Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Etiska perspektiv på skolledares arbete

Skickas följande arbetsdag

Skolledares vardag kantas av etiska dilemman som kräver praktiska lösningar och moraliska ställningstaganden. Den här boken erbjuder stöd i det viktiga arbetet med att utveckla en yrkesetisk hållning. Etiska perspektiv på skolledares arbete behandlar etiska dilemman och handlingsmöjligheter inom en rad områden. Exempel på teman som tas upp är: digitalisering, diskriminering och kränkande behandling, vetenskaplighet, anpassad skola, flerspråkighet, inspektion, skolförbättring, pedagogiskt le...

Skolledares vardag kantas av etiska dilemman som kräver praktiska lösningar och moraliska ställningstaganden. Den här boken erbjuder stöd i det viktiga arbetet med att utveckla en yrkesetisk hållning. Etiska perspektiv på skolledares arbete behandlar etiska dilemman och handlingsmöjligheter inom en rad områden. Exempel på teman som tas upp är: digitalisering, diskriminering och kränkande behandling, vetenskaplighet, anpassad skola, flerspråkighet, inspektion, skolförbättring, pedagogiskt ledarskap, kollegiala processer och beslutsfattande. Boken ger dessutom en blick på utbildning och utbildningsledarskap som en kritisk samhällspraktik, och pekar på ett kollektivt såväl som ett individuellt ansvar för att göra det rätta och det goda. Boken vänder sig till rektorer och andra med skolledaransvar, till exempel arbetslagsledare, utvecklingsledare och förstelärare, men också politiker och chefer på huvudmannanivå. Den är även lämplig att använda vid utbildning av skolledare både inom det statliga rektorsprogrammet och i Fortbildning för rektorer (FFR).

Information

Redaktörer:
Åsa Söderström Anette Forssten Seiser
Kapitelförfattare:
Ulf Blossing Ulf Buskqvist Susanne Duek Håkan Eilard Mats Ekholm Sofie Gustafsson Gudrun Holmdahl Emelie Johansson Birgitta Johansson-Hidén Margaretha Karlsson
Översättare:
Lisa Sjösten
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144159935
Utgivningsår:
2017
Revisionsår:
2023
Artikelnummer:
39460-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
326

Författare

Åsa Söderström

Åsa Söderström är lektor i pedagogik vid Karlstads universitet. Hon bedriver forskning med inriktning mot skolutveckling samt frågor som rör skolor...

Anette Forssten Seiser

Anette Forssten Seiser är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogiska studier på Karlstads universitet. Hon bedriver forskning me...

Ulf Blossing

Ulf Blossing är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Han studerar skolors förbättringskulturer, bland annat med fokus på lärares samarb...

Ulf Buskqvist

Ulf Buskqvist är lektor i mediepedagogik vid Institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet. Han bedriver forskning med inriktning...

Susanne Duek

Susanne Duek är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet. Hennes forskning handlar om skolut...

Håkan Eilard

Håkan Eilard är utbildningsledare på rektorsprogrammet vid Karlstads universitet och doktorand i pedagogiskt arbete. Forskningsområdet är skolinspe...

Mats Ekholm

Mats Ekholm är professor emeritus vid Karlstads universitet. han forskar om hur skolors inre liv påverkar barns och ungas utveckling och lärares ar...

Sofie Gustafsson

Sofie Gustafsson är lektor vid Institutionen för pedagogik och special-pedagogik vid Göteborgs universitet och undervisar bland annat på Rektors-pr...

Gudrun Holmdahl

Gudrun Holmdahl är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogiska studier på Karlstads universitet. Hon bedriver forskning inriktad mot högre...

Emelie Johansson

Emelie Johansson är doktorand i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet. Hon bedriver forskning med ...

Birgitta Johansson-Hidén

Birgitta Johansson-Hidén är legitimerad och specialistbehörig psykolog, lektor och forskare inom området ”Kommunikation inom ledning, grupp och org...

Margaretha Karlsson

Margaretha Karlsson är utbildningsledare på Rektorsprogrammet vid Karlstads universitet sedan 2014. Hon har arbetat som lärare, rektor, skol-område...

Stephen Kemmis

Stephen Kemmis är professor emeritus vid Federation University samt vid Charles Sturt University i Australien. Han studerar hur praktiker fungerar ...

Ulf Leo

Ulf Leo är filosofie doktor och docent i rättssociologi med inriktning mot utbildningsledarskap vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universit...

Johanna Lundén

Johanna Lundén har en bakgrund som lärare, specialpedagog, rektor, utvecklingschef samt barn- och elevhälsochef i flera olika kommuner, stora som s...

Marie Nilsberth

Marie Tanner är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogiska studier på Karlstads universitet. Hon bedriver forskning med inriktni...

Christina Olin-Scheller

Christina Olin-Scheller är professor i litteraturvetenskapens didaktik och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. I sin forsknin...

Lars Svedberg

Lars Svedberg är docent i pedagogik, legitimerad psykolog och legitimerad lärare i matematik och fysik. Han har en gedigen erfarenhet av lärarutbil...

 ;