Konsumtion
Ekonomi, samhälle och etik
Vill du veta mer?
Information
ISBN:
9789144115641Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
39408-01Upplaga:
FörstaSidantal:
378Det verkar som att du besöker studentlitteratur.se via en enhet utanför Sverige. Vi erbjuder inte leveranser utanför Sverige. För att kunna slutföra ett köp måste leveransadressen vara i Sverige. Läs mer
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för högstadiet.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för Gy och Vux.
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Hitta alltVår kurslitteratur bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och målgruppsanpassade pedagogiska upplägg. Den tas fram i nära samverkan med företrädare för universitet och högskola och skrivs av välmeriterade författare.
Hitta alltHär hittar du litteratur, utbildningar och digitala informationstjänster för din kompetensutveckling. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt.
Hitta alltHär hittar du som student kurslitteratur, tips och inspiration om våra böcker och produkter.
Hitta alltVåra författare är vår viktigaste resurs. Bland dessa hittar du forskare, undervisande lärare och experter inom en rad ämnen. Kanske vill du bli en av dem?
Hitta alltPriserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Ekonomi, samhälle och etik
inkl. moms
Exkl. moms: 340 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 340 kr
Varje år konsumerar var och en av oss varor och tjänster för hundratusentals kronor – ibland sägs det att vi lever i ett konsumtionssamhälle. Varför konsumerar vi så mycket? Är det bra eller dåligt? Och vad menar vi egentligen när vi pratar om konsumtion? Konsumtion är en tvärvetenskaplig introduktion till de klassiska konsumtionsteorierna, både från nationalekonomin och från beteendevetenskaperna. Utifrån dessa teorier beskrivs och problematiseras konsumtion med ett tydligt etiskt perspekt...
Läs merVarje år konsumerar var och en av oss varor och tjänster för hundratusentals kronor – ibland sägs det att vi lever i ett konsumtionssamhälle. Varför konsumerar vi så mycket? Är det bra eller dåligt? Och vad menar vi egentligen när vi pratar om konsumtion? Konsumtion är en tvärvetenskaplig introduktion till de klassiska konsumtionsteorierna, både från nationalekonomin och från beteendevetenskaperna. Utifrån dessa teorier beskrivs och problematiseras konsumtion med ett tydligt etiskt perspektiv och ger därmed en nyanserad och på många sätt ny bild av konsumtion som fenomen. Genom att använda sig av flera perspektiv ger boken läsaren förståelse för varför konsumtion är kontroversiellt – det som är sanning från ett perspektiv är i det närmaste en myt från ett annat perspektiv. Dagens konsumtion beskrivs ofta som ohållbar. Samtidigt framhålls det att växande konsumtion är det bästa som kan hända ett samhälle. Frågan om vilken konsumtion som är bra eller dålig – hållbar eller ohållbar – är viktig, men inte heller här finns ett enhetligt svar. Författaren försöker inte svara på vad som är rätt eller fel, men presenterar flera olika etiska perspektiv på konsumtion och visar hur de hänger ihop med de klassiska konsumtionsvetenskaperna. Konsumtion är en introducerande bok, alla perspektiv och teorier presenteras från grunden, och det krävs inga förkunskaper. Boken är avsedd att användas på universitets- och högskolekurser, såväl på lärarutbildningar och ingenjörsutbildningar som inom samhällsvetenskaperna, där konsumtion, etik och hållbarhet diskuteras.
StängFörfattare:
Andreas HåkanssonISBN:
9789144115641Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
39408-01Upplaga:
FörstaSidantal:
378För att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.