

Språket, människan och världen Elevpaket - Tryckt + Digital elevlicens 36 mån
Människans språk 1-2
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Om den här boken
- 8Vad är språkvetenskap
- 9Innehållet i den här boken
- 9Människans språk
- 9Termer och metaspråk
- 10Tvärvetenskap
- 10Kognition
- 10Varför ska man studera språk och språkförmåga
- 12Kapitlens uppbyggnad
- 14Språkliga exempel i boken
- 115SPRÅK OCH SAMHÄLLE
- 16Språklig variation
- 16Språk eller dialekt
- 16Dialekt, sociolekt och standardspråk
- 18Etnicitet i språket
- 18Kvinnligt och manligt i språket
- 21Språklig variation och språkförändring
- 21Språklig mångfald i samhället
- 21Språklig mångfald i Sverige
- 23Engelskan i Sverige
- 25Rätt och fel i språket
- 25Lingvister och språkvårdares syn på saken
- 26Vårdat språkbruk
- 27Språkbrukarnas makt över språket
- 30Språkliga fördomar
- 30Fördomar om språk
- 31Fördomar om brytning
- 32Fördomar om dialekter
- 33Fördomar om ungdomsspråk
- 35Språket som studieobjekt
- 36Övningar
- 39Vill du fördjupa dig
- 241MÄNNISKAN OCH SPRÅKET
- 42Språk och kommunikation
- 44Vad skiljer människor och djur
- 48Språk och tänkande
- 48Kan man tänka utan språk
- 49Vad är språk utan tänkande
- 50Styr tänkandet språket
- 51Övningar
- 52Vill du fördjupa dig
- 353TALA LÄSA SKRIVA
- 54Här och nu – där och då
- 55Wilmas dag i tal och skrift
- 56Mediabruset
- 56Samtal vid frukostbordet
- 56Tidningsläsning
- 57Wilmas lapp
- 58Samtal med kompisar
- 59Uppdatera sin Facebookstatus
- 62Skriva uppsats
- 63Läsa och skriva
- 65Talspråksgrammatik
- 66Sms
- 67Allt samtidigt
- 68Bred repertoar
- 71Övningar
- 72Vill du fördjupa dig
- 473ATT LÄRA SIG SPRÅK
- 74Olika slags språk
- 75Att lära sig ett förstaspråk
- 75Det lilla barnets språkutveckling
- 76När kommer grammatiken
- 77Ordförrådets utveckling
- 78Teckenspråk som förstaspråk
- 79Skriftspråk och språkutveckling hos äldre barn
- 79Flera språk från barnsben
- 81Kvalitativ och kvantitativ input
- 82Hur mycket input behövs
- 84Andraspråksinlärning
- 84Varför skiljer sig språkinlärningen åt mellan barn och vuxna
- 85När är det bäst att lära sig ett språk
- 85Utvecklingsstadier som alla går igenom
- 86Teckenspråk som andraspråk
- 88Övningar
- 89Vill du fördjupa dig
- 591SPRÅK I VÄRLDEN
- 92Språk eller dialekt
- 93Stora och små språk
- 93Hur många språk finns det i världen
- 94Små språk, mindre språk och pyttesmå språk
- 95Varför finns det så många språk
- 95Språk i Europa och Asien
- 95Norden
- 97Nordiska språk och språk i Norden
- 97Germanska språk
- 98Romanska språk
- 99Slaviska språk
- 99Keltiska språk
- 100Finska, ungerska och deras släktingar
- 101Baskiska
- 101Kaukasiska språk
- 102Sydasiatiska språk
- 102Turkiska och dess släktingar
- 103Arabiska
- 104Östasien
- 105Språk och språksläktskap
- 105Babels torn
- 106Språkens öden och äventyr
- 107Vad förändrar sig i språket
- 108Pidgin, kreol och blandspråk
- 110Hur identifierar man språkfamiljer
- 112Riktigt, härmat eller konstgjort
- 113Kan man rekonstruera människans urspråk
- 115Språk i övriga världen
- 115Sydöstasien
- 115Oceanien
- 116Australien och Nya Guinea
- 117Afrika
- 119Amerika
- 123Övningar
- 124Vill du fördjupa dig
- 6125TALETS ATOMER
- 126Språkljudens värld
- 126Språkljud – vokaler, konsonanter och prosodi
- 128Svenska som ett exotiskt språk
- 129Hur språkljud nedtecknas
- 132Språkljud och fonem
- 134Fonetik och fonologi
- 134Vokaler
- 137Konsonanter
- 138Klusiler – talets explosionsljud
- 139Nasalerna – när luften dirigeras om
- 140Lateraler – när luften smyger ut på sidan
- 140Frikativor – när det börjar blåsa
- 140Fler konsonanttyper
- 141Prosodi
- 142Vokaler i världens språk
- 145Nasala vokaler
- 145Variation av rösten
- 145Diftonger
- 147Konsonanter i världens språk
- 148Språk med många frikativor
- 149Konsonanter med sekundär artikulation
- 150Hur kan konsonanter kombineras
- 151Prosodi i världens språk
- 151Betoning
- 152Olika tonhöjder
- 154Avbilda språkljud
- 154Ljudklasser i vågdiagram
- 156Klangfärgen i ett spektrogram
- 158Talets melodi i en grundtonskurva
- 159Olika användningsområden
- 161Övningar
- 164Vill du fördjupa dig
- 7165SPRÅKETS BYGGKLOSSAR
- 166Ordklasser
- 167Olika böjningsmönster – och olika betydelser
- 167Satser och meningar
- 168Ordklasserna i svenskan
- 168Substantiv/nomen
- 169Verb
- 170Hjälpverb
- 171Adjektiv
- 171Adverb
- 173Konjunktioner
- 173Subjunktioner
- 174Prepositioner
- 175Verbpartiklar
- 176Pronomen
- 178Determinerare
- 179Övningar
- 180Vill du fördjupa dig
- 8181SPRÅKETS ARKITEKTUR
- 182Hur placeras orden i meningen
- 184Ord eller fraser
- 184Ordföljd – subjekt, verb, objekt
- 187Vilka ordföljder är vanligast
- 188Ordföljd – med andra ordklasser
- 189Prepositioner
- 189Postpositioner
- 191När behöver man inte ordföljd
- 192Språk utan kasus
- 192Språk med kasus
- 194Varför har en del språk så många kasus
- 195Andra böjningssystem
- 197Kongruensböjning av verbet
- 199Hur böjer man
- 199Suffix och prefix
- 200Morfologisk typologi
- 201Agglutinerande språk
- 201Flekterande språk
- 201Isolerande språk
- 202Polysyntetiska språk
- 204Övningar
- 206Vill du fördjupa dig
- 9207VAD BETYDER ORDEN
- 208Hur vet vi ett ords betydelse
- 208Skumt
- 213Vad är betydelse och var sitter den
- 214Uttryck och innehåll
- 215Betydelserelationer
- 215Polysema ord
- 215Homonyma ord
- 215Synonyma ord
- 216Antonyma ord
- 216Hyponyma ord
- 216Meronyma ord
- 217Idiom och metaforer
- 218Betydelseförändring
- 218Betydelse i samtal
- 218Yttrandesituationen
- 219Språk och sammanhang
- 220Betydelse mer allmänt
- 223Övningar
- 224Vill du fördjupa dig
- 10225SPRÅK OCH HJÄRNA
- 226och språkproduktion
- 227Språkförståelse – hur kan vi förstå vad någon annan säger
- 228Språkproduktion – hur och när bestämmer vi vad vi ska säga
- 228Felsägningar
- 229Feltolkningar
- 231Afasi – språkproblem till följd av hjärnskada
- 233Hjärnans formbarhet
- 233Hur kan vi lära mer om hjärnan
- 234Metoder för att mäta aktiviteter i hjärnan
- 234Ordbetydelser och hjärnan
- 237Språk och minne
- 240Övningar
- 241Vill du fördjupa dig
- 11243SKRIFTSYSTEM
- 244Vad är skrift
- 245Skriftsystem – några grundprinciper
- 247Skriftsystem i världen
- 247Europa, Mellanöstern och Nordafrika
- 252Asien
- 255Amerika
- 256Övningar
- 257Vill du fördjupa dig
- 12259SPRÅK SOM KULTURBÄRARE
- 260Maktens språk
- 260Språkpåverkan och prestige
- 261Språken speglar ekonomisk styrka
- 264Språkspridning och språkdöd
- 266Motkultur, motspråk och minoriteter
- 267Språket som kulturens spegel
- 267Hur kulturens identitet formar språket
- 271Virtuell kultur och virtuella språk
- 274Språk, kultur och lånord
- 275Lånord under tidig medeltid
- 275Lånord under senmedeltiden
- 276Lånord under 1500-talet
- 276Lånord under 1600- och 1700-talen
- 277Lånord under 1800-talet
- 277Lånord under 1900-talet
- 277Ord som svenskan lånat ut
- 278Rekonstruktion av språk och kultur
- 278Ord i den rekonstruerade indoeuropeiskan
- 279Ord i de rekonstruerade uraliska språken
- 279Det rekonstruerade proto-mayaspråket
- 280Övningar
- 282Vill du fördjupa dig
- 13283SPRÅKTEKNOLOGI
- 284En fisk i örat
- 285Språkteknologi i vardagen
- 285Sms – att hitta rätt ord med hjälp av ordprediktion
- 286Översättning med hjälp av datorn
- 288Skrivstöd
- 291En talande dator
- 292Text-till-talomvandlingssystem
- 296Övningar
- 298Vill du fördjupa dig
- 14299TANKAR OM SPRÅK
- 300När började språkvetenskapen
- 300Indiska grammatikor
- 301Tankar om språk under antiken, medeltiden och renässansen
- 3041800-tal – med fokus på historia
- 3051800-talets lingvistiska upptäckter pekar framåt
- 3061900-tal – mer generella språkstudier
- 306ett självständigt system
- 307Den amerikanska strukturalism
Information
- Avsedd för:
- Gymnasium
- Författare:
- Victoria Johansson Gerd Carling Arthur Holmer Gilbert Ambrazaitis Shifteh Amirhekmat Annika Andersson Mats Andrén Johan Blomberg Ylva Blomstrand Petra Bodén
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144167398
- Utgivningsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 36382-BT01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 344
Digital produkt
Giltighetstid från aktivering: 36 mån