Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Meningsskapande fritidshem

- studio som arena för multimodalt lärande
Skickas följande arbetsdag

Fritidshemmets förändrade uppdrag belyses i den här antologin av sju författare som alla på olika sätt undervisat eller forskat om bl.a. fritidshemsverksamheten. Sedan 2011 läser de blivande grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidshem något praktiskt-estetisk ämne. Denna lärargrupp har i decennier arbetat med olika ämnen som bild, drama, rörelse, musik och hälsa som redskap för de aktiviteter som erbjuds inom fritidshemmets verksamhet. Diskussionen om att leken också lär kom till frit...

Fritidshemmets förändrade uppdrag belyses i den här antologin av sju författare som alla på olika sätt undervisat eller forskat om bl.a. fritidshemsverksamheten. Sedan 2011 läser de blivande grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidshem något praktiskt-estetisk ämne. Denna lärargrupp har i decennier arbetat med olika ämnen som bild, drama, rörelse, musik och hälsa som redskap för de aktiviteter som erbjuds inom fritidshemmets verksamhet. Diskussionen om att leken också lär kom till fritidshemmet under 1980-talet. En utveckling om hur leken kan lära också i samarbete med skolan – utöver det ursprungliga uppdraget om social utveckling – har kommit först senare och diskuteras i antologin som ett led i barns meningsskapande. Bokens författare utvecklar en multimodal inriktning och ger förslag på en profil för ”utbildning i” fritidshem där de estetiska lärprocesserna har en framträdande roll inom verksamheten. Samtidigt blir också profilen ”ett komplement” till grundlärare 1–3 samt förskolan. Boken riktar sig till verksamma fritidspedagoger, blivande grundlärare/fritidshem, lärare f–3 samt rektorer, politiker och andra beslutsfattare.

Information

Redaktörer:
Malin Rohlin
Kapitelförfattare:
Ulrika von Schantz Gudrun Schön Johansson Anna-Lena Ljusberg Ketil A. Thorgersen Helena Danielsson Kerstin Ahlberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144083278
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
36373-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
160

Författare

Malin Rohlin

Malin Rohlin, fil.dr, är grundutbildad fritidspedagog. Hon har varit fackligt och skolpolitiskt aktiv. Sedan 2001 är hon fil.dr i pedagogik och und...

Ulrika von Schantz

Ulrika von Schantz är dramapedagog, fil.dr i teatervetenskap samt lektor vid Stockholms universitet. Avhandlingen Myt, makt och möte – om ett genus...

Gudrun Schön Johansson

Gudrun Schön-Johansson, fil.mag., är universitetsadjunkt, utbildad rytmiklärare vid Dalcrozeseminariet i Stockholm och undervisar framför allt frit...

Anna-Lena Ljusberg

Anna-Lena Ljusberg är fil.dr i barn- och ungdomsvetenskap och verksam inom Stockholms universitet. Sammanläggningsavhandlingen Children in remedial...

Ketil A. Thorgersen

Ketil Thorgersen är fil.dr i musikpedagogik och har arbetat som musiklärare på alla nivåer i skolan sedan han utbildades till musik- och engelsklär...

Helena Danielsson

Helena Danielsson är docent i bild- och mediepedagogik. Hon har bland annat varit verksam som lärarutbildare och forskare vid Högskolan Dalarna. He...

Kerstin Ahlberg

Kerstin Ahlberg är utbildad bildlärare med många års erfarenhet från undervisning i grundskolan, gymnasiet och inom lärarutbildningen. Sedan hösten...

 ;