Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handledning i pedagogiskt arbete

Skickas följande arbetsdag

Handledning i pedagogiska sammanhang har under senare år blivit en allt vanligare företeelse. Området är mångfasetterat och omspänner såväl handledning av elever, studenter och lärlingar i undervisning, utbildning och praktik som handledning av yrkesaktiva lärare i samtliga skolformer. För första gången samlas 21 av de främsta nordiska forskarna inom handledningsområdet i en gemensam antologi. Bidragen representerar olika sätt att uppfatta handledningsbegreppet och står för olika teoretiska a...

Handledning i pedagogiska sammanhang har under senare år blivit en allt vanligare företeelse. Området är mångfasetterat och omspänner såväl handledning av elever, studenter och lärlingar i undervisning, utbildning och praktik som handledning av yrkesaktiva lärare i samtliga skolformer. För första gången samlas 21 av de främsta nordiska forskarna inom handledningsområdet i en gemensam antologi. Bidragen representerar olika sätt att uppfatta handledningsbegreppet och står för olika teoretiska antaganden och utgångspunkter. De beskriver handledning som involverar olika typer av handledare, till exempel specialpedagoger, akademiker från universitet och högskola samt externa handledarkonsulter. Olikheterna utgör bokens intellektuella styrka och utmaning. De olika kapitlen inspirerar var för sig och tillsammans till fortsatt dialog om handledningens möjligheter och gränser. Boken vänder sig till studenter, lärare och forskare med pedagogik och pedagogiskt arbete i fokus. Den vänder sig dessutom till alla som arbetar med handledning inom skola, utbildning och yrkesverksamhet.

Författare

Karin Åberg

Karin Åberg, lektor i pedagogik och verksam som forskare, handledare och handledarutbildare vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping...

Tomas Kroksmark

Tomas Kroksmark, legitimerad lärare och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Han har tidigare va...

Sven Persson

Sven Persson är senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har skrivit flera forskningsöversikter om förskolan, dess likvärdighet och ...

Johan Näslund

Johan Näslund är universitetslektor vid Linköpings universitet samt verksam som konsult och handledare för yrkesverksamma hjälpare. Johans kunskaps...

Anders Persson

Anders Persson är professor i utbildningsvetenskap respektive sociologi vid Lunds universitet, har lång erfarenhet som forskare och universitetslär...

Gunnar Handal

Gunnar Handal är professor och verksam vid Pedagogisk forskningsinstitutt vid Universitetet i Oslo.

Karin Rönnerman

Karin Rönnerman är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Forskningsintressen ...

Peter Emsheimer

Peter Emsheimer är lektor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm med särskild inriktning på handledning och utveckling av lärarutbildning.

Elisabet Jernström

Elisabet Jernström är fil.dr i lärande, och har tidigare varit anställd vid Umeå universitet samt Luleå tekniska universitet. Hon arbetar numera so...

Ann Ahlberg

Ann Ahlberg är professor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet och vid Högskolan i Jönköping. Hon har varit verksam som lärare och specialpe...

Christer Brusling

Christer Brusling är professor emeritus i pedagogik vid Høgskolen i Oslo, Senter for profesjonsstudier. Hans forskning handlar i huvudsak om läraru...

Steinar Kvale

Steinar Kvale var professor i pedagogisk psykologi och föreståndare för Center for kvalitativ metodeudvikling vid Aarhus Universitet samt biträdand...

Liv Gjems

Liv Gjems är verksam vid avdelningen för lärarutbildning vid Høgskolen i Vestfold, Norge. Hon har lång erfarenhet av handledning av grupper inom sk...

Jitka Lindén

Jitka Lindén är professor emerita i psykologi och legitimerad psykolog. Hon tillhör pionjärerna när det gäller studier av forskarhandledning.

Edward Pajak

Edward F Pajak är professor i professionell utveckling för lärare vid John Hopkins universitetet i Baltimore, USA. Han är internationell expert ino...

Liv Sundli

Liv Sundli är första amanuensis i pedagogik vid Høgskolen i Oslo. Hon har lång erfarenhet som lärare och övningslärare i grundskolan, och som pedag...

Kaare Skagen

Kaare Skagen är professor i grundskolepedagogik vid Høgskolen i Oslo. Han är filosofie doktor i pedagogisk handledning. Skagen har skrivit en rad b...

Karin Alnervik

Karin Alnervik, universitetslektor, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping

Kerstin Bladini

Kerstin Bladini är fil.dr i pedagogik samt utbildad förskollärare och special­pedagog. Hon arbetar som lektor vid institutionen för pedagogiska stu...

Kari Søndenå

Kari Søndenå är fil.dr och förstaamanuensis i pedagogikk vid Universitetet i Stavanger. Hon är professor II vid Høgskolen i Tromsø. Søndenå är utbi...

Anna-Lena Östern

Anna-Lena Østern är professor i dramapedagogik vid Jyväskylä universitet i Finland. Hennes forskningsområden är didaktik, läroplansteori och konstn...

 ;