Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Skolnära forskningsmetoder

Skolnära forskningsmetoder
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 9Författarpresentation
- 13Förord
- 115Introduktion – att komma nära vad som faktiskt sker
- Elsie Anderberg
- 16Hög vetenskaplig kvalitet
- 18Kollektiv kunskapsproduktion
- 19Intervention
- 19Utforskande process – urskiljande analys
- 20Sammanfattning av kapitlen i boken
- 26Referenser
- 227Samtalspromenader – en metod att närma sig andras perspektiv
- Anna Klerfelt
- 27Introduktion
- 28Den metodologiska vändningen
- 28Barn som medforskare
- 29Makt i forskningsprocessen
- 30En annorlunda forskarroll
- 31Att inta andras perspektiv
- 32Dialog för att göra barns röst hörd
- 33Modern kommunikationsteori
- 34Kamerans och bildens positioner och funktioner i samtalspromenaden
- 36Så här gjorde vi – dataproduktion
- 37Att börja gå
- 39Samtalspromenad – som del i studie
- 40Analys av samtalspromenader
- 40Logg
- 42Metodens styrkor och begränsningar
- 44Skolnära
- 45Referenser
- 347Följeforskning som skolnära forskningsmetod
- Martin Hugo & Joel Hedegaard
- 47Introduktion
- 47Vad är följeforskning
- 49Följeforskarens roll
- 50Vanliga datainsamlingsmetoder inom följeforskning
- 50IT-spåret – ett avgränsat skolnära följeforskningsprojekt
- 51Följeforskningsuppdraget
- 51Genomförande och datainsamling
- 52Deltagande observation och informella samtal
- 53Tolkningen av insamlad data
- 54Etiska överväganden
- 55Resultat
- 57Studenternas erfarenheter av undervisningsformen på IT-spåret
- 58Vidgade möjlighetshorisonter
- 59Resultatsammanfattning
- 60Avslutande reflektion
- 61Referenser
- 463Learning study – en ämnesdidaktisk och praktikutvecklande …|forskningsansats
- Ulla Runesson Kempe
- 63Introduktion
- 64Forskningsobjekt och forskningsfrågor
- 64Kort historik
- 65Behovet av forskning med lärandets objekt i fokus
- 67En cyklisk och kollaborativ process
- 69Att studera lärandeobjektet och dess kritiska aspekter – teoretiska utgångspunkter
- 71Kritiska aspekter
- 73Lärande, urskiljning och variation
- 74Datakonstruktion
- 74Elevdata
- 75Klassrumsdata
- 76Analys av data
- 77Vilka slutsatser kan dras utifrån analys av data?
- 79Learning study med olika fokus
- 81Learning study och andra teorier
- 82Några metodologiska reflektioner
- 85Referenser
- 589Skuggning för dokumentation och kritisk granskning …|av undervisningspraktiker
- Ann-Christine Wennergren
- 89Inledning
- 90Utgångspunkter för skuggning
- 90Tyst kunskap
- 92Kritiska vänner
- 94Dokumentation och kritisk granskning
- 94Datainsamling
- 96Analyserande samtal
- 97Erfarenheter från praktiken
- 98Skuggning
- 100Kritiska faktorer
- 104Avslutande reflektioner
- 107Referenser
- 6111Principles and Methods for the conduct of Case Studies …|in School-based Educational Action Research
- John Elliott
- 111Introduction
- 111Case study reports of action research
- 113Three principles of case study in the context of action research
- 113Triangulation
- 114Progressive focusing
- 115Discursive analysis
- 115Realizing the principles of case study for teacher-researchers in practice
- 119Specific methods
- 119Video and voice recordings
- 121Transcripts
- 122Photography
- 124Field notes, logs, journals and diaries
- 129Interviewing techniques
- 132Checklists, questionnaires, and inventories
- 133Pattern analysis
- 135Issues and dilemma analysis
- 137Analytic discourse method
- 137Nominal group technique
- 140Concluding remarks
- 140References
- 7143Förskoledidaktisk forskning i dialog med förskolans praktik …|– metoder och utmaningar
- Monica Nilsson, Sara Hvit Lindstrand, Charlotte Öhman & Karin Alnervik
- 143Introduktion
- 145Bakgrund: från designexperiment till förskoledidaktisk forskning inifrån
- 149Dialogrum
- 150Dialogrummens bakgrund och utformning
- 152Utmaningar och möjligheter
- 154Avslutande diskussion och sammanfattning
- 155Referenser
- 8159Mötet mellan kunskapsformer: forskningscirkeln …|och den skolnära forskningen
- Sven Persson
- 159Inledning
- 160Forskningscirkeln – syfte och utgångspunkter
- 161Ramar för forskningscirkeln
- 161Handledarens uppgift
- 161Antal deltagare
- 162Tid
- 162Egen undersökning
- 162Produkt
- 162Resurser
- 163Dokumentation
- 164Kunskapande processer
- 165Praktikens teori och teorins praktik
- 166Förtrogenhetskunskap
- 168Beprövad erfarenhet
- 169Den vetenskapliga kunskapen
- 171Avslutande reflektion
- 172Referenser
- 9175Forskningscirkeln som stöd för kvalitetsarbete
- Karin Renblad & Jane Brodin
- 175Inledning
- 175Praktiknära forskning – vad, hur och varför?
- 176Forskningscirkelns grund
- 177Forskningscirkelns utveckling
- 178Forskningscirkelns potential i skolutveckling
- 180En förskola och skola på vetenskaplig grund – ett exempel
- 181Forskningscirkeln Pedagogisk dokumentation – ett redskap för att synliggöra barns lärande?
- 182Innehåll i forskningscirkeln
- 185Deltagarnas avslutande reflektioner
- 187Avslutande reflektioner
- 188Referenser
- 10191Kontextuell analys – en metodologi för skolnära forskning
- Lennart Svensson
- 191Inledning
- 193Synen på forskningsmetoder
- 196Kontextuell analys av en del av en skolpraktik
- 199Uppfattningar av undervisning
- 203En fallbaserad ansats – fokus på det som undersöks
- 206En analytisk ansats – fokus på enheter och relationer
- 210En kontextuell ansats – arbete med interna relationer
- 214Avslutande kommentar
- 214Referenser
- 217Sakregister
Boken finner sig väl i händerna på lärarstudenter samt aktiva lärare och rektorer. De olika avsnitten inspirerar till forskning och är väl avvägda, välskrivna och håller hög kvalitet samtidigt som de har en mycket hög relevans för skolverksamheters behov av praktiknära forskning.
Information
- Redaktörer:
- Elsie Anderberg
- Kapitelförfattare:
- Karin Alnervik Jane Brodin John Elliot Joel Hedegaard Martin Hugo Sara Hvit Lindstrand Anna Klerfelt Monica Nilsson Sven Persson Karin Renblad
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144110271
- Utgivningsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 39073-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 224
Information
- Redaktörer:
- Elsie Anderberg
- Kapitelförfattare:
- Karin Alnervik Jane Brodin John Elliot Joel Hedegaard Martin Hugo Sara Hvit Lindstrand Anna Klerfelt Monica Nilsson Sven Persson Karin Renblad
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144173627
- Utgivningsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 39073-SB01
- Upplaga:
- Första