Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skolnära forskningsmetoder

Skickas följande arbetsdag

Skolnära forskningsmetoder

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Praktiknära forskning har som mål att förena den vetenskapliga kunskapsprocessen med praktiskt utvecklingsarbete. Den skolnära forskningen är ett exempel på en sådan process, där vetenskaplig kunskap möter lärares erfarenheter för att på så vis stärka måluppfyllelsen i skolan. Det kan handla om lärare som beforskar sin egen praktik, men begreppet hänvisar även till forskning som bedrivs i nära samverkan med skolpraktiken. Sådan forskning tar sin utgångspunkt i lärarens frågor och behov. Ett a...

Praktiknära forskning har som mål att förena den vetenskapliga kunskapsprocessen med praktiskt utvecklingsarbete. Den skolnära forskningen är ett exempel på en sådan process, där vetenskaplig kunskap möter lärares erfarenheter för att på så vis stärka måluppfyllelsen i skolan. Det kan handla om lärare som beforskar sin egen praktik, men begreppet hänvisar även till forskning som bedrivs i nära samverkan med skolpraktiken. Sådan forskning tar sin utgångspunkt i lärarens frågor och behov. Ett annat kännetecken är närheten till undervisningen och faktiska situationer i klassrummet där lärare och elever är aktiva. Den här boken erbjuder en översikt av och handledning i olika skolnära forskningsmetoder. Exempel på metoder som tas upp är: Learning study, följeforskning, skuggning och medvandrare. Metoderna är beprövade i olika empiriska sammanhang och exempel ges både från skola, förskola och fritidshem. Skolnära forskningsmetoder vänder sig till studenter på olika lärarutbildningsprogram samt till verksamma lärare och skolledare inom skola, fritidshem och förskola. Även forskare bör finna boken relevant.

Boken finner sig väl i händerna på lärarstudenter samt aktiva lärare och rektorer. De olika avsnitten inspirerar till forskning och är väl avvägda, välskrivna och håller hög kvalitet samtidigt som de har en mycket hög relevans för skolverksamheters behov av praktiknära forskning.

Information

Redaktörer:
Elsie Anderberg
Kapitelförfattare:
Karin Alnervik Jane Brodin John Elliot Joel Hedegaard Martin Hugo Sara Hvit Lindstrand Anna Klerfelt Monica Nilsson Sven Persson Karin Renblad
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144110271
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39073-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
224

Författare

Elsie Anderberg

Elsie Anderberg är professor emerita i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University och är bokens redaktör. Forsk...

Karin Alnervik

Karin Alnervik, universitetslektor, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping

Jane Brodin

Jane Brodin är professor emerita i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet och har mångårig erfarenhet av forskning och utbildning in...

John Elliot

John Elliott is Emeritus Professor of Education at the University of East Anglia, U.K. For over 40 years he has played a key role internationally i...

Joel Hedegaard

Joel Hedegaard är doktor i pedagogik. Han disputerade 2014 med en avhandling som granskar hur de organisatoriska ideal som förespråkas genom New Pu...

Martin Hugo

Martin Hugo, doktor i pedagogiskt arbete, har genomgående forskat om hur man förvandlar utanförskap till innanförskap. Avhandlingen Liv och lärande...

Sara Hvit Lindstrand

Sara Hvit Lindstrand är förskollärare och har doktorerat i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Saras av...

Anna Klerfelt

Anna Klerfelt är docent i fritidshemmets pedagogik och verksam vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Annas forsknin...

Monica Nilsson

Monica Nilsson är förskollärare och docent i förskoledidaktik vid Hög­skolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Monicas forskn...

Sven Persson

Sven Persson är senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har skrivit flera forskningsöversikter om förskolan, dess likvärdighet och ...

Karin Renblad

Karin Renblad är filosofie doktor och docent i pedagogik vid Jönköping University. Hon har tidigare varit anställd som gymnasiechef i Gislaved komm...

Ulla Runesson Kempe

Ulla Runesson Kempe är professor emerita vid Jönköping University. Hennes forskning har framför allt behandlat relationen mellan lärande och underv...

Lennart Svensson

Lennart Svensson är professor emeritus vid Lunds universitet efter att ha varit professor i Pedagogik från 1986 till 2009. Han var tidigare forskar...

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...

Charlotte Öhman

Charlotte Öhman är förskollärare och universitetsadjunkt i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Charlott...

 ;

I den skolnära forskningen samverkar den vetenskapliga kunskapsprocessen med skolpraktiken. Det handlar ofta om forskning som bedrivs i nära relation till pedagogiskt utvecklingsarbete, och många gånger även med lärare som beforskar sin egen praktik. Syftet, vid sidan om den vetenskapliga kunskapsprocessen, är att stärka måluppfyllelsen i skolan. Av det skälet utgår forskningen främst från lärarens frågor och behov. Ett annat kännetecken är närheten till faktiska situationer, såsom undervisni...

I den skolnära forskningen samverkar den vetenskapliga kunskapsprocessen med skolpraktiken. Det handlar ofta om forskning som bedrivs i nära relation till pedagogiskt utvecklingsarbete, och många gånger även med lärare som beforskar sin egen praktik. Syftet, vid sidan om den vetenskapliga kunskapsprocessen, är att stärka måluppfyllelsen i skolan. Av det skälet utgår forskningen främst från lärarens frågor och behov. Ett annat kännetecken är närheten till faktiska situationer, såsom undervisning, där lärare och elever/barn samverkar. Den här boken erbjuder en översikt av och handledning i olika skolnära forskningsmetoder. Exempel på metoder som tas upp är: Learning study, följeforskning, skuggning och medvandrare. Metoderna är beprövade i olika empiriska sammanhang och exempel ges både från skola, förskola och fritidshem. Skolnära forskningsmetoder vänder sig till studenter på olika lärarutbildningsprogram samt till verksamma lärare och skolledare inom skola, fritidshem och förskola. Även forskare bör finna boken relevant.

Information

Redaktörer:
Elsie Anderberg
Kapitelförfattare:
Karin Alnervik Jane Brodin John Elliot Joel Hedegaard Martin Hugo Sara Hvit Lindstrand Anna Klerfelt Monica Nilsson Sven Persson Karin Renblad
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173627
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39073-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Elsie Anderberg

Elsie Anderberg är professor emerita i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University och är bokens redaktör. Forsk...

Karin Alnervik

Karin Alnervik, universitetslektor, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping

Jane Brodin

Jane Brodin är professor emerita i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet och har mångårig erfarenhet av forskning och utbildning in...

John Elliot

John Elliott is Emeritus Professor of Education at the University of East Anglia, U.K. For over 40 years he has played a key role internationally i...

Joel Hedegaard

Joel Hedegaard är doktor i pedagogik. Han disputerade 2014 med en avhandling som granskar hur de organisatoriska ideal som förespråkas genom New Pu...

Martin Hugo

Martin Hugo, doktor i pedagogiskt arbete, har genomgående forskat om hur man förvandlar utanförskap till innanförskap. Avhandlingen Liv och lärande...

Sara Hvit Lindstrand

Sara Hvit Lindstrand är förskollärare och har doktorerat i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Saras av...

Anna Klerfelt

Anna Klerfelt är docent i fritidshemmets pedagogik och verksam vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Annas forsknin...

Monica Nilsson

Monica Nilsson är förskollärare och docent i förskoledidaktik vid Hög­skolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Monicas forskn...

Sven Persson

Sven Persson är senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har skrivit flera forskningsöversikter om förskolan, dess likvärdighet och ...

Karin Renblad

Karin Renblad är filosofie doktor och docent i pedagogik vid Jönköping University. Hon har tidigare varit anställd som gymnasiechef i Gislaved komm...

Ulla Runesson Kempe

Ulla Runesson Kempe är professor emerita vid Jönköping University. Hennes forskning har framför allt behandlat relationen mellan lärande och underv...

Lennart Svensson

Lennart Svensson är professor emeritus vid Lunds universitet efter att ha varit professor i Pedagogik från 1986 till 2009. Han var tidigare forskar...

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...

Charlotte Öhman

Charlotte Öhman är förskollärare och universitetsadjunkt i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Charlott...

 ;