Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Bild, konst och medier för yngre barn

Kulturella redskap och pedagogiska perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Bild, konst och medier för yngre barn

Kulturella redskap och pedagogiska perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att barn idag erövrar en visuell läskunnighet är lika angeläget som att de får en muntlig och skriftspråklig kompetens. Barns bildvärldar varierar vad det gäller tillgång till material, medier, bilderböcker och konsthallsbesök. Här har pedagogisk verksamhet en viktig roll att spela när det gäller likvärdigheten i barns utbildning. I den här boken erbjuds kulturella redskap och pedagogiska pers­pektiv för att kunna arbeta med bild, konst och medier i förskolan, på fritidshem och i skolans t...

Att barn idag erövrar en visuell läskunnighet är lika angeläget som att de får en muntlig och skriftspråklig kompetens. Barns bildvärldar varierar vad det gäller tillgång till material, medier, bilderböcker och konsthallsbesök. Här har pedagogisk verksamhet en viktig roll att spela när det gäller likvärdigheten i barns utbildning. I den här boken erbjuds kulturella redskap och pedagogiska pers­pektiv för att kunna arbeta med bild, konst och medier i förskolan, på fritidshem och i skolans tidiga år. Denna andra upplaga uppmärksammar och utforskar barns förändrade användning av och tillgång till olika medier under de senaste tio åren. Också senare års fokus på estetiska lärprocesser, visualitet och visuell kultur diskuteras i relation till yngre barn. Med exempel från olika projekt och aktiviteter visar boken hur arbetet med bild, medier, konst och bildanalys kan vara både lekfullt, meningsskapande, lärande och generera barnens lust att utveckla sin förmåga till att skapa och förstå bilder av olika slag. Bild, konst och medier för yngre barn vänder sig till blivande och verksamma förskollärare och lärare i grundskolans tidiga skolår.

Information

Redaktörer:
Marie Bendroth Karlsson Tarja Karlsson Häikiö
Kapitelförfattare:
Helena Danielsson Lena O Magnusson Agneta Sommansson Linda Sternö Karolina Westling
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144190808
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
37377-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
192

Författare

Marie Bendroth Karlsson

Marie Bendroth Karlsson är förskollärare, konstvetare och fil.dr i tema Barn (Child Studies) och disputerade med en avhandling om bildverksamhet fö...

Tarja Karlsson Häikiö

Tarja Karlsson Häikiö är professor i visuell och materiell kultur. Hon är verksam som forskare och lärarutbildare på HDK-Valand vid Göteborgs unive...

Helena Danielsson

Helena Danielsson är docent i bild- och mediepedagogik. Hon har bland annat varit verksam som lärarutbildare och forskare vid Högskolan Dalarna. He...

Lena O Magnusson

Lena O Magnusson är lektor i bildpedagogik och didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon disputerade 2017 vid Göteborgs universitet med avhandlingen Treå...

Agneta Sommansson

Agneta Sommansson är aktiv i barnkulturfrågor som utredare och debattör. Hon har mångårig erfarenhet som senior advisor på Sveriges Utbildningsradi...

Linda Sternö

Linda Sternö är lektor i film vid Göteborgs universitet. Hon undervisar på kandidatprogrammet i film och på kurserna i film och foto för kulturskol...

Karolina Westling

Karolina Westling är lektor i filmvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet. Hon undervisar om barn och ungdomar på ...

 ;

Att barn idag erövrar en visuell läskunnighet är lika angeläget som att de får en muntlig och skriftspråklig kompetens. Barns bildvärldar varierar vad det gäller tillgång till material, medier, bilderböcker och konsthallsbesök. Här har pedagogisk verksamhet en viktig roll att spela när det gäller likvärdigheten i barns utbildning. I den här boken erbjuds kulturella redskap och pedagogiska pers­pektiv för att kunna arbeta med bild, konst och medier i förskolan, på fritidshem och i skolans t...

Att barn idag erövrar en visuell läskunnighet är lika angeläget som att de får en muntlig och skriftspråklig kompetens. Barns bildvärldar varierar vad det gäller tillgång till material, medier, bilderböcker och konsthallsbesök. Här har pedagogisk verksamhet en viktig roll att spela när det gäller likvärdigheten i barns utbildning. I den här boken erbjuds kulturella redskap och pedagogiska pers­pektiv för att kunna arbeta med bild, konst och medier i förskolan, på fritidshem och i skolans tidiga år. Denna andra upplaga uppmärksammar och utforskar barns förändrade användning av och tillgång till olika medier under de senaste tio åren. Också senare års fokus på estetiska lärprocesser, visualitet och visuell kultur diskuteras i relation till yngre barn. Med exempel från olika projekt och aktiviteter visar boken hur arbetet med bild, medier, konst och bildanalys kan vara både lekfullt, meningsskapande, lärande och generera barnens lust att utveckla sin förmåga till att skapa och förstå bilder av olika slag. Bild, konst och medier för yngre barn vänder sig till blivande och verksamma förskollärare och lärare i grundskolans tidiga skolår.

Information

Redaktörer:
Marie Bendroth Karlsson Tarja Karlsson Häikiö
Kapitelförfattare:
Helena Danielsson Lena O Magnusson Agneta Sommansson Linda Sternö Karolina Westling
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144198231
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
37377-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Marie Bendroth Karlsson

Marie Bendroth Karlsson är förskollärare, konstvetare och fil.dr i tema Barn (Child Studies) och disputerade med en avhandling om bildverksamhet fö...

Tarja Karlsson Häikiö

Tarja Karlsson Häikiö är professor i visuell och materiell kultur. Hon är verksam som forskare och lärarutbildare på HDK-Valand vid Göteborgs unive...

Helena Danielsson

Helena Danielsson är docent i bild- och mediepedagogik. Hon har bland annat varit verksam som lärarutbildare och forskare vid Högskolan Dalarna. He...

Lena O Magnusson

Lena O Magnusson är lektor i bildpedagogik och didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon disputerade 2017 vid Göteborgs universitet med avhandlingen Treå...

Agneta Sommansson

Agneta Sommansson är aktiv i barnkulturfrågor som utredare och debattör. Hon har mångårig erfarenhet som senior advisor på Sveriges Utbildningsradi...

Linda Sternö

Linda Sternö är lektor i film vid Göteborgs universitet. Hon undervisar på kandidatprogrammet i film och på kurserna i film och foto för kulturskol...

Karolina Westling

Karolina Westling är lektor i filmvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet. Hon undervisar om barn och ungdomar på ...

 ;