
Didaktik för yrkeslärare

Didaktik för yrkeslärare
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 7Förord
- 9Inledning
- 12Presentation av bokens kapitel
- 15kapitel 1 Lärande i arbetsliv och yrkesutbildning
- Per-Erik Ellström
- 17Integration av arbete och lärande
- 19Lärande
- 20Anpassning och/eller utveckling
- 22Förutsättningar för utvecklingsinriktat lärande
- 26Yrkesutbildning och lärande i arbetslivet
- 35Sammanfattande reflektion
- 39kapitel 2 Yrkeslärare, undervisning och yrkesdidaktik
- Christine Engström
- 40Yrkeslärarutbildningens formalia
- 41Kompetensbegreppet
- 45Yrkeslärares undervisning och kompetenser
- 55Några reflektioner
- 59kapitel 3 Yrkeslärande i framtiden
- Hans Kyhlbäck, Björn Stille och Berthel Sutter
- 60Gamla och nya utmaningar för arbete och skola
- 61En skolcentrerad yrkesutbildning
- 63Framtidens yrkesutbildning
- 65Produktivt lärande
- 69Lovande försök
- 74Sammanfattande diskussion
- 79kapitel 4 Didaktik och människokunskap
- Thomas Hansson
- 80Lärare beskriver och experter förklarar
- 82Mediering med hjälp av redskap
- 90Fokus på människor
- 94Medarbetarskap och erbjudanden
- 96Systemisk-systematisk didaktik
- 98Avslutande reflektion
- 101kapitel 5 Yrkesutbildning mellan två kulturer
- Robert Höghielm
- 104En kinesisk ask
- 107Kunskapsproblematiken
- 109Teoretisk och praktisk kunskap
- 113Ett tänkbart alternativ
- 115Erfarenheter av yrkesbaserat lärande
- 117Sammanfattande analys
- 121kapitel 6 Kunskap finns endast i form av kunniga människor
- Bengt Molander
- 123Teori eller praktik eller
- 125Hur möter vi kunskap och okunskap
- 128Uppmärksamhet och närvaro
- 132Betydelsen av rutiner och goda vanor
- 134Vad är ”äkta” kunskap
- 138Lära sig själv genom andra och låta andra lära själva
- 141kapitel 7 Teori, praktik och forskningsbaserad kunskapsteori
- Bertil Rolf
- 143Forskning och sunt förnuft
- 145Forskning och myndighetssyn
- 146Skillnader mellan teori och praktik
- 159Avslutande reflektion
- 163kapitel 8 Samspel i yrkesutbildningen
- Carl-Gustaf Carlsson
- 164Yrkespedagogisk modell
- 166Samspelsteorier
- 169Yrkesundervisningens villkor
- 178Lärarens betydelse
- 181kapitel 9 Brobygge mellan skola och arbetsliv
- Signild Lemar
- 182De professionellas ansvar
- 185En aktionsinspirerad handlingsmodell
- 189Läroplanskoder, dialog och handling
- 191Avslutande kommentar
- 195kapitel 10 Kunskapsporten
- Torbjörn Nilsson
- 196Vad är yrkeskunskap
- 197Olika kontexter
- 199Faktisk och observerad kompetens
- 205Elevernas lärande
- 211Sammanfattande kommentar
- 213kapitel 11 Läraren och arbetsplatsen – samverkan i sammanhang
- Karin Sjöberg, Lennart Svensson och Kjerstin Larsson
- 213kapitel 11
- 214Tänka och göra
- 215Miljöer för lärande
- 218Teoristyrning och praktikerkontroll
- 226Sammanfattande tankar
- 229Sakregister
Information
- Redaktörer:
- Thomas Hansson
- Författare:
- Carl-Gustaf Carlsson Eva Ellström Per-Erik Ellström Christine Engström Robert Höghielm Hans Kyhlbäck Kjerstin Larsson Signild Lemar Bengt Molander Torbjörn Nilsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144057712
- Utgivningsår:
- 2009
- Artikelnummer:
- 33590-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 230
Information
- Redaktörer:
- Thomas Hansson
- Författare:
- Carl-Gustaf Carlsson Eva Ellström Per-Erik Ellström Christine Engström Robert Höghielm Hans Kyhlbäck Kjerstin Larsson Signild Lemar Bengt Molander Torbjörn Nilsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144174303
- Utgivningsår:
- 2009
- Artikelnummer:
- 33590-SB01
- Upplaga:
- Första