Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Bild och visuell kultur

Undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem
Skickas följande arbetsdag

Bild och visuell kultur

Undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Visuell kultur är i dag en central del av skolämnet bild och kan användas för att beskriva både de visuella uttryck som omger oss och metoder för att skapa och visualisera ny kunskap. I den här boken lyfter författarna fram visuell kultur både som ett kunskapsobjekt och som en undersökningsmetod. Boken erbjuder ingångar till olika sätt att arbeta med bild i grund­skolan. Alla kapitel innehåller konkreta förslag på uppgifter eller övningar som kan anpassas och utvecklas vidare. Boken rikta...

Visuell kultur är i dag en central del av skolämnet bild och kan användas för att beskriva både de visuella uttryck som omger oss och metoder för att skapa och visualisera ny kunskap. I den här boken lyfter författarna fram visuell kultur både som ett kunskapsobjekt och som en undersökningsmetod. Boken erbjuder ingångar till olika sätt att arbeta med bild i grund­skolan. Alla kapitel innehåller konkreta förslag på uppgifter eller övningar som kan anpassas och utvecklas vidare. Boken riktar sig till lärarstudenter och verksamma lärare i F-6 och på fritidshem. Den kan användas både i bildundervisning och i ämnes­övergripande eller tematiska projekt. Redaktörerna forskar inom området visuell kultur och har alla tre erfarenhet av att undervisa blivande lärare i bild mot yngre åldrar och fritidshem.

Allt är grundligt förankrat i styrdokumenten och lyckas mycket bra med att förklara visuell kultur som fenomen och kunskapsområde, bildämnets roll i den visuella kulturen och för varje delområde ge praktiska övningar som leder till medvetenhet, kreativ bearbetning, konstruktivt samskapande och kamratåterkoppling. Man arbetar med mycket aktuella teman och uttryck som miljö, samtycke, mem, selfies och serier.

Författare

Ingrid Forsler

Ingrid Forsler arbetar som lärare och forskare i medie- och kommunikationsvetenskap på Södertörns högskola. Hon har en bakgrund som gymnasielärare ...

Lena O Magnusson

Lena O Magnusson är lektor i bildpedagogik och didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon disputerade 2017 vid Göteborgs universitet med avhandlingen Treå...

Lisa Elisabeth Öhman

Lisa (Elisabeth) Öhman är lektor i de estetiska ämnenas didaktik med inriktning bild vid Stockholms universitet. Hon har en lärarexamen i bild och ...

Kerstin Ahlberg

Kerstin Ahlberg är utbildad bildlärare med många års erfarenhet från undervisning i grundskolan, gymnasiet och inom lärarutbildningen. Sedan hösten...

Michael Forsman

Michael Forsman är docent i medie- och kommunikationsvetenskap och lektor vid institutionen för kultur och lärande, Södertörns högskola. Han har lä...

Stefan Hrastinski

Stefan Hrastinski är professor vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm, där han leder en forskargrupp som undersöker hur digital teknik kan anv...

Margaretha Häggström

Margaretha Häggström, filosofie doktor i pedagogiskt arbete och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska och bild, och arbetar...

Tarja Karlsson Häikiö

Tarja Karlsson Häikiö är professor i visuell och materiell kultur. Hon är verksam som forskare och lärarutbildare på HDK-Valand vid Göteborgs unive...

 ;

Visuell kultur är i dag en central del av skolämnet bild och kan användas för att beskriva både de visuella uttryck som omger oss och metoder för att skapa och visualisera ny kunskap. I den här boken lyfter författarna fram visuell kultur både som ett kunskapsobjekt och som en undersökningsmetod. Boken erbjuder ingångar till olika sätt att arbeta med bild i grund­skolan. Alla kapitel innehåller konkreta förslag på uppgifter eller övningar som kan anpassas och utvecklas vidare. Boken rikta...

Visuell kultur är i dag en central del av skolämnet bild och kan användas för att beskriva både de visuella uttryck som omger oss och metoder för att skapa och visualisera ny kunskap. I den här boken lyfter författarna fram visuell kultur både som ett kunskapsobjekt och som en undersökningsmetod. Boken erbjuder ingångar till olika sätt att arbeta med bild i grund­skolan. Alla kapitel innehåller konkreta förslag på uppgifter eller övningar som kan anpassas och utvecklas vidare. Boken riktar sig till lärarstudenter och verksamma lärare i F-6 och på fritidshem. Den kan användas både i bildundervisning och i ämnes­övergripande eller tematiska projekt. Redaktörerna forskar inom området visuell kultur och har alla tre erfarenhet av att undervisa blivande lärare i bild mot yngre åldrar och fritidshem.

Författare

Ingrid Forsler

Ingrid Forsler arbetar som lärare och forskare i medie- och kommunikationsvetenskap på Södertörns högskola. Hon har en bakgrund som gymnasielärare ...

Lena O Magnusson

Lena O Magnusson är lektor i bildpedagogik och didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon disputerade 2017 vid Göteborgs universitet med avhandlingen Treå...

Lisa Elisabeth Öhman

Lisa (Elisabeth) Öhman är lektor i de estetiska ämnenas didaktik med inriktning bild vid Stockholms universitet. Hon har en lärarexamen i bild och ...

Kerstin Ahlberg

Kerstin Ahlberg är utbildad bildlärare med många års erfarenhet från undervisning i grundskolan, gymnasiet och inom lärarutbildningen. Sedan hösten...

Michael Forsman

Michael Forsman är docent i medie- och kommunikationsvetenskap och lektor vid institutionen för kultur och lärande, Södertörns högskola. Han har lä...

Stefan Hrastinski

Stefan Hrastinski är professor vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm, där han leder en forskargrupp som undersöker hur digital teknik kan anv...

Margaretha Häggström

Margaretha Häggström, filosofie doktor i pedagogiskt arbete och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska och bild, och arbetar...

Tarja Karlsson Häikiö

Tarja Karlsson Häikiö är professor i visuell och materiell kultur. Hon är verksam som forskare och lärarutbildare på HDK-Valand vid Göteborgs unive...

 ;