Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Flerspråkighet, identitet och lärande

Skickas följande arbetsdag

Dagens samhälle karakteriseras av ökad språklig, etnisk och kulturell mångfald. Takten i dessa förändringar har medfört nya krav på skolan att möta barn med olika bakgrund på ett professionellt sätt. Det visar sig ofta att invanda föreställningar om elevernas förkunskaper inte alls stämmer. I mötet med heterogena klasser ställs lärare ofta inför utmaningar av annat slag än dem de utbildats för. Detta blir särskilt tydligt när eleverna ännu inte hunnit utveckla sin svenska i den utsträckning s...

Dagens samhälle karakteriseras av ökad språklig, etnisk och kulturell mångfald. Takten i dessa förändringar har medfört nya krav på skolan att möta barn med olika bakgrund på ett professionellt sätt. Det visar sig ofta att invanda föreställningar om elevernas förkunskaper inte alls stämmer. I mötet med heterogena klasser ställs lärare ofta inför utmaningar av annat slag än dem de utbildats för. Detta blir särskilt tydligt när eleverna ännu inte hunnit utveckla sin svenska i den utsträckning som krävs i skolan. I det här läget blir det lätt att se på barnens språkbakgrund som innehållande olika brister och problem snarare än resurser och möjligheter. I den här antologin ifrågasätter författarna gängse synsätt och ger en mer nyanserad och balanserad bild av flerspråkighet. Genom olika exempel från aktuell svensk forskning om elevers vardag belyser de olika aspekter av flerspråkighet i skolsammanhang och problematiserar begrepp som etnicitet, identitet, lärande och makt. Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare i grundskola och gymnasium samt till dem som arbetar med skolutveckling och frågor som rör flerspråkighet.

    • 7
      Förord
    • 9
      KAPITEL 1 Inledning
        • Nigel Musk och Åsa Wedin
        • 10
          Flerspråkighet: definitioner och begrepp
        • 12
          Teoretiska ramar
        • 15
          Flerspråkighet i Sverige
        • 17
          Antologins disposition
        • 20
          Litteraturförteckning
  • DEL 1 FLERSPRÅKIGHET, ETNICITET OCH IDENTITET
    • 23
      KAPITEL 2 Flerspråkighet, enspråkighet och etnisk identitet
        • Kamilla György-Ullholm
        • 24
          Varför kategoriserar vi
        • 25
          Etnicitet som forskningsområde
        • 26
          Etniska grupper: en form av social organisation
        • 29
          Att ses som avvikande – grunden för identitetsarbetet
        • 31
          Forskning om språk och etnicitet
        • 34
          Att vara flerspråkig i dagens Sverige – några exempel
        • 49
          Slutord
        • 52
          Litteraturförteckning
    • 55
      KAPITEL 3 Identitet som dynamisk process: exemplet tvåspråkiga ungdomar i Wales
        • Nigel Musk
        • 55
          Identitet som dynamisk process
        • 58
          Bakgrund till exemplet Wales
        • 62
          Identitetshandlingar i tvåspråkiga elevers samtal
        • 72
          Lärdomar från exemplet Wales för den flerspråkiga skolan
        • 75
          Transkriptionsnyckel
        • 76
          Litteraturförteckning
    • 79
      KAPITEL 4 Språk som ingång till gemenskap
        • Josefina Eliaso Magnusson
        • 80
          Identitet, etnicitet och språk
        • 82
          Bakgrund
        • 83
          Sökandet efter identitet
        • 91
          Avslutning
        • 92
          Litteraturförteckning
  • DEL 2 FLERSPRÅKIGHET, IDEOLOGI OCH MAKT
    • 97
      KAPITEL 5 Identitetsförhandlingar i det flerspråkiga klassrummet: om ungdomsspråk, makt och diskurs
        • Marie Werndin
        • 97
          Introduktion
        • 99
          Inledande översikt
        • 102
          Ungdomsspråk och skola i en senmodern tid
        • 104
          Poststrukturalistisk teori
        • 105
          Diskurser
        • 112
          Identiteter
        • 115
          Makt
        • 119
          Avlutande diskussion
        • 120
          Implikationer
        • 121
          Transkriptionsnyckel
        • 122
          Litteraturförteckning
    • 127
      KAPITEL 6 Makt- och identitetsrelaterade funktioner i kodväxling
        • Carla Jonsson
        • 127
          Kodväxling
        • 129
          Varför kodväxlar man
    • 130
      Kodväxling i litteratur
        • 133
          Språkliga ideologier och makt
        • 137
          Exempel på makt- och identitetsrelaterade funktioner i kodväxling
        • 143
          Sammanfattande kommentar
        • 144
          Litteraturförteckning
    • 149
      KAPITEL 7 Förbjudet språk: nedsättande ord i språkdebatt och klassrumssamtal
        • Rickard Jonsson
        • 149
          Inledning
        • 151
          Kultursidornas oro för sexistisk förortsslang
        • 155
          Kritik mot moraliserandet av ungas språk
        • 157
          Användningen av etniskt nedsättande namn
        • 162
          Användningen av sexistiskt språk
        • 165
          Diskussion
        • 168
          Litteraturförteckning
  • DEL 3 FLERSPRÅKIGHET, MÅNGFALD OCH LÄRANDE
    • 173
      KAPITEL 8 Att läsa och skriva på sitt andraspråk
        • Åsa Wedin
        • 174
          Skrift får allt större betydelse i samhället
        • 176
          En vidgad syn på läsande och skrivande
        • 178
          Multimodala texter
        • 179
          Tidig skriftspråksutveckling
        • 179
          Språkliga kunskaper och erfarenheter
        • 181
          Kunskapssyn
        • 183
          Erfarenheter vad gäller lärande
        • 184
          Flerspråkiga elevers skriftspråksutveckling
        • 186
          Pedagogiska konsekvenser
        • 189
          Litteraturförteckning
    • 193
      KAPITEL 9 Flerspråkighet och multimodalitet som lärandepotential
        • Anders Björkvall & Charlotte Engblom
        • 193
          En mångfasetterad litteracitet
        • 195
          Perspektiv på texthantering och lärande
        • 198
          Texthantering i olika miljöer
        • 200
          Sandra och Firat
        • 205
          Enspråkig och monomodal norm
        • 209
          En gränsöverskridande syn på lärande
        • 211
          Litteraturförteckning
    • 215
      KAPITEL 10 Tvåspråkig matematikundervisning – nya organisationsformer och undervisningsmetoder i matematikklassrummet
        • Eva Norén och Sara Ramsfeldt
        • 217
          Matematik – en mänsklig konstruktion
        • 219
          Inkluderande matematikundervisning
        • 221
          Projektet – Matematik på modersmål
        • 224
          Utvärdering av projektet
        • 225
          Tvåspråkig matematikundervisning – matematik på modersmål
        • 237
          Avslutning
        • 240
          Litteraturförteckning
    • 245
      KAPITEL 11 Läxor om kulturell mångfald i flerspråkiga och enspråkiga klassrum
        • Max Strandberg
        • 246
          Skolans uppgift är att förbereda eleverna för kulturell mångfald
        • 247
          Erkännande av kulturellt kapital
        • 248
          Mentorsläxor
        • 249
          Läxprojektet
        • 256
          Variation och kritiska aspekter
        • 260
          Falkbergsskolan – en annan mångfald
        • 263
          Sammanfattning och reflektioner
        • 264
          Litteraturförteckning
    • 267
      Författarpresentationer
    • 271
      Register

Information

Redaktörer:
Åsa Wedin Nigel Musk
Författare:
Max Strandberg Carla Jonsson Kamilla György-Ullholm Marie Werndin Eva Norén Anders Björkvall Sara Ramsfeldt Josefina Eliaso Magnusson Charlotte Engblom Rickard Jonsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144059860
Utgivningsår:
2010
Artikelnummer:
33711-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
275

Författare

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

Nigel Musk

Nigel Musk är biträdande professor i engelska på Institutionen för kultur och samhälle vid Linköpings universitet. Han forskar om hur vi lär oss ...

Max Strandberg

Max Strandberg är doktorand i didaktik med inriktning mot bedömning på Institutionen för didaktik och pedagogisk arbete vid Stockholms Universitet....

Carla Jonsson

Carla Jonsson, fi l.dr i engelska, är universitetslektor på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling vid...

Kamilla György-Ullholm

Kamilla György-Ullholm är språkvetare, lärare och doktorand, verksam på Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet. Hennes fors...

Marie Werndin

Marie Werndin, fi l.mag., är doktorand på Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Werndin studerar ungdomsspråk i fl erspråkig...

Eva Norén

Eva Norén är docent i matematikämnets didaktik och har många års erfarenhet som lärarutbildare och som lärare i grundskolans tidiga år. Hon dispute...

Anders Björkvall

Anders Björkvall är professor i svenska vid Örebro universitet och har lång erfarenhet av att forska och undervisa om texter, genrer och diskurser ...

Sara Ramsfeldt

Sara Ramsfeldt är redaktör för läromedel i matematik och naturvetenskap. Hon har tidigare undervisat i ämnena på grundskolans senare del. Som lärar...

Josefina Eliaso Magnusson

Josefi na Eliaso Magnusson är doktorand och forskningsassistent på Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet. Hennes forskning...

Charlotte Engblom

Charlotte Engblom är lektor i svenska språket på Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap vid Högskolan i Gävle. Hon skrev sin avhandling ...

Rickard Jonsson

Rickard Jonsson är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Hans forskningsintresse rör maskulinitet, sexualitet, etnicit...

 ;