Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

VFU-handledares betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande

Skickas följande arbetsdag

VFU-handledares betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Allting börjar med en bra lärare - och för att kunna bli en bra lärare krävs en bra verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Att vara VFU-handledare är ett mångfasetterat och viktigt uppdrag, som får stor betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande. VFU-handledare behöver vara skickliga i att både undervisa och handleda utveckling av praktiskt yrkeskunnande. I boken utforskas tre centrala kompetenser för VFU-handledare: observationskompetens, samtalskompetens och bedömningskompetens. Fö...

Allting börjar med en bra lärare - och för att kunna bli en bra lärare krävs en bra verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Att vara VFU-handledare är ett mångfasetterat och viktigt uppdrag, som får stor betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande. VFU-handledare behöver vara skickliga i att både undervisa och handleda utveckling av praktiskt yrkeskunnande. I boken utforskas tre centrala kompetenser för VFU-handledare: observationskompetens, samtalskompetens och bedömningskompetens. För en bra och hållbar utbildning behöver dessa kompetenser genomsyra hela handledningsprocessen. Det är också viktigt med en god samverkan mellan VFU-handledare och handledare för den högskoleförlagda utbildningen. Boken vänder sig främst till VFU-handledare och VFU-ansvariga på lärosäten, men även till VFU-ansvariga hos skolhuvudmän och beslutsfattare för lärarutbildningar.

Information

Redaktörer:
Ann-Christine Wennergren
Kapitelförfattare:
Henrietta Godolakis Lisbeth Gyllander Torkildsen Sara Karlsson Caroline Nagy Jaana Nehez Linda Nilsson Helen Salinas Frida Wirén
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144161105
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45586-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
232

Författare

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...

Henrietta Godolakis

Henrietta Carolsson Godolakis är fil.lic. i moderna språk och kommunlektor i Ängelholms kommun. Hon arbetar på uppdrag av Högskolan i Halmstad som ...

Lisbeth Gyllander Torkildsen

Lisbeth Gyllander Torkildsen arbetar som kvalitets- och utvecklingschef på en utbildningsförvaltning i Malmö stad. Hon har en bakgrund som lärare, ...

Sara Karlsson

Sara Karlsson är förstelärare och har varit VFU-handledare i Halmstad kommun. Hon arbetar på uppdrag av Högskolan i Halmstad som HFU-handledare sam...

Caroline Nagy

Caroline Nagy är fil.lic. i pedagogiskt arbete. Hon har varit anställd som VFU-ledare och HFU-handledare på Högskolan i Halmstad, och arbetar numer...

Jaana Nehez

Jaana Nehez, docent i pedagogiskt arbete, Högskolan i Halmstad, och lektor, Skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborgs stad

Linda Nilsson

Linda Nilsson är förstelärare och har varit lokal VFU-ledare på en övningsskola i Ängelholms kommun. Hon arbetar på uppdrag av Högskolan i Halmstad...

Helen Salinas

Helen Salinas är adjunkt i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och har en masterexamen i didaktik. Hon är anställd som VFU-ledare inom gr...

Frida Wirén

Frida Wirén har en magisterexamen i aktionslärande och är förstelärare och grundskoleutvecklare i Ängelholms kommun. Hon arbetar på uppdrag av Högs...

 ;

Allting börjar med en bra lärare - och för att kunna bli en bra lärare krävs en bra verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Att vara VFU-handledare är ett mångfasetterat och viktigt uppdrag, som får stor betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande. VFU-handledare behöver vara skickliga i att både undervisa och handleda utveckling av praktiskt yrkeskunnande. I boken utforskas tre centrala kompetenser för VFU-handledare: observationskompetens, samtalskompetens och bedömningskompetens. Fö...

Allting börjar med en bra lärare - och för att kunna bli en bra lärare krävs en bra verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Att vara VFU-handledare är ett mångfasetterat och viktigt uppdrag, som får stor betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande. VFU-handledare behöver vara skickliga i att både undervisa och handleda utveckling av praktiskt yrkeskunnande. I boken utforskas tre centrala kompetenser för VFU-handledare: observationskompetens, samtalskompetens och bedömningskompetens. För en bra och hållbar utbildning behöver dessa kompetenser genomsyra hela handledningsprocessen. Det är också viktigt med en god samverkan mellan VFU-handledare och handledare för den högskoleförlagda utbildningen. Boken vänder sig främst till VFU-handledare och VFU-ansvariga på lärosäten, men även till VFU-ansvariga hos skolhuvudmän och beslutsfattare för lärarutbildningar.

Information

Redaktörer:
Ann-Christine Wennergren
Kapitelförfattare:
Henrietta Godolakis Lisbeth Gyllander Torkildsen Sara Karlsson Caroline Nagy Jaana Nehez Linda Nilsson Helen Salinas Frida Wirén
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144187716
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45586-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...

Henrietta Godolakis

Henrietta Carolsson Godolakis är fil.lic. i moderna språk och kommunlektor i Ängelholms kommun. Hon arbetar på uppdrag av Högskolan i Halmstad som ...

Lisbeth Gyllander Torkildsen

Lisbeth Gyllander Torkildsen arbetar som kvalitets- och utvecklingschef på en utbildningsförvaltning i Malmö stad. Hon har en bakgrund som lärare, ...

Sara Karlsson

Sara Karlsson är förstelärare och har varit VFU-handledare i Halmstad kommun. Hon arbetar på uppdrag av Högskolan i Halmstad som HFU-handledare sam...

Caroline Nagy

Caroline Nagy är fil.lic. i pedagogiskt arbete. Hon har varit anställd som VFU-ledare och HFU-handledare på Högskolan i Halmstad, och arbetar numer...

Jaana Nehez

Jaana Nehez, docent i pedagogiskt arbete, Högskolan i Halmstad, och lektor, Skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborgs stad

Linda Nilsson

Linda Nilsson är förstelärare och har varit lokal VFU-ledare på en övningsskola i Ängelholms kommun. Hon arbetar på uppdrag av Högskolan i Halmstad...

Helen Salinas

Helen Salinas är adjunkt i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och har en masterexamen i didaktik. Hon är anställd som VFU-ledare inom gr...

Frida Wirén

Frida Wirén har en magisterexamen i aktionslärande och är förstelärare och grundskoleutvecklare i Ängelholms kommun. Hon arbetar på uppdrag av Högs...

 ;