Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att undervisa i historia

- tusen och ett sätt att inspirera sina elever
Skickas följande arbetsdag

Det finns åtskilliga hyllmeter av användbara böcker om pedagogik och metodik. Likaså många snillrika verk om historisk teori. Däremot finns det få böcker som ger handfasta råd och tips som kan vara till konkret hjälp i historielärarens vardag. Att undervisa i historia vill råda bot på denna brist. Den rymmer en rad exempel på hur man som lärare kan levandegöra historien och ge sina elever en professionell och inspirerande undervisning. Boken vänder sig till blivande och verksamma historie­lär...

Det finns åtskilliga hyllmeter av användbara böcker om pedagogik och metodik. Likaså många snillrika verk om historisk teori. Däremot finns det få böcker som ger handfasta råd och tips som kan vara till konkret hjälp i historielärarens vardag. Att undervisa i historia vill råda bot på denna brist. Den rymmer en rad exempel på hur man som lärare kan levandegöra historien och ge sina elever en professionell och inspirerande undervisning. Boken vänder sig till blivande och verksamma historie­lärare på högstadiet och i gymnasieskolan. Men den kan natur­ligt­vis också vara värdefull för alla andra som är intresserade av historiemetodik. Att undervisa i historia omfattar också en webb. Här finns exempel­övningarna ur boken även som utdelningsmaterial – färdiga att använda direkt i undervisningen. Dessutom innehåller webben filmade under­visnings­sekvenser som kan fungera som inspirationskälla. Instruktioner för hur man kommer åt materialet på webben finns på omslagets insida.

    • 7
      INLEDNING
        • Bengt Liljegren
      • 1
        13
        DE FÖRSTA MÄNNISKORNA
        • Bengt Liljegren
        • 15
          Att engagera genom att problematisera
        • 16
          Savannhypotesen
        • 17
          Vattenhypotesen
        • 19
          Utdelningsmaterial 1 – Vattenhypotesen vs savannhypotesen
        • 21
          Arbetssätt
        • 21
          Andra historiska gåtor
        • 22
          Utdelningsmaterial 2 – Argumenterande tal
        • 24
          Utdelningsmaterial 3 – Varför försvann neandertalarna
      • 2
        27
        FLODKULTUREN EGYPTEN
        • Bengt Liljegren
        • 29
          Att utveckla en god studieteknik
        • 30
          Fusklappen
        • 30
          Provet
        • 32
          Utdelningsmaterial 4 – Prov på flodkulturen Egypten
      • 3
        35
        ANTIKENS GREKLAND
        • Bengt Liljegren
        • 37
          Att träna skrivande
        • 38
          Broschyr för yngre läsare
        • 39
          Utdelningsmaterial 5 – Broschyr om antikens Grekland
      • 4
        41
        ROMARRIKET
        • Håkan Danielsson
        • 43
          Att skapa en problematiserande frågeställning
        • 43
          Steg för steg
        • 46
          Utdelningsmaterial 6 – Romarrikets fall
      • 5
        49
        MEDELTIDEN
        • Håkan Danielsson • Bengt Liljegren
        • 51
          Att öva källkritik
        • 52
          Steg för steg
        • 54
          Utdelningsmaterial 7 – De källkritiska principerna
        • 55
          Fyra källkritiska frågor
        • 56
          Utdelningsmaterial 8 – Källor om brandskattningen av Visby
      • 6
        63
        TIDIGMODERN TID
        • Bengt Liljegren
        • 65
          Att utveckla historisk inlevelseförmåga
        • 66
          Utdelningsmaterial 9 – Historiska brev
      • 7
        69
        FRANSKA REVOLUTIONEN
        • Håkan Danielsson
        • 71
          Att bekanta sig med historieteori
        • 72
          Steg för steg
        • 73
          Utdelningsmaterial 10 – Orsaker till den franska revolutionen
      • 8
        77
        SLAVERIET I NORDAMERIKA
        • Håkan Danielsson
        • 79
          Att förstå att tolkningen är beroende av metoden
        • 79
          Övningens upplägg
        • 81
          Steg för steg
        • 83
          Utdelningsmaterial 11 – Kliometri
        • 87
          Utdelningsmaterial 12 – Slavberättelser
      • 9
        91
        INDUSTRIALISMEN
        • Bengt Nilson
        • 93
          Att betrakta historien ur ett genusperspektiv
        • 93
          Uppgiften
        • 94
          Skriftlig redovisning
        • 94
          Seminarium
        • 94
          Källmaterial
      • 10
        97
        IMPERIALISMEN
        • Bengt Liljegren
        • 99
          Att göra en historiografisk undersökning
        • 100
          Utdelningsmaterial 13 – Historiografisk undersökning av tre läroböckers syn på Storbritanniens kolonialvälde i Indien
      • 11
        103
        FÖRSTA VÄRLDSKRIGET
        • Håkan Danielsson
        • 105
          Att fördjupa förståelsen av det förflutna
        • 106
          Steg för steg
        • 108
          Faktaunderlag för lärare – Vad hände efter första världskriget
        • 111
          Utdelningsmaterial 14 – Rollspelet Versaillesfreden
        • 114
          Utdelningsmaterial 15 – Rollspelet Versaillesfreden: rollbeskrivningar
      • 12
        123
        MELLANKRIGSTIDEN
        • Håkan Danielsson
        • 125
          Att analysera historiska bilder
        • 125
          Bilderna
        • 127
          Steg för steg
        • 129
          Utdelningsmaterial 16 – Foto taget av Walter Ballhause i Hannover 1930
        • 130
          Utdelningsmaterial 17 – Affisch från Deutsche Arbeitsfront
      • 13
        131
        ANDRA VÄRLDSKRIGET
        • Bengt Liljegren & Håkan Danielsson
        • 133
          Att se historien ur en moralisk synvinkel
        • 135
          Utdelningsmaterial 18 – Flygbombningarna under andra världskriget
        • 138
          Bedömning av svaren
      • 14
        139
        FOLKMORD
        • Håkan Danielsson
        • 141
          Att använda forskningsmodeller
        • 142
          Steg för steg
        • 145
          Utdelningsmaterial 19 – Vad är folkmord
        • 146
          Utdelningsmaterial 20 – Tre folkmordsperspektiv
        • 147
          Utdelningsmaterial 21 – Undersökning av minnet av ett folkmord
      • 15
        149
        KALLA KRIGET
        • Håkan Danielsson
        • 151
          Att skapa en historisk tankestruktur
        • 152
          Steg för steg
        • 153
          Utdelningsmaterial 22 – Orsaker till kalla kriget
      • 16
        155
        KUBAKRISEN
        • Håkan Danielsson & Bengt Liljegren
        • 157
          Att skilja mellan aktörs- och strukturperspektiv
        • 158
          Steg för steg
        • 159
          Utdelningsmaterial 23 – Bakgrund till Kubakrisen 1962
        • 161
          Utdelningsmaterial 24 – Kort till beslutsspelet Kubakrisen
      • 17
        165
        KINA
        • Bengt Liljegren
        • 167
          Att arbeta tematiskt
        • 169
          Utdelningsmaterial 25 – Hemtentamen
        • 170
          Mönstersvar
      • 18
        173
        HISTORIEBRUK
        • Bengt Liljegren
        • 173
          Att analysera historisk film
        • 175
          Två filmer om Thermopyle
        • 176
          Steg för steg
        • 178
          Utdelningsmaterial 26 – Analys av filmen |300|
        • 181
          Filmtips
      • 19
        187
        HISTORIA NECESSE EST
        • Hans Albin Larsson
        • 187
          Varför vi behöver historia
        • 190
          Vad är historia
        • 194
          Historia i samhället – olika funktioner
        • 199
          Historiedidaktikens roll
        • 201
          Därför historia – men inte hur som helst
      • 20
        207
        TIPSKATALOG
        • Bengt Liljegren
      • 21
        233
        TIO BUDORD TILL EN BLIVANDE LÄRARE
        • Bengt Liljegren

Information

Författare:
Bengt Liljegren Håkan Danielsson Hans-Albin Larsson Bengt Nilson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144056821
Utgivningsår:
2012
Artikelnummer:
33510-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
234

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  60 mån

Författare

Bengt Liljegren

Bengt Liljegren är historiker och författare till biografi er om Karl XII, Alexander den store och Adolf Hitler. Han undervisar i årskurs 4–9 på Pi...

Håkan Danielsson

Håkan Danielsson är gymnasielärare och koordinator för Historieprogrammet – spetsutbildning i historia – vid Katedralskolan i Lund.

Hans-Albin Larsson

Hans Albin Larsson är professor i historia med inriktning mot historiedidaktik vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Han har bla...

Bengt Nilson

Bengt Nilson är lektor vid Katedralskolan i Lund. Han disputerade 1983 på avhandlingen Handelspolitik under skärpt konkurrens: England och Sverige ...

 ;