
Barn samtalar sig till kunskap
228 kr
exkl moms
Information
Översättare:
Ulrika JakobssonISBN:
9789144069081Utgivningsår:
2011Artikelnummer:
34073-01Upplaga:
FörstaSidantal:
149Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för sjätte till nionde klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för Gy och Vux.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Hitta alltHär hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för sjätte till nionde klass.
Hitta alltVår kurslitteratur bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och målgruppsanpassade pedagogiska upplägg. Den tas fram i nära samverkan med företrädare för universitet och högskola och skrivs av välmeriterade författare.
Hitta alltHär hittar du litteratur, utbildningar och digitala informationstjänster för din kompetensutveckling. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt.
Hitta alltHär hittar du som student kurslitteratur, tips och inspiration om våra böcker och produkter.
Hitta alltVåra författare och föreläsare är vår viktigaste resurs. Bland dessa hittar du forskare, undervisande lärare och experter inom en rad ämnen.
Hitta alltexkl moms
exkl moms
När barn ska upprätta kontakter och skaffa sig vänner bland jämnåriga, spelar de samtalserfarenheter de har från samtal med vuxna en viktig roll. Språk och samtalskunskap liksom den kunskap om omgivningen som barnen skaffar sig i förskoleåldern får stor betydelse för deras livslånga lärande. Därför är det oerhört viktigt att veta hur man stöttar barnen i att uttrycka sig genom språk, att prata om erfarenheter och upplevelser och reflektera över dem. Att i den pedagogiska praktiken lägga vikt ...
När barn ska upprätta kontakter och skaffa sig vänner bland jämnåriga, spelar de samtalserfarenheter de har från samtal med vuxna en viktig roll. Språk och samtalskunskap liksom den kunskap om omgivningen som barnen skaffar sig i förskoleåldern får stor betydelse för deras livslånga lärande. Därför är det oerhört viktigt att veta hur man stöttar barnen i att uttrycka sig genom språk, att prata om erfarenheter och upplevelser och reflektera över dem. Att i den pedagogiska praktiken lägga vikt vid samtal handlar inte om att ta tid från andra aktiviteter där barn engagerar sig och deltar. Samtalen finns där redan. I den här boken riktas uppmärksamheten mot värdet av dessa samtal och hur viktigt det är attsom förskollärare bli medveten om hur man samtalar med barn. I boken tar författaren bland annat upp förklaringen som samtalsform. Hon beskriver hur förskollärare kan samarbeta med barn om att utveckla en förklaring, t.ex. om hur händelser kan hänga samman, hur olika procedurer kan byggas upp och hur man kan förstå handlingar eller känslomässiga reaktioner. Genom att delta i sådana samtal lär barn sig resonera, diskutera och argumentera. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskolans tidigare år.
Översättare:
Ulrika JakobssonISBN:
9789144069081Utgivningsår:
2011Artikelnummer:
34073-01Upplaga:
FörstaSidantal:
149Förläggare Lärarutbildning och skolutveckling Språk
046-31 22 30 maria.mornsjo@studentlitteratur.seFörlagskoordinator Lärarutbildning och skolutveckling
046-31 22 57 lisbeth.linder@studentlitteratur.seFör att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.
Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer