Privatperson Logga in
Ingen bild

Helene Svärd

Kapitelförfattare

Helene Svärd blev färdig förskollärare år 2006 och har under åren därefter arbetat inom förskolan med barn i åldrarna 1–5 år. Hon är mentor för nyutexaminerade förskollärare och är också handledare åt studenter i pågående lärarutbildning. Problembaserad skolutveckling (PBS) och nyfikenheten på dess innebörd gjorde att Helene utbildade sig till lärledare under 2007 och modellen används inom den verksamma kommunen. Intresset för barns lärande och hur lärandet kan utvecklas och varieras på olika sätt har varit och är en stor drivkraft. När möjligheten gavs att söka förskolelyftet så sökte hon kursen ”Lärstudier i förskolan” på Göteborgsuniversitet. Genom kursen upptäckte Helene nya möjligheter att arbeta med de yngre barnens lärande och på så sätt kunna fördjupa sig ytterligare i förskolans uppdrag.

Helene Svärd blev färdig förskollärare år 2006 och har under åren därefter arbetat inom förskolan med barn i åldrarna 1–5 år. Hon är mentor för nyutexaminerade förskollärare och är också handledare åt studenter i pågående lärarutbildning. Problembaserad skolutveckling (PBS) och nyfikenheten på dess innebörd gjorde att Helene utbildade sig till lärledare under 2007 och modellen används inom den verksamma kommunen. Intresset för barns lärande och hur lärandet kan utvecklas och varieras på olika sätt har varit och är en stor drivkraft. När möjligheten gavs att söka förskolelyftet så sökte hon kursen ”Lärstudier i förskolan” på Göteborgsuniversitet. Genom kursen upptäckte Helene nya möjligheter att arbeta med de yngre barnens lärande och på så sätt kunna fördjupa sig ytterligare i förskolans uppdrag.

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer