Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Språket, människan och världen Elevpaket - Tryckt + Digital elevlicens 36 mån

Människans språk 1-2
Skickas följande arbetsdag

Språket, människan och världen är en introduktion till lingvistik, utvecklad för gymnasiekurserna Människans språk 1 och 2 på det humanistiska programmet. I läromedlet lotsas eleverna genom språkvetenskapens olika delar. Här presenteras grunderna i ämnet, liksom den nyaste forskningen. Tanken är att eleverna ska få stifta bekantskap med en bred palett av språklig allmänbildning, snarare än detaljer om enskilda språk. ELEVPAKETET – TRYCKT BOK OCH DIGITALT LÄROMEDEL Elevpaketet består av en ...

Språket, människan och världen är en introduktion till lingvistik, utvecklad för gymnasiekurserna Människans språk 1 och 2 på det humanistiska programmet. I läromedlet lotsas eleverna genom språkvetenskapens olika delar. Här presenteras grunderna i ämnet, liksom den nyaste forskningen. Tanken är att eleverna ska få stifta bekantskap med en bred palett av språklig allmänbildning, snarare än detaljer om enskilda språk. ELEVPAKETET – TRYCKT BOK OCH DIGITALT LÄROMEDEL Elevpaketet består av en tryckt bok och ett digitalt läromedel. I 15 kapitel behandlas språket som system (ljudsystem, böjningssystem, satsbyggnad, skriftsystem), språkets sociala, psykologiska, historiska och biologiska aspekter, språkinlärning, språkteknologi, psykolingvistik och läs- och skrivforskning samt olika metoder för att undersöka språk. Och med många exempel illustreras världens språkliga mångfald och var svenskan placerar sig i denna mångfald. Språket, människan och världen är skriven av ett tjugotal författare, verksamma som lärare, forskare och doktorander i lingvistik och närbesläktade ämnen vid Lunds universitet. DET DIGITALA LÄROMEDLET Den interaktiva elevboken är inläst med autentiskt tal och textföljning. Dessutom finns ett stort antal faktafördjupningar, ljudexempel och interaktiva övningar där eleverna bland annat kan arbeta med sin förståelse av ämnesbegrepp. • Interaktiv version av boken, inläst med autentiskt tal och textföljning • Faktafördjupningar • Ljudexempel • Interaktiva uppgifter I det digitala läromedlet kan eleverna söka i innehållet. De kan också göra egna anteckningar och markera viktiga stycken i texten. Anteckningarna sparas automatiskt och kan enkelt samlas ihop och skrivas ut. Det digitala läromedlet kan användas på dator, surfplatta och till stor del i mobil.

        • 7
          Om den här boken
        • 8
          Vad är språkvetenskap
        • 9
          Innehållet i den här boken
        • 9
          Människans språk
        • 9
          Termer och metaspråk
        • 10
          Tvärvetenskap
        • 10
          Kognition
        • 10
          Varför ska man studera språk och språkförmåga
        • 12
          Kapitlens uppbyggnad
        • 14
          Språkliga exempel i boken
      • 1
        15
        SPRÅK OCH SAMHÄLLE
        • 16
          Språklig variation
        • 16
          Språk eller dialekt
        • 16
          Dialekt, sociolekt och standardspråk
        • 18
          Etnicitet i språket
        • 18
          Kvinnligt och manligt i språket
        • 21
          Språklig variation och språkförändring
        • 21
          Språklig mångfald i samhället
        • 21
          Språklig mångfald i Sverige
        • 23
          Engelskan i Sverige
        • 25
          Rätt och fel i språket
        • 25
          Lingvister och språkvårdares syn på saken
        • 26
          Vårdat språkbruk
        • 27
          Språkbrukarnas makt över språket
        • 30
          Språkliga fördomar
        • 30
          Fördomar om språk
        • 31
          Fördomar om brytning
        • 32
          Fördomar om dialekter
        • 33
          Fördomar om ungdomsspråk
        • 35
          Språket som studieobjekt
        • 36
          Övningar
        • 39
          Vill du fördjupa dig
      • 2
        41
        MÄNNISKAN OCH SPRÅKET
        • 42
          Språk och kommunikation
        • 44
          Vad skiljer människor och djur
        • 48
          Språk och tänkande
        • 48
          Kan man tänka utan språk
        • 49
          Vad är språk utan tänkande
        • 50
          Styr tänkandet språket
        • 51
          Övningar
        • 52
          Vill du fördjupa dig
      • 3
        53
        TALA LÄSA SKRIVA
        • 54
          Här och nu – där och då
        • 55
          Wilmas dag i tal och skrift
        • 56
          Mediabruset
        • 56
          Samtal vid frukostbordet
        • 56
          Tidningsläsning
        • 57
          Wilmas lapp
        • 58
          Samtal med kompisar
        • 59
          Uppdatera sin Facebookstatus
        • 62
          Skriva uppsats
        • 63
          Läsa och skriva
        • 65
          Talspråksgrammatik
        • 66
          Sms
        • 67
          Allt samtidigt
        • 68
          Bred repertoar
        • 71
          Övningar
        • 72
          Vill du fördjupa dig
      • 4
        73
        ATT LÄRA SIG SPRÅK
        • 74
          Olika slags språk
        • 75
          Att lära sig ett förstaspråk
        • 75
          Det lilla barnets språkutveckling
        • 76
          När kommer grammatiken
        • 77
          Ordförrådets utveckling
        • 78
          Teckenspråk som förstaspråk
        • 79
          Skriftspråk och språkutveckling hos äldre barn
        • 79
          Flera språk från barnsben
        • 81
          Kvalitativ och kvantitativ input
        • 82
          Hur mycket input behövs
        • 84
          Andraspråksinlärning
        • 84
          Varför skiljer sig språkinlärningen åt mellan barn och vuxna
        • 85
          När är det bäst att lära sig ett språk
        • 85
          Utvecklingsstadier som alla går igenom
        • 86
          Teckenspråk som andraspråk
        • 88
          Övningar
        • 89
          Vill du fördjupa dig
      • 5
        91
        SPRÅK I VÄRLDEN
        • 92
          Språk eller dialekt
        • 93
          Stora och små språk
        • 93
          Hur många språk finns det i världen
        • 94
          Små språk, mindre språk och pyttesmå språk
        • 95
          Varför finns det så många språk
        • 95
          Språk i Europa och Asien
        • 95
          Norden
        • 97
          Nordiska språk och språk i Norden
        • 97
          Germanska språk
        • 98
          Romanska språk
        • 99
          Slaviska språk
        • 99
          Keltiska språk
        • 100
          Finska, ungerska och deras släktingar
        • 101
          Baskiska
        • 101
          Kaukasiska språk
        • 102
          Sydasiatiska språk
        • 102
          Turkiska och dess släktingar
        • 103
          Arabiska
        • 104
          Östasien
        • 105
          Språk och språksläktskap
        • 105
          Babels torn
        • 106
          Språkens öden och äventyr
        • 107
          Vad förändrar sig i språket
        • 108
          Pidgin, kreol och blandspråk
        • 110
          Hur identifierar man språkfamiljer
        • 112
          Riktigt, härmat eller konstgjort
        • 113
          Kan man rekonstruera människans urspråk
        • 115
          Språk i övriga världen
        • 115
          Sydöstasien
        • 115
          Oceanien
        • 116
          Australien och Nya Guinea
        • 117
          Afrika
        • 119
          Amerika
        • 123
          Övningar
        • 124
          Vill du fördjupa dig
      • 6
        125
        TALETS ATOMER
        • 126
          Språkljudens värld
        • 126
          Språkljud – vokaler, konsonanter och prosodi
        • 128
          Svenska som ett exotiskt språk
        • 129
          Hur språkljud nedtecknas
        • 132
          Språkljud och fonem
        • 134
          Fonetik och fonologi
        • 134
          Vokaler
        • 137
          Konsonanter
        • 138
          Klusiler – talets explosionsljud
        • 139
          Nasalerna – när luften dirigeras om
        • 140
          Lateraler – när luften smyger ut på sidan
        • 140
          Frikativor – när det börjar blåsa
        • 140
          Fler konsonanttyper
        • 141
          Prosodi
        • 142
          Vokaler i världens språk
        • 145
          Nasala vokaler
        • 145
          Variation av rösten
        • 145
          Diftonger
        • 147
          Konsonanter i världens språk
        • 148
          Språk med många frikativor
        • 149
          Konsonanter med sekundär artikulation
        • 150
          Hur kan konsonanter kombineras
        • 151
          Prosodi i världens språk
        • 151
          Betoning
        • 152
          Olika tonhöjder
        • 154
          Avbilda språkljud
        • 154
          Ljudklasser i vågdiagram
        • 156
          Klangfärgen i ett spektrogram
        • 158
          Talets melodi i en grundtonskurva
        • 159
          Olika användningsområden
        • 161
          Övningar
        • 164
          Vill du fördjupa dig
      • 7
        165
        SPRÅKETS BYGGKLOSSAR
        • 166
          Ordklasser
        • 167
          Olika böjningsmönster – och olika betydelser
        • 167
          Satser och meningar
        • 168
          Ordklasserna i svenskan
        • 168
          Substantiv/nomen
        • 169
          Verb
        • 170
          Hjälpverb
        • 171
          Adjektiv
        • 171
          Adverb
        • 173
          Konjunktioner
        • 173
          Subjunktioner
        • 174
          Prepositioner
        • 175
          Verbpartiklar
        • 176
          Pronomen
        • 178
          Determinerare
        • 179
          Övningar
        • 180
          Vill du fördjupa dig
      • 8
        181
        SPRÅKETS ARKITEKTUR
        • 182
          Hur placeras orden i meningen
        • 184
          Ord eller fraser
        • 184
          Ordföljd – subjekt, verb, objekt
        • 187
          Vilka ordföljder är vanligast
        • 188
          Ordföljd – med andra ordklasser
        • 189
          Prepositioner
        • 189
          Postpositioner
        • 191
          När behöver man inte ordföljd
        • 192
          Språk utan kasus
        • 192
          Språk med kasus
        • 194
          Varför har en del språk så många kasus
        • 195
          Andra böjningssystem
        • 197
          Kongruensböjning av verbet
        • 199
          Hur böjer man
        • 199
          Suffix och prefix
        • 200
          Morfologisk typologi
        • 201
          Agglutinerande språk
        • 201
          Flekterande språk
        • 201
          Isolerande språk
        • 202
          Polysyntetiska språk
        • 204
          Övningar
        • 206
          Vill du fördjupa dig
      • 9
        207
        VAD BETYDER ORDEN
        • 208
          Hur vet vi ett ords betydelse
        • 208
          Skumt
        • 213
          Vad är betydelse och var sitter den
        • 214
          Uttryck och innehåll
        • 215
          Betydelserelationer
        • 215
          Polysema ord
        • 215
          Homonyma ord
        • 215
          Synonyma ord
        • 216
          Antonyma ord
        • 216
          Hyponyma ord
        • 216
          Meronyma ord
        • 217
          Idiom och metaforer
        • 218
          Betydelseförändring
        • 218
          Betydelse i samtal
        • 218
          Yttrandesituationen
        • 219
          Språk och sammanhang
        • 220
          Betydelse mer allmänt
        • 223
          Övningar
        • 224
          Vill du fördjupa dig
      • 10
        225
        SPRÅK OCH HJÄRNA
        •  
          Att studera språkförståelse
        • 226
          och språkproduktion
        • 227
          Språkförståelse – hur kan vi förstå vad någon annan säger
        • 228
          Språkproduktion – hur och när bestämmer vi vad vi ska säga
        • 228
          Felsägningar
        • 229
          Feltolkningar
        • 231
          Afasi – språkproblem till följd av hjärnskada
        • 233
          Hjärnans formbarhet
        • 233
          Hur kan vi lära mer om hjärnan
        • 234
          Metoder för att mäta aktiviteter i hjärnan
        • 234
          Ordbetydelser och hjärnan
        • 237
          Språk och minne
        • 240
          Övningar
        • 241
          Vill du fördjupa dig
      • 11
        243
        SKRIFTSYSTEM
        • 244
          Vad är skrift
        • 245
          Skriftsystem – några grundprinciper
        • 247
          Skriftsystem i världen
        • 247
          Europa, Mellanöstern och Nordafrika
        • 252
          Asien
        • 255
          Amerika
        • 256
          Övningar
        • 257
          Vill du fördjupa dig
      • 12
        259
        SPRÅK SOM KULTURBÄRARE
        • 260
          Maktens språk
        • 260
          Språkpåverkan och prestige
        • 261
          Språken speglar ekonomisk styrka
        • 264
          Språkspridning och språkdöd
        • 266
          Motkultur, motspråk och minoriteter
        • 267
          Språket som kulturens spegel
        • 267
          Hur kulturens identitet formar språket
        • 271
          Virtuell kultur och virtuella språk
        • 274
          Språk, kultur och lånord
        • 275
          Lånord under tidig medeltid
        • 275
          Lånord under senmedeltiden
        • 276
          Lånord under 1500-talet
        • 276
          Lånord under 1600- och 1700-talen
        • 277
          Lånord under 1800-talet
        • 277
          Lånord under 1900-talet
        • 277
          Ord som svenskan lånat ut
        • 278
          Rekonstruktion av språk och kultur
        • 278
          Ord i den rekonstruerade indoeuropeiskan
        • 279
          Ord i de rekonstruerade uraliska språken
        • 279
          Det rekonstruerade proto-mayaspråket
        • 280
          Övningar
        • 282
          Vill du fördjupa dig
      • 13
        283
        SPRÅKTEKNOLOGI
        • 284
          En fisk i örat
        • 285
          Språkteknologi i vardagen
        • 285
          Sms – att hitta rätt ord med hjälp av ordprediktion
        • 286
          Översättning med hjälp av datorn
        • 288
          Skrivstöd
        • 291
          En talande dator
        • 292
          Text-till-talomvandlingssystem
        • 296
          Övningar
        • 298
          Vill du fördjupa dig
      • 14
        299
        TANKAR OM SPRÅK
        • 300
          När började språkvetenskapen
        • 300
          Indiska grammatikor
        • 301
          Tankar om språk under antiken, medeltiden och renässansen
        • 304
          1800-tal – med fokus på historia
        • 305
          1800-talets lingvistiska upptäckter pekar framåt
        • 306
          1900-tal – mer generella språkstudier
        •  
          Den europeiska strukturalismen – språket som
        • 306
          ett självständigt system
        • 307
          Den amerikanska strukturalism

Författare

Victoria Johansson

Victoria Johansson, fil.dr. i allmän språkvetenskap, forskar om skrivutveckling, kognitiva aspekter av språkproduktion i allmänhet och skriftspråk ...

Gerd Carling

Gerd Carling, docent i allmän språkvetenskap, forskar i historisk lingvistik, språktypologi och sociolingvistik. Hon arbetar bland annat med det ut...

Arthur Holmer

Arthur Holmer, docent i allmän språkvetenskap, forskar i språktypologi och har bland annat arbetat med ett flertal minoritetsspråk i Taiwan, med de...

Gilbert Ambrazaitis

Gilbert Ambrazaitis, fil.dr. i fonetik, forskar om prosodi. Han är framförallt intresserad av hur talets melodi produceras och förnims, samt hur de...

Annika Andersson

Annika Andersson, fil.dr. i kognitiv neurovetenskap, forskar i psykolingvistik, mer specifikt om tvåspråkighet hos barn och vuxna. Hon studerar bar...

Mats Andrén

Mats Andrén, fil.dr. i allmän språkvetenskap, forskar om fenomenet kommunikation i allmänhet och gester i synnerhet. Hans avhandling handlade om ut...

Johan Blomberg

Johan Blomberg, doktorand i allmän språkvetenskap, är generellt intresserad av frågeställningar som ligger i gränslandet mellan språkvetenskap och ...

Petra Bodén

Petra Bodén, fil.dr. i fonetik, har forskat om prosodi i spontant talad svenska och hennes nuvarande forskning fokuserar på barns och ungdomars spr...

Stefan Ekman

Stefan Ekman, fil.dr. i engelsk litteraturvetenskap, forskar om fantasy och science fiction-litteratur, med inriktning mot miljöbeskrivningar och v...

Love Eriksen

Love Eriksen, fil.dr. i humanekologi, forskar om interaktionen mellan olika folkgrupper i Amazonasregionen i förhistorisk tid och hur detta påverka...

Johan Frid

Johan Frid, fil.dr. i fonetik, forskar inom språkteknologi, i synnerhet talsyntes, text-till-tal och automatisk processning av tal. Hans nuvarande ...

Marianne Gullberg

Marianne Gullberg, professor i allmän språkvetenskap, forskar om psykolingvistik, vuxen andraspråksinlärning och flerspråkighet. Hon har bland anna...

Lars-Åke Henningsson

Lars-Åke Henningsson († 2012) var doktorand i allmän språkvetenskap. Hans avhandlingsarbete var inriktat på grammatikens betydelsesida. Lars-Åke un...

Jana Holsanova

Jana Holsanova, docent i kognitionsvetenskap, forskar om språk, bilder, kognition och visuell kommunikation. Hon tillämpar ögonrörelsemätningstekni...

Merle Horne

Merle Horne, professor i allmän språkvetenskap, forskar om tal- och språkbearbetning i hjärnan. Hennes grupp, som består av forskare i lingvistik, ...

Gisela Håkansson

Gisela Håkansson är professor emerita vid Lunds universitet och undervisar på lärarutbildningen vid Linnéuniversitet i Växjö. Hennes intresse för s...

Roger Johansson

Roger Johansson, doktorand i kognitionsvetenskap, forskar om likheter och skillnader mellan mentala bilder och språkligt tänkande, bland annat unde...

Lars Larm

Lars Larm, universitetslektor i japansk språkvetenskap, forskar inom områdena semantik, pragmatik och syntax. Mer specifikt är hans forskning centr...

Sara Lenninger

Sara Lenninger är lektor i utbildningsvetenskap och fil.dr i semiotik med inriktning mot studiet av visuella betydelser. Hennes forskning behandlar...

Simone Löhndorf

Simone Löhndorf, doktorand i allmän språkvetenskap, är framförallt intresserad av semantik och begreppsutveckling och forskar om hur barn och ungdo...

Frida Blomberg

Frida Mårtensson, doktorand i allmän språkvetenskap, forskar om hur vi förstår olika ordtyper, till exempel abstrakta och konkreta ord, och hur spr...

Mikael Roll

Mikael Roll, docent i allmän språkvetenskap, forskar inom neurolingvistik och undersöker hur faktorer utanför grammatiken påverkar hjärnans bearbet...

Susan Sayehli

Susan Sayehli, fil.dr. i allmän språkvetenskap, forskar i psykolingvistik om andra- och tredjespråksinlärning. Hon är framför allt intresserad av h...

Teresa Strandviken

Teresa Strandviken, doktorand i allmän språkvetenskap, forskar i läsning och hur upplevelsen av en text påverkas av vilket medium som används, det ...

Axel Svahn

Axel Svahn, doktorand i allmän språkvetenskap, forskar om imperativuttryck och hur de kan uppstå ur andra typer av konstruktioner. Fokus ligger på ...

Mechtild Tronnier

Mechtild Tronnier är fil.dr i fonetik och verksam vid Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet. I sin forskning har de särskilt intresserat ...

Åsa Wengelin

Åsa Wengelin är fil.dr i allmän språkvetenskap och lektor vid Lunds universitet. Hon disputerade på en avhandling om skrivprocesser hos vuxna med l...

Caroline Willners

Caroline Willners, fil.dr. i allmän språkvetenskap, forskar inom semantik och arbetar särskilt med hur vi som talare uppfattar olika motsatspar av ...

 ;