Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Fritidspedagogik med barnperspektiv

Skickas följande arbetsdag

Hur lever välfärdssamhällets barn sina liv i både hem och skola? Vad använder barnen fritidshemmen till och vad gör de när de är där? Och vilken roll spelar andra barn för barns fritidsliv? Boken tar upp dessa och en rad andra centrala frågor för en modern fritidspedagogik. Att göra barns röster hörda och ge barns egna perspektiv på verksamheten i fritidshemmet är centralt för den aktuella forskning som presenteras. Ämnen som behandlas är barns liv och lärande i de olika miljöerna, inklusion,...

Hur lever välfärdssamhällets barn sina liv i både hem och skola? Vad använder barnen fritidshemmen till och vad gör de när de är där? Och vilken roll spelar andra barn för barns fritidsliv? Boken tar upp dessa och en rad andra centrala frågor för en modern fritidspedagogik. Att göra barns röster hörda och ge barns egna perspektiv på verksamheten i fritidshemmet är centralt för den aktuella forskning som presenteras. Ämnen som behandlas är barns liv och lärande i de olika miljöerna, inklusion, fritidshemmets organisation, betydelsen av barns vänskapsband, fritidslärarnas professionella kunskap, begreppet fritid och samarbetet mellan skola och fritidshem. Fritidspedagogik med barnperspektiv ger grund för pedagogiska diskussioner av såväl betingelserna för barnens liv i det moderna samhället, som de utmaningar det innebär för barnens lärare i skola och fritidshem. Den vänder sig både till studenter vid lärarutbildningar och till redan yrkesverksamma lärare.

Information

Författare:
Karen Pernille Hviid Charlotte Højholt Svend Bak Kirsten Gammelgaard Pernille Juhl Dorte Kousholt Sven Mörch Anja Hvidtfeldt Stanek
Översättare:
Monica Orwehag
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144106922
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
38889-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
194

Författare

Karen Pernille Hviid

Pernille Hviid är utbildad pedagog, fil.kand. i psykologi och fil.dr. Hon är anställd som lektor vid Institut for Psykologi vid Köpenhamns Universi...

Charlotte Højholt

Charlotte Højholt är fil.kand. i psykologi och fil.dr. Hon är anställd som lektor vid Institut for Psykologi og Uddannelseforskning vid Roskilde Un...

Svend Bak

Svend Bak arbetar som lektor och konsulent vid VIA University College på Højskolen for Videreuddannelse og Kompetenceudvikling. Här arbetar han med...

Kirsten Gammelgaard

Kirsten Gammelgaard är från början pedagog, utbildad 1974, och har arbetat tolv år som detta i den praktiska verksamheten. Därefter anställdes hon ...

Pernille Juhl

Pernille Juhl är utbildad pedagog och fil.kand. i pedagogisk psykologi. Hon är doktorand vid Institut for Psykologi og Uddannelseforskning vid Rosk...

Dorte Kousholt

Dorte Kousholt är utbildad psykolog och fil.dr. och anställd som lektor vid Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) vid Århus Universitet. Henne...

Sven Mörch

Sven Mørch är psykolog och fil.dr. Han är anställd som lektor i social­psykologi vid Institut for Psykologi vid Köpenhamns Universitet och har nati...

Anja Hvidtfeldt Stanek

Anja Hvitfeldt Stanek, som är fil.kand. i pedagogik och psykologi, fil.dr och anställd vid Roskilde universitet, där hon 2011 disputerade med en av...

 ;