Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Interkulturella dimensioner - pedagogik för interkulturellt lärande

Skickas följande arbetsdag

Interkulturella dimensioner

Pedagogik för interkulturellt lärande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Svensk pedagogisk forskning har under ett flertal år utvecklat interkulturella perspektiv, såväl metodiskt som teoretiskt. Den har visat hur viktigt det är att skolorna i dagens mångkulturella samhälle fokuserar på att främja interkulturellt lärande. I denna antologi presenteras aktuell forskning. Bidragen visar att skillnaderna i barns och ungas uppväxtvillkor har ökat i Sverige. De visar också att diskriminering och rasism är återkommande problem och att modersmålsundervisningen är starkt...

Svensk pedagogisk forskning har under ett flertal år utvecklat interkulturella perspektiv, såväl metodiskt som teoretiskt. Den har visat hur viktigt det är att skolorna i dagens mångkulturella samhälle fokuserar på att främja interkulturellt lärande. I denna antologi presenteras aktuell forskning. Bidragen visar att skillnaderna i barns och ungas uppväxtvillkor har ökat i Sverige. De visar också att diskriminering och rasism är återkommande problem och att modersmålsundervisningen är starkt marginaliserad. Samtidigt pekar de på möjligheter som finns för att stärka skolors och föreningars interkulturella arbete, hur lärare kan arbeta med svåra och kontroversiella texter i undervisningen och hur ungdomsföreningar med estetisk bildningspraktik kan bidra till interkulturellt engagemang. I boken diskuteras hur nya teoretiska inriktningar, som normkritiskt perspektiv och posthumanism, kan bidra till att skapa ett eftersträvansvärt pedagogiskt klimat. Att både lärarutbildning och skola ska kunna ges teoretiska redskap för att kunna hantera läroplaners målsättning och förverkliga dessa i pedagogisk praktik tas också upp i boken. Interkulturella dimensioner är avsedd som kurslitteratur vid lärar­utbildningar och vid andra pedagogiska utbildningar på universitet och högskola. Boken vänder sig till lärare, pedagoger, skolledare samt till kuratorer, psykologer och socionomer samt till alla som är intresserade av barn, ungdomar och mångkultur.

Information

Redaktörer:
Hans Lorentz Bosse Bergstedt
Författare:
Helen Avery Andreas Bergh Lotta Björkman Pirjo Lahdenperä Johannes Lunneblad Kerstin von Brömssen Johan Söderman Matilda Wiklund
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144140872
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
43290-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
257

Författare

Hans Lorentz

Hans Lorentz är fil.dr i pedagogik och lektor vid Lunds universitet. Han är seniorforskare i kultur- och samhällsvetenskap och har forskat om hur i...

Bosse Bergstedt

Bosse Bergstedt är professor i pedagogik vid Høgskolen I Østfold, Norge. Han forskar och undervisar i vetenskapsteori, post-kvalitativ metod, pedag...

Helen Avery

Helen Avery är forskare vid Centrum för avancerade mellanösternstudier vid Lunds universitet och lektor i arabiska vid Linnéuniversitetet. Hennes f...

Andreas Bergh

Andreas Bergh är universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universitet. Andreas Be...

Lotta Björkman

Lotta Björkman är legitimerad gymnasielärare och var verksam som detta i 13 år. Lotta är expert på normkritisk pedagogik och har skrivit om och utb...

Pirjo Lahdenperä

Pirjo Lahdenperä är professor i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning på Akademin för utbildning, kultur och kommunikation vid Mälardal...

Johannes Lunneblad

Johannes Lunneblad är lektor vid Göteborgs universitet och verksam i nationella och internationella forskningsmiljöer där frågor kring det mångkult...

Kerstin von Brömssen

Kerstin von Brömssen är professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst, Trollhättan. Hennes forskningsintressen är inriktade på frågor som rör...

Johan Söderman

Johan Söderman är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet och docent i musikpedagogik vid Lunds universitet. Han är intres...

Matilda Wiklund

Matilda Wiklund är FD, lektor och docent i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning foku...

 ;

Svensk pedagogisk forskning har under ett flertal år utvecklat interkulturella perspektiv, såväl metodiskt som teoretiskt. Den har visat hur viktigt det är att skolorna i dagens mångkulturella samhälle fokuserar på att främja interkulturellt lärande. I denna antologi presenteras aktuell forskning. Bidragen visar att skillnaderna i barns och ungas uppväxtvillkor har ökat i Sverige. De visar också att diskriminering och rasism är återkommande problem och att modersmålsundervisningen är starkt...

Svensk pedagogisk forskning har under ett flertal år utvecklat interkulturella perspektiv, såväl metodiskt som teoretiskt. Den har visat hur viktigt det är att skolorna i dagens mångkulturella samhälle fokuserar på att främja interkulturellt lärande. I denna antologi presenteras aktuell forskning. Bidragen visar att skillnaderna i barns och ungas uppväxtvillkor har ökat i Sverige. De visar också att diskriminering och rasism är återkommande problem och att modersmålsundervisningen är starkt marginaliserad. Samtidigt pekar de på möjligheter som finns för att stärka skolors och föreningars interkulturella arbete, hur lärare kan arbeta med svåra och kontroversiella texter i undervisningen och hur ungdomsföreningar med estetisk bildningspraktik kan bidra till interkulturellt engagemang. I boken diskuteras hur nya teoretiska inriktningar, som normkritiskt perspektiv och posthumanism, kan bidra till att skapa ett eftersträvansvärt pedagogiskt klimat. Att både lärarutbildning och skola ska kunna ges teoretiska redskap för att kunna hantera läroplaners målsättning och förverkliga dessa i pedagogisk praktik tas också upp i boken. Interkulturella dimensioner är avsedd som kurslitteratur vid lärar­utbildningar och vid andra pedagogiska utbildningar på universitet och högskola. Boken vänder sig till lärare, pedagoger, skolledare samt till kuratorer, psykologer och socionomer samt till alla som är intresserade av barn, ungdomar och mångkultur.

Information

Redaktörer:
Hans Lorentz Bosse Bergstedt
Författare:
Helen Avery Andreas Bergh Lotta Björkman Pirjo Lahdenperä Johannes Lunneblad Kerstin von Brömssen Johan Söderman Matilda Wiklund
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189475
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
43290-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Hans Lorentz

Hans Lorentz är fil.dr i pedagogik och lektor vid Lunds universitet. Han är seniorforskare i kultur- och samhällsvetenskap och har forskat om hur i...

Bosse Bergstedt

Bosse Bergstedt är professor i pedagogik vid Høgskolen I Østfold, Norge. Han forskar och undervisar i vetenskapsteori, post-kvalitativ metod, pedag...

Helen Avery

Helen Avery är forskare vid Centrum för avancerade mellanösternstudier vid Lunds universitet och lektor i arabiska vid Linnéuniversitetet. Hennes f...

Andreas Bergh

Andreas Bergh är universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universitet. Andreas Be...

Lotta Björkman

Lotta Björkman är legitimerad gymnasielärare och var verksam som detta i 13 år. Lotta är expert på normkritisk pedagogik och har skrivit om och utb...

Pirjo Lahdenperä

Pirjo Lahdenperä är professor i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning på Akademin för utbildning, kultur och kommunikation vid Mälardal...

Johannes Lunneblad

Johannes Lunneblad är lektor vid Göteborgs universitet och verksam i nationella och internationella forskningsmiljöer där frågor kring det mångkult...

Kerstin von Brömssen

Kerstin von Brömssen är professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst, Trollhättan. Hennes forskningsintressen är inriktade på frågor som rör...

Johan Söderman

Johan Söderman är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet och docent i musikpedagogik vid Lunds universitet. Han är intres...

Matilda Wiklund

Matilda Wiklund är FD, lektor och docent i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning foku...

 ;