Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Den värdeskapande eleven

En handbok för meningsfullt lärande i skolan
Skickas följande arbetsdag

Tänk dig eleven som kompetent aktör ute i samhället. I allt fler skolor får elever tillämpa sina kunskaper i olika försök att skapa värde för verkliga mottagare utanför klassen eller skolan. Eleverna får ökad studiemotivation, bättre självförtroende och en större känsla av meningsfullhet när skolan känns viktig på riktigt. Det leder till högre måluppfyllelse och djupare kunskaper. Läraryrket blir också roligare. Arbetssättet kallas värdeskapande lärande och skildras ingående i denna bok. I b...

Tänk dig eleven som kompetent aktör ute i samhället. I allt fler skolor får elever tillämpa sina kunskaper i olika försök att skapa värde för verkliga mottagare utanför klassen eller skolan. Eleverna får ökad studiemotivation, bättre självförtroende och en större känsla av meningsfullhet när skolan känns viktig på riktigt. Det leder till högre måluppfyllelse och djupare kunskaper. Läraryrket blir också roligare. Arbetssättet kallas värdeskapande lärande och skildras ingående i denna bok. I boken beskrivs på ett lättillgängligt sätt vad värdeskapande lärande är, vilka effekter det ger och hur lärare kan komma i gång rent praktiskt. Ett femtiotal konkreta arbetssätt och verktyg som framkommit i vetenskapliga studier beskrivs ingående. Utmaningar för lärare lyfts och kopplingar görs till hållbar utveckling, integration och bedömning. Läsaren får löpande genom boken ta del av verksamma lärares och rektorers berättelser om hur de jobbar, vilka effekter de sett och vilka råd de vill ge andra. Den värdeskapande eleven riktar sig främst till lärare i grundskola och gymnasium men är relevant även för skolledare, skolchefer, specialpedagoger och skolutvecklare.

Värdeskapande lärande – planeringsblankett för lärare

Den värdeskapande familjen 9

Inledning 13

Värdeskapande lärandets tre grundprinciper 14

Ren syrgas för elevers motivation 15

Starten på mitt livslånga intresse för att hjälpa andra 17

Varning för överdos och språkförbistring 18

Det är känslorna som gör tricket 20

Varför jag skrivit denna bok – anekdoter eller forskning? 21

Bokens disposition 22

Vad och varför?

1 En detaljtitt 27

Den meningssökande eleven 28

Sju ord på sju år 28

En längre definition på 31 ord 29

Låt elever lära … 30

… genom att använda sina nuvarande och nya … 32

… kompetenser … 33

… för att försöka … 35

… skapa någonting … 36

… företrädesvis nytt … 38

… av värde för … 42

… åtminstone en utomstående … 46

… utanför sin egen grupp … 49

… klass … 50

… eller skola 51

En cirkulär process av uppslukande flow 52

2 Varför värdeskapande lärande? 55

Tio års forskning kring värdeskapande lärande 56

Känslorna gav svaret på vad som fungerade 57

Från 3 500 till tjugofem sidor på två år 58

Effekter på elever 59

Negativ feedback ger också motivation och lärande 62

Faktorer som påverkar effekternas styrka 65

Varför uppstår effekterna? 67

Effekter för lärare 69

En sorts musik för lärares och elevers rörelser 70

Skola i god balans mellan teori och praktik 71

Journalister som gräver … skyttegravar 72

Hur?

3 Kom i gång med eleverna 77

Planera din pedagogik 78

Fråga vem kunskap kan vara värdefull för 78

Ställ fler frågor till eleverna 79

Håll en idéworkshop med eleverna 81

Låt eleverna göra jobbet 82

Använd pitchens kraft 83

Låt eleverna utforska sina känslor 84

Rikta det ni ändå tänkt göra utåt 85

Knorra till en närliggande gaspedal 86

Låt elever skicka in sin debattartikel  87

Låt elever skapa något för andra 87

Låt elever hjälpa till på skolan eller hemma 88

Låt elever framträda utanför klassen 88

Kopiera ett exempel eller en exempelskola 90

Använd sociala medier för att nå ut 90

Skriv till en författare, skribent eller debattör 91

4 Nästa steg med eleverna 93

Låt en utomstående ge ett skarpt uppdrag 94

Låt elever ta initiativ att hjälpa vuxna 95

Låt elever göra videor 97

Låt elever driva kampanj eller folkbildning 99

Låt elever göra en trycksak 100

Fånga tillfällen och händelser i flykten 102

Ta hjälp av ett koncept eller science center 102

Skaffa en eller flera vänklasser 104

Starta ett internationellt utbyte 105

Ta in resurser för ert projekt 106

Anordna en tillställning 108

5 Yrkesarbetande elever som är kvar på skolan 109

Elever som lärare 111

Elever som studie- och yrkesvägledare 113

Elever som journalister 114

Elever som socialarbetare och assistenter 114

Elever som biologer och ekologer 116

Elever som kockar, dietister och krögare 118

Elever som vårdbiträden på äldreboenden 120

Elever som brandingenjörer 120

Elever som renhållningsarbetare 121

Elever som arkitekter och stadsplanerare 121

Elever som får pröva på andra yrken 122

6 Den värdeskapande lärarens verktygslåda 123

Planeringsblanketten  124

Spindeldiagrammet 127

Möjlighetskartan 130

Kanvasen 131

Pitchmallen 133

Diamantmodellen 135

Den entreprenöriella verktygslådan 139

Värdeskapande vetenskapande 143

IT-stöd för den värdeskapande läraren 145

Pedagogiska planen 146

Några fördjupande perspektiv

7 Utmaningar med värdeskapande lärande 151

Praktiska utmaningar 151

Varför ska jag pröva detta nya? 151

Tid saknas för mig som lärare 154

Tid saknas för eleverna 156

Hur hinna med innehåll och bedömning? 157

Hur hitta verkliga mottagare? 158

Hur stötta elevers värdeskapande lärande? 159

Hur göra i just mitt ämne? 160

Det verkar komplicerat och vagt 160

Det passar inte alla mina elever 162

Psykologiska utmaningar 164

Hur våga, vilja, orka arbeta så här? 164

Jag är ny i yrket 165

Vad ska kollegor, chefer, vårdnadshavare säga? 165

Att våga släppa kontrollen 165

Mina elever är inte mogna eller kunniga nog 166

Organisatoriska utmaningar 168

Hur få med kollegor och skolledning? 168

Schemat begränsar oss 169

Semantiska utmaningar 170

Ännu ett begrepp – vad betyder ens värde? 170

Självklart arbetar vi redan så här 170

Vad är egentligen nytt här? 171

Ideologiska utmaningar 173

Detta låter för bra för att vara sant 174

Jag tror inte på flumskolan, ni försöker lura oss 175

Det ligger inte i tiden skolpolitiskt 176

Kontrollsystemen kräver något annat av mig 177

Vad hände med bildning och kunskapers värde? 179

8 Bedömning av värdeskapande lärande 181

Den enkla lärresan 183

Som vanligt fast lite bättre 183

Bedömning för Motivation (BfM) 184

Den mer avancerade lärresan 185

Teknik som lärarens förlängda arm 185

Mer avancerad bedömning och IT som oskiljbara vänner 187

Bedömning utifrån känslomässiga aktiviteter 189

Krasch in i den formativa bedömningsväggen 192

Den sofistikerade lärresan 194

Läraren som jazzdirigent  194

Nytt digitalt stöd för jazzdirigenter 195

En ny semantik för bedömning av värdeskapande lärande 196

Egenskaper i ett digitalt stöd 200

Sex olika nivåer av digital bedömningsjazz 201

Några avslutande råd till nyblivna jazzdirigenter 204

En sammanfattning av jazz som bedömningsstrategi 206

Några avslutande ord om bedömningssamhället 208

9 Värdeskapande lärande för hållbar utveckling 211

Två tröga ingenjörstyper i medelåldern 212

Två tvillingar uppväxta på olika orter 213

Likheter: Prioritet, bedömning, pedagogik, känslor, aktivism 215

Skillnader: Metodik, värdegrund, filosofi, identitet 217

Kompletterande styrkor hos lärande för hållbar utveckling 219

Två kompletterande perspektiv 221

Att göra direkt och indirekt skillnad 222

Koncept inom lärande för hållbar utveckling 223

10 Värdeskapande lärande som integration 225

Att vända trenden genom samverkan med samhället 226

Några (o)rättviseperspektiv på integration 227

En samlande lägereld för frusna elever  228

Ett maktinstrument för att bryta sig ur utanförskap 229

En integrationsbro mellan skola och arbetsliv 231

Låt elever få skrida till handling från hjärtat på nya sätt 232

Ett alternativ till den gängkriminella livsstilen 234

Eldluft i stället för lyxbil 235

Epilog: Framtida forskning 237

Det mesta är ogjort 238

Det finns en ny vetenskaplig metod ni då kan nyttja 239

Andra mer traditionella metoder behövs också 240

Referenser 241

Person- och sakregister 259

 

Information

Författare:
Martin Lackeus
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144153964
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44527-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
264

Författare

Martin Lackeus

Martin Lackéus är disputerad forskare på Chalmers med fokus på handlingsbaserad utbildning och relaterat bedömningsstöd. Martin forskar också på ko...

 ;