Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet

förskola, fritidshem och skolans tidigare år
Skickas följande arbetsdag

Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet

Förskola, fritidshem och skolans tidigare år

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

De normer som förmedlas i förskola, fritidshem och skola har stor betydelse för barns uppväxtmiljö samt för deras identitets- och kunskapsutveckling. Utgångspunkten i denna bok är att de som arbetar i pedagogisk verksamhet behöver kunskap och färdigheter för att granska och förändra normer som på olika sätt begränsar och exkluderar. Ett normkritiskt perspektiv på och i pedagogiskt arbete kan bidra till en kontinuerlig reflektion som gör medvetenhet och förändring möjlig. Boken tar sig an teo...

De normer som förmedlas i förskola, fritidshem och skola har stor betydelse för barns uppväxtmiljö samt för deras identitets- och kunskapsutveckling. Utgångspunkten i denna bok är att de som arbetar i pedagogisk verksamhet behöver kunskap och färdigheter för att granska och förändra normer som på olika sätt begränsar och exkluderar. Ett normkritiskt perspektiv på och i pedagogiskt arbete kan bidra till en kontinuerlig reflektion som gör medvetenhet och förändring möjlig. Boken tar sig an teoretiska perspektiv på kön, klass, hudfärg, funktionsvariation och sexualitet, erbjuder reflektion kring profession och förhållningssätt samt fördjupar sig i didaktiska utmaningar och möjligheter. Kapitlen ger rikligt med exempel på normkritiskt pedagogiskt arbete och belyser bland annat estetisk verksamhet i skolan, demokratiarbete med skolbiblioteket, representation i förskolan, fritidshemmets didaktiska mellanrum, barns lek och kommunikation mellan kollegor. Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare och lärare, skolledare och alla som har ett intresse för frågor som berör normer, makt och likvärdiga villkor i barns liv.

Läs intervjun med redaktörerna

Läs intervjun med redaktörerna där de berättar mer om boken samt vikten av en bok som fokuserar på de yngre barnen.

Läs intervjun

Författare

Lotta Björkman

Lotta Björkman är legitimerad gymnasielärare och var verksam som detta i 13 år. Lotta är expert på normkritisk pedagogik och har skrivit om och utb...

Lena Sotevik

Lena Sotevik är doktor i Barn- och ungdomsvetenskap. Hennes forskningsintressen berör normer och livsvillkor i barn och ungas liv, främst kopplat t...

Kristina Axelsson

Kristina Axelsson är grundlärare i fritidshem med behörighet i bild och musik vid Södertörns högskola. Hon är också utbildad inom danspedagogik (Cr...

Hanna Bertilsdotter Rosqvist

Hanna Bertilsdotter Rosqvist är sociolog och professor i socialt arbete vid Södertörns högskola. Hannas forskning kretsar kring autism och ADHD ur ...

Eleonor Bredlöv Eknor

Eleonor Bredlöv är doktor i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande, och arbetar som universitetslektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga inst...

Janne Bromseth

Janne Bromseth, fil.dr, är köns- och sexualitetsforskare från NTNU (Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet). Hon har forskat och undervisat ...

Sandra Brömster

Sandra Brömster är förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år. Hon har en fil.mag. i utbildningsvetenskap med genusvetenskaplig inriktning...

Ulrika Centerwall

Ulrika Centerwall är doktorand och universitetsadjunkt med inriktning mot skolbibliotek vid Bibliotekshögskolan i Borås. Hennes forskningsintressen...

Natalie Davet

Natalie Davet är fil. lic. i barn- och ungdomsvetenskap med uppsatsen Jag har alla åldrar i mig! (2020) vid BUKL (Barndom, ungdom, kultur och läran...

Sandra Dögg Sæmundsdóttir

Sandra Dögg Sæmundsdóttir är legitimerad förskollärare och fil.mag. i pedagogik. Hon har lång erfarenhet av arbete i förskola, grundskola och friti...

Klara Dolk

Klara Dolk är utbildad förskollärare och verksam som lektor i förskoledidaktik vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms unive...

Cecilia Ferm Almqvist

Cecilia Ferm Almqvist är professor i pedagogik vid Södertörns högskola och i musikpedagogik vid Stockholms musikpedagogiska institut. I sin forskni...

Linn Hentschel

Linn Hentschel är doktor i pedagogiskt arbete med inriktning mot musik vid Umeå universitet. Hennes forskningsintressen inkluderar demokrati, likvä...

Tindra Hilding

Tindra Hildning Krasa är legitimerad grundlärare med inriktning mot fritidshem, Södertörns högskola, med mångårig erfarenhet av arbete i fritidshem...

Elin Larsson

Elin Larsson har mångårig erfarenhet som förskollärare och arbetar sedan 2021 som utvecklingspedagog på en förskoleenhet i Göteborg, ett uppdrag so...

Osa Lundberg

Osa Lundberg är lektor i pedagogiskt arbete vid Malmö universitet. Hon forskar inom utbildningsvetenskap med fokus på raslig mångfald och rasifieri...

Ragnhild Mogren Svensén

Ragnhild Mogren Svensén har en magisterexamen i pedagogik. Ragnhild är intresserad av frågor om lärande och formningsprocesser, särskilt i organise...

Sandra Nordin

Sandra Nordin är legitimerad lärare mot tidigare år. Hon har lång erfarenhet av att arbeta i förskolan och har de senaste åren arbetat på en försko...

Maja Nystedt

Maja Nystedt är legitimerad förskollärare och har arbetat på förskolor i Stockholmsområdet sedan hon tog examen 2010. Hon har en magisterexamen i p...

Fredrik Odhammar

Fredrik Odhammar, är fil. dr i pedagogik, leg. psykolog och leg. psykoterapeut med inriktning mot barn och ungdomar samt specialist i klinisk psyko...

Märtha Pastorek Gripson

Märtha Pastorek Gripson är fil.dr i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap och lektor i estetik och innovation vid Högsko...

Malte Sommarö

Malte Sommarö är legitimerad förskollärare och arbetar i Norrköping. Hen har arbetat mycket i ideella organisationer med feministiska frågor och an...

Helene Svärd

Helene Svärd är en legitimerad förskollärare som arbetat som verksamhetsutvecklare på en förskoleförvaltning i en mellanstor kommun under fem år. H...

Sofia Österborg Wiklund

Sofia Österborg Wiklund är doktor i pedagogik med inriktning på vuxnas lärande, samt postdoktor i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning, ...

 ;

De normer som förmedlas i förskola, fritidshem och skola har stor betydelse för barns uppväxtmiljö samt för deras identitets- och kunskapsutveckling. Utgångspunkten i denna bok är att de som arbetar i pedagogisk verksamhet behöver kunskap och färdigheter för att granska och förändra normer som på olika sätt begränsar och exkluderar. Ett normkritiskt perspektiv på och i pedagogiskt arbete kan bidra till en kontinuerlig reflektion som gör medvetenhet och förändring möjlig. Boken tar sig an teo...

De normer som förmedlas i förskola, fritidshem och skola har stor betydelse för barns uppväxtmiljö samt för deras identitets- och kunskapsutveckling. Utgångspunkten i denna bok är att de som arbetar i pedagogisk verksamhet behöver kunskap och färdigheter för att granska och förändra normer som på olika sätt begränsar och exkluderar. Ett normkritiskt perspektiv på och i pedagogiskt arbete kan bidra till en kontinuerlig reflektion som gör medvetenhet och förändring möjlig. Boken tar sig an teoretiska perspektiv på kön, klass, hudfärg, funktionsvariation och sexualitet, erbjuder reflektion kring profession och förhållningssätt samt fördjupar sig i didaktiska utmaningar och möjligheter. Kapitlen ger rikligt med exempel på normkritiskt pedagogiskt arbete och belyser bland annat estetisk verksamhet i skolan, demokratiarbete med skolbiblioteket, representation i förskolan, fritidshemmets didaktiska mellanrum, barns lek och kommunikation mellan kollegor. Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare och lärare, skolledare och alla som har ett intresse för frågor som berör normer, makt och likvärdiga villkor i barns liv.

Läs intervjun med redaktörerna

Läs intervjun med redaktörerna där de berättar mer om boken samt vikten av en bok som fokuserar på de yngre barnen.

Läs intervjun

Författare

Lotta Björkman

Lotta Björkman är legitimerad gymnasielärare och var verksam som detta i 13 år. Lotta är expert på normkritisk pedagogik och har skrivit om och utb...

Lena Sotevik

Lena Sotevik är doktor i Barn- och ungdomsvetenskap. Hennes forskningsintressen berör normer och livsvillkor i barn och ungas liv, främst kopplat t...

Kristina Axelsson

Kristina Axelsson är grundlärare i fritidshem med behörighet i bild och musik vid Södertörns högskola. Hon är också utbildad inom danspedagogik (Cr...

Hanna Bertilsdotter Rosqvist

Hanna Bertilsdotter Rosqvist är sociolog och professor i socialt arbete vid Södertörns högskola. Hannas forskning kretsar kring autism och ADHD ur ...

Eleonor Bredlöv Eknor

Eleonor Bredlöv är doktor i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande, och arbetar som universitetslektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga inst...

Janne Bromseth

Janne Bromseth, fil.dr, är köns- och sexualitetsforskare från NTNU (Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet). Hon har forskat och undervisat ...

Sandra Brömster

Sandra Brömster är förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år. Hon har en fil.mag. i utbildningsvetenskap med genusvetenskaplig inriktning...

Ulrika Centerwall

Ulrika Centerwall är doktorand och universitetsadjunkt med inriktning mot skolbibliotek vid Bibliotekshögskolan i Borås. Hennes forskningsintressen...

Natalie Davet

Natalie Davet är fil. lic. i barn- och ungdomsvetenskap med uppsatsen Jag har alla åldrar i mig! (2020) vid BUKL (Barndom, ungdom, kultur och läran...

Sandra Dögg Sæmundsdóttir

Sandra Dögg Sæmundsdóttir är legitimerad förskollärare och fil.mag. i pedagogik. Hon har lång erfarenhet av arbete i förskola, grundskola och friti...

Klara Dolk

Klara Dolk är utbildad förskollärare och verksam som lektor i förskoledidaktik vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms unive...

Cecilia Ferm Almqvist

Cecilia Ferm Almqvist är professor i pedagogik vid Södertörns högskola och i musikpedagogik vid Stockholms musikpedagogiska institut. I sin forskni...

Linn Hentschel

Linn Hentschel är doktor i pedagogiskt arbete med inriktning mot musik vid Umeå universitet. Hennes forskningsintressen inkluderar demokrati, likvä...

Tindra Hilding

Tindra Hildning Krasa är legitimerad grundlärare med inriktning mot fritidshem, Södertörns högskola, med mångårig erfarenhet av arbete i fritidshem...

Elin Larsson

Elin Larsson har mångårig erfarenhet som förskollärare och arbetar sedan 2021 som utvecklingspedagog på en förskoleenhet i Göteborg, ett uppdrag so...

Osa Lundberg

Osa Lundberg är lektor i pedagogiskt arbete vid Malmö universitet. Hon forskar inom utbildningsvetenskap med fokus på raslig mångfald och rasifieri...

Ragnhild Mogren Svensén

Ragnhild Mogren Svensén har en magisterexamen i pedagogik. Ragnhild är intresserad av frågor om lärande och formningsprocesser, särskilt i organise...

Sandra Nordin

Sandra Nordin är legitimerad lärare mot tidigare år. Hon har lång erfarenhet av att arbeta i förskolan och har de senaste åren arbetat på en försko...

Maja Nystedt

Maja Nystedt är legitimerad förskollärare och har arbetat på förskolor i Stockholmsområdet sedan hon tog examen 2010. Hon har en magisterexamen i p...

Fredrik Odhammar

Fredrik Odhammar, är fil. dr i pedagogik, leg. psykolog och leg. psykoterapeut med inriktning mot barn och ungdomar samt specialist i klinisk psyko...

Märtha Pastorek Gripson

Märtha Pastorek Gripson är fil.dr i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap och lektor i estetik och innovation vid Högsko...

Malte Sommarö

Malte Sommarö är legitimerad förskollärare och arbetar i Norrköping. Hen har arbetat mycket i ideella organisationer med feministiska frågor och an...

Helene Svärd

Helene Svärd är en legitimerad förskollärare som arbetat som verksamhetsutvecklare på en förskoleförvaltning i en mellanstor kommun under fem år. H...

Sofia Österborg Wiklund

Sofia Österborg Wiklund är doktor i pedagogik med inriktning på vuxnas lärande, samt postdoktor i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning, ...

 ;