretiska och praktiska perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Skolutveckling för hållbart lärande utgår från ett helhetsperspektiv på skolutveckling. Det handlar om att se till elevens hela lärande­situation där både välbefinnande och bildning står i centrum, men också om att engagera hela skolan i ett multiprofessionellt utvecklingsarbete. I boken beaktas såväl betydelsen av styrdokument, lokala förut­sättningar och en utbildning på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet. Syftet är att medverka till hållbara kunskaper och människor samt bi...

Skolutveckling för hållbart lärande utgår från ett helhetsperspektiv på skolutveckling. Det handlar om att se till elevens hela lärande­situation där både välbefinnande och bildning står i centrum, men också om att engagera hela skolan i ett multiprofessionellt utvecklingsarbete. I boken beaktas såväl betydelsen av styrdokument, lokala förut­sättningar och en utbildning på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet. Syftet är att medverka till hållbara kunskaper och människor samt bidra till en hälsofrämjande arbetsplats. Boken innehåller både teoretiska och praktiska perspektiv på skol­utveckling integrerat med ett konkret exempel från ett forsknings- och utvecklingsprojekt om hållbart lärande. Den vänder sig till verksamma på alla nivåer som arbetar med skolutveckling och till rektors- och lärarutbildningen.

Förord 9

Inledning 11

Del I

ISkolutveckling – framväxt och teori

Christian Lundahl, Larissa Mickwitz & Pia Skott

      1. En läroplansteoretisk ansats                 19

Läroplansteorin och dess begrepp                                20

Styrningen av skolan                          21

1990−2020-talets skolpolitiska förändringar          24

Helhet, komplexitet och kontext                                    26

      2. Skolutveckling på vetenskaplig grund …|och utifrån beprövad erfarenhet              29

Att påverka lärarutbildning och skola med vetenskap – en historisk tillbakablick     30

Centrala begrepp                                 34

Vetenskaplig grund                    34

Beprövad erfarenhet                  36

Evidensbaserad och evidensinformerad             38

Forskningslitteracitet                 39

Ett forskningsbaserat arbetssätt                            42

      3. Den flerdimensionella skolutvecklingen                    45

Skolutvecklingsforskningens mångdimensionalitet                               45

En forskning med fokus på effektivitet och resultat                               46

Den fjärde generationens skolutveckling                   49

På väg mot ett förändrat perspektiv                             50

Elevhälsoarbete som central del av skolutvecklingsarbetet               51

      4. Skolledarskapets betydelse …|för hållbart och hälsofrämjande arbete                 55

Forskning om framgångsrika skolledare: från snävt pedagogiskt ledarskap till ”a whole school approach”                  55

Distribuerat ledarskap                       58

Hållbart ledarskap                              59

      5. Skolutveckling och det professionella lärandet            63

Den lokala skolkontextens betydelse                          64

Den kollegiala aspekten           65

Skolkulturen                                  66

Att etablera sammanhang för professionellt lärande                            67

Professionalism och handlingsutrymmet i undervisningen                 68

Förutsättningar för ett hållbart professionellt lärande                          70

Professionellt lärande och ett delat ledarskap         72

      6. Ett skolutvecklingsarbete om hållbart lärande            75

Interaktiv skolutveckling                   75

Beskrivning av aktiviteter                 79

Del 2

IIHållbar skolutveckling i praktiken

      7. Hållbart lärande − ett skolledarperspektiv                 85

Magnus Johansson Strindberg, Sara Svennungsson Söderberg, Alva Klum Ekdahl & Joanna Thelander

Inledning                 85

Utgångspunkter för arbetet            86

Varför var det viktigt för oss att arbeta med hållbarhet i lärandet?                         86

Tidigare försök att jobba med elevers stress och upplevda krav i skolan              87

Vår tidigare organisation för skolutveckling      87

Att leda ledare med ett autonomt uppdrag       88

Skolutveckling på vetenskaplig grund?               88

Ett projekt i fem faser                        89

Fas 1: Planeringsfasen              89

Fas 2: Etableringsfasen            91

Fas 3: Upptäckandefasen         93

Fas 4: Utforskandefasen           94

Fas 5: Sammanfattningsfasen                                 97

En officiell och en inofficiell berättelse om projektet ||Hållbart lärande||                      99

Den perfekta skolledaren kontra den lärande skolledaren          99

Den parallella resan – när vi vaknade i vårt ledarskap                  102

En gemensam berättelse (och en gemensam förståelse)            104

Ledarskap i grupp                        105

Att stärka lärarprofessionens eget ledarskap i utvecklingsfrågor                                     106

Få det egna valet att stämma överens med organisationens behov                        106

Lita till lärarprofessionen         107

Vad sa vår personal?                  108

Betydelsen av forskningsanknytningen för projektet                            108

De parallella cirklarna i praktiken                          109

Sammanfattning – en förändrad grundsyn                110

      8. Från självinitierad kompetensutveckling till hel skolutveckling          113

Lesley Brunnman, Bodil Norrbom & Jenny Rångeby

Inledning                 113

En modell för skolutveckling          114

En på skolan redan använd modell för kompetensutveckling    114

Modell för skolutveckling för hållbart lärande                                  115

Projektets olika faser                          117

Första läsåret – uppstartsfasen                              117

Andra läsåret – gemensam grund, val av riktning och görande                                 118

Arbete i seminariegrupperna                                   118

Elevhälsoteamets arbete med ”gymnasiechocken” tillsammans med ett arbetslag                          119

Arbete i skolans arbetslag och ämnesgrupper                                 120

Tredje läsåret – görande, fördjupning och oväntade händelser         120

Första läsåret efter projektets avslutande – reviderad plan        121

Lärdomar från arbetet med hållbart lärande             122

Forskningsanknytningens betydelse i skolutvecklingsprojekt                                    123

Vikten av kontinuerlig uppföljning                        123

Organisation vid skolutveckling     124

Motivation i skolutveckling − att få med alla på banan                         126

Skolledningens utveckling under projektets gång                                  128

Fortsatt hållbart lärande                   129

Sammanfattning                                  132

      9. Lärarstress – design för hållbarhet         137

Jenny Sjöblom

Inledning                 137

Bakgrund                138

Syfte, frågeställning och mål          138

Metod                       140

Fördjupade beskrivningar                 141

Stress och stressorer                 141

Återhämtning och energipåfyllnad                       142

Tidsoptimering och planering                                 143

Prioriteringar                                 144

Förändringsprocessen               144

Resultat                   145

Diskussion av resultaten                  147

      10. Elevstress                    151

Erika Björkström, Jan Kypengren, Anton Ravik & Andreas Rung

Inledning                 151

Organisation av fortbildningsprojekt                    151

Om eleverna                                  153

Om vårt arbete och våra hypoteser                       154

Frågeställning och metod                155

Resultat                   157

Kvalitativ enkät                             157

Kvantitativ enkät                          160

Reflektioner utifrån den kvalitativa och kvantitativa enkäten    163

Elevintervjuer                                164

Presentation av kunskapskrav och bedömningskriterier              165

Organisation och planering av kurs                      167

Läxor                168

Vad tar vi med oss från projektresultatet?                 169

Vad tar vi med oss från skolutvecklingsprojektet?                                  171

      11. Avslutande reflektioner     175

Christian Lundahl, Larissa Mickwitz & Pia Skott

Kontext, komplexitet och lokala transformeringsprocesser                176

Kontext            177

Komplexitet, helhet och delar                                 180

Individuella och kollektiva transformeringsprocesser                   182

Skolutveckling för hållbart lärande                               186

Bilagor till kapitel 10

Bilaga 1: Den kvalitativa enkäten 191

Bilaga 2: Den kvantitativa enkäten 193

Bilaga 3: Frågor till intervjuer i fokusgrupper 195

Litteratur 197

Person- och sakregister 205

Författare

Christian Lundahl

Christian Lundahl (f. 1972) är professor i pedagogik vid Örebro universitet, där han bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i e...

Larissa Mickwitz

Larissa Mickwitz är lektor i didaktik vid Stockholms universitet där hon undervisar på lärar- och rektorsprogrammen. Hennes forskning handlar om lä...

Pia Skott

Pia Skott (f. 1967), är docent i pedagogik vid Stockholms universitet. Skott disputerade 2009 vid Uppsala universitet på en avhandling om det svens...

 ;

Skolutveckling för hållbart lärande utgår från ett helhetsperspektiv på skolutveckling. Det handlar om att se till elevens hela lärande­situation där både välbefinnande och bildning står i centrum, men också om att engagera hela skolan i ett multiprofessionellt utvecklingsarbete. I boken beaktas såväl betydelsen av styrdokument, lokala förut­sättningar och en utbildning på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet. Syftet är att medverka till hållbara kunskaper och människor samt bi...

Skolutveckling för hållbart lärande utgår från ett helhetsperspektiv på skolutveckling. Det handlar om att se till elevens hela lärande­situation där både välbefinnande och bildning står i centrum, men också om att engagera hela skolan i ett multiprofessionellt utvecklingsarbete. I boken beaktas såväl betydelsen av styrdokument, lokala förut­sättningar och en utbildning på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet. Syftet är att medverka till hållbara kunskaper och människor samt bidra till en hälsofrämjande arbetsplats. Boken innehåller både teoretiska och praktiska perspektiv på skol­utveckling integrerat med ett konkret exempel från ett forsknings- och utvecklingsprojekt om hållbart lärande. Den vänder sig till verksamma på alla nivåer som arbetar med skolutveckling och till rektors- och lärarutbildningen.

Författare

Christian Lundahl

Christian Lundahl (f. 1972) är professor i pedagogik vid Örebro universitet, där han bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i e...

Larissa Mickwitz

Larissa Mickwitz är lektor i didaktik vid Stockholms universitet där hon undervisar på lärar- och rektorsprogrammen. Hennes forskning handlar om lä...

Pia Skott

Pia Skott (f. 1967), är docent i pedagogik vid Stockholms universitet. Skott disputerade 2009 vid Uppsala universitet på en avhandling om det svens...

 ;