Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Aktionsforskning i praktiken

- förskola och skola på vetenskaplig grund
Skickas följande arbetsdag

Aktionsforskning i praktiken

- förskola och skola på vetenskaplig grund

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Aktionsforskning är ett återkommande begrepp när man talar om att utveckla en verksamhet såväl inom näringsliv som förskola och skola. Det kan beskrivas som en idé som utgår från de frågor man själv ställer sig i praktiken. Aktionsforskning innebär att utveckla fördjupad förståelse och att förändra verksamheten men också om att skaffa sig kunskap om hur denna förändring går till och vad som sker under arbetets gång. Centrala moment blir att som praktiker ställa frågor till praktiken, iscensät...

Aktionsforskning är ett återkommande begrepp när man talar om att utveckla en verksamhet såväl inom näringsliv som förskola och skola. Det kan beskrivas som en idé som utgår från de frågor man själv ställer sig i praktiken. Aktionsforskning innebär att utveckla fördjupad förståelse och att förändra verksamheten men också om att skaffa sig kunskap om hur denna förändring går till och vad som sker under arbetets gång. Centrala moment blir att som praktiker ställa frågor till praktiken, iscensätta en handling, följa processen och reflektera över vad som sker. Det blir alltså en relation mellan handlandet och förståelsen. I reflektion, dialog och kommunikation med andra relateras den beprövade erfarenheten till en vetenskaplig grund. Denna upplaga är reviderad. De olika kapitlen beskriver verksamhet som bedrivits i förskola, grundskola och gymnasium. Aktionsforskning i praktiken vänder sig särskilt väl till studenter i lärarutbildning, lärare i kompetensutveckling, skolledare i olika verksamheter och studenter i masterprogram.

Information

Redaktörer:
Karin Rönnerman
Kapitelförfattare:
Åsa Söderström Inger Björneloo Lena Folkesson Kerstin Bergström Jan Nylund Anette Olin Almqvist Eva Nyberg Ann-Christine Wennergren Malin Ek Ann-Charlotte Lindgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144078700
Utgivningsår:
2004
Revisionsår:
2012
Artikelnummer:
31644-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
230

Författare

Åsa Söderström

Åsa Söderström är lektor i pedagogik vid Karlstads universitet. Hon bedriver forskning med inriktning mot skolutveckling samt frågor som rör skolor...

Karin Rönnerman

Karin Rönnerman är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Forskningsintressen ...

Inger Björneloo

Inger Björneloo är universitetslektor vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet.

Lena Folkesson

Lena Folkesson har mångårig erfarenhet som lärare i grundskolan och som adjunkt och senare lektor vid Göteborgs universitet, vid Institutionen för ...

Kerstin Bergström

Kerstin Bergström är kostekonom och licentiat i hushållsvetenskap. Hon har arbetserfarenhet som kostchef inom offentlig måltidsservice och forskar ...

Jan Nylund

Jan Nylund har sina pedagogiska rötter inom folkbildningen och allmändidaktiken. Han har arbetat som lärare och rektor samt rektorsutbildare och ut...

Anette Olin Almqvist

Anette Olin Almqvist, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Eva Nyberg

Eva Nyberg är lektor i ämnesdidaktik vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession på Göteborgs universitet. Hon undervisar i ämnesdidak...

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...

Malin Ek

Malin Ek är grundskollärare i matematik och naturvetenskap och arbetar med åk 4–6 på Eklandaskolan i Mölndal. Hon har arbetat som lärare sedan läså...

Ann-Charlotte Lindgren

Ann-Charlotte Lindgren är fil.lic. i specialpedagogik och universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs unive...

Christine Edwards-Groves

Christine Edwards-Groves är universitetslektor vid Charles Sturt University, Australien. Hennes forskningsintresse berör två fält inom pedagogik, u...

 ;

Aktionsforskning är ett återkommande begrepp när man talar om att utveckla en verksamhet såväl inom näringsliv som förskola och skola. Det kan beskrivas som en idé som utgår från de frågor man själv ställer sig i praktiken. Aktionsforskning innebär att utveckla fördjupad förståelse och att förändra verksamheten men också om att skaffa sig kunskap om hur denna förändring går till och vad som sker under arbetets gång. Centrala moment blir att som praktiker ställa frågor till praktiken, iscensät...

Aktionsforskning är ett återkommande begrepp när man talar om att utveckla en verksamhet såväl inom näringsliv som förskola och skola. Det kan beskrivas som en idé som utgår från de frågor man själv ställer sig i praktiken. Aktionsforskning innebär att utveckla fördjupad förståelse och att förändra verksamheten men också om att skaffa sig kunskap om hur denna förändring går till och vad som sker under arbetets gång. Centrala moment blir att som praktiker ställa frågor till praktiken, iscensätta en handling, följa processen och reflektera över vad som sker. Det blir alltså en relation mellan handlandet och förståelsen. I reflektion, dialog och kommunikation med andra relateras den beprövade erfarenheten till en vetenskaplig grund. Denna upplaga är reviderad. De olika kapitlen beskriver verksamhet som bedrivits i förskola, grundskola och gymnasium. Aktionsforskning i praktiken vänder sig särskilt väl till studenter i lärarutbildning, lärare i kompetensutveckling, skolledare i olika verksamheter och studenter i masterprogram.

Information

Redaktörer:
Karin Rönnerman
Kapitelförfattare:
Inger Björneloo Lena Folkesson Kerstin Bergström Åsa Söderström Jan Nylund Anette Olin Almqvist Eva Nyberg Ann-Christine Wennergren Malin Ek Ann-Charlotte Lindgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173061
Utgivningsår:
2004
Revisionsår:
2012
Artikelnummer:
31644-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Karin Rönnerman

Karin Rönnerman är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Forskningsintressen ...

Inger Björneloo

Inger Björneloo är universitetslektor vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet.

Lena Folkesson

Lena Folkesson har mångårig erfarenhet som lärare i grundskolan och som adjunkt och senare lektor vid Göteborgs universitet, vid Institutionen för ...

Kerstin Bergström

Kerstin Bergström är kostekonom och licentiat i hushållsvetenskap. Hon har arbetserfarenhet som kostchef inom offentlig måltidsservice och forskar ...

Åsa Söderström

Åsa Söderström är lektor i pedagogik vid Karlstads universitet. Hon bedriver forskning med inriktning mot skolutveckling samt frågor som rör skolor...

Jan Nylund

Jan Nylund har sina pedagogiska rötter inom folkbildningen och allmändidaktiken. Han har arbetat som lärare och rektor samt rektorsutbildare och ut...

Anette Olin Almqvist

Anette Olin Almqvist, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Eva Nyberg

Eva Nyberg är lektor i ämnesdidaktik vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession på Göteborgs universitet. Hon undervisar i ämnesdidak...

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...

Malin Ek

Malin Ek är grundskollärare i matematik och naturvetenskap och arbetar med åk 4–6 på Eklandaskolan i Mölndal. Hon har arbetat som lärare sedan läså...

Ann-Charlotte Lindgren

Ann-Charlotte Lindgren är fil.lic. i specialpedagogik och universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs unive...

Christine Edwards-Groves

Christine Edwards-Groves är universitetslektor vid Charles Sturt University, Australien. Hennes forskningsintresse berör två fält inom pedagogik, u...

 ;