Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ledarskapsmetaforer

Att förstå ledarskap i verkligheten
Skickas följande arbetsdag

Vi lever i ett samhälle som är besatt av ledarskap och vi tror att i stort sett alla sociala eller ekonomiska problem går att åtgärda eller lösa genom bättre ledarskap. Detta engagemang i ledarskap åtföljs ibland av hjältedyrkan, önsketänkande och missriktade förhoppningar. För att mer allsidigt förstå ledarskap och stimulera en mer realistisk praktik diskuterar författarna sex metaforer för ledare: trädgårdsmästaren, kompisen, helgonet, cyborgen, befälhavaren och översittaren. Metaforerna ha...

Vi lever i ett samhälle som är besatt av ledarskap och vi tror att i stort sett alla sociala eller ekonomiska problem går att åtgärda eller lösa genom bättre ledarskap. Detta engagemang i ledarskap åtföljs ibland av hjältedyrkan, önsketänkande och missriktade förhoppningar. För att mer allsidigt förstå ledarskap och stimulera en mer realistisk praktik diskuterar författarna sex metaforer för ledare: trädgårdsmästaren, kompisen, helgonet, cyborgen, befälhavaren och översittaren. Metaforerna har sin grund i en rad djupstudier av chefer som försöker utöva ledarskap, och erbjuder oväntade insikter i hur ledarskap fungerar och inte fungerar. Boken belyser mångskiftande – ofta motsägelsefulla och ibland mörkare – sidor av ledarskap. Genom att kritiskt reflektera över dagens managementmättade ledarskapslitteratur presenterar Ledarskapsmetaforer ett upplysande och uppfriskande sätt att förstå ett viktigt ämne. Boken riktar sig lika mycket till studenter och forskare som till den tänkande chefen.

Information

Redaktörer:
Mats Alvesson André Lian Spicer
Kapitelförfattare:
Martin Blom Gail Fairhurst Tony Huzzard Dan Kärreman Sara Louise Muhr Sverre Spoelstra Stefan Sveningsson
Översättare:
Per Larson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144070162
Utgivningsår:
2012
Artikelnummer:
34144-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
288

Författare

Mats Alvesson

Mats Alvesson är organisations- och ledningsforskare och professor vid Lunds universitet och arbetar även vid University of Queensland, Australien,...

André Lian Spicer

André Spicer är professor i organisationsbeteende vid Cass Business School i London. Han är också gästforskare vid Lunds universitet. Hans forsknin...

Martin Blom

Martin Blom är docent i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hans forskning kretsar huvudsakligen kring bolagsstyrning, strateg...

Tony Huzzard

Tony Huzzard har en doktorsexamen i företagsekonomi från Umeå universitet och är professor i Organisation vid Företagsekonomiska institutionen, Lun...

Dan Kärreman

Dan Kärreman is a Professor in Management and Organization Studies at Copenhagen Business School. He is also affiliated to the Lumos group at Lund ...

Stefan Sveningsson

Stefan Sveningsson är professor i företagsekonomi vid Lunds universitet. Hans forskning är inriktad på chefsarbete, ledarskap samt strategisk och o...

 ;