Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Litteracitet och språklig mångfald

Skickas följande arbetsdag

Barns utforskande av skrift startar ofta långt innan de börjar skolan. När flera skriftspråk och olika skriftsystem ingår i familjens vardag, jämför barnen tecknen och reflekterar över likheter och skillnader mellan skriftspråken. Barn som växer upp i familjer där det talas två eller flera språk har därför skrifterfarenheter som är knutna till flera språk. Deras erfarenheter är berikande för klassrummet och ger oss nya pedagogiska perspektiv på litteracitet och litteracitetsundervisning. För...

Barns utforskande av skrift startar ofta långt innan de börjar skolan. När flera skriftspråk och olika skriftsystem ingår i familjens vardag, jämför barnen tecknen och reflekterar över likheter och skillnader mellan skriftspråken. Barn som växer upp i familjer där det talas två eller flera språk har därför skrifterfarenheter som är knutna till flera språk. Deras erfarenheter är berikande för klassrummet och ger oss nya pedagogiska perspektiv på litteracitet och litteracitetsundervisning. Författarna sätter fokus på läs- och skrivundervisning i årskurs 1–3 och beskriver olika möjligheter att fånga upp språklig mångfald i skolan. Vi får följa hur forskare och lärare tillsammans planerar de olika aktiviteter som genomförs i fem flerspråkiga klassrum, och hur barnens språkliga medvetenhet ständigt utvecklas. En mängd exempel ges på tvärspråkliga processer där barnen utforskar och knyter an till olika skriftspråk. Samtidigt som barnen med liv och lust tar sig an det språkliga arbetet med att förstå skrivandets bakomliggande principer, pågår också processer där barnen på olika sätt skapar sin identitet och positionerar sig själva socialt i förhållande till lärarna och de andr barnen. Litteracitet och språklig mångfald vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolans tidigare år.

Information

Redaktörer:
Helle Pia Laursen
Författare:
Monica Axelsson Charmian Kenner Uffe Ladegaard Ulla Lundqvist Line Møller Daugaard Birgit Orluf Winnie Østergaard
Översättare:
Nils-Martin Lundsgård
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144103181
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
38696-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
344

Författare

Helle Pia Laursen

Helle Pia Laursen (cand.pæd., ph.d.) är lektor vid Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, där hon forskar i språk och litt...

Monica Axelsson

Monica Axelsson (fil.dr., docent) är universitetslektor i tvåspråkighetsforskning med inriktning på svenska som andraspråk vid Institutionen för sp...

Charmian Kenner

Charmian Kenner is Lecturer in Educational Studies at Goldsmiths, University of London. Her research focuses on children’s bilingual development in...

Uffe Ladegaard

Uffe Ladegaard (cand.mag.) är lektor vid Læreruddannelsen i Jelling, University College Lillebælt, där han undervisar i danska och danska som andra...

Ulla Lundqvist

Ulla Lundqvist (cand.mag.) är doktorand vid Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet, där hon forskar i hur skriftsp...

Line Møller Daugaard

Line Møller Daugaard (cand.mag. i lingvistik) är lektor vid VIA University College, där hon är ledare för Videncenter for Sprog, Læsning og Læring....

Birgit Orluf

Birgit Orluf (cand.pæd. i danska) är lektor vid UCL/Læreruddannelsen i Odense, där hon undervisar i danska och danska som andraspråk. Hon undervisa...

Winnie Østergaard

Winnie Østergaard (cand.mag. i nordiska språk och litteratur samt engelska) är lektor vid Professionshøjskolen UCN, där hon arbetar med undervisnin...

 ;