Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Särskild begåvning i praktik och forskning

Skickas följande arbetsdag

Antologin Särskild begåvning i praktik och forskning är den första i sitt slag i Sverige där röster från både forskning och praktik vävs ihop. Själva begreppet särskild begåvning, dess innebörd och identifieringsmetoder problematiseras. Ett flertal förslag på undervisningsanpassningar ges utifrån flera olika stadier och ämnesprinciper, förankrade i både forskning och praktik. Utmanande undervisning, differentiering, accelerering och berikning är några av de begrepp som återkommer. Förutom exe...

Antologin Särskild begåvning i praktik och forskning är den första i sitt slag i Sverige där röster från både forskning och praktik vävs ihop. Själva begreppet särskild begåvning, dess innebörd och identifieringsmetoder problematiseras. Ett flertal förslag på undervisningsanpassningar ges utifrån flera olika stadier och ämnesprinciper, förankrade i både forskning och praktik. Utmanande undervisning, differentiering, accelerering och berikning är några av de begrepp som återkommer. Förutom exempel från en svensk kontext har författarna även delat med sig av sina erfarenheter från Australien, Nya Zeeland och Norge samt från International Baccalaureate. Begreppet ”särskild begåvning” har länge varit känt på den svenska utbildningsarenan, men barn, ungdomar och vuxna har trots detta vittnat om att de blivit osynliggjorda och lämnats utan stöd att nå längre i sitt tänkande och lärande. Förståelsen för behovet av en anpassad undervisning för att möta dessa elever har på senare tid ökat, men det råder fortfarande en osäkerhet inom området som denna bok bemöter på ett förtjänstfullt sätt. Antologin riktar sig till praktiserande lärare, lärarstudenter och skolledare inom hela spannet av vårt utbildningssystem.

Författare 11

Ett personligt förord 15

Inledning 21

 

       1  Begreppet särskild begåvning 25

Caroline Sims

Flera begrepp med många betydelser 25

Vad är särskild begåvning inte? 30

Att identifiera särskild begåvning  32

Att accelerera och berika 36

Referenser 40

 

       2  Förutsättningar för ett gott bemötande och en bättre lärmiljö 43

– en skolpsykologisk reflektion

Paulina Rodriguez Milovic

Individen i kollektivet 44

Intellektuella vinster och sociala kostnader 48

Den begåvade elevens första möte med skolan 53

Strategier och framgångsfaktorer 55

Begåvad – för vems skull? 62

Referenser 66

 

       3  I wish I had known that before 69

– att våga utmana och bli utmanad

Susanne Svensson

Vad är utmanande undervisning och hur blir undervisningen utmanande? 70

Att kartlägga och planera särskilt begåvade elevers lärande och utveckling  72

Utmaning på rätt nivå 75

Samarbete och samplanering 78

Kognitiva konflikter i klassrummet 80

Kooperativt lärande 84

Utmaningsgrupp i svenska 86

Höja utmaningsnivån för alla elever? 89

Referenser 91

 

       4  Differentierad undervisning som inkluderar elever med särskild begåvning 93

Elisabet Mellroth

Inkluderande undervisning 95

Differentiering 100

Det högre tänkandet 104

Att börja på en komplex nivå 107

Ett exempel på hur man differentierar innehåll och lärmiljö på gymnasiet 109

Betyg, att få lära sig eller både och? 111

Avslutning 114

Referenser 116

 

       5  Bright SPARKS 121

– att tända gnistor i svensk förskola

Valerie Margrain

Begåvning hos yngre barn: teori, forskning och erfarenhet 122

Begåvningsegenskaper i de yngre åldrarna  124

Sociala och emotionella behov  126

Utbildning för begåvade barn i svenska förskolor  127

Allmänna undervisningsstrategier i förskolan som främjande för begåvade barn  130

Speciella undervisningsstrategier som främjande för begåvade förskolebarn 130

Praktikgemenskaper 133

Sammanfattning 134

Referenser 138

Appendix: Begåvningsegenskaper i tidiga år  141

 

       6  Den frågedrivna dialogen, kritiskt tänkande och den särskilt begåvade eleven 145

Lektioner från IB Theory of Knowledge

Ric Sims

Kort om Theory of Knowledge 146

Dialog 1: Kunskap och teknologi  148

Den frågedrivna dialogen som metod 149

Lärarens roll 153

Att tänka vidare 156

Dialog 2: Att förstå vetenskaplig metod genom Mastermind 159

Simuleringar och den frågedrivna dialogen  168

Möjligheter för den särskilt begåvade 170

Avslutning  173

Frågedriven dialog: tips till läraren 175

Referenser 176

 

       7  Särskild begåvning med fokus på elever med intresse för praktiskt arbete  177

Urban Söderberg

Reflektion kring begreppet ”praktiker” 178

Föräldrars berättelser  182

Hur kan vi hjälpa särskilt begåvade elever på yrkesprogram? 187

Referenser 192

 

       8  Barn med stor inlärnings­potential i det norska skolsystemet 193

Ella Cosmovici Idsøe

Politisk bakgrund och nya initiativ  194

Nationella talangcentra 197

Stöd i policy 199

Definition och identifiering av barn med stor inlärningspotential 200

Resurstilldelning för elever med stor inlärningspotential 206

En väg framåt 206

Sammanfattning 207

Referenser 208

 

       9 Hur tar vi hand om begåvade elever i matematikklassrummet? 213

Attila Szabo

Vad är matematisk begåvning? 214

Matematisk kreativitet i ett begåvningsperspektiv 217

Pedagogiska och organisatoriska åtgärder 219

Differentierad undervisning i det ordinarie klassrummet 220

Acceleration i form av studier i högre årskurser 222

Undervisning i särskilda grupper utanför det ordinarie klassrummet 223

Begåvade elevers attityder till olika arbetssätt 225

Utmaningar i undervisningen av särskilt begåvade elever i matematik 226

Vilka metoder lämpar sig bäst i praktiken?  228

Sammanfattning 230

Referenser 231

 

        10 Att stimulera och utmana genom kreativt skrivande 235

Caroline Sims

Hur kommer verbal begåvning till uttryck? 236

Balansen mellan att berömma och bedöma 240

Hur utmanar vi kreativitet i undervisningen? 242

Exemplet Svenska C 246

Några avslutande ord på vägen 250

Referenser  252

Register 255

Information

Redaktörer:
Caroline Sims
Kapitelförfattare:
Ella Cosmovici Idsøe Valerie Margrain Elisabet Mellroth Paulina Rodriguez Milovic Ric Sims Susanne Lindvall Attila Szabo Urban Söderberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144135670
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
40682-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
259

Författare

Ella Cosmovici Idsøe

Ella Cosmovici Idsøe är professor i pedagogisk psykologi vid Naturfag-senteret vid Universitetet i Oslo. Hon har under många år arbetat vid Nasjona...

Caroline Sims

Caroline Sims disputerade 2023 i pedagogik med en avhandling inriktad på särskild begåvning. Hon har 15 års erfarenhet av arbete som gymnasielärare...

Valerie Margrain

Valerie Margrain är sedan september 2018 professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hon växte upp på Nya Zeeland och har tidigare va...

Elisabet Mellroth

Elisabet Mellroth är filosofie doktor och lektor vid Gymnasieförvaltningen i Karlstads kommun, affilierad forskare vid Institutionen för matematik ...

Paulina Rodriguez Milovic

Paulina Rodriguez Milovic är legitimerad psykolog och har under många års tid arbetat direkt och indirekt med särskilt begåvade elever och deras fa...

Ric Sims

Ric Sims har under sina 30 år som lärare undervisat flera olika ämnen inom ramen för International Baccalaureate, däribland Theory of Knowledge, fi...

Susanne Lindvall

Susanne Svensson är lärare i svenska och svenska som andraspråk och arbetar på Carlssons Skola i Stockholm. De senaste två åren har hon inom ramen ...

Attila Szabo

Attila Szabo är filosofie doktor och lektor vid Utbildningsförvaltningen, Stockholms stad, affilierad forskare vid Institutionen för matematikämnet...

Urban Söderberg

Urban Söderberg är legitimerad yrkeslärare på bygg- och anläggningsprogrammet och förstelärare med fokus på utveckling av Arbetsplatsförlagt lärand...

 ;