Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att spegla världen

Läromedelsstudier i teori och praktik
Skickas följande arbetsdag

Läromedel i vid bemärkelse, och läroböcker i synnerhet, är i många sammanhang närvarande och betydelsefulla för elever och lärare. Denna bok tar sin utgångspunkt i olika ämnesdiscipliner och består av tre delar som belyser olika aspekter av läromedel och läromedelsanalys. Den första delen handlar om läroboken som fenomen i samhället, historien och undervisningen. Här presenteras en forskningsöversikt och analys av hur pedagogiska texter designas. Författarna analyserar läroboken som både verk...

Läromedel i vid bemärkelse, och läroböcker i synnerhet, är i många sammanhang närvarande och betydelsefulla för elever och lärare. Denna bok tar sin utgångspunkt i olika ämnesdiscipliner och består av tre delar som belyser olika aspekter av läromedel och läromedelsanalys. Den första delen handlar om läroboken som fenomen i samhället, historien och undervisningen. Här presenteras en forskningsöversikt och analys av hur pedagogiska texter designas. Författarna analyserar läroboken som både verkan av och orsak till hur samhället gestaltar sig. I den andra delen presenterar, tillämpar och diskuterar författarna olika metoder och redskap för att analysera läromedlens innehåll. Här presenteras exempel på hur läromedel kan analyseras med utgångspunkt i teorier om bl.a. genus, mångkulturalitet, språk, bild, det vidgade textbegreppet och ämnesdidaktik. I bokens tredje del behandlar författarna olika aspekter av lärobokens funktion i praktisk undervisning. Det handlar till exempel om texters svårighetsgrad, relationen mellan lärobok och arbetssätt samt elevers inflytande över undervisningen. Boken vänder sig i första hand till lärarstuderande och verksamma lärare inom alla skolformer och ämnen. För forskare med intresse för läromedelsforskning ger boken boken en bred och grundläggande introduktion till ämnet.

    • 9
      Förord
    • 11
      Författarpresentation
    • 17
      Inledning
        • Niklas Ammert
        • 18
          Tre perspektiv
        • 19
          Bokens kapitel
        • 22
          Litteratur
  • DEL I LÄROBOKEN SOM FENOMEN – I SAMHÄLLET
  • I HISTORIEN OCH I UNDERVISNINGEN
    • 25
      KAPITEL 1 Om läroböcker och studiet av dem
        • Niklas Ammert
        • 26
          Lärobokens dominerande ställning
        • 28
          Läroboksforskning ur tre perspektiv
        • 38
          Litteratur
    • 43
      KAPITEL 2 Läroboken och makten – ett nära förhållande
        • Klas-Göran Karlsson
        • 45
          Läroboken i kläm mellan makten och makten
        • 47
          Läroboken som verkan
        • 48
          Läroboken som självförståelse och tradition
        • 50
          Läroboken som orsak
        • 53
          Läroboken och maktskiftet: exemplet Ryssland
        • 57
          Litteratur
    • 63
      KAPITEL 3 Didaktisk design av pedagogiska texter
        • Staffan Selander
        • 63
          Att studera pedagogiska texter
        • 67
          Didaktisk design
        • 68
          Läroboken som en särskild sorts text
        • 71
          Exempelanalys – två läroböcker i filosofi
        • 83
          Några slutsatser
        • 83
          Litteratur
    • 87
      KAPITEL 4 Sedan är det väl bara att trycka?
        • David Whitling & Malin Kågerman Hansén
        • 88
          Pedagogik i paket
        • 96
          Gutenberg & Google AB
        • 102
          Grafisk form – gör innehållet roligare?
        • 109
          Marknadsföring – mer än reklam
        • 113
          Bibliografi
  • DEL II ANALYS – METODER OCH PERSPEKTIV
    • 117
      KAPITEL 5 Lärobokstext och kemilektion
        • Ulla Ekvall
        • 118
          Funktionella drag
        • 120
          Svårigheter texten kan bereda elever
        • 128
          Sammanfattande om lärobokstexten
        • 129
          Kemiinnehållet i klassrummet
        • 132
          Förhållandet mellan lärobok och undervisning
        • 136
          Litteratur
    • 139
      KAPITEL 6 Interkulturella perspektiv i historieläroböcker
        • Kenneth Nordgren
        • 139
          Några utgångspunkter för en läroboksanalys
        • 141
          Det historiska rummet
        • 143
          Migrationen som historisk process
        • 149
          Begrepp – nation, nationalism och etnicitet
        • 151
          Det historiska stafettloppet förr
        • 155
          Litteratur
    • 157
      KAPITEL 7 Jämställdhet och kön
        • Britt-Marie Berge
        • 159
          Utgångspunkter och analysredskap
        • 164
          Jämställdhet och kön i läroböcker
        • 172
          Sammanfattning och avslutning
        • 174
          Bibliografi
        • 174
          Litteratur
    • 177
      KAPITEL 8 Samhällskunskapsböcker och demokrati
        • Agneta Bronäs
        • 179
          En semiotisk-didaktisk analysmodell
        • 187
          Bildanalys som komplement
        • 188
          Avslutande reflektion
        • 190
          Bibliografi
        • 190
          Litteratur
    • 193
      KAPITEL 9 Lärotextens makt och magi
        • Lena Lindh & Boel Söderberg
        • 194
          När fakta blir papegojkunskap
        • 197
          En paradox och en befriad insikt
        • 199
          Om att lära med känsla
        • 202
          Varningssignaler
        • 215
          Läroboken som arbetsuppgift
        • 216
          Livet i kattens öga
    • 219
      KAPITEL 10 Bilder i läroböcker
        • Margareta Wallin Wictorin
        • 222
          Vad ska vi ha bilder till i läroböcker?
        • 223
          Vad är problemet
        • 226
          Att bedöma en lärobok ur bildperspektiv
        • 227
          Analys av en lärobok utifrån bildperspektiv
        • 231
          Litteratur
    • 233
      KAPITEL 11 Läroboken i en digital värld
        • Maria Estling Vannestål
        • 235
          Dagens elever – ”digital natives”?
        • 236
          IT och lärande
        • 239
          Analys av digitala läromedelskomponenter
        • 250
          Avslutande reflektioner
        • 251
          Bibliografi
        • 252
          Litteratur
        • 255
          Appendix: Läromedelsöversikt
    • 259
      KAPITEL 12 Ett innehåll förmedlas
        • Niklas Ammert
        • 260
          Innehållsliga framställningstyper
        • 263
          Exempel ur läroböcker
        • 272
          Sammanfattande slutsatser
        • 273
          Bibliografi
        • 273
          Litteratur
  • DEL III LÄROBOKENS FUNKTION
    • 279
      KAPITEL 13 Vad gör läroböcker?
        • Boel Englund
        • 280
          Lärobokens ställning
        • 283
          Lärarna, eleverna och läroboken
        • 287
          Elevernas röst
        • 290
          Eleverna, delaktigheten och läroböckerna
        • 291
          Litteratur
    • 295
      KAPITEL 14 Hur används läroboken?
        • Ann-Christine Svensson
        • 296
          Läromedelsförsörjning
        • 302
          Läroboken i klassrummet
        • 308
          Lärobokens utveckling
        • 311
          Läromedel som kulturella redskap
        • 312
          Sammanfattande slutsatser
        • 314
          Litteratur
    • 317
      KAPITEL 15 Varför behövs lättlästa läroböcker?
        • Monica Reichenberg & Ingvar Lundberg
        • 318
          Alla elever läser inte med flyt och förståelse
        • 333
          Lättlästa texter
        • 338
          Slutsats
        • 339
          Bibliografi
        • 339
          Litteratur
    • 343
      KAPITEL 16 I huvudet på en läromedelsförfattare
        • Hans Almgren
        • 344
          Minnen från 1980-talets läroboksskrivande
        • 347
          Granskningar under senare år
        • 352
          Vad styr innehållet i en lärobok?
        • 356
          Författaren, förlaget och forskningen
        • 358
          Framtidens läroböcker då
        • 359
          Litteratur

Författare

Niklas Ammert

Niklas Ammert är professor i historia med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Han är legitimerad lärare och har tidigare va...

Hans Almgren

Hans Almgren är fi l.lic. och sedan 1976 lektor i historia och samhällskunskap vid Vasagymnasiet i Arboga. Almgren är huvudförfattare till gymnasie...

Britt-Marie Berge

Britt-Marie Berge, docent och fil. dr, är verksam som universitetslärare och forskare vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, samt som för...

Agneta Bronäs

Agneta Bronäs är universitetslektor vid institutionen för utbildnings­vetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap, Stockholms univ...

Ulla Ekvall

Ulla Ekvall är docent och universitetslektor på Institutionen för nordiska språk vid Stockholms universitet, där hon bl.a. undervisar inom lärarutb...

Boel Englund

Boel Englund är professor i pedagogik vid Stockholms universitet. Hon har i sin forskning särskilt intresserat sig för språk och text som menings s...

Maria Estling Vannestål

Maria Estling Vannestål, fil.dr i engelsk lingvistik och gymnasielärare i engelska, med många års erfarenhet av lärarutbildning och fortbildning. M...

Klas-Göran Karlsson

Klas-Göran Karlsson är professor i historia vid Lunds universitet. Hans forskning är brett inriktad mot internationell samtidshistoria, särskilt Ry...

Lena Lindh

Lena Lindh är lärare och läroboksförfattare och har själv och tillsammans med Boel Söderberg skrivit ett 30-tal läroböcker, arbetsböcker och lärarh...

Ingvar Lundberg

Ingvar Lundberg är professor emeritus i psykologi och verksam vid Göteborgs universitet. Han har givit ut en lång rad läroböcker, inte minst för lä...

Kenneth Nordgren

Kenneth Nordgren är universitetslektor i historia och dekanus vid lärarutbildningsnämnden vid Karlstads universitet. Han är aktiv inom Centrum för ...

Monica Reichenberg

Monica Reichenberg har arbetat i många år som lärare i svenska, svenska som andraspråk och samhällsorienterande ämnen i grundskolans senare åldrar,...

Staffan Selander

Staffan Selander är FD, docent i pedagogik och professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet. Han har lett flera nationella och internat...

Ann-Christine Svensson

Ann-Christine Svensson (tidigare Juhlin Svensson) är fi l.dr i pedagogik, f.d. lektor i pedagogik och utbildningschef för lärarutbildningen vid Mäl...

Boel Söderberg Malm

Boel Söderberg är lärare och läroboksförfattare sedan 1990. Ensam eller tillsammans med Lena Lindh har hon skrivit runt 30 läroböcker, arbetsböcker...

Margareta Wallin-Wictorin

Margareta Wallin Wictorin är docent i konst- och bildvetenskap och arbetar som lektor i kulturstudier på Karlstads universitet. Hon är också medlem...

David Whitling

David Whitling är språklärare och författare med lång erfarenhet av läromedelsproduktion. Han är född och uppvuxen i London och är bosatt i Sverige...

 ;