Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Pedagogiskt ledarskap och skolutveckling

Skickas följande arbetsdag

Pedagogiskt ledarskap och skolutveckling

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Utbildningsledarskap förstås ofta i ljuset av allmän ledarskapsteori, organisationsteori, socialpsykologi och policyforskning. Den här boken betonar särarten i pedagogisk verksamhet och utforskar utbildningsledarskap, pedagogiskt ledarskap och skolutveckling med utgångspunkt i pedagogisk handlingsteori. Bokens första del behandlar den icke-affirmativa pedagogikteorin och dess syn på ledarskap. Ledarskap definieras här som en uppfordran till självverksamhet och innebär en pedagogisk intervent...

Utbildningsledarskap förstås ofta i ljuset av allmän ledarskapsteori, organisationsteori, socialpsykologi och policyforskning. Den här boken betonar särarten i pedagogisk verksamhet och utforskar utbildningsledarskap, pedagogiskt ledarskap och skolutveckling med utgångspunkt i pedagogisk handlingsteori. Bokens första del behandlar den icke-affirmativa pedagogikteorin och dess syn på ledarskap. Ledarskap definieras här som en uppfordran till självverksamhet och innebär en pedagogisk intervention som bjuder in, utmanar eller provocerar den lärande att reflektera kring sitt sätt att förstå sig själv och världen, med avsikt att få till stånd en förändring. Bokens andra del visar på utbildningsledarskapet som ett systemiskt flernivåfenomen, från klassrummet till den transnationella nivån, där det pedagogiska ledarskapet utövas inom och mellan nivåerna. Bokens tredje del beskriver skolförbättring som situerad mellan olika evidenstraditioner och olika koncept för forskningsunderstödd skolutveckling. Bokens fjärde och avslutande del diskuterar hur den icke-affirmativa teorin kan utvecklas genom nya perspektiv, såsom diskursiv institutionalism, posthumanism och global hållbarhet. Pedagogiskt ledarskap och skolutveckling är författad och empiriskt förankrad i en finländsk kontext. Den riktar sig till studerande med intresse för utbildningsledarskap samt till blivande och verksamma lärare, rektorer och skolledare.

Denna mycket inspirerande och utmanande bok, som är författad och empiriskt förankrad i en finländsk kontext, vänder sig till blivande och verksamma lärare, rektorer och skolledare. Rekommenderas starkt!

Författare

Michael Uljens

Michael Uljens är sedan 2003 verksam som professor i pedagogik vid Åbo Akademi i Vasa där han leder Enheten för pedagogiskt ledarskap och utvecklin...

Ann-Sofie Smeds-Nylund

Ann-Sofie Smeds-Nylund är PeD och arbetar som universitetslärare vid Enheten för pedagogiskt ledarskap och utveckling vid Åbo Akademi i Vasa. Henne...

Petra Autio

Petra Autio är pol.mag. och doktorand vid Enheten för pedagogiskt ledarskap och utveckling vid Åbo Akademi i Vasa. Petra arbetar också som fortbild...

Janne Elo

Janne Elo är PeD och arbetar som universitetslärare vid Enheten för pedagogiskt ledarskap och utveckling vid Åbo Akademi i Vasa. Hans huvudsakliga ...

Charlotta Hilli

Charlotta Hilli är fil.dr i pedagogik. Hon är universitetslärare vid Enheten för pedagogiskt ledarskap och utveckling vid Åbo Akademi och undervisa...

Gunilla Karlberg-Granlund

Gunilla Karlberg-Granlund är PeD från Åbo Akademi och arbetar som lärarutbildare vid Åbo Akademi i Vasa. Hennes forskning berör lärares arbete och ...

Carina Kiukas

Carina Kiukas är PeD från Åbo Akademi i Vasa och arbetar som pedagogisk utvecklare och prefekt för Institutionen för hälsa och välfärd på Yrkeshögs...

Alex Mäkiharju

Alex Mäkiharju är PeM och doktorand vid Enheten för pedagogiskt ledarskap och utveckling vid Åbo Akademi i Vasa. Han har arbetat som fortbildningsp...

Helena Rajakaltio

Helena Rajakaltio är fil.dr, universitetslektor emerita från Pedago-giska fakulteten vid Tammerfors universitet. Hennes forsknings-områden omfattar...

Petri Salo

Petri Salo är professor i vuxenpedagogik vid Åbo Akademi i Vasa. Han medverkar aktivt i det Nordiska nätverket för aktionsforskning och i det i...

Torbjörn Sandén

Torbjörn Sandén är PeD och arbetar som direktör på Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia. Lärar- och rektorsfortbi...

Birgit Schaffar-Kronqvist

Birgit Schaffar, fil.dr från Åbo Akademi, är universitetslektor i allmän didaktik vid Helsingfors universitet. Hennes forskning berör filosofiska, ...

Rolf Sundqvist

Rolf Sundqvist, fil.lic. från Åbo Akademi, är bildningsdirektör i Pedersöre kommun i Finland sedan 20 år. Han har tidigare verkat som forskare vid ...

Lars Svedberg

Lars Svedberg är docent i pedagogik, legitimerad psykolog och legitimerad lärare i matematik och fysik. Han har en gedigen erfarenhet av lärarutbil...

Renata Svedlin

Renata Svedlin är verksam som universitetslärare och forskare vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. I lärarutbildningen är professionell ...

Lili-Ann Wolff

Lili-Ann Wolff är docent i miljöpedagogik och universitetslektor vid lärarutbildningen vid Helsingfors universitet. Hon har arbetat med miljö- och ...

Harriet Zilliacus

Harriet Zilliacus är fil.dr i pedagogik och universitetslektor i allmän- och vuxenpedagogik på pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet. ...

 ;

Utbildningsledarskap förstås ofta i ljuset av allmän ledarskapsteori, organisationsteori, socialpsykologi och policyforskning. Den här boken betonar särarten i pedagogisk verksamhet och utforskar utbildningsledarskap, pedagogiskt ledarskap och skolutveckling med utgångspunkt i pedagogisk handlingsteori. Bokens första del behandlar den icke-affirmativa pedagogikteorin och dess syn på ledarskap. Ledarskap definieras här som en uppfordran till självverksamhet och innebär en pedagogisk intervent...

Utbildningsledarskap förstås ofta i ljuset av allmän ledarskapsteori, organisationsteori, socialpsykologi och policyforskning. Den här boken betonar särarten i pedagogisk verksamhet och utforskar utbildningsledarskap, pedagogiskt ledarskap och skolutveckling med utgångspunkt i pedagogisk handlingsteori. Bokens första del behandlar den icke-affirmativa pedagogikteorin och dess syn på ledarskap. Ledarskap definieras här som en uppfordran till självverksamhet och innebär en pedagogisk intervention som bjuder in, utmanar eller provocerar den lärande att reflektera kring sitt sätt att förstå sig själv och världen, med avsikt att få till stånd en förändring. Bokens andra del visar på utbildningsledarskapet som ett systemiskt flernivåfenomen, från klassrummet till den transnationella nivån, där det pedagogiska ledarskapet utövas inom och mellan nivåerna. Bokens tredje del beskriver skolförbättring som situerad mellan olika evidenstraditioner och olika koncept för forskningsunderstödd skolutveckling. Bokens fjärde och avslutande del diskuterar hur den icke-affirmativa teorin kan utvecklas genom nya perspektiv, såsom diskursiv institutionalism, posthumanism och global hållbarhet. Pedagogiskt ledarskap och skolutveckling är författad och empiriskt förankrad i en finländsk kontext. Den riktar sig till studerande med intresse för utbildningsledarskap samt till blivande och verksamma lärare, rektorer och skolledare.

Författare

Michael Uljens

Michael Uljens är sedan 2003 verksam som professor i pedagogik vid Åbo Akademi i Vasa där han leder Enheten för pedagogiskt ledarskap och utvecklin...

Ann-Sofie Smeds-Nylund

Ann-Sofie Smeds-Nylund är PeD och arbetar som universitetslärare vid Enheten för pedagogiskt ledarskap och utveckling vid Åbo Akademi i Vasa. Henne...

Petra Autio

Petra Autio är pol.mag. och doktorand vid Enheten för pedagogiskt ledarskap och utveckling vid Åbo Akademi i Vasa. Petra arbetar också som fortbild...

Janne Elo

Janne Elo är PeD och arbetar som universitetslärare vid Enheten för pedagogiskt ledarskap och utveckling vid Åbo Akademi i Vasa. Hans huvudsakliga ...

Charlotta Hilli

Charlotta Hilli är fil.dr i pedagogik. Hon är universitetslärare vid Enheten för pedagogiskt ledarskap och utveckling vid Åbo Akademi och undervisa...

Gunilla Karlberg-Granlund

Gunilla Karlberg-Granlund är PeD från Åbo Akademi och arbetar som lärarutbildare vid Åbo Akademi i Vasa. Hennes forskning berör lärares arbete och ...

Carina Kiukas

Carina Kiukas är PeD från Åbo Akademi i Vasa och arbetar som pedagogisk utvecklare och prefekt för Institutionen för hälsa och välfärd på Yrkeshögs...

Alex Mäkiharju

Alex Mäkiharju är PeM och doktorand vid Enheten för pedagogiskt ledarskap och utveckling vid Åbo Akademi i Vasa. Han har arbetat som fortbildningsp...

Helena Rajakaltio

Helena Rajakaltio är fil.dr, universitetslektor emerita från Pedago-giska fakulteten vid Tammerfors universitet. Hennes forsknings-områden omfattar...

Petri Salo

Petri Salo är professor i vuxenpedagogik vid Åbo Akademi i Vasa. Han medverkar aktivt i det Nordiska nätverket för aktionsforskning och i det i...

Torbjörn Sandén

Torbjörn Sandén är PeD och arbetar som direktör på Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia. Lärar- och rektorsfortbi...

Birgit Schaffar-Kronqvist

Birgit Schaffar, fil.dr från Åbo Akademi, är universitetslektor i allmän didaktik vid Helsingfors universitet. Hennes forskning berör filosofiska, ...

Rolf Sundqvist

Rolf Sundqvist, fil.lic. från Åbo Akademi, är bildningsdirektör i Pedersöre kommun i Finland sedan 20 år. Han har tidigare verkat som forskare vid ...

Lars Svedberg

Lars Svedberg är docent i pedagogik, legitimerad psykolog och legitimerad lärare i matematik och fysik. Han har en gedigen erfarenhet av lärarutbil...

Renata Svedlin

Renata Svedlin är verksam som universitetslärare och forskare vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. I lärarutbildningen är professionell ...

Lili-Ann Wolff

Lili-Ann Wolff är docent i miljöpedagogik och universitetslektor vid lärarutbildningen vid Helsingfors universitet. Hon har arbetat med miljö- och ...

Harriet Zilliacus

Harriet Zilliacus är fil.dr i pedagogik och universitetslektor i allmän- och vuxenpedagogik på pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet. ...

 ;