Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

En god fortsättning

Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle
Skickas följande arbetsdag

En god fortsättning

Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Under flera decennier har den svenska skolan tagit emot elever från olika länder och har försökt ordna mottagandet efter bästa förmåga. I dag finns stor praktisk erfarenhet och forskning inom området. I En god fortsättning – nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle beskriver teoretiker och praktiker från olika områden och med olika utgångspunkter vad skolan och dess personal ska beakta i mötet med mångkulturella och flerspråkiga elever. Boken är en uppföljare till redaktörernas tidigare...

Under flera decennier har den svenska skolan tagit emot elever från olika länder och har försökt ordna mottagandet efter bästa förmåga. I dag finns stor praktisk erfarenhet och forskning inom området. I En god fortsättning – nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle beskriver teoretiker och praktiker från olika områden och med olika utgångspunkter vad skolan och dess personal ska beakta i mötet med mångkulturella och flerspråkiga elever. Boken är en uppföljare till redaktörernas tidigare bok En bra början – mottagande och introduktion av nyanlända elever, och förmedlar ett sammanhållet synsätt på de verksamheter i och utanför skolan som bör finnas för att de en gång nyanlända eleverna ska få möjligheter till en bra skolgång och en fortsatt god väg genom livet. En god fortsättning – nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle riktar sig främst till lärarstudenter, lärarutbildare, verksamma lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare, men även till andra som i sitt arbete kommer i kontakt med flerspråkiga och mångkulturella barn och ungdomar, liksom förstås till en intresserad allmänhet.

Böcker som En god fortsättning är angelägna för att sprida kunskap om vilka åtgärder som skulle kunna vidtas.

Information

Redaktörer:
Tore Otterup Gilda Kästen-Ebeling
Kapitelförfattare:
Henry Ascher Laid Bouakaz Christina Byström Anna Flyman Mattsson Natalia Ganuza Christina Hedman Josefin Nilsson AnnSofie Olsson Jenny Rosén Max Strandberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144113906
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39301-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
248

Författare

Tore Otterup

Tore Otterup är fil.dr och f.d. universitetslektor i svenska som andraspråk vid Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. Han ha...

Gilda Kästen-Ebeling

Gilda Kästen-Ebeling arbetar vid Göteborgs stads Center för skolutveckling med utveckling av mottagande och introduktion av nyanlända elever som up...

Henry Ascher

Henry Ascher är professor i folkhälsovetenskap samt docent och överläkare i barnmedicin. Han arbetar vid Avdelningen för samhällsmedicin och folkhä...

Laid Bouakaz

Laid Bouakaz är lektor och forskare i interkulturell pedagogik vid Malmö högskola. Som forskare, språklärare och f.d. rektor på en mångkulturell sk...

Christina Byström

Christina Byström arbetar sedan drygt tio år tillbaka som kommunikatör och samordnare i Svenska kyrkan. Hon har dessförinnan under många år arbetat...

Anna Flyman Mattsson

Anna Flyman Mattsson är fil.dr. i allmän språkvetenskap och docent i svenska som andraspråk vid Lunds universitet. Hennes forskning har bland annat...

Natalia Ganuza

Natalia Ganuza är fil.dr och universitetslektor i tvåspråkighet vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Hon har främst bed...

Christina Hedman

Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet

Josefin Nilsson

Josefin Nilsson är lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska och har lång erfarenhet av undervisning i flerspråkiga klassrum och kolleg...

AnnSofie Olsson

AnnSofie Olsson är fil.mag. med socialt arbete som huvudområde samt familje­terapeut. Hon arbetar nu som diakon i Svenska kyrkan i Bergsjön. Tidiga...

Jenny Rosén

Jenny Rosén är docent i svenska som andraspråk och arbetar som lektor i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om flers...

Max Strandberg

Max Strandberg är doktorand i didaktik med inriktning mot bedömning på Institutionen för didaktik och pedagogisk arbete vid Stockholms Universitet....

 ;

Under flera decennier har den svenska skolan tagit emot elever från olika länder och har försökt ordna mottagandet efter bästa förmåga. I dag finns stor praktisk erfarenhet och forskning inom området. I En god fortsättning - nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle beskriver teoretiker och praktiker från olika områden och med olika utgångspunkter vad skolan och dess personal ska beakta i mötet med mångkulturella och flerspråkiga elever. Boken är en uppföljare till redaktörernas tidigar...

Under flera decennier har den svenska skolan tagit emot elever från olika länder och har försökt ordna mottagandet efter bästa förmåga. I dag finns stor praktisk erfarenhet och forskning inom området. I En god fortsättning - nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle beskriver teoretiker och praktiker från olika områden och med olika utgångspunkter vad skolan och dess personal ska beakta i mötet med mångkulturella och flerspråkiga elever. Boken är en uppföljare till redaktörernas tidigare bok En bra början - mottagande och introduktion av nyanlända elever, och förmedlar ett sammanhållet synsätt på de verksamheter i och utanför skolan som bör finnas för att de en gång nyanlända eleverna ska få möjligheter till en bra skolgång och en fortsatt god väg genom livet. En god fortsättning - nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle riktar sig främst till lärarstudenter, lärarutbildare, verksamma lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare, men även till andra som i sitt arbete kommer i kontakt med flerspråkiga och mångkulturella barn och ungdomar, liksom förstås till en intresserad allmänhet.

Information

Redaktörer:
Tore Otterup Gilda Kästen-Ebeling
Kapitelförfattare:
Henry Ascher Laid Bouakaz Christina Byström Anna Flyman Mattsson Natalia Ganuza Christina Hedman Josefin Nilsson AnnSofie Olsson Jenny Rosén Max Strandberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174471
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39301-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Tore Otterup

Tore Otterup är fil.dr och f.d. universitetslektor i svenska som andraspråk vid Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. Han ha...

Gilda Kästen-Ebeling

Gilda Kästen-Ebeling arbetar vid Göteborgs stads Center för skolutveckling med utveckling av mottagande och introduktion av nyanlända elever som up...

Henry Ascher

Henry Ascher är professor i folkhälsovetenskap samt docent och överläkare i barnmedicin. Han arbetar vid Avdelningen för samhällsmedicin och folkhä...

Laid Bouakaz

Laid Bouakaz är lektor och forskare i interkulturell pedagogik vid Malmö högskola. Som forskare, språklärare och f.d. rektor på en mångkulturell sk...

Christina Byström

Christina Byström arbetar sedan drygt tio år tillbaka som kommunikatör och samordnare i Svenska kyrkan. Hon har dessförinnan under många år arbetat...

Anna Flyman Mattsson

Anna Flyman Mattsson är fil.dr. i allmän språkvetenskap och docent i svenska som andraspråk vid Lunds universitet. Hennes forskning har bland annat...

Natalia Ganuza

Natalia Ganuza är fil.dr och universitetslektor i tvåspråkighet vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Hon har främst bed...

Christina Hedman

Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet

Josefin Nilsson

Josefin Nilsson är lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska och har lång erfarenhet av undervisning i flerspråkiga klassrum och kolleg...

AnnSofie Olsson

AnnSofie Olsson är fil.mag. med socialt arbete som huvudområde samt familje­terapeut. Hon arbetar nu som diakon i Svenska kyrkan i Bergsjön. Tidiga...

Jenny Rosén

Jenny Rosén är docent i svenska som andraspråk och arbetar som lektor i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om flers...

Max Strandberg

Max Strandberg är doktorand i didaktik med inriktning mot bedömning på Institutionen för didaktik och pedagogisk arbete vid Stockholms Universitet....

 ;