
Handledning i pedagogiskt arbete
511 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 482 kr
511 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 482 kr
Handledning i pedagogiska sammanhang har under senare år blivit en allt vanligare företeelse. Området är mångfasetterat och omspänner såväl handledning av elever, studenter och lärlingar i undervisning, utbildning och praktik som handledning av yrkesaktiva lärare i samtliga skolformer. För första gången samlas 21 av de främsta nordiska forskarna inom handledningsområdet i en gemensam antologi. Bidragen representerar olika sätt att uppfatta handledningsbegreppet och står för olika teoretiska a...
Handledning i pedagogiska sammanhang har under senare år blivit en allt vanligare företeelse. Området är mångfasetterat och omspänner såväl handledning av elever, studenter och lärlingar i undervisning, utbildning och praktik som handledning av yrkesaktiva lärare i samtliga skolformer. För första gången samlas 21 av de främsta nordiska forskarna inom handledningsområdet i en gemensam antologi. Bidragen representerar olika sätt att uppfatta handledningsbegreppet och står för olika teoretiska antaganden och utgångspunkter. De beskriver handledning som involverar olika typer av handledare, till exempel specialpedagoger, akademiker från universitet och högskola samt externa handledarkonsulter. Olikheterna utgör bokens intellektuella styrka och utmaning. De olika kapitlen inspirerar var för sig och tillsammans till fortsatt dialog om handledningens möjligheter och gränser. Boken vänder sig till studenter, lärare och forskare med pedagogik och pedagogiskt arbete i fokus. Den vänder sig dessutom till alla som arbetar med handledning inom skola, utbildning och yrkesverksamhet.
Information
- Redaktörer:
- Karin Åberg Tomas Kroksmark
- Författare:
- Sven Persson Johan Näslund Anders Persson Gunnar Handal Karin Rönnerman Peter Emsheimer Elisabet Jernström Ann Ahlberg Christer Brusling Steinar Kvale
- Översättare:
- Gunnar Sandin
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144021911
- Utgivningsår:
- 2007
- Artikelnummer:
- 32727-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 464
Författare
Karin Åberg
Karin Åberg, lektor i pedagogik och verksam som forskare, handledare och handledarutbildare vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping...
Tomas Kroksmark
Tomas Kroksmark, legitimerad lärare och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Han har tidigare va...
Sven Persson
Sven Persson är senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har skrivit flera forskningsöversikter om förskolan, dess likvärdighet och ...
Johan Näslund
Johan Näslund är universitetslektor vid Linköpings universitet samt verksam som konsult och handledare för yrkesverksamma hjälpare. Johans kunskaps...
Anders Persson
Anders Persson är professor i utbildningsvetenskap respektive sociologi vid Lunds universitet, har lång erfarenhet som forskare och universitetslär...
Gunnar Handal
Gunnar Handal är professor och verksam vid Pedagogisk forskningsinstitutt vid Universitetet i Oslo.
Karin Rönnerman
Karin Rönnerman är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Forskningsintressen ...
Peter Emsheimer
Peter Emsheimer är lektor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm med särskild inriktning på handledning och utveckling av lärarutbildning.
Elisabet Jernström
Elisabet Jernström är fil.dr i lärande, och har tidigare varit anställd vid Umeå universitet samt Luleå tekniska universitet. Hon arbetar numera so...
Ann Ahlberg
Ann Ahlberg är professor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet och vid Högskolan i Jönköping. Hon har varit verksam som lärare och specialpe...
Christer Brusling
Christer Brusling är professor emeritus i pedagogik vid Høgskolen i Oslo, Senter for profesjonsstudier. Hans forskning handlar i huvudsak om läraru...
Steinar Kvale
Steinar Kvale var professor i pedagogisk psykologi och föreståndare för Center for kvalitativ metodeudvikling vid Aarhus Universitet samt biträdand...
Liv Gjems
Liv Gjems är verksam vid avdelningen för lärarutbildning vid Høgskolen i Vestfold, Norge. Hon har lång erfarenhet av handledning av grupper inom sk...
Jitka Lindén
Jitka Lindén är professor emerita i psykologi och legitimerad psykolog. Hon tillhör pionjärerna när det gäller studier av forskarhandledning.
Edward Pajak
Edward F Pajak är professor i professionell utveckling för lärare vid John Hopkins universitetet i Baltimore, USA. Han är internationell expert ino...
Liv Sundli
Liv Sundli är första amanuensis i pedagogik vid Høgskolen i Oslo. Hon har lång erfarenhet som lärare och övningslärare i grundskolan, och som pedag...
Kaare Skagen
Kaare Skagen är professor i grundskolepedagogik vid Høgskolen i Oslo. Han är filosofie doktor i pedagogisk handledning. Skagen har skrivit en rad b...
Karin Alnervik
Karin Alnervik, universitetslektor, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping
Kerstin Bladini
Kerstin Bladini är fil.dr i pedagogik samt utbildad förskollärare och specialpedagog. Hon arbetar som lektor vid institutionen för pedagogiska stu...
Kari Søndenå
Kari Søndenå är fil.dr och förstaamanuensis i pedagogikk vid Universitetet i Stavanger. Hon är professor II vid Høgskolen i Tromsø. Søndenå är utbi...
Anna-Lena Östern
Anna-Lena Østern är professor i dramapedagogik vid Jyväskylä universitet i Finland. Hennes forskningsområden är didaktik, läroplansteori och konstn...
Förlagskontakt
