Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skolnära forskningsmetoder

Skickas följande arbetsdag

Skolnära forskningsmetoder

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Praktiknära forskning har som mål att förena den vetenskapliga kunskapsprocessen med praktiskt utvecklingsarbete. Den skolnära forskningen är ett exempel på en sådan process, där vetenskaplig kunskap möter lärares erfarenheter för att på så vis stärka måluppfyllelsen i skolan. Det kan handla om lärare som beforskar sin egen praktik, men begreppet hänvisar även till forskning som bedrivs i nära samverkan med skolpraktiken. Sådan forskning tar sin utgångspunkt i lärarens frågor och behov. Ett a...

Praktiknära forskning har som mål att förena den vetenskapliga kunskapsprocessen med praktiskt utvecklingsarbete. Den skolnära forskningen är ett exempel på en sådan process, där vetenskaplig kunskap möter lärares erfarenheter för att på så vis stärka måluppfyllelsen i skolan. Det kan handla om lärare som beforskar sin egen praktik, men begreppet hänvisar även till forskning som bedrivs i nära samverkan med skolpraktiken. Sådan forskning tar sin utgångspunkt i lärarens frågor och behov. Ett annat kännetecken är närheten till undervisningen och faktiska situationer i klassrummet där lärare och elever är aktiva. Den här boken erbjuder en översikt av och handledning i olika skolnära forskningsmetoder. Exempel på metoder som tas upp är: Learning study, följeforskning, skuggning och medvandrare. Metoderna är beprövade i olika empiriska sammanhang och exempel ges både från skola, förskola och fritidshem. Skolnära forskningsmetoder vänder sig till studenter på olika lärarutbildningsprogram samt till verksamma lärare och skolledare inom skola, fritidshem och förskola. Även forskare bör finna boken relevant.

    • 9
      Författarpresentation
    • 13
      Förord
      • 1
        15
        Introduktion – att komma nära vad som faktiskt sker
        • Elsie Anderberg
        • 16
          Hög vetenskaplig kvalitet
        • 18
          Kollektiv kunskapsproduktion
        • 19
          Intervention
        • 19
          Utforskande process – urskiljande analys
        • 20
          Sammanfattning av kapitlen i boken
        • 26
          Referenser
      • 2
        27
        Samtalspromenader – en metod att närma sig andras perspektiv
        • Anna Klerfelt
        • 27
          Introduktion
        • 28
          Den metodologiska vändningen
        • 28
          Barn som medforskare
        • 29
          Makt i forskningsprocessen
        • 30
          En annorlunda forskarroll
        • 31
          Att inta andras perspektiv
        • 32
          Dialog för att göra barns röst hörd
        • 33
          Modern kommunikationsteori
        • 34
          Kamerans och bildens positioner och funktioner i samtalspromenaden
        • 36
          Så här gjorde vi – dataproduktion
        • 37
          Att börja gå
        • 39
          Samtalspromenad – som del i studie
        • 40
          Analys av samtalspromenader
        • 40
          Logg
        • 42
          Metodens styrkor och begränsningar
        • 44
          Skolnära
        • 45
          Referenser
      • 3
        47
        Följeforskning som skolnära forskningsmetod
        • Martin Hugo & Joel Hedegaard
        • 47
          Introduktion
        • 47
          Vad är följeforskning
        • 49
          Följeforskarens roll
        • 50
          Vanliga datainsamlingsmetoder inom följeforskning
        • 50
          IT-spåret – ett avgränsat skolnära följeforskningsprojekt
        • 51
          Följeforskningsuppdraget
        • 51
          Genomförande och datainsamling
        • 52
          Deltagande observation och informella samtal
        • 53
          Tolkningen av insamlad data
        • 54
          Etiska överväganden
        • 55
          Resultat
        • 57
          Studenternas erfarenheter av undervisningsformen på IT-spåret
        • 58
          Vidgade möjlighetshorisonter
        • 59
          Resultatsammanfattning
        • 60
          Avslutande reflektion
        • 61
          Referenser
      • 4
        63
        Learning study – en ämnesdidaktisk och praktikutvecklande …|forskningsansats
        • Ulla Runesson Kempe
        • 63
          Introduktion
        • 64
          Forskningsobjekt och forskningsfrågor
        • 64
          Kort historik
        • 65
          Behovet av forskning med lärandets objekt i fokus
        • 67
          En cyklisk och kollaborativ process
        • 69
          Att studera lärandeobjektet och dess kritiska aspekter – teoretiska utgångspunkter
        • 71
          Kritiska aspekter
        • 73
          Lärande, urskiljning och variation
        • 74
          Datakonstruktion
        • 74
          Elevdata
        • 75
          Klassrumsdata
        • 76
          Analys av data
        • 77
          Vilka slutsatser kan dras utifrån analys av data?
        • 79
          Learning study med olika fokus
        • 81
          Learning study och andra teorier
        • 82
          Några metodologiska reflektioner
        • 85
          Referenser
      • 5
        89
        Skuggning för dokumentation och kritisk granskning …|av undervisningspraktiker
        • Ann-Christine Wennergren
        • 89
          Inledning
        • 90
          Utgångspunkter för skuggning
        • 90
          Tyst kunskap
        • 92
          Kritiska vänner
        • 94
          Dokumentation och kritisk granskning
        • 94
          Datainsamling
        • 96
          Analyserande samtal
        • 97
          Erfarenheter från praktiken
        • 98
          Skuggning
        • 100
          Kritiska faktorer
        • 104
          Avslutande reflektioner
        • 107
          Referenser
      • 6
        111
        Principles and Methods for the conduct of Case Studies …|in School-based Educational Action Research
        • John Elliott
        • 111
          Introduction
        • 111
          Case study reports of action research
        • 113
          Three principles of case study in the context of action research
        • 113
          Triangulation
        • 114
          Progressive focusing
        • 115
          Discursive analysis
        • 115
          Realizing the principles of case study for teacher-researchers in practice
        • 119
          Specific methods
        • 119
          Video and voice recordings
        • 121
          Transcripts
        • 122
          Photography
        • 124
          Field notes, logs, journals and diaries
        • 129
          Interviewing techniques
        • 132
          Checklists, questionnaires, and inventories
        • 133
          Pattern analysis
        • 135
          Issues and dilemma analysis
        • 137
          Analytic discourse method
        • 137
          Nominal group technique
        • 140
          Concluding remarks
        • 140
          References
      • 7
        143
        Förskoledidaktisk forskning i dialog med förskolans praktik …|– metoder och utmaningar
        • Monica Nilsson, Sara Hvit Lindstrand, Charlotte Öhman & Karin Alnervik
        • 143
          Introduktion
        • 145
          Bakgrund: från designexperiment till förskoledidaktisk forskning inifrån
        • 149
          Dialogrum
        • 150
          Dialogrummens bakgrund och utformning
        • 152
          Utmaningar och möjligheter
        • 154
          Avslutande diskussion och sammanfattning
        • 155
          Referenser
      • 8
        159
        Mötet mellan kunskapsformer: forskningscirkeln …|och den skolnära forskningen
        • Sven Persson
        • 159
          Inledning
        • 160
          Forskningscirkeln – syfte och utgångspunkter
        • 161
          Ramar för forskningscirkeln
        • 161
          Handledarens uppgift
        • 161
          Antal deltagare
        • 162
          Tid
        • 162
          Egen undersökning
        • 162
          Produkt
        • 162
          Resurser
        • 163
          Dokumentation
        • 164
          Kunskapande processer
        • 165
          Praktikens teori och teorins praktik
        • 166
          Förtrogenhetskunskap
        • 168
          Beprövad erfarenhet
        • 169
          Den vetenskapliga kunskapen
        • 171
          Avslutande reflektion
        • 172
          Referenser
      • 9
        175
        Forskningscirkeln som stöd för kvalitetsarbete
        • Karin Renblad & Jane Brodin
        • 175
          Inledning
        • 175
          Praktiknära forskning – vad, hur och varför?
        • 176
          Forskningscirkelns grund
        • 177
          Forskningscirkelns utveckling
        • 178
          Forskningscirkelns potential i skolutveckling
        • 180
          En förskola och skola på vetenskaplig grund – ett exempel
        • 181
          Forskningscirkeln Pedagogisk dokumentation – ett redskap för att synliggöra barns lärande?
        • 182
          Innehåll i forskningscirkeln
        • 185
          Deltagarnas avslutande reflektioner
        • 187
          Avslutande reflektioner
        • 188
          Referenser
      • 10
        191
        Kontextuell analys – en metodologi för skolnära forskning
        • Lennart Svensson
        • 191
          Inledning
        • 193
          Synen på forskningsmetoder
        • 196
          Kontextuell analys av en del av en skolpraktik
        • 199
          Uppfattningar av undervisning
        • 203
          En fallbaserad ansats – fokus på det som undersöks
        • 206
          En analytisk ansats – fokus på enheter och relationer
        • 210
          En kontextuell ansats – arbete med interna relationer
        • 214
          Avslutande kommentar
        • 214
          Referenser
    • 217
      Sakregister

Boken finner sig väl i händerna på lärarstudenter samt aktiva lärare och rektorer. De olika avsnitten inspirerar till forskning och är väl avvägda, välskrivna och håller hög kvalitet samtidigt som de har en mycket hög relevans för skolverksamheters behov av praktiknära forskning.

Information

Redaktörer:
Elsie Anderberg
Kapitelförfattare:
Karin Alnervik Jane Brodin John Elliot Joel Hedegaard Martin Hugo Sara Hvit Lindstrand Anna Klerfelt Monica Nilsson Sven Persson Karin Renblad
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144110271
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39073-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
224

Författare

Elsie Anderberg

Elsie Anderberg är professor emerita i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University och är bokens redaktör. Forsk...

Karin Alnervik

Karin Alnervik, universitetslektor, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping

Jane Brodin

Jane Brodin är professor emerita i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet och har mångårig erfarenhet av forskning och utbildning in...

John Elliot

John Elliott is Emeritus Professor of Education at the University of East Anglia, U.K. For over 40 years he has played a key role internationally i...

Joel Hedegaard

Joel Hedegaard är doktor i pedagogik. Han disputerade 2014 med en avhandling som granskar hur de organisatoriska ideal som förespråkas genom New Pu...

Martin Hugo

Martin Hugo, doktor i pedagogiskt arbete, har genomgående forskat om hur man förvandlar utanförskap till innanförskap. Avhandlingen Liv och lärande...

Sara Hvit Lindstrand

Sara Hvit Lindstrand är förskollärare och har doktorerat i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Saras av...

Anna Klerfelt

Anna Klerfelt är docent i fritidshemmets pedagogik och verksam vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Annas forsknin...

Monica Nilsson

Monica Nilsson är förskollärare och docent i förskoledidaktik vid Hög­skolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Monicas forskn...

Sven Persson

Sven Persson är senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har skrivit flera forskningsöversikter om förskolan, dess likvärdighet och ...

Karin Renblad

Karin Renblad är filosofie doktor och docent i pedagogik vid Jönköping University. Hon har tidigare varit anställd som gymnasiechef i Gislaved komm...

Ulla Runesson Kempe

Ulla Runesson Kempe är professor emerita vid Jönköping University. Hennes forskning har framför allt behandlat relationen mellan lärande och underv...

Lennart Svensson

Lennart Svensson är professor emeritus vid Lunds universitet efter att ha varit professor i Pedagogik från 1986 till 2009. Han var tidigare forskar...

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...

Charlotte Öhman

Charlotte Öhman är förskollärare och universitetsadjunkt i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Charlott...

 ;

I den skolnära forskningen samverkar den vetenskapliga kunskapsprocessen med skolpraktiken. Det handlar ofta om forskning som bedrivs i nära relation till pedagogiskt utvecklingsarbete, och många gånger även med lärare som beforskar sin egen praktik. Syftet, vid sidan om den vetenskapliga kunskapsprocessen, är att stärka måluppfyllelsen i skolan. Av det skälet utgår forskningen främst från lärarens frågor och behov. Ett annat kännetecken är närheten till faktiska situationer, såsom undervisni...

I den skolnära forskningen samverkar den vetenskapliga kunskapsprocessen med skolpraktiken. Det handlar ofta om forskning som bedrivs i nära relation till pedagogiskt utvecklingsarbete, och många gånger även med lärare som beforskar sin egen praktik. Syftet, vid sidan om den vetenskapliga kunskapsprocessen, är att stärka måluppfyllelsen i skolan. Av det skälet utgår forskningen främst från lärarens frågor och behov. Ett annat kännetecken är närheten till faktiska situationer, såsom undervisning, där lärare och elever/barn samverkar. Den här boken erbjuder en översikt av och handledning i olika skolnära forskningsmetoder. Exempel på metoder som tas upp är: Learning study, följeforskning, skuggning och medvandrare. Metoderna är beprövade i olika empiriska sammanhang och exempel ges både från skola, förskola och fritidshem. Skolnära forskningsmetoder vänder sig till studenter på olika lärarutbildningsprogram samt till verksamma lärare och skolledare inom skola, fritidshem och förskola. Även forskare bör finna boken relevant.

Information

Redaktörer:
Elsie Anderberg
Kapitelförfattare:
Karin Alnervik Jane Brodin John Elliot Joel Hedegaard Martin Hugo Sara Hvit Lindstrand Anna Klerfelt Monica Nilsson Sven Persson Karin Renblad
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173627
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39073-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Elsie Anderberg

Elsie Anderberg är professor emerita i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University och är bokens redaktör. Forsk...

Karin Alnervik

Karin Alnervik, universitetslektor, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping

Jane Brodin

Jane Brodin är professor emerita i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet och har mångårig erfarenhet av forskning och utbildning in...

John Elliot

John Elliott is Emeritus Professor of Education at the University of East Anglia, U.K. For over 40 years he has played a key role internationally i...

Joel Hedegaard

Joel Hedegaard är doktor i pedagogik. Han disputerade 2014 med en avhandling som granskar hur de organisatoriska ideal som förespråkas genom New Pu...

Martin Hugo

Martin Hugo, doktor i pedagogiskt arbete, har genomgående forskat om hur man förvandlar utanförskap till innanförskap. Avhandlingen Liv och lärande...

Sara Hvit Lindstrand

Sara Hvit Lindstrand är förskollärare och har doktorerat i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Saras av...

Anna Klerfelt

Anna Klerfelt är docent i fritidshemmets pedagogik och verksam vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Annas forsknin...

Monica Nilsson

Monica Nilsson är förskollärare och docent i förskoledidaktik vid Hög­skolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Monicas forskn...

Sven Persson

Sven Persson är senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har skrivit flera forskningsöversikter om förskolan, dess likvärdighet och ...

Karin Renblad

Karin Renblad är filosofie doktor och docent i pedagogik vid Jönköping University. Hon har tidigare varit anställd som gymnasiechef i Gislaved komm...

Ulla Runesson Kempe

Ulla Runesson Kempe är professor emerita vid Jönköping University. Hennes forskning har framför allt behandlat relationen mellan lärande och underv...

Lennart Svensson

Lennart Svensson är professor emeritus vid Lunds universitet efter att ha varit professor i Pedagogik från 1986 till 2009. Han var tidigare forskar...

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...

Charlotte Öhman

Charlotte Öhman är förskollärare och universitetsadjunkt i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Charlott...

 ;