Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Att spegla världen
- 9Förord
- 11Författarpresentation
- 17Inledning
- Niklas Ammert
- 18Tre perspektiv
- 19Bokens kapitel
- 22Litteratur
- DEL I LÄROBOKEN SOM FENOMEN – I SAMHÄLLET
- I HISTORIEN OCH I UNDERVISNINGEN
- 25KAPITEL 1 Om läroböcker och studiet av dem
- Niklas Ammert
- 26Lärobokens dominerande ställning
- 28Läroboksforskning ur tre perspektiv
- 38Litteratur
- 43KAPITEL 2 Läroboken och makten – ett nära förhållande
- Klas-Göran Karlsson
- 45Läroboken i kläm mellan makten och makten
- 47Läroboken som verkan
- 48Läroboken som självförståelse och tradition
- 50Läroboken som orsak
- 53Läroboken och maktskiftet: exemplet Ryssland
- 57Litteratur
- 63KAPITEL 3 Didaktisk design av pedagogiska texter
- Staffan Selander
- 63Att studera pedagogiska texter
- 67Didaktisk design
- 68Läroboken som en särskild sorts text
- 71Exempelanalys – två läroböcker i filosofi
- 83Några slutsatser
- 83Litteratur
- 87KAPITEL 4 Sedan är det väl bara att trycka?
- David Whitling & Malin Kågerman Hansén
- 88Pedagogik i paket
- 96Gutenberg & Google AB
- 102Grafisk form – gör innehållet roligare?
- 109Marknadsföring – mer än reklam
- 113Bibliografi
- DEL II ANALYS – METODER OCH PERSPEKTIV
- 117KAPITEL 5 Lärobokstext och kemilektion
- Ulla Ekvall
- 118Funktionella drag
- 120Svårigheter texten kan bereda elever
- 128Sammanfattande om lärobokstexten
- 129Kemiinnehållet i klassrummet
- 132Förhållandet mellan lärobok och undervisning
- 136Litteratur
- 139KAPITEL 6 Interkulturella perspektiv i historieläroböcker
- Kenneth Nordgren
- 139Några utgångspunkter för en läroboksanalys
- 141Det historiska rummet
- 143Migrationen som historisk process
- 149Begrepp – nation, nationalism och etnicitet
- 151Det historiska stafettloppet förr
- 155Litteratur
- 157KAPITEL 7 Jämställdhet och kön
- Britt-Marie Berge
- 159Utgångspunkter och analysredskap
- 164Jämställdhet och kön i läroböcker
- 172Sammanfattning och avslutning
- 174Bibliografi
- 174Litteratur
- 177KAPITEL 8 Samhällskunskapsböcker och demokrati
- Agneta Bronäs
- 179En semiotisk-didaktisk analysmodell
- 187Bildanalys som komplement
- 188Avslutande reflektion
- 190Bibliografi
- 190Litteratur
- 193KAPITEL 9 Lärotextens makt och magi
- Lena Lindh & Boel Söderberg
- 194När fakta blir papegojkunskap
- 197En paradox och en befriad insikt
- 199Om att lära med känsla
- 202Varningssignaler
- 215Läroboken som arbetsuppgift
- 216Livet i kattens öga
- 219KAPITEL 10 Bilder i läroböcker
- Margareta Wallin Wictorin
- 222Vad ska vi ha bilder till i läroböcker?
- 223Vad är problemet
- 226Att bedöma en lärobok ur bildperspektiv
- 227Analys av en lärobok utifrån bildperspektiv
- 231Litteratur
- 233KAPITEL 11 Läroboken i en digital värld
- Maria Estling Vannestål
- 235Dagens elever – ”digital natives”?
- 236IT och lärande
- 239Analys av digitala läromedelskomponenter
- 250Avslutande reflektioner
- 251Bibliografi
- 252Litteratur
- 255Appendix: Läromedelsöversikt
- 259KAPITEL 12 Ett innehåll förmedlas
- Niklas Ammert
- 260Innehållsliga framställningstyper
- 263Exempel ur läroböcker
- 272Sammanfattande slutsatser
- 273Bibliografi
- 273Litteratur
- DEL III LÄROBOKENS FUNKTION
- 279KAPITEL 13 Vad gör läroböcker?
- Boel Englund
- 280Lärobokens ställning
- 283Lärarna, eleverna och läroboken
- 287Elevernas röst
- 290Eleverna, delaktigheten och läroböckerna
- 291Litteratur
- 295KAPITEL 14 Hur används läroboken?
- Ann-Christine Svensson
- 296Läromedelsförsörjning
- 302Läroboken i klassrummet
- 308Lärobokens utveckling
- 311Läromedel som kulturella redskap
- 312Sammanfattande slutsatser
- 314Litteratur
- 317KAPITEL 15 Varför behövs lättlästa läroböcker?
- Monica Reichenberg & Ingvar Lundberg
- 318Alla elever läser inte med flyt och förståelse
- 333Lättlästa texter
- 338Slutsats
- 339Bibliografi
- 339Litteratur
- 343KAPITEL 16 I huvudet på en läromedelsförfattare
- Hans Almgren
- 344Minnen från 1980-talets läroboksskrivande
- 347Granskningar under senare år
- 352Vad styr innehållet i en lärobok?
- 356Författaren, förlaget och forskningen
- 358Framtidens läroböcker då
- 359Litteratur
Information
- Redaktörer:
- Niklas Ammert
- Kapitelförfattare:
- Hans Almgren Britt-Marie Berge Agneta Bronäs Ulla Ekvall Boel Englund Maria Estling Vannestål Klas-Göran Karlsson Lena Lindh Ingvar Lundberg Kenneth Nordgren
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144059204
- Utgivningsår:
- 2011
- Artikelnummer:
- 33680-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 360