
Theories and Perspectives in Business Administration
419 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 395 kr
419 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 395 kr
Business administration is a scientific field described as complex, diverse, and eclectic. Acknowledging the multiplicity of the field and the many challenges faced by students of business administration, there is a need for a book on theories and perspectives and how they can be applied. This book outlines a broad set of contemporary and frequently used theories and perspectives. Based on a selection conducted through a survey and discussions with colleagues, sixteen theories and perspectiv...
Business administration is a scientific field described as complex, diverse, and eclectic. Acknowledging the multiplicity of the field and the many challenges faced by students of business administration, there is a need for a book on theories and perspectives and how they can be applied. This book outlines a broad set of contemporary and frequently used theories and perspectives. Based on a selection conducted through a survey and discussions with colleagues, sixteen theories and perspectives are presented by the contributing authors. The book covers both a tradition based on the assumption of economic man and the more interpretivist-oriented traditions. It addresses undergraduate and graduate students who want to apply a specific theory or perspective to study phenomena within the field of business administration research.
Information
- Redaktörer:
- Ulla Eriksson-Zetterquist Magnus Hansson Fredrik Nilsson
- Kapitelförfattare:
- Johan Alvehus Helén Anderson Charlotta Bay Anna Bengtson Emilia Florin Samuelsson Peter Frii Mikael Gidhagen Nanna Gillberg Jan Greve Linda Höglund
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Engelska
- ISBN:
- 9789144127088
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 39947-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 496
Författare
Ulla Eriksson-Zetterquist
Ulla Eriksson-Zetterquist är professor i företagsekonomi och föreståndare vid det tvärvetenskapliga forskningsinstitutet Gothenburg Research Instit...
Fredrik Nilsson
Fredrik Nilsson är professor i företagsekonomi, särskilt redovisning vid Uppsala universitet sedan 2010. Tidigare var han professor i ekonomiska in...
Johan Alvehus
Johan Alvehus är professor i tjänstevetenskap vid Lunds universitet. Han undervisar i organisationsteori, ledarskap och akademiskt skrivande. I sin...
Helén Anderson
Helén Anderson är professor i företagsekonomi särskilt marknadsföring vid Linnéuniversitetet. Hennes forskning handlar om dynamik i affärsnätverk, ...
Charlotta Bay
Charlotta Bay is an Assistant Professor of Accounting at Stockholm Business School, Stockholm University. Her research interest is concerned with f...
Anna Bengtson
Anna Bengtson är professor vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet och forskar och undervisar inom områdena Marknadsföring och In...
Emilia Florin Samuelsson
Emilia Florin Samuelsson is an Assistant Professor of Business Administration and co-director at the Media, Management and Transformation Centre (M...
Peter Frii
Peter Frii is an Assistant Professor of Accounting at Umeå University. He teaches financial accounting, valuation, and corporate finance. His resea...
Mikael Gidhagen
Mikael Gidhagen är lektor i företagsekonomi vid företagsekonomiska institutionen vid Uppsala universitet. Hans forskning fokuseras framför allt på ...
Nanna Gillberg
Nanna Gillberg är ekonomie doktor och forskare vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hon är intresserad av betydelsen av kön som organise...
Jan Greve
Jan Greve är docent i företagsekonomi med inriktning mot ekonomistyrning. Han är knuten till Handelshögskolan vid Örebro universitet och till forsk...
Linda Höglund
Linda Höglund (PhD) is an assistant professor at Örebro University School of Business and part of AES (the Academy of Management and Control in Cen...
Tobias Johansson
Tobias Johansson works as a researcher and lecturer at Örebro University. His main research interests and expertise include management control syst...
Hans Kjellberg
Hans Kjellberg is a Professor of Marketing at the Stockholm School of Economics. His research concerns processes of economic ordering and the econo...
Hans Knutsson
Hans Knutsson är verksam som forskare och lärare på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Hans Knutsson bedriver forskning om såväl kommunal förv...
Johnny Lind
Johnny Lind är professor vid Handelshögskolan i Stockholm, chef för redovisningsinstitutionen och professor II vid Handelshögskolan i Trondheim. Jo...
Eva Lindell
Eva Lindell är filosofie doktor i industriell ekonomi och lektor i företagsekonomi vid Mälardalens högskola. Eva Lindell is a Senior Lecturer in B...
Susanne Lundholm
Susanne Lundholm är ekon.dr och disputerade vid Lunds universitet 2011. Hon är verksam som akademisk förläggare men bedriver även forskning om skol...
Cecilia Pahlberg
Cecilia Pahlberg är professor vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet och forskar och undervisar inom områdena Marknadsföring och...
Jens Rennstam
Jens Rennstam är docent i företagsekonomi och forskar och undervisar i organisationsteori vid företagsekonomiska institutionen på Ekonomihögskolan,...
Pamela Schultz Nybacka
Pamela Schultz Nybacka är grundare av och programsamordnare för bibliotekarieprogrammet på Södertörns högskola, fil.dr i företagsekonomi med en avh...
Alexander Styhre
Alexander Styhre är fakultetsprofessor inom organisation och management vid företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs univer...
Oscar Stålnacke
Oscar Stålnacke is an Assistant Professor of Finance at Umeå School of Business, Economics and Statistics. His research focuses on Household Financ...
Peter Svensson
Peter Svensson är docent i företagsekonomi och forskar och undervisar på företagsekonomiska institutionen på Ekonomihögskolan, Lunds universitet. H...
David Sörhammar
David Sörhammar is an Associate Professor of Marketing at Stockholm University. His present research focus involves digital transformation of heavy...
Fredrik Tell
Fredrik Tell, ek.dr, är professor i företagsekonomi vid Linköpings universitet och programdirektör för forskningsprogrammet KITE . Han dispute...
Sofia Ulver
Sofia Ulver is an Associate Professor of Marketing, and researcher in consumer sociology and consumer culture theory at Lund University. She takes ...
Linda Wedlin
Linda Wedlin är professor i företagsekonomi vid Uppsala Universitet. Hennes forskning handlar om styrning och reglering av universitet och högskolo...
Peter Öhman
Peter Öhman är professor i företagsekonomi, särskilt redovisning och revision, vid Mittuniversitetet samt föreståndare för forskningsinstitutet Cen...
Jacob Östberg
Jacob Östberg är professor i reklam och PR vid företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Östberg disputerade 2003 vid Lunds univers...
Förlagskontakt
