Privatperson Logga in

Skolnära forskningsmetoder

Skickas följande arbetsdag

281 kr

exkl moms

Läs mer Stäng

Praktiknära forskning har som mål att förena den vetenskapliga kunskapsprocessen med praktiskt utvecklingsarbete. Den skolnära forskningen är ett exempel på en sådan process, där vetenskaplig kunskap möter lärares erfarenheter för att på så vis stärka måluppfyllelsen i skolan. Det kan handla om lärare som beforskar sin egen praktik, men begreppet hänvisar även till forskning som bedrivs i nära samverkan med skolpraktiken. Sådan forskning tar sin utgångspunkt i lärarens frågor och behov. Ett a...

Boken finner sig väl i händerna på lärarstudenter samt aktiva lärare och rektorer. De olika avsnitten inspirerar till forskning och är väl avvägda, välskrivna och håller hög kvalitet samtidigt som de har en mycket hög relevans för skolverksamheters behov av praktiknära forskning.

Information

ISBN:

9789144110271

Utgivningsår:

2016

Artikelnummer:

39073-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

224

Författare

Elsie Anderberg

Elsie Anderberg är professor emerita i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University och är bokens redaktör. Forsk...

Karin Alnervik

Karin Alnervik är förskollärare och lektor i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Karins forskningsintre...

Jane Brodin

Jane Brodin är professor emerita i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet och har en mångårig erfarenhet av forskning och utbildning...

John Elliot

John Elliott is Emeritus Professor of Education at the University of East Anglia, U.K. For over 40 years he has played a key role internationally i...

Joel Hedegaard

Joel Hedegaard är doktor i pedagogik. Han disputerade 2014 med en avhandling som granskar hur de organisatoriska ideal som förespråkas genom New Pu...

Martin Hugo

Martin Hugo, doktor i pedagogiskt arbete, har genomgående forskat om hur man förvandlar utanförskap till innanförskap. Avhandlingen Liv och lärande...

Sara Hvit Lindstrand

Sara Hvit Lindstrand är förskollärare och har doktorerat i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Saras av...

Anna Klerfelt

Anna Klerfelt är docent i fritidshemmets pedagogik och verksam vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Annas forsknin...

Monica Nilsson

Monica Nilsson är förskollärare och docent i förskoledidaktik vid Hög­skolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Monicas forskn...

Sven Persson

Sven Persson är professor i pedagogik vid Malmö högskola. Hans forskningsintresse är riktat mot förskolan i ett samhällsperspektiv, för­skoleklasse...

Karin Renblad

Karin Renblad är docent i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University samt gymnasiechef i Gislaveds kommun. Hon ...

Ulla Runesson

Ulla Runesson Kempe är professor i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University och gästprofessor vid Wits School...

Lennart Svensson

Lennart Svensson är professor emeritus vid Lunds universitet efter att ha varit professor i Pedagogik från 1986 till 2009. Han var tidigare forskar...

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och forskar om redskap och strukturer för skolutveckling i samverkan med fö...

Charlotte Öhman

Charlotte Öhman är förskollärare och universitetsadjunkt i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Charlott...

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer