Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Den värdeskapande eleven
Värdeskapande lärande – planeringsblankett för lärare
Den värdeskapande familjen 9
Inledning 13
Värdeskapande lärandets tre grundprinciper 14
Ren syrgas för elevers motivation 15
Starten på mitt livslånga intresse för att hjälpa andra 17
Varning för överdos och språkförbistring 18
Det är känslorna som gör tricket 20
Varför jag skrivit denna bok – anekdoter eller forskning? 21
Bokens disposition 22
Vad och varför?
1 En detaljtitt 27
Den meningssökande eleven 28
Sju ord på sju år 28
En längre definition på 31 ord 29
Låt elever lära … 30
… genom att använda sina nuvarande och nya … 32
… kompetenser … 33
… för att försöka … 35
… skapa någonting … 36
… företrädesvis nytt … 38
… av värde för … 42
… åtminstone en utomstående … 46
… utanför sin egen grupp … 49
… klass … 50
… eller skola 51
En cirkulär process av uppslukande flow 52
2 Varför värdeskapande lärande? 55
Tio års forskning kring värdeskapande lärande 56
Känslorna gav svaret på vad som fungerade 57
Från 3 500 till tjugofem sidor på två år 58
Effekter på elever 59
Negativ feedback ger också motivation och lärande 62
Faktorer som påverkar effekternas styrka 65
Varför uppstår effekterna? 67
Effekter för lärare 69
En sorts musik för lärares och elevers rörelser 70
Skola i god balans mellan teori och praktik 71
Journalister som gräver … skyttegravar 72
Hur?
3 Kom i gång med eleverna 77
Planera din pedagogik 78
Fråga vem kunskap kan vara värdefull för 78
Ställ fler frågor till eleverna 79
Håll en idéworkshop med eleverna 81
Låt eleverna göra jobbet 82
Använd pitchens kraft 83
Låt eleverna utforska sina känslor 84
Rikta det ni ändå tänkt göra utåt 85
Knorra till en närliggande gaspedal 86
Låt elever skicka in sin debattartikel 87
Låt elever skapa något för andra 87
Låt elever hjälpa till på skolan eller hemma 88
Låt elever framträda utanför klassen 88
Kopiera ett exempel eller en exempelskola 90
Använd sociala medier för att nå ut 90
Skriv till en författare, skribent eller debattör 91
4 Nästa steg med eleverna 93
Låt en utomstående ge ett skarpt uppdrag 94
Låt elever ta initiativ att hjälpa vuxna 95
Låt elever göra videor 97
Låt elever driva kampanj eller folkbildning 99
Låt elever göra en trycksak 100
Fånga tillfällen och händelser i flykten 102
Ta hjälp av ett koncept eller science center 102
Skaffa en eller flera vänklasser 104
Starta ett internationellt utbyte 105
Ta in resurser för ert projekt 106
Anordna en tillställning 108
5 Yrkesarbetande elever som är kvar på skolan 109
Elever som lärare 111
Elever som studie- och yrkesvägledare 113
Elever som journalister 114
Elever som socialarbetare och assistenter 114
Elever som biologer och ekologer 116
Elever som kockar, dietister och krögare 118
Elever som vårdbiträden på äldreboenden 120
Elever som brandingenjörer 120
Elever som renhållningsarbetare 121
Elever som arkitekter och stadsplanerare 121
Elever som får pröva på andra yrken 122
6 Den värdeskapande lärarens verktygslåda 123
Planeringsblanketten 124
Spindeldiagrammet 127
Möjlighetskartan 130
Kanvasen 131
Pitchmallen 133
Diamantmodellen 135
Den entreprenöriella verktygslådan 139
Värdeskapande vetenskapande 143
IT-stöd för den värdeskapande läraren 145
Pedagogiska planen 146
Några fördjupande perspektiv
7 Utmaningar med värdeskapande lärande 151
Praktiska utmaningar 151
Varför ska jag pröva detta nya? 151
Tid saknas för mig som lärare 154
Tid saknas för eleverna 156
Hur hinna med innehåll och bedömning? 157
Hur hitta verkliga mottagare? 158
Hur stötta elevers värdeskapande lärande? 159
Hur göra i just mitt ämne? 160
Det verkar komplicerat och vagt 160
Det passar inte alla mina elever 162
Psykologiska utmaningar 164
Hur våga, vilja, orka arbeta så här? 164
Jag är ny i yrket 165
Vad ska kollegor, chefer, vårdnadshavare säga? 165
Att våga släppa kontrollen 165
Mina elever är inte mogna eller kunniga nog 166
Organisatoriska utmaningar 168
Hur få med kollegor och skolledning? 168
Schemat begränsar oss 169
Semantiska utmaningar 170
Ännu ett begrepp – vad betyder ens värde? 170
Självklart arbetar vi redan så här 170
Vad är egentligen nytt här? 171
Ideologiska utmaningar 173
Detta låter för bra för att vara sant 174
Jag tror inte på flumskolan, ni försöker lura oss 175
Det ligger inte i tiden skolpolitiskt 176
Kontrollsystemen kräver något annat av mig 177
Vad hände med bildning och kunskapers värde? 179
8 Bedömning av värdeskapande lärande 181
Den enkla lärresan 183
Som vanligt fast lite bättre 183
Bedömning för Motivation (BfM) 184
Den mer avancerade lärresan 185
Teknik som lärarens förlängda arm 185
Mer avancerad bedömning och IT som oskiljbara vänner 187
Bedömning utifrån känslomässiga aktiviteter 189
Krasch in i den formativa bedömningsväggen 192
Den sofistikerade lärresan 194
Läraren som jazzdirigent 194
Nytt digitalt stöd för jazzdirigenter 195
En ny semantik för bedömning av värdeskapande lärande 196
Egenskaper i ett digitalt stöd 200
Sex olika nivåer av digital bedömningsjazz 201
Några avslutande råd till nyblivna jazzdirigenter 204
En sammanfattning av jazz som bedömningsstrategi 206
Några avslutande ord om bedömningssamhället 208
9 Värdeskapande lärande för hållbar utveckling 211
Två tröga ingenjörstyper i medelåldern 212
Två tvillingar uppväxta på olika orter 213
Likheter: Prioritet, bedömning, pedagogik, känslor, aktivism 215
Skillnader: Metodik, värdegrund, filosofi, identitet 217
Kompletterande styrkor hos lärande för hållbar utveckling 219
Två kompletterande perspektiv 221
Att göra direkt och indirekt skillnad 222
Koncept inom lärande för hållbar utveckling 223
10 Värdeskapande lärande som integration 225
Att vända trenden genom samverkan med samhället 226
Några (o)rättviseperspektiv på integration 227
En samlande lägereld för frusna elever 228
Ett maktinstrument för att bryta sig ur utanförskap 229
En integrationsbro mellan skola och arbetsliv 231
Låt elever få skrida till handling från hjärtat på nya sätt 232
Ett alternativ till den gängkriminella livsstilen 234
Eldluft i stället för lyxbil 235
Epilog: Framtida forskning 237
Det mesta är ogjort 238
Det finns en ny vetenskaplig metod ni då kan nyttja 239
Andra mer traditionella metoder behövs också 240
Referenser 241
Person- och sakregister 259
Information
- Författare:
- Martin Lackeus
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144153964
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 44527-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 264