Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förskolans expansion och marknadisering

Skickas följande arbetsdag

Förskolans expansion och marknadisering

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Utvecklingen av förskolan till en central samhällsinstitution har gått mycket fort sedan 1970-talets omfattande utbyggnad. Förskolan har idag en självklar plats i det svenska välfärdssamhället och utgör en betydande del av skolsystemet – men den är också en del av det marknadsanpassade skolsystemet med privata aktörer, koncept och profiler för vårdnads­havare att välja mellan. Dessa två aspekter präglar den svenska förskolan idag. Med utgångspunkt i aktuell forskning beskriver och analyserar...

Utvecklingen av förskolan till en central samhällsinstitution har gått mycket fort sedan 1970-talets omfattande utbyggnad. Förskolan har idag en självklar plats i det svenska välfärdssamhället och utgör en betydande del av skolsystemet – men den är också en del av det marknadsanpassade skolsystemet med privata aktörer, koncept och profiler för vårdnads­havare att välja mellan. Dessa två aspekter präglar den svenska förskolan idag. Med utgångspunkt i aktuell forskning beskriver och analyserar förfat­tarna denna utveckling och situation. Perspektiven är omväxlande historiska, sociologiska och pedagogiska. Fokus riktas även mot vilka konsekvenser utvecklingen haft för förskolans organisering och hur detta påverkar både barn och föräldrar i ett alltmer socialt skiktat utbildningssystem. Förskolans expansion och marknadisering vänder sig till såväl förskollärar­studenter som yrkesverksamma förskollärare och skolledare genom att belysa förskolans betydelse för samhället från olika perspektiv.

Förord 9

Inledning 11

Håkan Forsberg, Esbjörn Larsson & Andreas Alm Fjellborg

En lärobok om förskolans expansion och marknadisering 12

En bok med många begrepp 15

Del I Förskolans framväxt och expansion

1. Förskolesystemets framväxt 19

Esbjörn Larsson & Johannes Westberg

På väg mot en modern förskola 20

Framväxten av en förskolemarknad 36

Avslutande reflektioner 43

Diskussionsfrågor 46

2. Fyra språng i förskolans historia 47

Anne-Li Lindgren

Privata förskolor och fröbelpedagogik 49

Statlig förskolepolitik med dialogpedagogik 55

Läroplan för alla och förskolepedagogik 62

Undervisning och bristperspektiv 67

Avslutande reflektioner 71

Diskussionsfrågor 72

Del II Förskola som marknad

3. Förskola, marknad och kommunal styrning 75

Linda Rönnberg, Malin Benerdal, Sara Carlbaum & Joakim Lindgren

Centrala begrepp 77

Viktiga reformbeslut  81

Kommunal variation  82

Kommunen som marknadsorganisatör 85

Avslutande reflektioner 94

Diskussionsfrågor 97

4. Social bakgrund och kvalitet i svensk förskola 99

Håkan Forsberg & Andreas Alm Fjellborg

Förskolevalets administrativa ramar 100

Forskning om val av förskola 103

Rekryteringsmönster i förskolan 105

Skillnader i strukturell kvalitet 118

Avslutande reflektioner 124

Diskussionsfrågor 126

5. Förskola, boende och segregation 127

Andreas Alm Fjellborg & Håkan Forsberg

Segregation och social sammansättning 128

Den segregerade förskolan i Sverige 136

Vem väljer bort de närmsta förskolorna?  148

Avslutande reflektioner 150

Diskussionsfrågor 152

Del III Förskoleval och förskolepraktiker

6. Främmande språk som pedagogisk profil …|– val av internationell förskola 155

Jennifer Waddling

En sociologisk förståelse av förskoleval 158

Att fånga dispositioner genom intervju 162

Att söka sig till en internationell förskola 163

Avslutande reflektioner 173

Diskussionsfrågor 175

7. Högutbildade föräldrar och föräldra­kooperativ 177

Ida Lidegran & Mette Ginnerskov-Dahlberg

Studier av familjers val av förskola i Sverige 178

Undersökningens upplägg  180

De föräldradrivna förskolornas särställning  182

Högutbildade familjers förhållande till förskolan 185

Avslutande reflektioner 198

Diskussionsfrågor 200

8. Tid och rum i barns förskolevardag 201

Katarina Gustafson & Danielle Ekman Ladru

Att undersöka barns vardag i förskolan  202

Att göra tid och rum i förskolan 205

Avslutande reflektioner  220

Diskussionsfrågor 221

Författar­presentationer 223

Källförteckning 227

Register 239

Information

Redaktörer:
Håkan Forsberg Esbjörn Larsson Andreas Alm Fjellborg
Kapitelförfattare:
Malin Benerdal Sara Carlbaum Danielle Ekman Ladru Mette Ginnerskov-Dahlberg Katarina Gustafson Ida Lidegran Anne-Li Lindgren Joakim Lindgren Linda Rönnberg Jennifer Waddling
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144164250
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45835-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
241

Författare

Håkan Forsberg

Håkan Forsberg (f.1981) är docent i utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Forsberg disputerade 2015 på en avhandling om gymnasiemarknadens ...

Esbjörn Larsson

Esbjörn Larsson (f. 1968), professor i utbildningshistoria och docent i historia vid Uppsala universitet. Larsson disputerade 2005 vid Uppsala univ...

Andreas Alm Fjellborg

Andreas Alm Fjellborg (f.1982) är doktor i kulturgeografi och verksam som projektledare för de nationella proven i geografi samt som forskare vid I...

Malin Benerdal

Malin Benerdal är doktor i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling vid Statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet. He...

Sara Carlbaum

Sara Carlbaum är docent i statsvetenskap och lektor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Hennes forskning handla...

Danielle Ekman Ladru

Danielle Ekman Ladru är docent i kulturgeografi och lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockh...

Mette Ginnerskov-Dahlberg

Mette Ginnerskov-Dahlberg är universitetslektor i utbildningssociologi vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala ...

Katarina Gustafson

Katarina Gustafson är professor i barn- och ungdomsvetenskap på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi vid Uppsala universi...

Ida Lidegran

Ida Lidegran är professor i utbildningssociologi vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universitet, och hon t...

Anne-Li Lindgren

Anne-Li Lindgren är professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning på förskola vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms ...

Joakim Lindgren

Joakim Lindgren är docent vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet och hans forskning handlar om utbildningspolicy...

Linda Rönnberg

Linda Rönnberg är professor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Hon forskar om utbildningspolitik och policy...

Jennifer Waddling

Jennifer Waddling är doktor i utbildningssociologi och verksam vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universi...

Johannes Westberg

Johannes Westberg (f. 1978), docent i historia och professor i utbildningens filosofi och historia vid universitetet i Groningen, Nederländerna. We...

 ;

Utvecklingen av förskolan till en central samhällsinstitution har gått mycket fort sedan 1970-talets omfattande utbyggnad. Förskolan har idag en självklar plats i det svenska välfärdssamhället och utgör en betydande del av skolsystemet – men den är också en del av det marknadsanpassade skolsystemet med privata aktörer, koncept och profiler för vårdnads­havare att välja mellan. Dessa två aspekter präglar den svenska förskolan idag. Med utgångspunkt i aktuell forskning beskriver och analyserar...

Utvecklingen av förskolan till en central samhällsinstitution har gått mycket fort sedan 1970-talets omfattande utbyggnad. Förskolan har idag en självklar plats i det svenska välfärdssamhället och utgör en betydande del av skolsystemet – men den är också en del av det marknadsanpassade skolsystemet med privata aktörer, koncept och profiler för vårdnads­havare att välja mellan. Dessa två aspekter präglar den svenska förskolan idag. Med utgångspunkt i aktuell forskning beskriver och analyserar förfat­tarna denna utveckling och situation. Perspektiven är omväxlande historiska, sociologiska och pedagogiska. Fokus riktas även mot vilka konsekvenser utvecklingen haft för förskolans organisering och hur detta påverkar både barn och föräldrar i ett alltmer socialt skiktat utbildningssystem. Förskolans expansion och marknadisering vänder sig till såväl förskollärar­studenter som yrkesverksamma förskollärare och skolledare genom att belysa förskolans betydelse för samhället från olika perspektiv.

Information

Redaktörer:
Håkan Forsberg Esbjörn Larsson Andreas Alm Fjellborg
Kapitelförfattare:
Malin Benerdal Sara Carlbaum Danielle Ekman Ladru Mette Ginnerskov-Dahlberg Katarina Gustafson Ida Lidegran Anne-Li Lindgren Joakim Lindgren Linda Rönnberg Jennifer Waddling
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144190556
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45835-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Håkan Forsberg

Håkan Forsberg (f.1981) är docent i utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Forsberg disputerade 2015 på en avhandling om gymnasiemarknadens ...

Esbjörn Larsson

Esbjörn Larsson (f. 1968), professor i utbildningshistoria och docent i historia vid Uppsala universitet. Larsson disputerade 2005 vid Uppsala univ...

Andreas Alm Fjellborg

Andreas Alm Fjellborg (f.1982) är doktor i kulturgeografi och verksam som projektledare för de nationella proven i geografi samt som forskare vid I...

Malin Benerdal

Malin Benerdal är doktor i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling vid Statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet. He...

Sara Carlbaum

Sara Carlbaum är docent i statsvetenskap och lektor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Hennes forskning handla...

Danielle Ekman Ladru

Danielle Ekman Ladru är docent i kulturgeografi och lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockh...

Mette Ginnerskov-Dahlberg

Mette Ginnerskov-Dahlberg är universitetslektor i utbildningssociologi vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala ...

Katarina Gustafson

Katarina Gustafson är professor i barn- och ungdomsvetenskap på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi vid Uppsala universi...

Ida Lidegran

Ida Lidegran är professor i utbildningssociologi vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universitet, och hon t...

Anne-Li Lindgren

Anne-Li Lindgren är professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning på förskola vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms ...

Joakim Lindgren

Joakim Lindgren är docent vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet och hans forskning handlar om utbildningspolicy...

Linda Rönnberg

Linda Rönnberg är professor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Hon forskar om utbildningspolitik och policy...

Jennifer Waddling

Jennifer Waddling är doktor i utbildningssociologi och verksam vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universi...

Johannes Westberg

Johannes Westberg (f. 1978), docent i historia och professor i utbildningens filosofi och historia vid universitetet i Groningen, Nederländerna. We...

 ;