Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Didaktik för yrkeslärare

Skickas följande arbetsdag

Didaktik för yrkeslärare

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Traditionellt lärande i gymnasieskolan ger knappast en tillräcklig grund för att eleverna senare ska klara yrkeslivets alla praktiska funktioner. Särskilt när den traditionella formen av växelverkan mellan skola och praktik som ingår i många yrkesinriktade utbildningar har en tendens att bli osammanhängande. På det här sättet har det uppstått ett behov av didaktisk och pedagogisk kunskap kopplat till yrkesinriktat lärande. Innehållet i denna bok bidrar till att lärare, studerande och yrkesrep...

Traditionellt lärande i gymnasieskolan ger knappast en tillräcklig grund för att eleverna senare ska klara yrkeslivets alla praktiska funktioner. Särskilt när den traditionella formen av växelverkan mellan skola och praktik som ingår i många yrkesinriktade utbildningar har en tendens att bli osammanhängande. På det här sättet har det uppstått ett behov av didaktisk och pedagogisk kunskap kopplat till yrkesinriktat lärande. Innehållet i denna bok bidrar till att lärare, studerande och yrkesrepresentanter förstår skillnaden mellan allmän skoldidaktik och yrkesinriktad didaktik.

    • 7
      Förord
    • 9
      Inledning
        • 12
          Presentation av bokens kapitel
    • 15
      kapitel 1 Lärande i arbetsliv och yrkesutbildning
        • Per-Erik Ellström
        • 17
          Integration av arbete och lärande
        • 19
          Lärande
        • 20
          Anpassning och/eller utveckling
        • 22
          Förutsättningar för utvecklingsinriktat lärande
        • 26
          Yrkesutbildning och lärande i arbetslivet
        • 35
          Sammanfattande reflektion
    • 39
      kapitel 2 Yrkeslärare, undervisning och yrkesdidaktik
        • Christine Engström
        • 40
          Yrkeslärarutbildningens formalia
        • 41
          Kompetensbegreppet
        • 45
          Yrkeslärares undervisning och kompetenser
        • 55
          Några reflektioner
    • 59
      kapitel 3 Yrkeslärande i framtiden
        • Hans Kyhlbäck, Björn Stille och Berthel Sutter
        • 60
          Gamla och nya utmaningar för arbete och skola
        • 61
          En skolcentrerad yrkesutbildning
        • 63
          Framtidens yrkesutbildning
        • 65
          Produktivt lärande
        • 69
          Lovande försök
        • 74
          Sammanfattande diskussion
    • 79
      kapitel 4 Didaktik och människokunskap
        • Thomas Hansson
        • 80
          Lärare beskriver och experter förklarar
        • 82
          Mediering med hjälp av redskap
        • 90
          Fokus på människor
        • 94
          Medarbetarskap och erbjudanden
        • 96
          Systemisk-systematisk didaktik
        • 98
          Avslutande reflektion
    • 101
      kapitel 5 Yrkesutbildning mellan två kulturer
        • Robert Höghielm
        • 104
          En kinesisk ask
        • 107
          Kunskapsproblematiken
        • 109
          Teoretisk och praktisk kunskap
        • 113
          Ett tänkbart alternativ
        • 115
          Erfarenheter av yrkesbaserat lärande
        • 117
          Sammanfattande analys
    • 121
      kapitel 6 Kunskap finns endast i form av kunniga människor
        • Bengt Molander
        • 123
          Teori eller praktik eller
        • 125
          Hur möter vi kunskap och okunskap
        • 128
          Uppmärksamhet och närvaro
        • 132
          Betydelsen av rutiner och goda vanor
        • 134
          Vad är ”äkta” kunskap
        • 138
          Lära sig själv genom andra och låta andra lära själva
    • 141
      kapitel 7 Teori, praktik och forskningsbaserad kunskapsteori
        • Bertil Rolf
        • 143
          Forskning och sunt förnuft
        • 145
          Forskning och myndighetssyn
        • 146
          Skillnader mellan teori och praktik
        • 159
          Avslutande reflektion
    • 163
      kapitel 8 Samspel i yrkesutbildningen
        • Carl-Gustaf Carlsson
        • 164
          Yrkespedagogisk modell
        • 166
          Samspelsteorier
        • 169
          Yrkesundervisningens villkor
        • 178
          Lärarens betydelse
    • 181
      kapitel 9 Brobygge mellan skola och arbetsliv
        • Signild Lemar
        • 182
          De professionellas ansvar
        • 185
          En aktionsinspirerad handlingsmodell
        • 189
          Läroplanskoder, dialog och handling
        • 191
          Avslutande kommentar
    • 195
      kapitel 10 Kunskapsporten
        • Torbjörn Nilsson
        • 196
          Vad är yrkeskunskap
        • 197
          Olika kontexter
        • 199
          Faktisk och observerad kompetens
        • 205
          Elevernas lärande
        • 211
          Sammanfattande kommentar
        • 213
          kapitel 11 Läraren och arbetsplatsen – samverkan i sammanhang
        • Karin Sjöberg, Lennart Svensson och Kjerstin Larsson
    • 213
      kapitel 11
        • 214
          Tänka och göra
        • 215
          Miljöer för lärande
        • 218
          Teoristyrning och praktikerkontroll
        • 226
          Sammanfattande tankar
    • 229
      Sakregister

Författare

Thomas Hansson

Thomas Hansson, docent vid Sektionen för management, Blekinge Tekniska Högskola.

Eva Ellström

Eva Ellström är universitetslektor och docent i pedagogik. Hennes nuvarande forskning är främst inriktad mot ledarskap, lärande och förändringsproc...

Per-Erik Ellström

Per-Erik Ellström är professor i pedagogik med inriktning mot utbildning och lärande i arbetslivet. Han är också chef för det tvärvetenskapliga HEL...

Robert Höghielm

Robert Höghielm är senior professor i pedagogik vid Stockholms universitet. Han har mångårig erfarenhet av forskning och företagskontakter kring bå...

Kjerstin Larsson

Kjerstin Larsson är fil.dr i sociologi och har arbetat många år som chef och ledare inom kommunal förvaltning, främst inom äldre- och funktionshind...

Bengt Molander

Bengt Molander är FD och professor i filosofi vid NTNU – Norges teknisknaturvitenskapelige universitet i Trondheim. Hans huvudsakliga forskningsint...

Karin Sjöberg Forssberg

Karin Sjöberg Forssberg, fil.lic. i pedagogik och doktorand i teknik och hälsa, KTH. Forskningsintressen är förändrings- och utvecklingsarbete, frä...

Lennart Svensson

Lennart Svensson är professor i sociologi vid Linköpings universitet och en av forskningsledarna vid HELIX VINN, som är ett Centre of Excellence. H...

 ;

Traditionellt lärande i gymnasieskolan ger knappast en tillräcklig grund för att eleverna senare ska klara yrkeslivets alla praktiska funktioner. Särskilt när den traditionella formen av växelverkan mellan skola och praktik som ingår i många yrkesinriktade utbildningar har en tendens att bli osammanhängande. På det här sättet har det uppstått ett behov av didaktisk och pedagogisk kunskap kopplat till yrkesinriktat lärande. Innehållet i denna bok bidrar till att lärare, studerande och yrkesrep...

Traditionellt lärande i gymnasieskolan ger knappast en tillräcklig grund för att eleverna senare ska klara yrkeslivets alla praktiska funktioner. Särskilt när den traditionella formen av växelverkan mellan skola och praktik som ingår i många yrkesinriktade utbildningar har en tendens att bli osammanhängande. På det här sättet har det uppstått ett behov av didaktisk och pedagogisk kunskap kopplat till yrkesinriktat lärande. Innehållet i denna bok bidrar till att lärare, studerande och yrkesrepresentanter förstår skillnaden mellan allmän skoldidaktik och yrkesinriktad didaktik.

Författare

Thomas Hansson

Thomas Hansson, docent vid Sektionen för management, Blekinge Tekniska Högskola.

Eva Ellström

Eva Ellström är universitetslektor och docent i pedagogik. Hennes nuvarande forskning är främst inriktad mot ledarskap, lärande och förändringsproc...

Per-Erik Ellström

Per-Erik Ellström är professor i pedagogik med inriktning mot utbildning och lärande i arbetslivet. Han är också chef för det tvärvetenskapliga HEL...

Robert Höghielm

Robert Höghielm är senior professor i pedagogik vid Stockholms universitet. Han har mångårig erfarenhet av forskning och företagskontakter kring bå...

Kjerstin Larsson

Kjerstin Larsson är fil.dr i sociologi och har arbetat många år som chef och ledare inom kommunal förvaltning, främst inom äldre- och funktionshind...

Bengt Molander

Bengt Molander är FD och professor i filosofi vid NTNU – Norges teknisknaturvitenskapelige universitet i Trondheim. Hans huvudsakliga forskningsint...

Karin Sjöberg Forssberg

Karin Sjöberg Forssberg, fil.lic. i pedagogik och doktorand i teknik och hälsa, KTH. Forskningsintressen är förändrings- och utvecklingsarbete, frä...

Lennart Svensson

Lennart Svensson är professor i sociologi vid Linköpings universitet och en av forskningsledarna vid HELIX VINN, som är ett Centre of Excellence. H...

 ;