Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Sofia Österborg Wiklund

Kapitelförfattare

Sofia Österborg Wiklund är doktor i pedagogik med inriktning på vuxnas lärande, samt postdoktor i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning, verksam vid Umeå universitet och universitetet i Oslo. Hon har forskat om folkbildning och transnationella sociala rörelser sedan 2013, samt neurodiversitetsperspektiv och adhd sedan 2021. Hon har tidigare arbetat som lektor med att implementera normkritiska och interkulturella perspektiv på Örebro universitets lärarutbildning och specialpedagogprogram, samt på folkhögskollärarprogrammet vid Linköpings universitet. Hennes postdoktorprojekt, finansierat av Vetenskapsrådet, rör relationen mellan folkbildningen och svenskt internationellt bistånd under efterkrigstiden. Hennes huvudsakliga forskningsintressen rör hur normalitet, avvikelse och motstånd historiskt har skapats inom olika former av utbildningsinstitutioner.

Sofia Österborg Wiklund är doktor i pedagogik med inriktning på vuxnas lärande, samt postdoktor i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning, verksam vid Umeå universitet och universitetet i Oslo. Hon har forskat om folkbildning och transnationella sociala rörelser sedan 2013, samt neurodiversitetsperspektiv och adhd sedan 2021. Hon har tidigare arbetat som lektor med att implementera normkritiska och interkulturella perspektiv på Örebro universitets lärarutbildning och specialpedagogprogram, samt på folkhögskollärarprogrammet vid Linköpings universitet. Hennes postdoktorprojekt, finansierat av Vetenskapsrådet, rör relationen mellan folkbildningen och svenskt internationellt bistånd under efterkrigstiden. Hennes huvudsakliga forskningsintressen rör hur normalitet, avvikelse och motstånd historiskt har skapats inom olika former av utbildningsinstitutioner.